Listy klinické logopedie 2020, 4(2):44-50 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0382763

Therapeutic specifics of children with severe hearing impairments and children with cochlear implants

Mgr. Naděžda Grznárová
Mateřská škola a Speciálně pedagogické centrum Jihlava, p. o., Demlova 28, 586 01 Jihlava
Soukromá logopedická poradna Svět logopedie

Hearing loss is one of the most common somatic-functional impairments (Horáková, 2012). Because hearing perception is key to the development of the spoken language, children with hearing impairments are in the care of clinicians - Speech-Language Pathologists or Special Educators - Speech Therapists/Deaf Educators. This article aims to offer insight into the specifics of the job of a Speech Therapist/Deaf Educator with children with severe hearing impairments. From this group, we then separate the category of children operated on with cochlear implants. This is dealt with in a specific chapter.

Keywords: Child with severe hearing impairment, child with cochlear implant, Speech Therapy

Received: October 1, 2020; Revised: November 12, 2020; Accepted: November 13, 2020; Published: December 14, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Grznárová N. Therapeutic specifics of children with severe hearing impairments and children with cochlear implants. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):44-50. doi: 10.36833/lkl.2020.038.
Download citation

References

  1. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2015. Diagnostika předškoláka. Praha: Edika. ISBN 978-80-266-0658-1.
  2. ČERVENKOVÁ, Barbora, 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2054-3.
  3. HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0.
  4. HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M., 2009. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-612-4.
  5. KRAHULCOVÁ, Beáta, 2014. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-2-7.
  6. ROUČKOVÁ, Jarmila, 2008. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál. ISBN 80-7367-158-1.
  7. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-4240-3.
  8. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.