Listy klinické logopedie 2022, 6(1):26-30 | DOI: 10.36833/lkl.2022.0072654
Praktické využití jádrové slovní zásoby a modelování v augmentativní a alternativní komunikaci
- Speciálně pedagogické centrum pro děti a mládež s vadami řeči se zaměřením na augmentativní a alternativní komunikaci s.r.o., Jivenská 1066/7,
- 140 00 Praha 4, Česká republika.
Článek se zabývá dvěma tématy v oblasti augmentativní a alternativní komunikace (AAK), která jsou důležitá pro zavádění aktivní komunikace uživatelů - jádrovou slovní zásobou a modelováním. Využití jádrové slovní zásoby umožňuje uživateli komplexnější vyjadřování v řadě komunikačních situací, rozšíření komunikace i o jiné nástroje, než je jen žádost. Zavádí užívání vět a zapojuje více slovních druhů, a to vše jak v manuálních znacích, tak v komunikaci pomocí symbolů. Modelování pak představuje nejpřirozenější metodu "nácviku" dorozumívání pomocí AAK, kdy komunikaci pomocí metod AAK uživateli předvádí a ukazuje jeho okolí v každodenních situacích.
Klíčová slova: augmentativní a alternativní komunikace, jádrová slovní zásoba, okrajová (tematická) slovní zásoba, modelování
Vloženo: 13. březen 2022; Revidováno: 30. duben 2022; Přijato: 1. květen 2022; Zveřejněno: 14. červen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Castañeda, C., Fröhlich N., WAIGAND, M., 2017. Modelling in der Unterstutzten Kommunikation. Ein Praxisbuch fur Eltern, peadagogische Fachkrafte, Therapeuten und Interessierte. Heigenbrucken, Monika Waigand. ISBN 978-3-947464-00-5.
- BEUKELMAN, D.R., MIRENDA, P., 1998. Augmentative and Alternative Communication. Second Edition. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
- FOSTER SKALOVÁ, P., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J., 2021. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát - Neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-73-5.
- KNAPCOVÁ, M., 2006. Výměnný obrázkový komunikační systém. Praha: IPPP ČR. ISBN 80-86856-14-3, 90 stran.
- ŠAROUNOVÁ, J. a kol., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0716-0.
- COMMUNITY LIVING TORONTO, 2022. Create Visual Supports for your child. Connectability.ca [online]. Toronto, Kanada: Community Living Toronto. [cit. 18. 4. 2022]. Dostupné z https://connectability.ca/visuals-engine/
- PRC-SALTILLO, 2020. 100 High Frequency Core Words. Aaclanguagelab.com [online]. Wooster, USA: PRC-Saltillo. [cit. 17. 12. 2021] Dostupné z https://aaclanguagelab.com/resources/100-high-frequency-core-word-listSeznam slov v angličtině založen na:
- ŘÍHOVÁ, L., 2019. Být komunikačním vzorem. I-sen.cz [online]. Česká republika: Komunitní organizace iSEN. [cit. 17. 12. 2021] Dostupné z https://www.i-sen.cz/clanky/praxe/byt-komunikacnim-vzorem
- V článku jsou použity některé pomůcky nebo jejich fotografie vyrobené v programech Symwriter a InPrint se symboly Widgit. Widgit Symbols©Widgit Software 2002-2020, www.widgit.com. Více o programech zde: https://www.alternativnikomunikace.cz/stranka-software-info-a-technicka-podpora-106 [cit. 6. 1. 2022]
- Software Pictoselector: dostupné z https://www.pictoselector.eu/cs/ [cit. 6. 1. 2022]
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.