Listy klinické logopedie, 2021 (roč. 5), číslo 2
Editorial
Editorial
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):3710
Varia
Hodnotenie úrovne porozumenia u detí v ranom veku do tretieho roka
Svetlana Kapalková, Radoslava Lizáková
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):4-112704
Porozumenie detí v ranom veku je dôležitým prekurzorom ich verbálnych i neverbálnych schopností v staršom veku. Objektívne zhodnotenie úrovne porozumenia je ale zároveň v ranom veku veľmi problematické. Priame vyšetrenie dieťaťa odborníkom vyžaduje dobrú motiváciu zo strany dieťaťa, ako aj spoľahlivú interpretáciu výsledkov hodnotenia odborníkom. V tejto štúdii predstavujeme jeden z priamych prístupov vyšetrenia porozumenia prostredníctvom subtestu Mníchovskej funkčnej vývinovej diagnostiky (Köhler a Coulinová, 1981). Jej položky sme adaptovali pre slovensky hovoriace deti a zároveň overili validitu celého subtestu hodnotenia porozumenia prostredníctvom...
Logopedická diagnostika poruch polykání a obtíží spojených s krmením v dětském věku - zahraniční přístupy dostupné v ČR
Markéta Kleinerová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):12-152006
Diagnostika schopností a dovedností při krmení je důležitou součástí intervence klinického logopeda na poli problematiky dětských dysfagií u novorozenců, kojenců i starších dětí. Článek přináší přehled některých zahraničních diagnostických a terapeutických nástrojů, které jsou přístupné v online podobě odborníkům i v České republice. Text dále seznamuje se základními principy přístupů ke krmení novorozenců a kojenců založených na identifikaci klíčových signálů vysílaných dítětem během příjmu potravy, nebo přístupů ke krmení tzv. řízených dítětem.
Test porozumění větám - česká verze s normami pro dospělou populaci
Lucie Nohová, Kateřina Vitásková
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):16-213484
Příspěvek představuje českou verzi Testu porozumění větám, který byl adaptován ze slovenského jazyka. Obsahem článku je popis testu, stručně též vznik jeho české verze s některými výsledky a diskusí. K testu byly stanoveny percentilové normy pro dospělou populaci s ohledem na věk (Nohová et al., v přípravě). Tento diagnostický nástroj slouží k podrobnému hodnocení porozumění mluvené řeči na úrovni vět. Obsahuje 48 vět s různou syntaktickou konstrukcí a lingvistickými faktory. V klinické praxi jej lze využít u celé řady pacientů - u osob s afázií, s kognitivně-komunikační poruchou a dalších. Jeho další využití je předmětem navazujících i budoucích výzkumů.
Evidence based practice v klinické logopedii
Simona Hlaváčová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):22-292588
Evidence based practice (EBP, praxe založená na důkazech) označuje přístup, který při klinickém rozhodování o konkrétní péči o pacienta využívá nejlepších vědeckých poznatků (důkazů), klinických zkušeností odborníka a preferencí a hodnot pacienta. Vhodná integrace těchto tří oblastí vede dle myšlenky EBP k ideálnímu dopadu na klinický výsledek a kvalitu života pacienta. Mezi konkrétními kroky jeho implikace do praxe patří položení klinické otázky týkající se konkrétního problému, vyhledání nejlepšího důkazu, zhodnocení kvality daného důkazu (jeho validity, dopadu a použitelnosti), aplikace do praxe a následné zhodnocení dopadu s případnou modifikací...
Vliv hiporehabilitace na rozvoj komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami
Viola Jónová, Markéta Janatová, Lucie Hovorková, Xenia Svobodová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):30-362028
Hiporehabilitace zastřešuje aktivity a terapie v oblastech, ve kterých se setkává kůň a člověk se zdravotním či sociálním znevýhodněním nebo se specifickými potřebami. Intervence může být zaměřena na oblast motorickou, psychickou, sociální nebo vzdělávací v závislosti na cíli hiporehabilitace u individuálního klienta. Propojením logopedie a hiporehabilitace dochází ke komplexnímu působení na klienta s narušenou komunikační schopností za pomoci koní, poníků a souvisejících aktivit. Hiporehabilitace může být individuální nebo skupinová, v některých hiporehabilitačních programech jsou zapojováni také rodinní příslušníci a pečující osoby. Ve studiích efektu...
Emočně-sociální obtíže u dětí s vývojovou dysfázií
Barbora Richtrová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):37-437290
Symptomatologie vývojové dysfázie významně přesahuje rámec jazykových deficitů a ovlivňuje kvalitu života lidí s touto diagnózou. Tato přehledová studie popisuje vliv emočních, behaviorálních a sociálních obtíží na kvalitu života dítěte s vývojovou dysfázií. Upozorňuje na důležitost komplexity terapeutické intervence, zejména na zohlednění emočně-sociálních obtíží a jejich stimulaci. Zároveň upozorňuje na nedostatečnou systémovou podporu pro děti s vývojovou dysfázií v České republice.
Telerehabilitace: aktuální vývoj v České republice
Jakub Pětioký, Kristýna Hoidekrová, Markéta Trtílková
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):44-491415
Telerehabilitace je v některých zemích běžnou součástí zdravotní péče již několik let. V České republice se do povědomí širší odborné veřejnosti dostala až ve spojitosti s pandemií COVID-19, kdy vznikla akutní potřeba zajistit péči nejen v oblasti klinické logopedie. Prudký rozvoj telerehabilitace v posledních dvou letech s sebou nese také rizika spojená s využíváním různých prostředků, které nesplňují požadavky na kybernetickou bezpečnost a ochranu dat pacienta.
Logopedická starostlivosť o pacientov s myasteniou gravis
Bianka Hrnčiarová, Žofia Frajková
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):50-552482
Myastenia gravis je autoimunitné ochorenie, ktoré vzniká narušením neuromuskulárnej transmisie z dôvodu tvorby protilátok proti acetylcholínovým receptorom nachádzajúcim sa na nervosvalovej platničke. Symptomatológia ochorenia je variabilná, zväčša progredujúca, no nie je ireverzibilná. Pri správne nastavenej liečbe a dobrom manažmente pacienta, ktorého dôležitou súčasťou je aj logopedická intervencia, je možné u prevažnej väčšiny pacientov docieliť remisiu a znížiť riziko komplikácií, ako sú malnutrícia, dehydratácia a aspirácia s aspiračnou pneumóniou. Medzi dominantné príznaky patrí bulbárna symptomatika - dyzartria, dysfónia a dysfágia. Najvýraznejšími...
Přečteno - doporučeno?!
Recenze publikace Psychosomatika koktání
Jan Dezort
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):561180
POKORA, J., 2019. Psychosomatika koktání: jak transformovat koktání na plynulou řeč. Příbram: MVDr. Helena Pokorová.ISBN 978-80-270-6608-7.
Recenze knihy - Wat je mond moet doen als je niet praat
Martina Tumová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):57623
Jedná se o recenzi knihy v nizozemštině - Wat je mond moet doen als je niet praat, která se zabývá nesprávnými orálními návyky a jejich dopady.
Recenze knihy: Základy paliativní péče v neurologii
Táňa Jakubcová
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):58744
.BUŽGOVÁ, R., KOZÁKOVÁ, R. et al., 2020. Základy paliativní péče v neurologii. Praha: Galén. ISBN:978-80-7492-502-3.
Setkání s...
Příležitost ke změně zaměření mi dává novou chuť do práce. Rozhovor s koordinátorkou Odborné komise AKL ČR Lenkou Dzidovou.
Markéta Trtílková
Listy klinické logopedie 2021, 5(2):59-60883
Rozhovor s koordinátorkou Odborné komise AKL ČR Lenkou Dzidovou.