Listy klinické logopedie 2025, 9(1):4-13 | DOI: 10.36833/lkl.2025.003331

Autism Spectrum Disorders as Seen by a Clinical Psychologist: Case Report

Mgr. et Mgr. Eva Horáčková
Soukromá klinika LOGO, s.r.o., Vsetínská 20, 639 00 Brno, Česká republika

Autism Spectrum Disorders are pervasive developmental disorders. This means that they influence almost all areas of early development. Parents can see differences mainly in the social area. Children with ASD do not share activities, do not communicate their needs and wishes. At the age of 18 months, parents fill in the M-CHAT-R screening, which is sensitive to possible neurodevelopmental problems. A paediatrician can send the child to specialists in ASD diagnosis - clinical psychologist, child psychiatrist, neurologist and clinical speech therapist. In this article, we introduce you to a case study with differential diagnoses, showing the differences between Autism Spectrum Disorders and other developmental diseases (especially specific developmental disorders of speech and language). The focus is on the determination of the autistic symptoms level. This is one of the typical differential diagnoses we carry out at LOGO Clinic.

Keywords: Autism Spectrum Disorders, functional communication, reciprocal social interaction, repetitive and specific behaviour, theory of mind, theory of intersubjectivity, theory of predictive coding, masking

Received: February 23, 2025; Revised: March 28, 2025; Accepted: April 3, 2025; Prepublished online: June 9, 2025; Published: June 14, 2025  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Horáčková E. Autism Spectrum Disorders as Seen by a Clinical Psychologist: Case Report. Listy klinické logopedie. 2025;9(1):4-13. doi: 10.36833/lkl.2025.003.
Download citation

References

  1. ČTK, 2017. V Česku může být až 200 tisíc lidí s autismem. Lidé si myslí, že autistů je málo, zlobí se odbornice. Online. aktualne.cz, 2017-09-26. Dostupné z: V Česku může být až 200 tisíc lidí s autismem. Lidé si myslí, že autistů je málo, zlobí se odbornice - Aktuálně.cz. [citováno 2019-03-31].
  2. FRITH, U., 1991: Autism and Asperger Syndrome. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0521386081. Go to original source...
  3. HARRIS, S. L. et al., 1991: Changes in cognitive and language functioning in preschool children with autism. Online. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 21, s. 281-290. DOI: 10.1007/BF02207325. Dostupné z: Changes in cognitive and Language functioning of Preschool children with autism | Journal of Autism and Developmental Disorders. Go to original source... Go to PubMed...
  4. HLAVÁČOVÁ, V., 2018. Lidí s poruchou autistického spektra přibývá. Na diagnózu se často přijde zbytečně pozdě. Online. iROZHLAS. Praha: Český rozhlas, 2018-09-08. Dostupné z: Lidí s poruchou autistického spektra přibývá. Na diagnózu se často přijde zbytečně pozdě | iROZHLAS - spolehlivé zprávy. [citováno 2019-03-31].
  5. HOBSON, R. P., 1991. What is Autism? Online. Psychiatric Clinics, vol. 14, no. 1, s. 1-17. Dostupné z: What Is Autism? - Psychiatric Clinics. Go to original source...
  6. LECHTA, V. et al., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
  7. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, 2023. Statistický informační systém Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Statistická ročenka školství - 2021/2022 - výkonové ukazatele. Online. Dostupné z: Statistická ročenka školství - 2024/2025 - výkonové ukazatele. [citováno 2023-11-01].
  8. MUNI, 2012. Studijní materiály předmětu FF: PSA_060. Dostupné z: FF:PSA_060 Dětská klinická psychologie.
  9. NÁRODNÍ ÚSTAV PRO AUTISMUS. Autismport. Online. www.autismport.cz. Dostupné z: https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/jak-se-vyviji-pocet-osob-diagnostikovanych-s-pas.ŘÍČAN, P. a KREJČÍŘOVÁ, D., 2006: Dětská klinická psychologie. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1049-5.
  10. SASSON, N. J.; LAM, K. S.; CHILDRESS, D.; PARLIER, M.; DANIELS, J. L. a PIVEN, J., 2013. The broad autism phenotype questionnaire: prevalence and diagnostic classification. Online. Autism research, vol. 6, no. 2, s. 134-143. DOI: 10.1002/aur.1272. Dostupné z: The Broad Autism Phenotype Questionnaire: Prevalence and Diagnostic Classification - Sasson - 2013 - Autism Research - Wiley Online Library. Go to original source... Go to PubMed...
  11. SVOBODA, M. et al., 2021. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1851-7.
  12. THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
  13. VAN DE CRUYS, S. et al., 2014: Precise Minds in Uncertain Worlds: Predictive Coding in Autism. Online. Psychological Review, vol. 121, no. 4, s. 649-675. DOI: 10.1037/a0037665. Dostupné z: https://sandervandecruys.be/pdf/2014-VandeCruysetal-PsychRev-Precise_minds.pdf. Go to original source... Go to PubMed...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.