Listy klinické logopedie 2024, 8(2):33-39 | DOI: 10.36833/lkl.2024.025702

Potential of Modelling to Support Communication Skills of Children with Neurodevelopmental Disorders in Early Intervention

PhDr. Kateřina Štinglová
Raná péče Diakonie. Diakonie ČCE - Středisko celostátních programů a služeb, Domažlická 1159/9, 130 00 Praha 3, Česká republika

Ways of supporting the communication skills of children with neurodevelopmental disorders in the home environment seem to be a marginal area of professional interest. The aim of this paper is to present one of the alternative and augmentative communication strategies - namely, modelling, that can be provided to families by early intervention. The paper situates modelling in the context of alternative and augmentative communication and presents this strategy as a potentially relevant way in which families can repeatedly convey the meaning and principles of communication to children with these disorders.

Keywords: raná péče; neurovývojové poruchy: porucha autistického spektra, vývojová porucha jazyka; alternativní a augmentativní komunikace; modelování

Received: September 14, 2024; Revised: October 17, 2024; Accepted: October 20, 2024; Published: December 14, 2024  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štinglová K. Potential of Modelling to Support Communication Skills of Children with Neurodevelopmental Disorders in Early Intervention. Listy klinické logopedie. 2024;8(2):33-39. doi: 10.36833/lkl.2024.025.
Download citation

References

  1. ADAMUS, P.; VANČOVÁ, A. a LÖFFLEROVÁ, M. 2017. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity. ISBN 978-80-7464-957-8.
  2. BARKER, R. M.; AKABA, S.; BRADY, N. a THIEMANN-BOURQUE, K., 2013. Support for AAC Use in Preschool, and Growth in Language Skills, for Young Children with Developmental Disabilities. Online. Augmentative and Alternative Communication, vol. 29, no. 4, s. 334-346. DOI: 10.3109/07434618.2013.848933. Dostupné z: Support for AAC use in preschool, and growth in language skills, for young children with developmental disabilities - PubMed. [citováno 2024-08-15]. Go to original source... Go to PubMed...
  3. BEUKELMAN, D. R. a MIRENDA, P., 1998. Augmentative and alternative communication. Baltimore: Paul H. Brookes. ISBN 1-55766-333-5.
  4. BEUKELMAN, D. R. a MIRENDA, P., 2012. Augmentative and Alternative Communication. Online. Center for International Rehabilitation Research Information and Exchange (CIRRIE). Dostupné z: International Encyclopedia of Rehabilitation. [citováno 2024-08-20].
  5. BEUKELMAN, D. R. a LIGHT, J. C., 2020. Augmentative and alternative communication: Supporting children and adults with complex communication needs. 5. vydání. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co. ISBN 978-1-68125-303-9.
  6. BYTEŠNÍKOVÁ, I. 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
  7. CASTAÑEDA, C.; FRÖHLICH, N. a WEIGAND, M., 2023. Modelování v alternativní a augmentativní komunikaci. Příručka pro rodiče, pedagogické pracovníky, terapeuty a další zájemce. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88429-90.
  8. DOSKOČILOVÁ, K.; HRADILKOVÁ, T.; MODLITBOVÁ, M.; PAPOUŠKOVÁ, M.; SITAŘOVÁ, A. a TUŠLOVÁ, J., 2012. Naše cesta: metody práce s rodinou v rané péči. České Budějovice: Středisko rané péče SPRP. ISBN 978-80-87510-20-90.
  9. EVANS, L., 2001. Totální komunikace, struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum. ISBN 80-238-7915-4.
  10. EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 2010. Raná péče - Pokrok a vývoj 2005-2010. Odense, Dánsko: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. ISBN: 978-87-7110-057-0.
  11. FEURSTEIN, R.; FALIK, L. H.; FEURSTEIN, R. S. a BOHÁCS, K., 2017. Myslet nahlas - mluvit nahlas. Přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1168-6.
  12. FOSTER SKALOVÁ, P.; KUNOVÁ, A. a ŠAROUNOVÁ, J., 2021. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát - Neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-73-5.
  13. HARRINGTON, N.; BUCHANAN, C.; KENT-WALSH, J. a BINGER, C., 2023. Supporting Communication and Language Development in Preschool Children using AAC. In: Clinical Cases in Augmentative and Alternative Communication. Routledge. Chapter: 4, s. 42-61. ISBN 9780367618285. Dostupné z: Supporting Communication and Language Development in Preschool Childre [citováno 2024-10-12]. Go to original source...
  14. JANOVCOVÁ, Z., 2010. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5186-7.
  15. KUHL, P. K. a MELTZOFF, A. N., 1982. The bimodal perception of speech in infancy. Online. Science, vol. 218, no. 4577, s. 1138-1141. Dostupné z: https://ilabs.uw.edu/wp-content/uploads/82Kuhl_Meltzoff_Science.pdf. [citováno 2024-10-6]. Go to original source... Go to PubMed...
  16. KUKUMBEROVÁ, M., 2022. AAKtuálne terapie: intervencie s použitím modelovania (Carol Zangari, 2020). Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 1, s. 17-22. DOI: 10.36833/lkl.2022.002. Dostupné z: AACtual Therapy: Using Aided Language Modelling (Carol Zangari, 2020). [citováno 2024-08-20]. Go to original source...
  17. LIEVEN, E., 1994. Crosslinguistic and Crosscultural Aspects of Language Addressed to Children. Online. Cambridge University Press. Dostupné z: https://www.cambridge.org/core/books/abs/input-and-interaction-in-language-acquisition/crosslinguistic-and-crosscultural-aspects-of-language-addressed-to-children/BE920184012CB8EBC5A40871DF1A49F6. [citováno 2024-10-6].
  18. MILLAR, D. C.; LIGHT, J. C. a SCHLOSSER, R. W., 2006. The Impact of Augmentative and Alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals with Developmental Disabilities. A Research Review. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 49, no. 2, s. 248-264. DOI: 10.1044/1092-4388(2006/021). Dostupné z: The Impact of Augmentative and Alternative Communication Intervention on the Speech Production of Individuals With Developmental Disabilities: A Research Review | Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [citováno 2024-10-12]. Go to original source... Go to PubMed...
  19. MILLAR, S. a WILSON, A., 1998. Augmentative Communication in Practice: An introduction. Edinburg: CALL Centre. Online. Dostupné z: https://www.callscotland.org.uk/assets/files/augmentative-communication-in-practice-an-introduction.pdf. [citováno 2024-10-6].
  20. NAMY, L. L.; CAMPBELL, A. L. a TOMASELLO, M., 2004. The Changing Role of Iconicity in Non-Verbal Symbol Learning: A U-Shaped Trajectory in the Acquisition of Arbitrary Gestures. Online. Journal of Cognition and Development, vol. 5, no. 1, s. 37-57. DOI: 10.1207/s15327647jcd0501_3. Dostupné z: The Changing Role of Iconicity in Non-Verbal Symbol Learning: A U-Shaped Trajectory in the Acquisition of Arbitrary Gestures: Journal of Cognition and Development: Vol 5, No 1. Go to original source...
  21. OPATŘILOVÁ, D.; NOVÁKOVÁ, Z. et al., 2012. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5880-4.
  22. PIAGET, J. a INHELDER, B., 2014. Psychologie dítěte. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0691-0.
  23. PRETIS, M.; BARLOVÁ J. a HRADILKOVÁ, T., 2019. Raná péče. Příručka pro teorii a praxi. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88290-65-0.
  24. REICHLE, J.; BEUKELMAN, D. a LIGHT, J. (Eds.), 2002. Implementing an Augmentative Communication System: Exemplary Strategies for Beginning Communicators. Baltimore, MD: Paul H. Brookes. ISBN 978-1557665294.
  25. ROMSKI, M. A. a SEVCIK, R. A., 2005. Augmentative Communication and Early Intervention Myths and Realities. Online. Infants & Young Children. vol. 18, no. 3, s. 174-185. Dostupné z: https://psycnet.apa.org/record/2006-03998-002. [citováno 2024-08-20]. Go to original source...
  26. SKOYLES, J. R. 2008. Why our brains cherish humanity: Mirror neurons and colamus humanitatem. Online. Avances en Psicología Latinoamericana/Bogotá (Colombia), vol. 26, no. 1, s. 99-111. ISSN 1794-4724. Dostupné z: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v26n1/v26n1a9.pdf. [citováno 2024-10-6].
  27. SPOLEČNOST PRO RANOU PÉČI, 1998. Raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením: vybrané příspěvky z kurzu "Poradce rané péče". Praha: Středisko rané péče. ISBN 80-238-3267-0.
  28. ŠÁNDOROVÁ, Z., 2015. (Re)socializace v rané péči. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-961-6.
  29. ŠAROUNOVÁ, J., 2022. Praktické využití jádrové slovní zásoby a modelování v augmentativní a alternativní komunikaci. Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 1, s. 26-30. DOI: 10.36833/lkl.2022.007. Dostupné z: Practical use of core vocabulary and modelling in augmentative and alternative communication. [citováno 2024-08-20]. Go to original source...
  30. ŠAROUNOVÁ, J. et al., 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
  31. ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. et al., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
  32. THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7.
  33. VYGOTSKIJ, L. S., 2004. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál. ISBN 80-7178-943-7.
  34. WHO, 2024. Mezinárodní klasifikace nemocí 11. Online. Dostupné z: https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#1516623224; https://icd.who.int/browse/2024-01/mms/cs#437815624. [citováno 2024-08-14].
  35. ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Online. Dostupné z: https://ppropo.mpsv.cz/zakon_108_2006. [citováno 2024-08-20].

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.