Listy klinické logopedie, 2021 (roč. 5), číslo 2


Editorial

Editorial

Zuzana Lebedová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):3710  

Varia

Hodnotenie úrovne porozumenia u detí v ranom veku do tretieho roka

Svetlana Kapalková, Radoslava Lizáková

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):4-112704  

Porozumenie detí v ranom veku je dôležitým prekurzorom ich verbálnych i neverbálnych schopností v staršom veku. Objektívne zhodnotenie úrovne porozumenia je ale zároveň v ranom veku veľmi problematické. Priame vyšetrenie dieťaťa odborníkom vyžaduje dobrú motiváciu zo strany dieťaťa, ako aj spoľahlivú interpretáciu výsledkov hodnotenia odborníkom. V tejto štúdii predstavujeme jeden z priamych prístupov vyšetrenia porozumenia prostredníctvom subtestu Mníchovskej funkčnej vývinovej diagnostiky (Köhler a Coulinová, 1981). Jej položky sme adaptovali pre slovensky hovoriace deti a zároveň overili validitu celého subtestu hodnotenia porozumenia prostredníctvom...

Logopedická diagnostika poruch polykání a obtíží spojených s krmením v dětském věku - zahraniční přístupy dostupné v ČR

Markéta Kleinerová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):12-152006  

Diagnostika schopností a dovedností při krmení je důležitou součástí intervence klinického logopeda na poli problematiky dětských dysfagií u novorozenců, kojenců i starších dětí. Článek přináší přehled některých zahraničních diagnostických a terapeutických nástrojů, které jsou přístupné v online podobě odborníkům i v České republice. Text dále seznamuje se základními principy přístupů ke krmení novorozenců a kojenců založených na identifikaci klíčových signálů vysílaných dítětem během příjmu potravy, nebo přístupů ke krmení tzv. řízených dítětem.

Test porozumění větám - česká verze s normami pro dospělou populaci

Lucie Nohová, Kateřina Vitásková

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):16-213484  

Příspěvek představuje českou verzi Testu porozumění větám, který byl adaptován ze slovenského jazyka. Obsahem článku je popis testu, stručně též vznik jeho české verze s některými výsledky a diskusí. K testu byly stanoveny percentilové normy pro dospělou populaci s ohledem na věk (Nohová et al., v přípravě). Tento diagnostický nástroj slouží k podrobnému hodnocení porozumění mluvené řeči na úrovni vět. Obsahuje 48 vět s různou syntaktickou konstrukcí a lingvistickými faktory. V klinické praxi jej lze využít u celé řady pacientů - u osob s afázií, s kognitivně-komunikační poruchou a dalších. Jeho další využití je předmětem navazujících i budoucích výzkumů.

Evidence based practice v klinické logopedii

Simona Hlaváčová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):22-292588  

Evidence based practice (EBP, praxe založená na důkazech) označuje přístup, který při klinickém rozhodování o konkrétní péči o pacienta využívá nejlepších vědeckých poznatků (důkazů), klinických zkušeností odborníka a preferencí a hodnot pacienta. Vhodná integrace těchto tří oblastí vede dle myšlenky EBP k ideálnímu dopadu na klinický výsledek a kvalitu života pacienta. Mezi konkrétními kroky jeho implikace do praxe patří položení klinické otázky týkající se konkrétního problému, vyhledání nejlepšího důkazu, zhodnocení kvality daného důkazu (jeho validity, dopadu a použitelnosti), aplikace do praxe a následné zhodnocení dopadu s případnou modifikací...

Vliv hiporehabilitace na rozvoj komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami

Viola Jónová, Markéta Janatová, Lucie Hovorková, Xenia Svobodová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):30-362028  

Hiporehabilitace zastřešuje aktivity a terapie v oblastech, ve kterých se setkává kůň a člověk se zdravotním či sociálním znevýhodněním nebo se specifickými potřebami. Intervence může být zaměřena na oblast motorickou, psychickou, sociální nebo vzdělávací v závislosti na cíli hiporehabilitace u individuálního klienta. Propojením logopedie a hiporehabilitace dochází ke komplexnímu působení na klienta s narušenou komunikační schopností za pomoci koní, poníků a souvisejících aktivit. Hiporehabilitace může být individuální nebo skupinová, v některých hiporehabilitačních programech jsou zapojováni také rodinní příslušníci a pečující osoby. Ve studiích efektu...

Emočně-sociální obtíže u dětí s vývojovou dysfázií

Barbora Richtrová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):37-437290  

Symptomatologie vývojové dysfázie významně přesahuje rámec jazykových deficitů a ovlivňuje kvalitu života lidí s touto diagnózou. Tato přehledová studie popisuje vliv emočních, behaviorálních a sociálních obtíží na kvalitu života dítěte s vývojovou dysfázií. Upozorňuje na důležitost komplexity terapeutické intervence, zejména na zohlednění emočně-sociálních obtíží a jejich stimulaci. Zároveň upozorňuje na nedostatečnou systémovou podporu pro děti s vývojovou dysfázií v České republice.

Telerehabilitace: aktuální vývoj v České republice

Jakub Pětioký, Kristýna Hoidekrová, Markéta Trtílková

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):44-491415  

Telerehabilitace je v některých zemích běžnou součástí zdravotní péče již několik let. V České republice se do povědomí širší odborné veřejnosti dostala až ve spojitosti s pandemií COVID-19, kdy vznikla akutní potřeba zajistit péči nejen v oblasti klinické logopedie. Prudký rozvoj telerehabilitace v posledních dvou letech s sebou nese také rizika spojená s využíváním různých prostředků, které nesplňují požadavky na kybernetickou bezpečnost a ochranu dat pacienta.

Logopedická starostlivosť o pacientov s myasteniou gravis

Bianka Hrnčiarová, Žofia Frajková

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):50-552482  

Myastenia gravis je autoimunitné ochorenie, ktoré vzniká narušením neuromuskulárnej transmisie z dôvodu tvorby protilátok proti acetylcholínovým receptorom nachádzajúcim sa na nervosvalovej platničke. Symptomatológia ochorenia je variabilná, zväčša progredujúca, no nie je ireverzibilná. Pri správne nastavenej liečbe a dobrom manažmente pacienta, ktorého dôležitou súčasťou je aj logopedická intervencia, je možné u prevažnej väčšiny pacientov docieliť remisiu a znížiť riziko komplikácií, ako sú malnutrícia, dehydratácia a aspirácia s aspiračnou pneumóniou. Medzi dominantné príznaky patrí bulbárna symptomatika - dyzartria, dysfónia a dysfágia. Najvýraznejšími...

Přečteno - doporučeno?!

Recenze publikace Psychosomatika koktání

Jan Dezort

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):561180  

POKORA, J., 2019. Psychosomatika koktání: jak transformovat koktání na plynulou řeč. Příbram: MVDr. Helena Pokorová.ISBN 978-80-270-6608-7.

Recenze knihy - Wat je mond moet doen als je niet praat

Martina Tumová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):57623  

Jedná se o recenzi knihy v nizozemštině - Wat je mond moet doen als je niet praat, která se zabývá nesprávnými orálními návyky a jejich dopady.

Recenze knihy: Základy paliativní péče v neurologii

Táňa Jakubcová

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):58744  

.BUŽGOVÁ, R., KOZÁKOVÁ, R. et al., 2020. Základy paliativní péče v neurologii. Praha: Galén. ISBN:978-80-7492-502-3.

Setkání s...

Příležitost ke změně zaměření mi dává novou chuť do práce. Rozhovor s koordinátorkou Odborné komise AKL ČR Lenkou Dzidovou.

Markéta Trtílková

Listy klinické logopedie 2021, 5(2):59-60883  

Rozhovor s koordinátorkou Odborné komise AKL ČR Lenkou Dzidovou.