Listy klinické logopedie 2017, 1(1):25-33 | DOI: 10.36833/lkl.2017.0041443

VÝVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY BILINGVNÍHO ČESKO-NĚMECKÉHO DÍTĚTE

PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.*, Bc. Lenka Sternal
Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova, U Kříže 8, Praha 5

Tato kazuistická studie sleduje vývoj rané slovní zásoby česko-německého bilingvního dítěte batolecího věku. Zpracovává empirický materiál sestavený v průběhu strukturovaného pozorování bilingvního dítěte v reálných každodenních situacích v rodině dítěte po dobu šesti měsíců. Deníkové záznamy pozorování dítěte byly realizovány dle návodu užitého v české adaptaci rodičovského inventáře komunikačního vývoje MacArthurových a Batesové. Studie poskytuje analýzu růstu celkové slovní zásoby i analýzu sklady slovní zásoby v obou jazycích.

Klíčová slova: bilingvismus, aktivní slovní zásoba, kazuistická studie, batolecí věk

Zveřejněno: 30. březen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Seidlová Málková G, Sternal L. VÝVOJ SLOVNÍ ZÁSOBY BILINGVNÍHO ČESKO-NĚMECKÉHO DÍTĚTE. Listy klinické logopedie. 2017;1(1):25-33. doi: 10.36833/lkl.2017.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. DE HOUWER, Annick. The acquisition of two languages from birth: a case study. 1. Cambridge: Cambridge University Press. Cambridge studies in linguistics. 1990, ISBN 0521366526.
  2. DE HOUWER, Annick, Marc H. BORNSTEIN a Diane L. PUTNICK. A bilingual-monolingual comparison of young children's vocabulary size: Evidence from comprehension and production. Applied Psycholinguistics, 2014, 35(06), s. 1189-1211. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. DURDILOVÁ, Lucie a Jiřina KLENKOVÁ. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky. Praha: Karolinum, 2014.
  4. FENSON, Larry et al. Mac Arthur Communicative Development Inventories: User's guide and Technical manual. Baltimore: Paul H. Brokes Publishing, 1993.
  5. FENSON, Larry et al. Mac Arthur Communicative Development Inventories: User's guide and Technical manual (Second Edition). Baltimore: Paul H. Brokes Publishing, 2007. Přejít k původnímu zdroji...
  6. HAMERS, Josiane F. a Michel H. A. BLANC. Bilinguality and bilingualism (Second Edition). Cambridge: Cambridge University Press, 2000. Přejít k původnímu zdroji...
  7. HOFF, Erika, Cynthia CORE, Sylvia PLACE, Rosario RUMICHE, Melissa SEÑOR a Marisol PARRA. Dual language exposure and early bilingual development. Journal of Child Language [online]. 2012, 39(01), 1-27 [cit. 2017-04-25]. DOI: 10.1017/S0305000910000759. ISSN 03050009. Dostupné z: www.journals.cambridge.org Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. HORŇÁKOVÁ, Katarina, Svetlana, KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál, 2009.
  9. HORŇÁKOVÁ, Katarina, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Kniha o detskej reči. Bratislava: Slniečko, 2005.
  10. JUNKER, Dörte A. a Ida J. STOCKMAN. Expressive Vocabulary of German-English Bilingual Toddlers. American Journal of Speech-Language Pathology. American Speech-Language-Hearing Association. 2002. 11(4), s. 381-394. ISSN 10580360. Přejít k původnímu zdroji...
  11. KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9.
  12. KUTÁLKOVÁ, Dana, Lenka ŠULOVÁ a Simona HOSKOVCOVÁ. Mateřština na druhou. Psychologie dnes. 2006, 12(11), s. 28-31.
  13. KUTÁLKOVÁ, Dana. Budu správně mluvit - Chodíme na logopedii. Praha: Grada Publishing, 2011.
  14. MORGENSTERNOVÁ, Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHŐLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace, Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011.
  15. O'TOOLE, Ciara, et al. Parent report of early lexical production in bilingual children: a cross-linguistic CDI comparison. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 2017, 20(2) 124-145. Přejít k původnímu zdroji...
  16. PEARSON, Barbara Zurer, Sylvia C. FERNÁNDEZ a D. Kimbrough OLLER. Lexical Development in Bilingual Infants and Toddlers: Comparison to Monolingual Norms. Language Learning [online].1993, 43(1), 93-120 [cit. 2017-04-25]. DOI: 10.1111/j.1467-1770.1993.tb00174.x. ISSN 00238333. Dostupné z: doi.wiley.com Přejít k původnímu zdroji...
  17. PEARSON, Barbara Zurer. Assessing lexical development in bilingual babies and toddlers. International Journal of Bilingualism. 1998, 2(3), s. 347-372. Přejít k původnímu zdroji...
  18. PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011.
  19. SMOLÍK, Filip, LUKAVSKÝ, Jiří. Měření jazykového porozumění u dětí v reálném čase sledováním očních pohybů. Československá psychologie, 2009, 53(5), s. 480-491.
  20. SMOLÍK, Filip, Jaroslava TURKOVÁ, Karolína MARUŠINCOVÁ, a Veronika MALECHOVÁ. DoVyKo II: Dotazník vývoj komunikace pro děti od 16 do 30 měsíců věku. Praha: Vydavatelství Filosofické fakulty Univerzity Karlovy, v tisku.
  21. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje: Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Grada Publishing, a.s., 2015.
  22. SLANČOVÁ, Daniela, 2017. Bilingvizmus. laboratorium.detskarec.sk
  23. STOLAROVA, Margarita, et al. Early Vocabulary in Relation to Gender, Bilingualism, Type, and Duration of Childcare. Advances in cognitive psychology. 2016, 12(3), s. 130-149. ISSN 18951171. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden člověk, dva jazyky: Dvojjazyčnost u dětí - Predsudky a skutečnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000.
  25. VIHMAN, Marilyn May a Barry MCLAUGHLIN. Bilingualism and second language acquisition in preschool children. In: Verbal processes in children. Springer New York. 1982, s. 35-58. Přejít k původnímu zdroji...
  26. VOTAVOVÁ, Klára a Filip SMOLÍK. Diagnostika rané slovní zásoby rodičovskými dotazníky: Přehled a pilotní studie. Československá Psychologie. 2010, 54 (3), s. 301-312.
  27. VOTAVOVÁ, Klára. Vývoj osvojování jazyka. Praha. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Katedra psychologie, 2008. Vedoucí diplomové práce Lenka Šulová.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.