Listy klinické logopedie 2022, 6(1):26-30 | DOI: 10.36833/lkl.2022.0072654

Practical use of core vocabulary and modelling in augmentative and alternative communication

Jana Šarounová
Speciálně pedagogické centrum pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na augmentativní a alternativní komunikaci s.r.o., Jivenská 1066/7,
140 00 Praha 4, Česká republika.

The article deals with two topics of augmentative and alternative communication (AAC), which are important for the implementation of active user communication - core vocabulary and modelling. Use of the core vocabulary allows an AAC user to express him-/herself more comprehensively in many communication opportunities and to extend communication to situations other than mere requests. It introduces the use of sentences and expands the vocabulary in both manual signs and symbol communication. Modelling represents the most natural method of "training" communication using AAC, during which ACC methods are demonstrated to the user by his/her communication partners in everyday situations.

Keywords: augmentative and alternative communication, core vocabulary, fringe vocabulary, modelling

Received: March 13, 2022; Revised: April 30, 2022; Accepted: May 1, 2022; Published: June 14, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šarounová J. Practical use of core vocabulary and modelling in augmentative and alternative communication. Listy klinické logopedie. 2022;6(1):26-30. doi: 10.36833/lkl.2022.007.
Download citation

References

  1. Castañeda, C., Fröhlich N., WAIGAND, M., 2017. Modelling in der Unterstutzten Kommunikation. Ein Praxisbuch fur Eltern, peadagogische Fachkrafte, Therapeuten und Interessierte. Heigenbrucken, Monika Waigand. ISBN 978-3-947464-00-5.
  2. BEUKELMAN, D.R., MIRENDA, P., 1998. Augmentative and Alternative Communication. Second Edition. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
  3. FOSTER SKALOVÁ, P., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J., 2021. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát - Neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-73-5.
  4. KNAPCOVÁ, M., 2006. Výměnný obrázkový komunikační systém. Praha: IPPP ČR. ISBN 80-86856-14-3, 90 stran.
  5. ŠAROUNOVÁ, J. a kol., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0716-0.
  6. COMMUNITY LIVING TORONTO, 2022. Create Visual Supports for your child. Connectability.ca [online]. Toronto, Kanada: Community Living Toronto. [cit. 18. 4. 2022]. Dostupné z https://connectability.ca/visuals-engine/
  7. PRC-SALTILLO, 2020. 100 High Frequency Core Words. Aaclanguagelab.com [online]. Wooster, USA: PRC-Saltillo. [cit. 17. 12. 2021] Dostupné z https://aaclanguagelab.com/resources/100-high-frequency-core-word-listSeznam slov v angličtině založen na:
  8. ŘÍHOVÁ, L., 2019. Být komunikačním vzorem. I-sen.cz [online]. Česká republika: Komunitní organizace iSEN. [cit. 17. 12. 2021] Dostupné z https://www.i-sen.cz/clanky/praxe/byt-komunikacnim-vzorem
  9. V článku jsou použity některé pomůcky nebo jejich fotografie vyrobené v programech Symwriter a InPrint se symboly Widgit. Widgit Symbols©Widgit Software 2002-2020, www.widgit.com. Více o programech zde: https://www.alternativnikomunikace.cz/stranka-software-info-a-technicka-podpora-106 [cit. 6. 1. 2022]
  10. Software Pictoselector: dostupné z https://www.pictoselector.eu/cs/ [cit. 6. 1. 2022]

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.