Listy klinické logopedie 2020, 4(1):37-44 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0116266
Primární reflexy a jejich vliv na motoriku a řeč
- Institut neuro-vývojové terapie a stimulace - INVTS s.r.o., Statenice
Vývoj motoriky, primární reflexy a vývoj řeči spolu souvisí. Ale jak? Denně pracuji s dětmi s přetrvávajícími primárními reflexy. Tyto děti mívají problémy ve škole (poruchy učení, soustředění, pozornosti), s motorikou (horší hrubá i jemná motorika, grafomotorika a koordinace pohybů), mají autistické symptomy nebo mají problémy s řečí, čemuž se věnuji v tomto článku. Ráda spolupracuji s logopedy, abychom nabídli co nejkomplexnější přístup a péči dětem s těmito potížemi. Cílem tohoto článku je tedy stručně a srozumitelně vysvětlit souvislosti mezi primárními reflexy a vývojem motoriky a řeči. V závěru pak i krátce zmíním možnosti intervence, které mohou i (kliničtí) logopedi zařadit do své logopedické praxe.
Klíčová slova: psychomotorický vývoj, vývoj řeči, hrubá motorika, jemná motorika, primární reflexy, Neuro-vývojová terapie, Neuro-vývojová stimulace
Vloženo: 29. leden 2020; Revidováno: 10. červen 2020; Přijato: 11. červen 2020; Zveřejněno: 14. červenec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- BERGER, M. A. M, KRUL, A. J., DAANEN, H. A. M., 2009. Task specificity of finger dexterity tests. Applied ergonomics. 40(1), s. 145-147.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BERNE, S. A., 2006. The Primitive Reflexes: Considerations in the Infant. Optometry & Vision Development. 37(3), s. 139-145.
- BEZDĚKOVÁ, J., 2008. Učíme naše dítě mluvit: řečová výchova dítěte od narození do sedmi let. Velké Bílovice: TeMi CZ. ISBN 788-0-87156-025-3.
- BILBILAJ, S., ARANIT, G., FATLINDA, S., 2017. Measuring primitive reflexes in children with learning disorders. European Journal of Multidisciplinary Studies, 2017, 2(5), s. 285-298.
Přejít k původnímu zdroji...
- BILO, R. A. C., VOORHOEVE, H. W. A., 2011. Kind in ontwikkeling: Een handreiking bij de observatie van jonge kinderen. Vydání 7. Amsterdam: Reed Business. ISBN 978 90 352 3010 1.
- BOBATH, B., BOBATH, K., 1975. Motor development in the different types of cerebral palsy. W. Heinemann Medical Books. ISBN 978-0433033332.
- CHENG, H.-C. et al., 2009. Comorbidity of motor and language impairments in preschool children of Taiwan. Research in Developmental Disabilities. 30(5), s. 1054-1061.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CZOCHAŃSKA, J., 1985. Neurologia dziecięca. Warszawa: PZWL. EAN: 832000862X.
- JAGER, M. de, 2009. Sequence of primitive reflex development. Mind Moves Institute, 2009 [online], [cit. 1.9.2019]. Dostupné z: https://pdfs.semanticscholar.org
- FRONEBERG, W., FABIANOVÁ, G., 2007. Manuální neuroterapie. Vydání 1. Olomouc: Poznání. ISBN 978-80-86606-58-3.
- FUTAGI, Y. et al., 2013. The Babkin reflex in infants: clinical significance and neural mechanism. Pediatric Neurology. 49(3), s. 149-155.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GANGALE, D. C., 2004. Rehabilitace orofaciální oblasti. Vydání 1. Praha: Grada. ISBN 80-247-0534-6.
- GARLINGER, D., 1976. Myofunctional therapy. Philadelphia: W. B. Saunders Company. ISBN 978-0721640556.
- GODDARD BLYTHE, S., 2001. Neurological dysfunction as a significant factor in children diagnosed with dyslexia. In: Proceedings of The 5th International British Dyslexia Association Conference, 2001.
- GODDARD, S, 2005. Reflexen, leren en gedrag. Zoetermeer: Protocol BV. ISBN 9076775079.
- GRZYWNIAK, C., 2016. Role of early-childhood reflexes in the psychomotor development of a child, and in learning. Acta Neuropsychologica. 14(2), s. 113-129.
- HRČOVÁ, J., 2019. Senzorická integrace u dětí s poruchou autistického spektra. Smyslové vnímání má smysl. In: 3lobit.cz [online]. [cit. 1.9.2019]. Dostupné z: https://3lobit.cz/senzoricka-integrace-autismus
- HURST, C. M. F et al., 2006. Improvements in performance following optometric vision therapy in a child with dyspraxia. Ophthalmic and Physiological Optics. 26(2), s. 199-210.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KIEDROŇOVÁ, E., 2010. Rozvíjej se, děťátko. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3744-7.
- KITTEL, A., 1999. Myofunkční terapie. Praha: Grada. ISBN 80-7169-619-6.
- KLENKOVÁ, J. a kol., 2007. Terapie v logopedii. Brno: MU. ISBN 978-80-210-4463-0.
- KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
- KONICAROVA, J., BOB, P., 2012. Retained primitive reflexes and ADHD in children. Activitas Nervosa Superior. 54(3-4), s. 135-138.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRANOWITZ, C. S., 2015. Uit de pas. Amsterdam: Nieuwezijds. ISBN 978-90-571-2207-1.
- KRČMOVÁ, M., 2016. Fonetika a fonologie - 5.1.1 Řízení řečové činnosti. In: Is.muni.cz (Informační systém Masarykovy univerzity) [online]. [cit. 2.9.2019]. Dostupné z: https://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js08/fonetika/ucebnice/ch05s01s01.html
- KURTZ, L. A., 2015. Hry pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0800-6.
- LEBARTON, E. S., IVERSON, J. M., 2016. Associations between gross motor and communicative development in at-risk infants. Infant Behavior and Development. 44, s. 59-67.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LECHTA, V., 2002. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-572-5.
- LESNÝ, I., 1980. Dětská neurologie. Praha: Avicenum. ISBN 0802480.
- MCPHILLIPS, M., HEPPER, P. G., MULHERN, G., 2000. Effects of replicating primary-reflex movements on specific reading difficulties in children: a randomised, double-blind, controlled trial. The Lancet. 355(9203), s. 537-541.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCPHILLIPS, M., SHEEHY, N., 2004. Prevalence of persistent primary reflexes and motor problems in children with reading difficulties. Dyslexia. 10(4), s. 316-338.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MELILLO, R., 2011. Primitive reflexes and their relationship to delayed cortical maturation, underconnectivity and functional disconnection in childhood neurobehavioral disorders. Functional Neurology, Rehabilitation and Ergonomics. 1(2), s. 279-314.
- MENKES, J. H., H. B. SARNAT a B. L. MARIA, 2011. Dětská neurologie I. Vyd. 7. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-341-7.
- MORRISON, D. C., HINSHAW, S. P., CARTE, E. T., 1985. Signs of neurobehavioral dysfunction in a sample of learning disabled children: stability and concurrent validity. Perceptual and Motor Skills. 61(3), s. 863-872.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- O´DELL, N. E, COOK P. A., 1999. Neposedné dítě: Jan pomoci hyperaktivním dětem. Praha: Grada. ISBN 80-7169-899-7.
- ROHKAMM, R., 2004. Color atlas of neurology. Stuttgart: Georg Thieme Verlag. ISBN 9783131309327.
Přejít k původnímu zdroji...
- STARÁ, M., 1996. Od prvního hlasu k prvním slovům. Praha: Tech-Market. ISBN 80-902134-0-5.
- VALENTOVÁ, J., 2009. Terapie u dítěte s orofaciální dystonií. PhD Thesis. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
- VLACH, V., 1979. Vybrané kapitoly kojenecké neurologie. Praha: Avicenum, 239 s.
- VOLEMANOVÁ, M., 2018. Přetrvávající primární reflexy u dětí s narušenými komunikačními schopnostmi (přednáška). In: Podzimní setkání logopedů, Praha: Foniatrická klinika, 14. 11. 2018.
- VOLEMANOVÁ, M., 2013. Primární reflexy, opomíjený faktor problémů učení a chování. Statenice: Marja Annemiek Volemanová - Red Tulip. ISBN 978-80-905597-0-7.
- VOLEMANOVÁ, M., 2019. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS, 240 stran. ISBN 978-80-907369-0-0.
- VON HOFSTEN, C., 2004. An action perspective on motor development. Trends in Cognitive Sciences. 8(6), s. 266-272.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K., 2013. Jemná motorika, Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4698-2.
- ZAFEIRIOU, D. I., 2004. Primitive reflexes and postural reactions in the neurodevelopmental examination. Pediatric Neurology. 31(1), s. 1-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.