Listy klinické logopedie 2019, 3(2):99-103 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0343761
Přehled vybraných nově vytvořených a adaptovaných diagnostických nástrojů pro osoby s narušenou komunikační schopností
- 1 Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého, Žižkovo náměstí 5, 779 00 Olomouc
Příspěvek představuje čtyři diagnostické nástroje určené pro jedince s narušenou komunikační schopností. Jedná se o Hodnocení úrovně pragmatické jazykové roviny u osob s poruchou autistického spektra určený pro děti; Test porozumění větám k diagnostice porozumění mluvené řeči u dětí i dospělých s různými diagnózami; Afaziologický screeningový test pro detekci afázie; dále o českou pracovní verzi Škály hodnotící srozumitelnost řeči v kontextu pro děti s (nejen) artikulačními a fonologickými poruchami. Pro každý diagnostický nástroj je stručně uveden jeho obecný popis a některé výsledky z ověřování.
Klíčová slova: diagnostické nástroje, narušená komunikační schopnost, pragmatika komunikace, porucha autistického spektra, porozumění větám, screening afázie, srozumitelnost řeči
Přijato: 10. prosinec 2019; Zveřejněno: 14. prosinec 2019 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- BOLCEKOVÁ, E., PREISS, M., KREJČOVÁ, L. Token test pro děti a dospělé. Otrokovice: Propsyco, 2015.
- BUNTOVÁ, D. Škála hodnotiaca zrozumiteľnosť reči v kontexte: Slovak. Comenius University, Slovakia, 2013. Dostupné z: https://cdn.csu.edu.au/__data/assets/pdf_file/0006/569148/ICS-Slovak.pdf
- BUNTOVÁ, D., GÚTHOVÁ, M. Narušenie zvukovej roviny reči - artikulační porucha, fonologická porucha. In Kerekrétiová, A. a kol. Logopédia. V Bratislave: Univerzita Komenského, 2016, 57-81. ISBN 978-80-223-4165-3.
- CAPLAN, D. Syntactically based sentence comprehension in aging and individuals with neurological disease. In van GOMPEL, ROGER, P. G. (Ed.). Sentence processing. New York, NY, US: Psychology Press, 2013. ISBN 978-0-203-77283-6.
- DE RENZI, E., VIGNOLO, L. A. The Token Test: a sensitive test to detect receptive disturbances in Aphasics. Brain: A Journal of Neurology, 1962, 85(4), 665-678. DOI: 10.1093/brain/85.4.665.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GETZ, S. J., LEVIN, B. Cognitive and Neuropsychiatric Features of Early Parkinson´s Disease. Archives of Clinical Neuropsychology [online]. 2017, 32, 769-785 [cit. 1. 11. 2019]. DOI: 10.1093/arclin/acx091.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KERTESZ, A., HARCIAREK, M. Primary progressive aphasia. Scandinavian Journal of Psychology [online]. 2014, 55, 191-201 [cit. 27. 10. 2019]. DOI: 10.1111/sjop.12105.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KOŠŤÁLOVÁ, M. Jazykové aspekty u pacientů s roztroušenou sklerózou [přednáška]. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov. Neurogénne poruchy komunikácie, 18.-19. 10. 2019.
- KOŠŤÁLOVÁ, M. Vyšetření fatických funkcí - nové možnosti [přednáška]. Vysoké Tatry: Slovenská asociácia logopédov. XVI. medzinárodná logopedická konferencia SAL, 11.-13. 10. 2018.
- KROKER, C. Aphasie-Schnell-Test (3. Aufgabe). Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2006. ISBN 978-3-8248-0839-7.
- MARKOVÁ, J. et al. Analýza porozumenia viet v slovenčine: test porozumenia viet s normami. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. ISBN 978-80-223-3797-7.
- MARKOVÁ, J. et al. Porozumenie viet u slovensky hovoriacich pacientov s Parkinsonovou chorobou. Cesk Slov Neurol N [online]. 2018, 81/114(1), 60-64 [cit. 27. 10. 2019]. DOI: 10.14735/amcsnn201860.
Přejít k původnímu zdroji...
- MARKOVÁ, J. et al. Sentence comprehension in Slovak-speaking patients with Alzheimer´s disease. International Journal of Language and Communication Disorders [online]. 2017, 52(4), 456-468 [cit. 26. 10. 2019]. DOI: 10.1111/1460-6984.12284.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MARSHALL, CH. R. et al. Primary progressive aphasia: a clinical approach. Journal of Neurology [online]. 2018, 265, 1474-1490 [cit. 27. 10. 2019]. DOI: 10.1007/s00415-018-8762-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- McLEOD, S., HARRISON, L. J., McCORMACK, J. Intelligibility in Context Scale: Validity and reliability of subjective rating measure. Journal of Speech, Language, and Hearing Research [online]. 2012, 55(2), 648-656 [cit. 26. 10. 2019]. Dostupné z: https://researchoutput.csu.edu.au/ws/portalfiles/portal/8850615/42883postpub.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MIKUDOVÁ, H. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. Olomouc: Pedagogická fakulta univerzity Palackého v Olomouci, 2014. [Diplomová práce]. Vedoucí práce: A. Říhová.
- SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vzniká nová diagnostická baterie pro posuzování jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního a raného školního věku. Listy klinické logopedie [online]. 2019, 1 [cit. 1. 11. 2019]. ISSN 2570-6179. Dostupné z: http://casopis.aklcr.cz/subdom/casopis/wp-content/uploads/2019/06/19_0151_Listy_klinicke_logopedie_5_43-44.pdf
- SMOLÍK, F. et al. Dotazník vývoje komunikace II. Univerzita Karlova: Filozofická fakulta, 2017. ISBN 978-80-7308-753-1.
- SONKAYA, A. R., BAYAZIT, Z. Z. Language Aspects of Patients with Multiple Sclerosis. Eurasian Journal of Medical Investigation [online]. 2018, 2(3), 133-138 [cit. 27.10.2019]. DOI: 10.14744/ejmi.2018.96158.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠVECOVÁ, E. Komunikace, sociální dovednosti a jejich vývoj u dětí s poruchou autistického spektra se zaměřením na pragmatickou jazykovou rovinu. In: Maierová, E., Viktorová, L., Dolejš, M., Dominik, T. (Eds.) PHD EXISTENCE 2019. "Tělo a mysl". Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, s. 127-136. [cit. 1. 11. 2019]. ISBN 978-80-244-5544-0. Dostupné z: https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_konecna-1.pdf
- ŠVECOVÁ, E., VÁCLAVÍKOVÁ, L. Hodnocení srozumitelnosti řeči u dětí předškolního věku: preliminární studie. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Výzkum specifických parametrů řeči, jazyka, komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020 [in print].
- ŠVECOVÁ, E., VITÁSKOVÁ, K. Pragmatics of communication in preschool and younger school-aged children. Iceri2019 Proceedings. IATED, 2019. ISBN: 978-84-09-14755-7 [in print].
Přejít k původnímu zdroji...
- VÁCLAVÍKOVÁ, L. Diagnostika percepce mluvené řeči u osob s neurogenními poruchami komunikace. E-pedagogium [online]. 2018, 3 [cit. 26. 10. 2019]. Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2018online.pdf
- VÁCLAVÍKOVÁ, L. Hodnocení poruch porozumění řeči prostřednictvím Testu porozumění větám. In: MAIEROVÁ, E., VIKTOROVÁ, L., DOLEJŠ, M., DOMINIK, T. (Eds.). PHD EXISTENCE 2019 Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, s. 61-66 [cit. 26. 10. 2019]. ISBN 978-80-244-5544-0. Dostupné z: https://phdexistence.cz/wp-content/uploads/2019/09/2019_konecna-1.pdf
- VÁCLAVÍKOVÁ, L., KAULFUSS, J. Afaziologický screeningový test (ASTcz): preliminární studie. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Výzkum specifických parametrů řeči, jazyka, komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020 [in print].
- VÁCLAVÍKOVÁ, L. Test porozumění větám: tvorba normativních hodnot. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Výzkum specifických parametrů řeči, jazyka, komunikace a odchylek orofaciálních procesů v kontextu logopedické diagnostiky a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020 [in print].
- VITÁSKOVÁ, K. Evaluation of Motor and Oral-motor Imitation in the Context of Pragmatic Communication Assessment in Children with Autism Spectrum Disorder, Mild Intellectual Disability, Specific Language Impairment and Typical Population. Logopedia Silesiana, 2017, 6. 15-26.
- VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra: (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5214-2.
- VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. (Hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého, 2017a. 164 s. ISBN 978-80-244-5214-2.
- VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. The evaluation of pragmatic level of language in children with autism spectrum disorder. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017b. 170 s. ISBN 978-80-244-5215-9.
- VITÁSKOVÁ, K., Kytnarová. The Role of Speech and Language Therapist in Autism Spectrum Disorders Intervention - An Inclusive Approach. In: Fernandes, F. D., M. (Ed.), Advances in Speech-language Pathology. Rijeka: InTech, 2017c, 355-370. ISBN 978-953-51-3510-4. DOI: 10.5772/intechopen.70235.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vitásková, K., Mironova Tabachová, J. The evaluation of sensory integration and partial pragmatic communication abilities in children with autism spectrum disorders with the application of a new evaluation material: speech-language therapy approach. Logopedia Silesiana.2019, 8 [in print].
Přejít k původnímu zdroji...
- Vitásková, K., Štefková, V., Kytnarová L. La importancia del estudio de los trastornos del nivel pragmático del lenguaje en el contexto educativo actual: el trastorno del espectro autista. In: Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I. y Cáceres Reche, M. P. (Eds.) Innovación e investigación educativa en la era digital. Avances en recursos TIC e innovación educativa. Madrid: Dykinson, 2019. 161 s. E-book. ISBN 978-84-1324-355-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- WALSH, B., SMITH, A. Linguistic Complexity, Speech Production, and Comprehension in Parkinson´s Disease: Behavioral and Physological Indices. Journal of Speech, Language, and Hearing Research [online]. 2011, 54, 787-802 [cit. 27.10.2019]. DOI: 10.1044/1092-4388. <HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=<HplDestDfn:=
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.