Listy klinické logopedie 2020, 4(1):37-44 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0116266

Primární reflexy a jejich vliv na motoriku a řeč

Mgr. Marja Volemanová
Institut neuro-vývojové terapie a stimulace - INVTS s.r.o., Statenice

Vývoj motoriky, primární reflexy a vývoj řeči spolu souvisí. Ale jak? Denně pracuji s dětmi s přetrvávajícími primárními reflexy. Tyto děti mívají problémy ve škole (poruchy učení, soustředění, pozornosti), s motorikou (horší hrubá i jemná motorika, grafomotorika a koordinace pohybů), mají autistické symptomy nebo mají problémy s řečí, čemuž se věnuji v tomto článku. Ráda spolupracuji s logopedy, abychom nabídli co nejkomplexnější přístup a péči dětem s těmito potížemi. Cílem tohoto článku je tedy stručně a srozumitelně vysvětlit souvislosti mezi primárními reflexy a vývojem motoriky a řeči. V závěru pak i krátce zmíním možnosti intervence, které mohou i (kliničtí) logopedi zařadit do své logopedické praxe.

Klíčová slova: psychomotorický vývoj, vývoj řeči, hrubá motorika, jemná motorika, primární reflexy, Neuro-vývojová terapie, Neuro-vývojová stimulace

Vloženo: 29. leden 2020; Revidováno: 10. červen 2020; Přijato: 11. červen 2020; Zveřejněno: 14. červenec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Volemanová M. Primární reflexy a jejich vliv na motoriku a řeč. Listy klinické logopedie. 2020;4(1):37-44. doi: 10.36833/lkl.2020.011.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BERGER, M. A. M, KRUL, A. J., DAANEN, H. A. M., 2009. Task specificity of finger dexterity tests. Applied ergonomics. 40(1), s. 145-147. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. BERNE, S. A., 2006. The Primitive Reflexes: Considerations in the Infant. Optometry & Vision Development. 37(3), s. 139-145.
  3. BEZDĚKOVÁ, J., 2008. Učíme naše dítě mluvit: řečová výchova dítěte od narození do sedmi let. Velké Bílovice: TeMi CZ. ISBN 788-0-87156-025-3.
  4. BILBILAJ, S., ARANIT, G., FATLINDA, S., 2017. Measuring primitive reflexes in children with learning disorders. European Journal of Multidisciplinary Studies, 2017, 2(5), s. 285-298. Přejít k původnímu zdroji...
  5. BILO, R. A. C., VOORHOEVE, H. W. A., 2011. Kind in ontwikkeling: Een handreiking bij de observatie van jonge kinderen. Vydání 7. Amsterdam: Reed Business. ISBN 978 90 352 3010 1.
  6. BOBATH, B., BOBATH, K., 1975. Motor development in the different types of cerebral palsy. W. Heinemann Medical Books. ISBN 978-0433033332.
  7. CHENG, H.-C. et al., 2009. Comorbidity of motor and language impairments in preschool children of Taiwan. Research in Developmental Disabilities. 30(5), s. 1054-1061. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. CZOCHAŃSKA, J., 1985. Neurologia dziecięca. Warszawa: PZWL. EAN: 832000862X.
  9. JAGER, M. de, 2009. Sequence of primitive reflex development. Mind Moves Institute, 2009 [online], [cit. 1.9.2019]. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org
  10. FRONEBERG, W., FABIANOVÁ, G., 2007. Manuální neuroterapie. Vydání 1. Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-86606-58-3.
  11. FUTAGI, Y. et al., 2013. The Babkin reflex in infants: clinical significance and neural mechanism. Pediatric Neurology. 49(3), s. 149-155. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. GANGALE, D. C., 2004. Rehabilitace orofaciální oblasti. Vydání 1. Praha: Grada. ISBN 80-247-0534-6.
  13. GARLINGER, D., 1976. Myofunctional therapy. Philadelphia: W. B. Saunders Company. ISBN 978-0721640556.
  14. GODDARD BLYTHE, S., 2001. Neurological dysfunction as a significant factor in children diagnosed with dyslexia. In: Proceedings of The 5th International British Dyslexia Association Conference, 2001.
  15. GODDARD, S, 2005. Reflexen, leren en gedrag. Zoetermeer: Protocol BV. ISBN 9076775079.
  16. GRZYWNIAK, C., 2016. Role of early-childhood reflexes in the psychomotor development of a child, and in learning. Acta Neuropsychologica. 14(2), s. 113-129.
  17. HRČOVÁ, J., 2019. Senzorická integrace u dětí s poruchou autistického spektra. Smyslové vnímání má smysl. In: 3lobit.cz [online]. [cit. 1.9.2019]. Dostupné z: https://3lobit.cz/senzoricka-integrace-autismus
  18. HURST, C. M. F et al., 2006. Improvements in performance following optometric vision therapy in a child with dyspraxia. Ophthalmic and Physiological Optics. 26(2), s. 199-210. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. KIEDROŇOVÁ, E., 2010. Rozvíjej se, děťátko. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3744-7.
  20. KITTEL, A., 1999. Myofunkční terapie. Praha: Grada. ISBN 80-7169-619-6.
  21. KLENKOVÁ, J. a kol., 2007. Terapie v logopedii. Brno: MU. ISBN 978-80-210-4463-0.
  22. KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
  23. KONICAROVA, J., BOB, P., 2012. Retained primitive reflexes and ADHD in children. Activitas Nervosa Superior. 54(3-4), s. 135-138. Přejít k původnímu zdroji...
  24. KRANOWITZ, C. S., 2015. Uit de pas. Amsterdam: Nieuwezijds. ISBN 978-90-571-2207-1.
  25. KRČMOVÁ, M., 2016. Fonetika a fonologie - 5.1.1 Řízení řečové činnosti. In: Is.muni.cz (Informační systém Masarykovy univerzity) [online]. [cit. 2.9.2019]. Dostupné z: https://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/ch05s01s01.html
  26. KURTZ, L. A., 2015. Hry pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0800-6.
  27. LEBARTON, E. S., IVERSON, J. M., 2016. Associations between gross motor and communicative development in at-risk infants. Infant Behavior and Development. 44, s. 59-67. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
  29. LESNÝ, I., 1980. Dětská neurologie. Praha: Avicenum. ISBN 0802480.
  30. MCPHILLIPS, M., HEPPER, P. G., MULHERN, G., 2000. Effects of replicating primary-reflex movements on specific reading difficulties in children: a randomised, double-blind, controlled trial. The Lancet. 355(9203), s. 537-541. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. MCPHILLIPS, M., SHEEHY, N., 2004. Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties. Dyslexia. 10(4), s. 316-338. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. MELILLO, R., 2011. Primitive reflexes and their relationship to delayed cortical maturation, underconnectivity and functional disconnection in childhood neurobehavioral disorders. Functional Neurology, Rehabilitation and Ergonomics. 1(2), s. 279-314.
  33. MENKES, J. H., H. B. SARNAT a B. L. MARIA, 2011. Dětská neurologie I. Vyd. 7. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-341-7.
  34. MORRISON, D. C., HINSHAW, S. P., CARTE, E. T., 1985. Signs of neurobehavioral dysfunction in a sample of learning disabled children: stability and concurrent validity. Perceptual and Motor Skills. 61(3), s. 863-872. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. O´DELL, N. E, COOK P. A., 1999. Neposedné dítě: Jan pomoci hyperaktivním dětem. Praha: Grada. ISBN 80-7169-899-7.
  36. ROHKAMM, R., 2004. Color atlas of neurology. Stuttgart: Georg Thieme Verlag. ISBN 9783131309327. Přejít k původnímu zdroji...
  37. STARÁ, M., 1996. Od prvního hlasu k prvním slovům. Praha: Tech-Market. ISBN 80-902134-0-5.
  38. VALENTOVÁ, J., 2009. Terapie u dítěte s orofaciální dystonií. PhD Thesis. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  39. VLACH, V., 1979. Vybrané kapitoly kojenecké neurologie. Praha: Avicenum, 239 s.
  40. VOLEMANOVÁ, M., 2018. Přetrvávající primární reflexy u dětí s narušenými komunikačními schopnostmi (přednáška). In: Podzimní setkání logopedů, Praha: Foniatrická klinika, 14. 11. 2018.
  41. VOLEMANOVÁ, M., 2013. Primární reflexy, opomíjený faktor problémů učení a chování. Statenice: Marja Annemiek Volemanová - Red Tulip. ISBN 978-80-905597-0-7.
  42. VOLEMANOVÁ, M., 2019. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 240 stran. ISBN 978-80-907369-0-0.
  43. VON HOFSTEN, C., 2004. An action perspective on motor development. Trends in Cognitive Sciences. 8(6), s. 266-272. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K., 2013. Jemná motorika, Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
  45. ZAFEIRIOU, D. I., 2004. Primitive reflexes and postural reactions in the neurodevelopmental examination. Pediatric Neurology. 31(1), s. 1-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.