Listy klinické logopedie 2019, 3(2):99-103 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0343761

An Overview of Several Newly Created or Adapted Diagnostic Tools for People with Communication Disorders

Mgr. Lucie Václavíková1, doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.1
1 Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého, Žižkovo náměstí 5, 779 00 Olomouc

The article presents four diagnostic tools for people with communication disorders. It includes The evaluation of pragmatic level of language in children with autism spectrum disorder; a "Sentence Comprehension Test" (Test porozumění větám) designed for children and adults with various diagnoses; "Aphasia Screening Test" (Afaziologický screeningový test) to determine the presence or absence of aphasia; and draft czech version of Intelligibility in Context Scale for children with speech sound disorders. A brief description of the diagnostic tools and some statistical results are provided for each of them.

Keywords: diagnostic tools, communication disorders, pragmatics of communication, autism spectrum disorder, sentence comprehension, screening of aphasia, intelligibility of speech

Accepted: December 10, 2019; Published: December 14, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Václavíková L, Vitásková K. An Overview of Several Newly Created or Adapted Diagnostic Tools for People with Communication Disorders. Listy klinické logopedie. 2019;3(2):99-103. doi: 10.36833/lkl.2019.034.
Download citation

References

  1. BOLCEKOVÁ, E., PREISS, M., KREJČOVÁ, L. Token test pro děti a dospělé. Otrokovice: Propsyco, 2015.
  2. BUNTOVÁ, D. Škála hodnotiaca zrozumiteľnosť reči v kontexte: Slovak. Comenius University, Slovakia, 2013. Dostupné z: https://cdn.csu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0006/569148/ICS-Slovak.pdf
  3. BUNTOVÁ, D., GÚTHOVÁ, M. Narušenie zvukovej roviny reči - artikulační porucha, fonologická porucha. In Kerekrétiová, A. a kol. Logopédia. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2016, 57-81. ISBN 978-80-223-4165-3.
  4. CAPLAN, D. Syntactically based sentence comprehension in aging and individuals with neurological disease. In van GOMPEL, ROGER, P. G. (Ed.). Sentence processing. New York, NY, US: Psychology Press, 2013. ISBN 978-0-203-77283-6.
  5. DE RENZI, E., VIGNOLO, L. A. The Token Test: a sensitive test to detect receptive disturbances in Aphasics. Brain: A Journal of Neurology, 1962, 85(4), 665-678. DOI: 10.1093/brain/85.4.665. Go to original source... Go to PubMed...
  6. GETZ, S. J., LEVIN, B. Cognitive and Neuropsychiatric Features of Early Parkinson´s Disease. Archives of Clinical Neuropsychology [online]. 2017, 32, 769-785 [cit. 1. 11. 2019]. DOI: 10.1093/arclin/acx091. Go to original source... Go to PubMed...
  7. KERTESZ, A., HARCIAREK, M. Primary progressive aphasia. Scandinavian Journal of Psychology [online]. 2014, 55, 191-201 [cit. 27. 10. 2019]. DOI: 10.1111/sjop.12105. Go to original source... Go to PubMed...
  8. KOŠŤÁLOVÁ, M. Jazykové aspekty u pacientů s roztroušenou sklerózou [přednáška]. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov. Neurogénne poruchy komunikácie, 18.-19. 10. 2019.
  9. KOŠŤÁLOVÁ, M. Vyšetření fatických funkcí - nové možnosti [přednáška]. Vysoké Tatry: Slovenská asociácia logopédov. XVI. medzinárodná logopedická konferencia SAL, 11.-13. 10. 2018.
  10. KROKER, C. Aphasie-Schnell-Test (3. Aufgabe). Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2006. ISBN 978-3-8248-0839-7.
  11. MARKOVÁ, J. et al. Analýza porozumenia viet v slovenčine: test porozumenia viet s normami. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. ISBN 978-80-223-3797-7.
  12. MARKOVÁ, J. et al. Porozumenie viet u slovensky hovoriacich pacientov s Parkinsonovou chorobou. Cesk Slov Neurol N [online]. 2018, 81/114(1), 60-64 [cit. 27. 10. 2019]. DOI: 10.14735/amcsnn201860. Go to original source...
  13. MARKOVÁ, J. et al. Sentence comprehension in Slovak-speaking patients with Alzheimer´s disease. International Journal of Language and Communication Disorders [online]. 2017, 52(4), 456-468 [cit. 26. 10. 2019]. DOI: 10.1111/1460-6984.12284. Go to original source... Go to PubMed...
  14. MARSHALL, CH. R. et al. Primary progressive aphasia: a clinical approach. Journal of Neurology [online]. 2018, 265, 1474-1490 [cit. 27. 10. 2019]. DOI: 10.1007/s00415-018-8762-6. Go to original source... Go to PubMed...
  15. McLEOD, S., HARRISON, L. J., McCORMACK, J. Intelligibility in Context Scale: Validity and reliability of subjective rating measure. Journal of Speech, Language, and Hearing Research [online]. 2012, 55(2), 648-656 [cit. 26. 10. 2019]. Dostupné z: https://researchoutput.csu.edu.au/ws/portalfiles/portal/8850615/42883postpub.pdf Go to original source... Go to PubMed...
  16. MIKUDOVÁ, H. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. Olomouc: Pedagogická fakulta univerzity Palackého v Olomouci, 2014. [Diplomová práce]. Vedoucí práce: A. Říhová.
  17. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vzniká nová diagnostická baterie pro posuzování jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního a raného školního věku. Listy klinické logopedie [online]. 2019, 1 [cit. 1. 11. 2019]. ISSN 2570-6179. Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/06/19_0151_Listy_klinicke_logopedie_5_43-44.pdf
  18. SMOLÍK, F. et al. Dotazník vývoje komunikace II. Univerzita Karlova: Filozofická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7308-753-1.
  19. SONKAYA, A. R., BAYAZIT, Z. Z. Language Aspects of Patients with Multiple Sclerosis. Eurasian Journal of Medical Investigation [online]. 2018, 2(3), 133-138 [cit. 27.10.2019]. DOI: 10.14744/ejmi.2018.96158. Go to original source...
  20. ŠVECOVÁ, E. Komunikace, sociální dovednosti a jejich vývoj u dětí s poruchou autistického spektra se zaměřením na pragmatickou jazykovou rovinu. In: Maierová, E., Viktorová, L., Dolejš, M., Dominik, T. (Eds.) PHD EXISTENCE 2019. "Tělo a mysl". Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, s. 127-136. [cit. 1. 11. 2019]. ISBN 978-80-244-5544-0. Dostupné z: https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_konecna-1.pdf
  21. ŠVECOVÁ, E., VÁCLAVÍKOVÁ, L. Hodnocení srozumitelnosti řeči u dětí předškolního věku: preliminární studie. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Výzkum specifických parametrů řeči, jazyka, komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020 [in print].
  22. ŠVECOVÁ, E., VITÁSKOVÁ, K. Pragmatics of communication in preschool and younger school-aged children. Iceri2019 Proceedings. IATED, 2019. ISBN: 978-84-09-14755-7 [in print]. Go to original source...
  23. VÁCLAVÍKOVÁ, L. Diagnostika percepce mluvené řeči u osob s neurogenními poruchami komunikace. E-pedagogium [online]. 2018, 3 [cit. 26. 10. 2019]. Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2018online.pdf
  24. VÁCLAVÍKOVÁ, L. Hodnocení poruch porozumění řeči prostřednictvím Testu porozumění větám. In: MAIEROVÁ, E., VIKTOROVÁ, L., DOLEJŠ, M., DOMINIK, T. (Eds.). PHD EXISTENCE 2019 Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, s. 61-66 [cit. 26. 10. 2019]. ISBN 978-80-244-5544-0. Dostupné z: https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_konecna-1.pdf
  25. VÁCLAVÍKOVÁ, L., KAULFUSS, J. Afaziologický screeningový test (ASTcz): preliminární studie. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Výzkum specifických parametrů řeči, jazyka, komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020 [in print].
  26. VÁCLAVÍKOVÁ, L. Test porozumění větám: tvorba normativních hodnot. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Výzkum specifických parametrů řeči, jazyka, komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020 [in print].
  27. VITÁSKOVÁ, K. Evaluation of Motor and Oral-motor Imitation in the Context of Pragmatic Communication Assessment in Children with Autism Spectrum Disorder, Mild Intellectual Disability, Specific Language Impairment and Typical Population. Logopedia Silesiana, 2017, 6. 15-26.
  28. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5214-2.
  29. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého, 2017a. 164 s. ISBN 978-80-244-5214-2.
  30. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. The evaluation of pragmatic level of language in children with autism spectrum disorder. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017b. 170 s. ISBN 978-80-244-5215-9.
  31. VITÁSKOVÁ, K., Kytnarová. The Role of Speech and Language Therapist in Autism Spectrum Disorders Intervention - An Inclusive Approach. In: Fernandes, F. D., M. (Ed.), Advances in Speech-language Pathology. Rijeka: InTech, 2017c, 355-370. ISBN 978-953-51-3510-4. DOI: 10.5772/intechopen.70235. Go to original source...
  32. Vitásková, K., Mironova Tabachová, J. The evaluation of sensory integration and partial pragmatic communication abilities in children with autism spectrum disorders with the application of a new evaluation material: speech-language therapy approach. Logopedia Silesiana.2019, 8 [in print]. Go to original source...
  33. Vitásková, K., Štefková, V., Kytnarová L. La importancia del estudio de los trastornos del nivel pragmático del lenguaje en el contexto educativo actual: el trastorno del espectro autista. In: Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I. y Cáceres Reche, M. P. (Eds.) Innovación e investigación educativa en la era digital. Avances en recursos TIC e innovación educativa. Madrid: Dykinson, 2019. 161 s. E-book. ISBN 978-84-1324-355-9. Go to original source...
  34. WALSH, B., SMITH, A. Linguistic Complexity, Speech Production, and Comprehension in Parkinson´s Disease: Behavioral and Physological Indices. Journal of Speech, Language, and Hearing Research [online]. 2011, 54, 787-802 [cit. 27.10.2019]. DOI: 10.1044/1092-4388. <HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:= Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.