Listy klinické logopedie 2019, 3(1):13-17 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0043814
PROJEVY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ U DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ
- Oddělení ORL, Fakultní nemocnice Brno, Jihlavská 20, 625 00 Brno
- Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 7, 639 00 Brno
Příspěvek se zabývá problematikou koexistence vývojové dysfázie a specifických poruch učení a jejich projevy u dítěte během jeho vývoje. Zahrnuje teoretické prameny i výzkumná šetření v této oblasti. Byla vybrána případová studie chlapce v mladším školním věku, který dlouhodobě navštěvuje pracoviště klinické logopedie s přetrvávajícími symptomy vývojové dysfázie. Mezi ně patří dysgramatismy, narušení artikulace, zrakoprostorové a jemněmotorické deficity včetně orofaciální dyspraxie. Tyto obtíže se propagují také do specifické poruchy učení - dysgrafie. Přidružují se narušení v sociální oblasti a schopnosti navazovat odpovídající komunikaci.
Klíčová slova: vývojová dysfázie, specifické poruchy učení, logopedická terapie, školní věk
Zveřejněno: 30. březen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
- BISHOP, D. V. M. Ten questions about terminology for children with unexplained language problems. International Journal of Language and Communication Disorders, 49 (3), 2014, 381-415.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CATTS, H. W., ADLOF, S. M., HOGAN, T. P., WEISMER, S. E. Are specific language impairment and dyslexia distinct disorders? Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 48, 2005, 1378-1396.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DLOUHÁ, O. et al. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. 2017. ISBN 978-80-7492-314-2.
- LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum. 2011. ISBN 978-80-2461-983-5.
- LOWE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál. 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
- MCARTHUR a kol. On the specifics of reading disability and specific language impairment. Association for child psychology and psychiatry. Vol. 41, No. 7, 2001. 869-874.
Přejít k původnímu zdroji...
- MIKLOŠOVÁ, I., MIKULAJOVÁ M., JAKUBEK M. Štruktúra jazykovo-kognitívnych schopností u dětí s narušeným vývinom reči predškolského veku. Československá psychologie. 2016. LX, 252-265.
- MIKULAJOVÁ, M. a kol. Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Praha: Portál. 2009. ISBN 978-80-7367-612-4.
- MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia: Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: Marína Mikulajová a Iris Rafajdusová. 1993. ISBN 80-9004-450-6.
- NASH, H., HULME Ch., GOOCH, D., SNOWLING, M. Preschool language profiles of children at family risk of dyslexia: continuities with specific language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54, 2013, 958-968.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NEUBAUER, K. Prevence rozvoje specifických poruch učení u dětí s vývojovou dysfázií In: Špecifické poruchy učenia a správania v kontextě inkluzívnej edukácie. Prešov: Prešovská univerzita. 2008. ISBN 978-80-8068-801-1.
- NEUBAUER, K. a kol. Kontexty vývojových poruch řečové komunikace a specifických poruch učení. Hradec Králové: Gaudeamus. 2016. ISBN 978-80-7435-643-8.
- NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha: vlastním nákladem. 1997.
- PEUTELSCHMIDEDOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2005. ISBN 80-2441-088-5.
- POSPÍŠILOVÁ, L. (2018 a) Vývojová dysfázie. In: Neubauer, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál. 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
- POSPÍŠILOVÁ, L. (2018 b). Vývojové poruchy řeči/jazyka/komunikace v současném konceptu neurovývojových poruch-aneb jak na háďata v mozku. Listy klinické logopedie. 3/2018. [online]. [cit. 20. 3. 2019]. Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/01/18_0161_Listy_klinicke_logopedie_1_2018.pdf
- RICHTROVÁ, B., MERECELOVÁ, J., BUBENÍČKOVÁ, B. VYKUK - terapeutický materiál pro rehabilitaci narušené komunikační schopnosti. České Budějovice: Kopp. [CD-ROM]. 2014. ISBN: 978-80-260-5915-8.
- UHROVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Terapeutický přístup k žákovi se specifickými poruchami učení a specificky narušeným vývojem řeči. In: HORÁKOVÁ, R., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání a podpora dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. 2017. ISBN 978-80-210-8915-0.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál. 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.