Listy klinické logopedie 2020, 4(2):61-68 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0422165

Lipreading and its role in individual speech therapy intervention and education of individuals with hearing impairment

PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 9, 639 00 Brno - Staré Brno
Speciálně pedagogické centrum pro sluchově postižené, Šrámkova 1, Brno

Lipreading is one of the communication systems of people with hearing impairment. We encounter it when communicating with individuals with hearing impairments from an early age to old age, regardless of the type of hearing impairment or compensatory aid that the individual uses. The difference is in the degree of usage and understanding that results from the individual needs and capabilities of each person. Lipreading is a very demanding mental activity. Not every individual with a hea-ring impairment can lip-read or is able to learn to lip-read. However, its successful acquisition can play a major role in speech comprehension, education and everyday life.

Keywords: hearing impairment, communication of persons with hearing impairment, functional communication, Czech language, lipreading, visualisation of spoken language, supporting articulation signs

Received: October 6, 2020; Revised: November 19, 2020; Accepted: November 19, 2020; Published: December 14, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Doležalová L. Lipreading and its role in individual speech therapy intervention and education of individuals with hearing impairment. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):61-68. doi: 10.36833/lkl.2020.042.
Download citation

References

  1. ČERVENKOVÁ, A. 1999. Praha: FRPSP.
  2. HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha: Portál. ISBN 80-262-0084-0.
  3. HRUBÝ, J. 1998. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: Septima. ISBN 80-7216-006-0.
  4. HUDÁKOVÁ, A. 2008 Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, o. s. ISBN 978-80-87153-38-3.
  5. JANOTOVÁ, N., 1996. Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha: Septima. ISBN 80-85801-84-1.
  6. JANOTOVÁ, N., 1999. Odezírání u sluchově postižených dětí. Praha: Septima. ISBN 80-7216-82-6.
  7. KRAHULCOVÁ, B. 2002. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2.
  8. KRAHULCOVÁ, B. 2014. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. ISBN 80-903863-2-6.
  9. LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
  10. LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-9.
  11. LEONHARDT, A., 2001. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia. ISBN 80-967180-8-8.
  12. STRNADOVÁ, V. 1998. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Gong. ISSN 0323-0732.
  13. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. 2003. Klinická logopedie. Praha. Portál. ISBN 80-7178-546-0.
  14. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P., 1999. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido. ISBN 80-85931-67-2.
  15. Zákon č. 384/2008 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, kterým se mění zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů a další související zákony [online]. [cit. 2020-09-30]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2008-384

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.