Listy klinické logopedie - Nejnovější články
Výsledky 1 až 30 z 69:
Recenze knihy - Příručka skupinové logopediePřečteno - doporučeno?!
PhDr. Lenka Dzidová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):77224
Recenze knihy - Palliative Logopädie – Band 1, Einführung, Grundlagen, FallbeispielePřečteno - doporučeno?!
PhDr. Andrea Mazancová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):75-76177
Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi fungujeVaria
PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D., Mgr. Lea Šafránková
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):67-74 | DOI: 10.36833/lkl.2025.012354
Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť - a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá...
Speech and Language Assessment in Bilingual Children with Developmental Language DisorderVaria
Mgr. Anna Chromá
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):59-66 | DOI: 10.36833/lkl.2025.011318
The aim of this review article is to introduce the issue of bilingualism and the diagnostic process of developmental language disorder in bilingual children in the context of current scientific knowledge. With regard to the geopolitical situation, it can be stated that the number of bilingual patients of Clinical Speech Therapists is increasing. Understanding the specifics of bilingual development, and knowledge of diagnostic options in the Czech language environment is an important prerequisite for the implementation of evidence-based practice. A Clinical Speech Therapist should be able to apply different approaches to diagnosis, according to the...
Overview Article: Use of Evidence-Based Strategies in Clinical Practice to Improve Speech Intelligibility in Adult ClientsVaria
Connie K. Porcaro, Ph.D. CCC-SLP
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):54-58 | DOI: 10.36833/lkl.2025.010219
This article summarizes information contained in the book, Improving Speech Intelligibility in Adults: Clinical Application of Evidence-Based Strategies, authored by Connie Porcaro (Plural Publishing, Inc., 2023). For specific details on assessment and management of intelligibility as well as useful checklists and references, please refer to this book. Speech-language pathologists can have a significant impact on improving intelligibility in clients by teaching them strategies to provide useful information for communication partners. Speech-language pathologists should facilitate shared communication responsibilities by encouraging use of listener's...
Genes and SpeechVaria
doc. MUDr. Markéta Vlčková, Ph.D., Ing. Hana Řezáčová, Ph.D., MUDr. Pavel TesnerPh.D., PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D., MUDr. Markéta Havlovicová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):43-53 | DOI: 10.36833/lkl.2025.009315
The human genome contains approximately 20,000 protein-coding genes, of which more than 15,000 (3/4) are expressed, among others, in the central nervous system. Variants that damage the function of these genes (called pathogenic variants) can lead to various forms of neurodevelopmental disorders (NDD), including speech and language disorders. These can occur alone or in various combinations. In this review article, we provide information on the possibilities, limits and importance of genetic testing in patients with NDD.
Estill Voice TrainingTM - Populární přístup k práci s hlasemVaria
Mgr. Bc. Kateřina Jehličková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):39-42 | DOI: 10.36833/lkl.2025.008270
Estill Voice TrainingTM (EVT) je hlasová tréninková metoda založená na podrobném porozumění anatomii a fyziologii hlasového aparátu. Tato metoda nabízí efektivní přístup ke kultivaci, reedukaci a rehabilitaci hlasu, což ji činí zajímavou i pro logopedickou praxi. Článek představuje základy EVT, její principy a přínosy a poskytuje stručný přehled klíčových technik.
Hodnotenie sociokognitívnych schopností detí prostredníctvom testovej batérie ESB: pilotná štúdiaVaria
Mgr. Katarína Metesová, doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD., Mgr. Henrieta Kučesová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):31-38 | DOI: 10.36833/lkl.2025.007376
Oslabené sociokognitívne schopnosti môžu signalizovať riziko sociálnej (pragmatickej) komunikačnej poruchy alebo poruchy autistického spektra. Skorá identifikácia ťažkostí je kľúčová pre začatie cielenej intervencie a elimináciu prehlbovania existujúcich deficitov. Cieľom príspevku je predstaviť zahraničný diagnostický nástroj The Early Sociocognitive Battery (ESB) autoriek Shuly Chiat, Penny Roy a Jennifer Warwick, ktorý umožňuje priame hodnotenie sociokognitívnych schopností detí už v ranom veku. Teoretický opis ESB je doplnený o stručný prehľad výsledkov pilotného testovania 44 intaktných slovensky hovoriacich detí mladšieho predškolského veku,...
Význam nácviku sebesycení a režimových opatření při dysfagii u uživatelky pobytové sociální služby s kombinovaným postiženímVaria
Mgr. et Mgr. Petra Křížkovská, Ph.D., PhDr. Kateřina Kroupová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):25-30 | DOI: 10.36833/lkl.2025.002237
Článek prezentuje dílčí úspěchy v rámci intervence zrakového terapeuta / tyflopeda v jedné osobě a klinického logopeda v součinnosti s ergoterapeutem u klientky s kombinovaným postižením v oblasti sebesycení a nastavení režimových opatření k řešení projevů dysfagie. Kromě aspektu samostatného přijímání stravy jsou zdůrazněny i další specifické oblasti, v nichž je podporována samostatnost klientky s cílem dosáhnout co nejvyšší míry aktivizace. Cílem příspěvku je popsat proces nácviku sebesycení společně s jeho problematickými oblastmi včetně průběhu nastavování režimových opatření souvisejících také s rozvojem prostorové orientace, a to tak, aby tato...
Vplyv závažnosti afázie na spontánnu reč: Prečo je dôležité hodnotiť koherenciu a informatívnosť?Varia
Mgr. Zuzana Zjarová, Mgr. Viktória Kevická, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):19-24 | DOI: 10.36833/lkl.2025.006242
Spontánne rozprávanie predstavuje základnú formu komunikácie v rámci každodenných interakcií. U pacientov s afáziou dochádza k oslabeniu rôznych aspektov spontánnej produkcie, pričom miera narušenia koreluje so závažnosťou afázie - od ľahkej cez stredne ťažkú až po ťažkú formu. Doposiaľ však chýbajú detailné poznatky o tom, v ktorých konkrétnych oblastiach spontánnej reči sa tieto rozdiely najviac prejavujú v závislosti od stupňa afázie. Cieľom štúdie je preto komplexne zhodnotiť spontánnu produkciu u pacientov s afáziou a interpretovať zistené rozdiely so zreteľom na závažnosť afázie. Spontánna produkcia je analyzovaná prostredníctvom metodiky Analýzy...
Kognitivně‑behaviorálně vedená terapie obsedantně‑kompulzivní sympotomatologie u chlapce s autismem: kazuistikaVaria
PhDr. Mgr. Lenka Vacková
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):14-18 | DOI: 10.36833/lkl.2025.005234
Kazuistika se zaměřuje na kognitivně‑behaviorálně vedenou terapii obsedantně‑kompulzivní symptomatologie u chlapce s autismem a dalšími neurovývojovými poruchami v komorbiditě. Popisuje složitý klinický obraz poruchy a dlouhodobě vedenou terapii.
Poruchy autistického spektra pohledem klinického psychologa: kazuistikaVaria
Mgr. et Mgr. Eva Horáčková
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):4-13 | DOI: 10.36833/lkl.2025.003331
Poruchy autistického spektra jsou pervazivní vývojové poruchy. Ovlivněny jsou tak v podstatě všechny složky vývoje již od raného věku. Rodiče si všímají odlišností zejména v sociální oblasti, děti často nesdílejí pozornost, nekomunikují a nesdělují svoje potřeby a přání. Již ve věku 18 měsíců se dělá screening M-CHAT-R, který může zachytit nápadnosti ve vývoji (možné neurovývojové poruchy) a pediatr může rodiče směřovat k odborníkům - klinickým psychologům zaměřujícím se na práci s dětmi s PAS (poruchou autistického spektra), pedopsychiatrovi, dětskému neurologovi či specializovanému klinickému logopedovi. V tomto článku vám představíme kazuistiku...
EditorialEditorial
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):3180
EditorialEditorial
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):3324
Odkazy na zajímavé závěrečné práce s tematikou rané intervenceHlavní téma
redakce
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):76461
Rozhovor s doc. DlouhouSetkání s...
Mgr. Barbora Lichorobiec
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):86-87371
Recenze knihy Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech (Jiří Kantor a kol.)Přečteno - doporučeno?!
Mgr. Jana Havlíčková, Mgr. Jitka Komrsková
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):84-85343
KANTOR, Jiří, 2023. Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-6274-5.
Poruchy řeči, jazyka a polykání v symptomatologii syndromu post-COVID-19Varia
Mgr. Simona Hlaváčová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):77-83 | DOI: 10.36833/lkl.2024.018865
Covid-19 je vysoce nakažlivé onemocnění způsobené koronavirem SARS-CoV-2 a jeho pandemie zasáhla postupně celý svět. Zatímco většina symptomů tohoto onemocnění mizí v průběhu akutní fáze, některé symptomy mohou přetrvávat po dobu několika měsíců. Tento stav je označován jako post-COVID-19 syndrom. Kognitivní poruchy jsou jedním z možných dlouhodobě trvajících symptomů, které mají přímou souvislost s komunikačními schopnostmi pacientů. Tyto obtíže se manifestují zejména v oblasti výbavnosti slov, ve verbální fluenci a informační hodnotě diskurzu. Tato přehledová studie sumarizuje dosavadní informace o kognitivně-komunikačních poruchách souvisejících...
Variability and Consistency in the Speech of Typically Developing Monolingual Slovak Children aged 5;07 to 6;00 yearsHlavní téma
doc. PhDr. Dana Buntová, Ph.D., doc. PaedDr. Jana Marková, Ph.D., PhDr. Zuzana Oravkinová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):68-75 | DOI: 10.36833/lkl.2024.019514
Variable speech in children is considered a natural physiological phenomenon. This variability typically decreases as development progresses, leading to more consistent speech. If pathological phonological processes accompany variable production, inconsistent production can be a predictor of dyslexia. Analyzing the development of natural physiological variability and consistency is crucial for diagnosing speech inconsistency. The study aims to describe the performance of Slovak unimpaired monolingual children with appropriate speech intelligibility, aged between 5;07 to 6;00 years, regarding the consistency and variability of speech. In a study of...
Prediktory jazykového a řečového vývoje u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofiíHlavní téma
Mgr. Eliška Macků, Mgr. Naděžda Lasotová, MBA, doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):59-67 | DOI: 10.36833/lkl.2024.029653
Záměrem přehledového článku je poskytnout stručný souhrn současného poznání o prediktorech jazykového a řečového vývoje u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií (DMD). DMD je nejčastější vzácné genetické neuromuskulární onemocnění dětského věku postihující zejména chlapce a vyznačuje se progresivní svalovou slabostí s nepříznivou prognózou. Vedle motorických obtíží jsou u těchto chlapců rovněž běžné neurovývojové obtíže, zejména v oblasti jazykového a řečového vývoje, které mohou předcházet motorickým symptomům. Tento článek zdůrazňuje důležitost vnímání nemotorických milníků vývoje jako ukazatelů možného neurovývojového deficitu. Současně poskytuje...
Early Start Denver Model: Kazuistika chlapce s poruchou autistického spektraHlavní téma
MUDr. Zuzana Koch, Mgr. Karolína Neumannová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):54-58 | DOI: 10.36833/lkl.2024.028625
Kazuistika zdůrazňuje důležitost rané intervece u dětí s poruchou autistického spektra, představuje metodu Early Start Denver Model (ESDM) a popisuje průběh terapií. Předmětem kazuistiky je případ tříletého chlapce s PAS, který absolvoval intenzivní devítiměsíční terapeutický program ESDM. Před terapií vykazoval těžkou symptomatiku autismu, včetně omezené komunikace a opožděného vývoje. Během programu došlo ke zlepšení ve všech klíčových oblastech vývoje a ke snížení symptomatiky PAS z těžké na středně těžkou.
Kompetence klinického logopeda v poskytování různých terapeutických metod na neonatologických odděleníchHlavní téma
Mgr. Barbora Červenková Ph.D., Mgr. Gabriela Grossová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):47-53 | DOI: 10.36833/lkl.2024.027894
V posledních letech začínají na neonatologických odděleních pracovat jako členové multidisciplinárního týmu také kliničtí logopedi. Vzhledem k absenci doporučeného postupu pro práci klinických logopedů na tomto typu oddělení se množí nejasnosti ohledně toho, jaké terapie je klinický logoped oprávněn provádět.
Efekt synergické reflexní terapie na vývoj řeči a příjem potravy u dítěte s centrálním hypotonickým syndromem: kazuistikaHlavní téma
PhDr. Andrea Mazancová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):40-46 | DOI: 10.36833/lkl.2024.026632
Předkládaná kazuistika má za cíl seznámit odbornou veřejnost s možností podpory logopedické intervence konceptem synergické reflexní terapie (SRT). V kazuistice je představena dívka s centrálním hypotonickým syndromem a dysfagií v přípravné orální části polykacího aktu. Logopedické metody, jako je terapie orální pozice, orofaciální stimulace či dechová a fonační cvičení, lze podpořit metodou SRT. Myofasciální uvolnění, akupresura nebo reflexní masáž hlavy coby součást SRT připraví pacienta tak, aby byla cílená logopedická terapie prováděna efektivněji. Díky výše zmíněným technikám se svaly tonizují či uvolní, ovlivní se postura pacienta. Ten je poté...
Možnosti využití modelování při podpoře komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami v rámci rané péčeHlavní téma
PhDr. Kateřina Štinglová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):33-39 | DOI: 10.36833/lkl.2024.025702
Způsoby podpory komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami v domácím prostředí se jeví jako okrajová oblast odborného zájmu. Cílem příspěvku je přiblížit jednu ze strategií alternativní a augmentativní komunikace - modelování, které může rodinám zprostředkovat raná péče. Příspěvek usazuje modelování do kontextu alternativní a augmentativní komunikace a přibližuje tuto strategii jako potenciálně relevantní způsob, jímž mohou rodiny dětem s těmito poruchami opakovaně zprostředkovávat smysl a principy komunikace.
ROLE RANÉ INTERVENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE U DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRAHlavní téma
Mgr. et Mgr. Lenka Jetelová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):28-32 | DOI: 10.36833/lkl.2024.024921
V ambulancích klinické logopedie se s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) setkáváme stále častěji. Podle dat ÚZIS (Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR) žilo v České republice v roce 2020 devět tisíc osob s diagnostikovanou pervazivní vývojovou poruchou, přičemž tento počet pacientů v rozmezí deseti let vzrostl 3,3x. Stále častěji se tak do péče odborníků z řad klinických logopedů, klinických psychologů, ale i center rané péče dostávají děti mladší tří let a naším úkolem je poskytnout jim ranou intervenci.
Theory of Mind and its reflection in Children's Narrative AbilitiesHlavní téma
Mgr. Monika Janíková, Ph.D., Mgr. Terézia Horská, doc. Svetlana Kapalková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):21-27 | DOI: 10.36833/lkl.2024.023845
Theory of Mind and narrative abilities are closely related in a bidirectional way. On the one hand, Theory of Mind is reflected in the quality of discourse production and comprehension, and on the other hand narrative input influences the development of Theory of Mind in children. The present contribution is theoretical in nature, defining the Theory of Mind, its development, and describing in more detail its relationship to narrative abilities in children. It also provides information on the possibilities of assessing Theory of Mind within a narrative context in the child population.
Oral Intake in Preterm ChildrenHlavní téma
Mgr. et Bc. Karolína Červinková
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):14-20 | DOI: 10.36833/lkl.2024.021775
The oral intake of premature babies is made more difficult by their immaturity, so it is necessary to pay more attention to their oral intake. Globally, these babies are approached by focusing on the quality of oral intake, rather than the quantity, as a prerequisite for the formation of the mother-child bond, the optimal development of oral-motor skills, facial parts (splanchnocranium) and other related areas. For this reason, a clinical speech and language pathologist (SLP) specialising in this area features increasingly as part of the comprehensive care of premature babies with feeding problems. This often begins immediately after birth, when the...
Opožděný vývoj jazykových schopností v kontextu dosavadních vědeckých poznatkůHlavní téma
Mgr. Alžběta Zemánková
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):4-13 | DOI: 10.36833/lkl.2024.0222109
Přehledová studie se věnuje tématu opožděného vývoje jazykových schopností (dále OVJ), který představuje rané opoždění v jazykovém vývoji. Toto rané opoždění může být symptomem některých neurovývojových poruch (nejčastěji poruchy autistického spektra, vývojové poruchy intelektu, vývojové poruchy jazyka a vývojové poruchy učení), nebo může v průběhu vývoje spontánně vymizet. Druhá varianta vývojové trajektorie se v komunitě českých klinických logopedů označuje jako OVJ prostý. V českém prostředí je na jedné straně upozorňováno na nadužívání tohoto termínu, na druhé straně zde postrádáme informace, které by danou kategorii jasněji ohraničily a vymezily...
“There is clear disconnect between what speech therapists think families want and what families actually want” – an interview with professor Sean M Redmond from the University of UtahSetkání s...
Mgr. Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2024, 8(1):82-85316
Recenze českého překladu screeningového nástroje CCCABI*Přečteno - doporučeno?!
Tereza Lištvanová, Bořek Jankovský, Barbora Srpová
Listy klinické logopedie 2024, 8(1):80-81291