Listy klinické logopedie 2019, 3(1):13-17 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0043814

MANIFESTATION OF SPECIFIC LEARNING DISABILITY IN THE PUPIL WITH SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT

Mgr. Veronika Uhrová
Oddělení ORL, Fakultní nemocnice Brno, Jihlavská 20, 625 00 Brno
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 7, 639 00 Brno

The article deals with issues of coexistence specific language impairment and specific learning disabilities and their manifestation at the school age. It includes theoretical resources and researches of this issue. Therefore, was selected a case study of young school-age boy who has been visiting clinical speech therapy for a long term with persistent specific language impairment symptoms. It contains disturbed grammar, articulation, visually-spacial and fine-motor skills including orofacial dyspractic. These impairments are associated in specific learning disability - dysgraphy. Social and establish communication skills are disturbed too.

Keywords: specific language impairment, specific learning disabilities, speech therapy, school-age

Published: March 30, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Uhrová V. MANIFESTATION OF SPECIFIC LEARNING DISABILITY IN THE PUPIL WITH SPECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT. Listy klinické logopedie. 2019;3(1):13-17. doi: 10.36833/lkl.2019.004.
Download citation

References

  1. BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  2. BISHOP, D. V. M. Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language and Communication Disorders, 49 (3), 2014, 381-415. Go to original source... Go to PubMed...
  3. CATTS, H. W., ADLOF, S. M., HOGAN, T. P., WEISMER, S. E. Are specific language impairment and dyslexia distinct disorders? Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 2005, 1378-1396. Go to original source... Go to PubMed...
  4. DLOUHÁ, O. et al. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
  5. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum. 2011. ISBN 978-80-2461-983-5.
  6. LOWE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál. 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
  7. MCARTHUR a kol. On the specifics of reading disability and specific language impairment. Association for child psychology and psychiatry. Vol. 41, No. 7, 2001. 869-874. Go to original source...
  8. MIKLOŠOVÁ, I., MIKULAJOVÁ M., JAKUBEK M. Štruktúra jazykovo-kognitívnych schopností u dětí s narušeným vývinom reči predškolského veku. Československá psychologie. 2016. LX, 252-265.
  9. MIKULAJOVÁ, M. a kol. Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Praha: Portál. 2009. ISBN 978-80-7367-612-4.
  10. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia: Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajdusová. 1993. ISBN 80-9004-450-6.
  11. NASH, H., HULME Ch., GOOCH, D., SNOWLING, M. Preschool language profiles of children at family risk of dyslexia: continuities with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 2013, 958-968. Go to original source... Go to PubMed...
  12. NEUBAUER, K. Prevence rozvoje specifických poruch učení u dětí s vývojovou dysfázií In: Špecifické poruchy učenia a správania v kontextě inkluzívnej edukácie. Prešov: Prešovská univerzita. 2008. ISBN 978-80-8068-801-1.
  13. NEUBAUER, K. a kol. Kontexty vývojových poruch řečové komunikace a specifických poruch učení. Hradec Králové: Gaudeamus. 2016. ISBN 978-80-7435-643-8.
  14. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: vlastním nákladem. 1997.
  15. PEUTELSCHMIDEDOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2005. ISBN 80-2441-088-5.
  16. POSPÍŠILOVÁ, L. (2018 a) Vývojová dysfázie. In: Neubauer, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
  17. POSPÍŠILOVÁ, L. (2018 b). Vývojové poruchy řeči/jazyka/komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch-aneb jak na háďata v mozku. Listy klinické logopedie. 3/2018. [online]. [cit. 20. 3. 2019]. Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/01/18_0161_Listy_klinicke_logopedie_1_2018.pdf
  18. RICHTROVÁ, B., MERECELOVÁ, J., BUBENÍČKOVÁ, B. VYKUK - terapeutický materiál pro rehabilitaci narušené komunikační schopnosti. České Budějovice: Kopp. [CD-ROM]. 2014. ISBN: 978-80-260-5915-8.
  19. UHROVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Terapeutický přístup k žákovi se specifickými poruchami učení a specificky narušeným vývojem řeči. In: HORÁKOVÁ, R., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. 2017. ISBN 978-80-210-8915-0.
  20. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.