Listy klinické logopedie 2019, 3(1):13-17 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0043814

PROJEVY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ U DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

Mgr. Veronika Uhrová
Oddělení ORL, Fakultní nemocnice Brno, Jihlavská 20, 625 00 Brno
Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 7, 639 00 Brno

Příspěvek se zabývá problematikou koexistence vývojové dysfázie a specifických poruch učení a jejich projevy u dítěte během jeho vývoje. Zahrnuje teoretické prameny i výzkumná šetření v této oblasti. Byla vybrána případová studie chlapce v mladším školním věku, který dlouhodobě navštěvuje pracoviště klinické logopedie s přetrvávajícími symptomy vývojové dysfázie. Mezi ně patří dysgramatismy, narušení artikulace, zrakoprostorové a jemněmotorické deficity včetně orofaciální dyspraxie. Tyto obtíže se propagují také do specifické poruchy učení - dysgrafie. Přidružují se narušení v sociální oblasti a schopnosti navazovat odpovídající komunikaci.

Klíčová slova: vývojová dysfázie, specifické poruchy učení, logopedická terapie, školní věk

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Uhrová V. PROJEVY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ U DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ. Listy klinické logopedie. 2019;3(1):13-17. doi: 10.36833/lkl.2019.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  2. BISHOP, D. V. M. Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language and Communication Disorders, 49 (3), 2014, 381-415. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. CATTS, H. W., ADLOF, S. M., HOGAN, T. P., WEISMER, S. E. Are specific language impairment and dyslexia distinct disorders? Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 2005, 1378-1396. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. DLOUHÁ, O. et al. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
  5. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum. 2011. ISBN 978-80-2461-983-5.
  6. LOWE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál. 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
  7. MCARTHUR a kol. On the specifics of reading disability and specific language impairment. Association for child psychology and psychiatry. Vol. 41, No. 7, 2001. 869-874. Přejít k původnímu zdroji...
  8. MIKLOŠOVÁ, I., MIKULAJOVÁ M., JAKUBEK M. Štruktúra jazykovo-kognitívnych schopností u dětí s narušeným vývinom reči predškolského veku. Československá psychologie. 2016. LX, 252-265.
  9. MIKULAJOVÁ, M. a kol. Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Praha: Portál. 2009. ISBN 978-80-7367-612-4.
  10. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia: Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajdusová. 1993. ISBN 80-9004-450-6.
  11. NASH, H., HULME Ch., GOOCH, D., SNOWLING, M. Preschool language profiles of children at family risk of dyslexia: continuities with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 2013, 958-968. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. NEUBAUER, K. Prevence rozvoje specifických poruch učení u dětí s vývojovou dysfázií In: Špecifické poruchy učenia a správania v kontextě inkluzívnej edukácie. Prešov: Prešovská univerzita. 2008. ISBN 978-80-8068-801-1.
  13. NEUBAUER, K. a kol. Kontexty vývojových poruch řečové komunikace a specifických poruch učení. Hradec Králové: Gaudeamus. 2016. ISBN 978-80-7435-643-8.
  14. NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: vlastním nákladem. 1997.
  15. PEUTELSCHMIDEDOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2005. ISBN 80-2441-088-5.
  16. POSPÍŠILOVÁ, L. (2018 a) Vývojová dysfázie. In: Neubauer, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
  17. POSPÍŠILOVÁ, L. (2018 b). Vývojové poruchy řeči/jazyka/komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch-aneb jak na háďata v mozku. Listy klinické logopedie. 3/2018. [online]. [cit. 20. 3. 2019]. Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/01/18_0161_Listy_klinicke_logopedie_1_2018.pdf
  18. RICHTROVÁ, B., MERECELOVÁ, J., BUBENÍČKOVÁ, B. VYKUK - terapeutický materiál pro rehabilitaci narušené komunikační schopnosti. České Budějovice: Kopp. [CD-ROM]. 2014. ISBN: 978-80-260-5915-8.
  19. UHROVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Terapeutický přístup k žákovi se specifickými poruchami učení a specificky narušeným vývojem řeči. In: HORÁKOVÁ, R., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. 2017. ISBN 978-80-210-8915-0.
  20. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.