Listy klinické logopedie 2017, 1(1):39-42 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0062018
VYBRANÉ MÝTY VE VZTAHU K BILINGVISMU
- Fakultní nemocnice v Motole, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK a FN Motol, V Úvalu 84, Praha 5, 15006
S bilingvní výchovou a vzděláváním se setkáváme ve stále vyšší míře. V průběhu let se pod vlivem přibývajících zkušeností pozvolna proměňují i přístupy k výchově vícejazyčných dětí. Klinický logoped bývá často právě tím, kdo pomáhá rodičům nalézt vhodný způsob, jakým lze u dítěte pozitivně vývoj více jazyků naráz podporovat. Níže uvedený text není komplexní vědeckou analýzou problematiky, představuje pouze vybrané otázky, na které se snaží odpovědět aktuálně. Text je určen všem, kdo se podílejí na výchově a vzdělávání bilingválních dětí, v neposlední řadě tedy i učitelům a samotným rodičům.
Klíčová slova: bilingvismus, bilingvní výchova, narušený vývoj řeči, slovní zásoba, specifické poruchy učení
Zveřejněno: 30. březen 2017 Zobrazit citaci
Reference
- AMERICAN SPEECH - LANGUAGE - HEARING ASSOCIATION (ASHA). (2017) Bilingual Service Delivery [online]. [cit. 03/2017] Dostupné z: www.asha.org
- ARIAS, Graciela; FRIBERG, Jennifer. (2017). Bilingual Language Assessment: Contemporary Versus Recommended Practice in American Schools. Language, Speech and Hearing Services in Schools. 48: 1-15.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BERENS, S. Melody; KOVELMAN, Ioulia; PETTITO, Laura-Ann. (2013). Should bilingual children learn reading in two languagues at the same time or in sequence? Biling Res Journal. 36(1): 35-60.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BYERS-HEINLEIN, Krista; LEW-WILLIAMS, Casey. Bilingualism in the early years: What the science says. LEARNing Landscapes, 2013, 7.1: 95-111.
Přejít k původnímu zdroji...
- COSTA, Albert; SEBASTIÁN-GALLÉS, Núria. (2014). How does the bilingual experience sculpt the brain? Nat. Rev. Neuroscience. 15(5): 336-345.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CRIVELLO, Cristina; KUZYK, Olivia et al. (2016). The effects of bilingual growth on toddlers' executive function. J Exp. Child Psychology. 141: 121-132.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DEEPTHI, M.; NATARAJA, N.P. (2016). Lexical Access in Monolingual, Bilingual and Multilingual Children: A Comparative Study. Language in India. 16:9.
- GROSJEAN, Francois. Bilingual: life and reality. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2010. ISBN 978-0-674-04887-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- HAUGEN, Einar (1975). Stigmata bilingvismu. Slovo a slovesnost. 36(1): 8-17.
- HOFF, Erica; CORE, Cynthia. (2015).¨What Clinicians Need to Know about Bilingual Development. Semin Speech Lang. 36 (2): 89-99.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KENNER, Charmian. (2017). Bilingualism: Frequently Asked Questions [online]. [cit. 03/2017] Dostupné z: www.literacytrust.org.uk
- PEARSON, Barbara Zurer. Raising a bilingual child: a step-by-step guide for parents. New York: Living Language, c2008. ISBN 978-1-4000-2334-9.
- ŠTEFÁNIK, Jozef. (2000). Jeden človek, dva jazyky. Bratislava: Academic Electronic Press.
- TALER, Vanessa; LÓPEZ ZUNINI, Roció; KOUSAIE, Shanna. (2016). Effects of Semantic Richness on Lexical Processing in Monolinguals and Bilinguals. Frontiers in Human Neuroscience. 10: 382.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WHITE, Anne; MALT, C. Barbara; STORMS, Gert. (2017). Convergence in the Bilingual Lexicon: A Pre-registered Replication of Previous Studies. Frontiers in Psychology. 7: 2081.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.