Listy klinické logopedie, 2017 (roč. 1), číslo 1
Editorial
EDITORIAL
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):2669
Hlavní téma
BILINGVISMUS A VÝCHOVA DÍTĚTE V BILINGVNÍ RODINĚ
Mgr. Jana Kadaníková, doc. PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):3-14 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0024613
Stať je věnována problematice bilingvismu a přístupu k výchově dítěte v bilingvním rodinném prostředí. Shrnuje akceptované poznatky věnované této problematice, obsahu pojmu bilingvismus, přibližuje jednotlivé typy bilingvismu, charakteristiky mluvního projevu bilingvních dětí a přístupy bilingvní výchovy. Kvalitativní šetření obsahuje dvě zacílené kazuistiky dětí z bilingvních rodin a jejich kvalitativní analýzu. Součástí závěru práce je i souhrn implikací do oblasti práce klinického logopeda s bilingvním dítětem.
VLIV ZMĚN MULTILINGVNÍHO PROSTŘEDÍ NA ROZVOJ ŘEČI DÍTĚTE
Mgr. Nikol Marčíková
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):15-24 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0031544
Odborný článek pojednává o vlivu změn multilingvního prostředí na řečový vývoj dítěte. Základem práce jsou případové studie a jejich analýza. Cílem práce je přiblížit nejvýznamnější faktory a jejich vliv na vývoj řeči a jazykové schopnosti multilingvních jedinců a zvýšit povědomí o této problematice v rámci odborné i laické veřejnosti.
VÝVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY BILINGVNÍHO ČESKO-NĚMECKÉHO DÍTĚTE
PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D., Bc. Lenka Sternal
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):25-33 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0041443
Tato kazuistická studie sleduje vývoj rané slovní zásoby česko-německého bilingvního dítěte batolecího věku. Zpracovává empirický materiál sestavený v průběhu strukturovaného pozorování bilingvního dítěte v reálných každodenních situacích v rodině dítěte po dobu šesti měsíců. Deníkové záznamy pozorování dítěte byly realizovány dle návodu užitého v české adaptaci rodičovského inventáře komunikačního vývoje MacArthurových a Batesové. Studie poskytuje analýzu růstu celkové slovní zásoby i analýzu sklady slovní zásoby v obou jazycích.
ŠPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVIN REČI V KONTEXTE MULTILINGVÁLNEJ SPOLOČNOSTI
Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):34-38 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0052652
V Európskych krajinách v posledných rokoch pribúda detí, ktoré pred zaškolením hovoria viac ako len jedným jazykom. Zároveň však často tieto deti neovládajú jazyk krajiny, v ktorej žijú na dostatočnej úrovni. Horšia úroveň znalosti jazyka, v ktorom budú vzdelávané, môže veľmi pripomínať na prvý pohľad symptómy detí s diagnózou špecificky narušený vývin reči alebo narušeného vývinu reči. Kvôli prekrývaniu znakov v jazykovom obraze viacjazyčných detí sa preto stáva, že v rámci diagnostiky dochádza k mylnému nesprávnemu diagnostickému záveru takýchto detí. Často sú tieto deti označené ako deti so špecificky narušeným vývinom reči. Aj vzhľadom k tejto...
Nejen pro logopedy
VYBRANÉ MÝTY VE VZTAHU K BILINGVISMU
PhDr. Lucie Durdilová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):39-42 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0062018
S bilingvní výchovou a vzděláváním se setkáváme ve stále vyšší míře. V průběhu let se pod vlivem přibývajících zkušeností pozvolna proměňují i přístupy k výchově vícejazyčných dětí. Klinický logoped bývá často právě tím, kdo pomáhá rodičům nalézt vhodný způsob, jakým lze u dítěte pozitivně vývoj více jazyků naráz podporovat. Níže uvedený text není komplexní vědeckou analýzou problematiky, představuje pouze vybrané otázky, na které se snaží odpovědět aktuálně. Text je určen všem, kdo se podílejí na výchově a vzdělávání bilingválních dětí, v neposlední řadě tedy i učitelům a samotným rodičům.
Zeptali jsme se
ROZHOVOR S PHDR. TEREZOU LINHARTOVOU ZE SDRUŽENÍ META - SPOLEČNOSTI PRO PŘÍLEŽITOSTI MLADÝCH MIGRANTŮ
Mgr. Ester Lochmanová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):43-44537
KDYŽ CIZOJAZYČNÉ A BILINGVNÍ DĚTI POTŘEBUJÍ POMOC…
Mgr. Ester Lochmanová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):45-46816
Rozhovor s Bc. Petrou Holubovou, zástupkyní ředitele pro mateřskou školu, Základní škola a mateřské škola Smolkova v Praze 12
Mgr. Barbora Richtrová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):47-49642
Pohledem z druhé strany
CES PANTOUFLES SONT À MOI!
Ing. Alexandr Lochman, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):50634
VÝCHOVA DĚTÍ V DVOJJAZYČNÉM PROSTŘEDÍ ANEB JAK SE ŽIJE BILINGVNÍ RODINĚ V ČECHÁCH
Mgr. Irena Šáchová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):51-52609
Úvaha k tématu
BILINGVISMUS NENÍ DIAGNÓZA
Mgr. Barbora Richtrová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):53-54936
Varia
SCHOPNOSŤ OPAKOVANIA PSEUDOSLOV AKO DOPLNOK INFORMÁCIE O RODINNEJ ANAMNÉZE DIEŤAŤA
Mgr. Svetlana Kapalková, PhD., Mgr. Oľga Tokárová, PhD.
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):56-60 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0142399
Patomechanizmus špecificky narušeného vývinu reči (šNVR) je všeobecne vnímaný ako narušenie spracovania akustického signálu a oslabenie krátkodobej pracovnej pamäte pre materiál fonologickej povahy (Smolík, 2009 ). Zároveň sa ukazuje, že v niektorých rodinách je výskyt tohto narušenia komunikačnej schopnosti výrazne vyšší (Leonard, 1998) ako v iných rodinách. Test opakovania pseudoslov je citlivým a rýchlym nástrojom na identifikáciu rizika šNVR u detí práve kvôli tomu, že je založený na analýze a spracovaní rýchlo sa meniacich krátko trvajúcich zvukových signálov bez opory o význam slov (Kapalková, Polišenská, Vicenová, 2013). Položili sme si otázku,...
ZVYŠOVÁNÍ ÚROVNĚ POZORNOSTI POMOCÍ COGNIPLUS PROGRAMU U DOSPĚLÝCH PACIENTŮ S KRANIOTRAUMATEM ČI CÉVNÍ MOZKOVOU PŘÍHODOU
PhDr. Lenka Dzidová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):61-68 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0151125
V klinické praxi se často setkáváme s jedinci s diagnózou traumatického poranění mozku nebo CMP, jejichž pasivita, kolísání pozornosti a chybějící motivace ovlivňují cílenou intervenci. Vzhledem k těmto omezením je žádoucí propojit rehabilitaci motorickou také s rehabilitací dílčích kognitivních funkcí, především pozornosti. Tento příspěvek prezentuje zvyšování úrovně pozornosti pomocí počítačového programu CogniPlus a tréninkového modulu Alert. Výzkumný soubor tvořilo 60 jedinců s diagnózou kraniotraumatu či CMP, absolvujících 5,10 či 15 terapií. Získaná data byla analyzována a statisticky zpracována použitím tabulek četností, krabicových grafů s...
Přečteno - doporučeno?!
RENATA ŠKALOUDOVÁ: JAZYKOLAMOVÉ BAJKY PRO DOSPĚLÉ ANEB NIKDY NENÍ POZDĚ HEZKY VYSLOVOVAT
Mgr. Lucie Vyhlídalová
Listy klinické logopedie 2017, 1(1):551503