Listy klinické logopedie 2020, 4(2):61-68 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0422165

Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením

PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 9, 639 00 Brno - Staré Brno
Speciálně pedagogické centrum pro sluchově postižené, Šrámkova 1, Brno

Odezírání představuje jeden z komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. Setkáváme se s ním při komunikaci s jedinci se sluchovým postižením od raného věku do stáří, a to bez ohledu na typ sluchové vady či kompenzační pomůcku, kterou jedinec využívá. Rozdíl je v míře využití a porozumění, které vyplývají z individuálních potřeb a možností každého jedince. Odezírání je velmi náročná psychická činnost. Ne každý jedinec s postižením sluchu odezírat umí, a ne každý se odezírat naučí. Jeho úspěšné osvojení však může hrát velkou roli v porozumění mluvené řeči, ve vzdělávání i v běžném životě.

Klíčová slova: sluchové postižení, komunikace osob se sluchovým postižením, funkční komunikace, český jazyk, odezírání, vizualizace mluvené češtiny, pomocné artikulační znaky

Vloženo: 6. říjen 2020; Revidováno: 19. listopad 2020; Přijato: 19. listopad 2020; Zveřejněno: 14. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Doležalová L. Odezírání a jeho role v individuální logopedické intervenci a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):61-68. doi: 10.36833/lkl.2020.042.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČERVENKOVÁ, A. 1999. Praha: FRPSP.
  2. HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha: Portál. ISBN 80-262-0084-0.
  3. HRUBÝ, J. 1998. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: Septima. ISBN 80-7216-006-0.
  4. HUDÁKOVÁ, A. 2008 Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, o. s. ISBN 978-80-87153-38-3.
  5. JANOTOVÁ, N., 1996. Rozvíjení zrakového vnímání a odezírání sluchově postižených dětí. Praha: Septima. ISBN 80-85801-84-1.
  6. JANOTOVÁ, N., 1999. Odezírání u sluchově postižených dětí. Praha: Septima. ISBN 80-7216-82-6.
  7. KRAHULCOVÁ, B. 2002. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0329-2.
  8. KRAHULCOVÁ, B. 2014. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. ISBN 80-903863-2-6.
  9. LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
  10. LEJSKA, M., 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. ISBN 80-7315-038-9.
  11. LEONHARDT, A., 2001. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia. ISBN 80-967180-8-8.
  12. STRNADOVÁ, V. 1998. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Gong. ISSN 0323-0732.
  13. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. 2003. Klinická logopedie. Praha. Portál. ISBN 80-7178-546-0.
  14. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P., 1999. Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido. ISBN 80-85931-67-2.
  15. Zákon č. 384/2008 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, kterým se mění zákon č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů a další související zákony [online]. [cit. 2020-09-30]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2008-384

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.