Listy klinické logopedie 2024, 8(1):28-32 | DOI: 10.36833/lkl.2024.0091131
DIAGNOSTIKA SOCIÁLNĚ PRAGMATICKÉ KOMUNIKAČNÍ PORUCHY PROSTŘEDNICTVÍM DOTAZNÍKŮ, HODNOTÍCÍCH ŠKÁL A TESTOVÝCH METOD
- Mgr. Michaela Plšková, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 9, 603 00 Brno, Česká republika. E-mail: m.plskovamichaela@gmail.com.
Předkládaný článek se zabývá možnostmi diagnostiky sociálně pragmatické komunikační poruchy (dále SPKP) se zacílením na dotazníkové metody, testové metody a hodnotící škály. V zahraničí probíhá diagnostika této poruchy často prostřednictvím kombinace rozhovorů, dotazníků, hodnotících škál, pozorování a dalších metod. Cílem této práce bylo vytvořit integrativní přehled, tedy sumarizovat dotazníkové metody, hodnotící škály a testové metody, které jsou zaměřené na diagnostiku pragmatické jazykové roviny. Pro tyto účely bylo vybráno sedm metod, které se zabývají rozpoznáváním deficitů v oblasti pragmatické jazykové roviny, vytvořených v letech 1989-2023. Jednotlivé metody byly hodnoceny stran věkového rozmezí, zaměření, obsahu, norem a časové náročnosti. Tyto kategorie byly sledovány u zahraničních diagnostických metod, poněvadž v tuzemsku zatím žádné materiály tohoto typu dostupné nejsou.
Klíčová slova: sociálně pragmatická komunikační porucha, pragmatická jazyková rovina, diagnostické dotazníkové metody, hodnotící škály, diferenciální diagnostika
Vloženo: 18. březen 2024; Revidováno: 25. duben 2024; Přijato: 27. duben 2024; Zveřejněno: 14. červen 2024 Zobrazit citaci
Reference
- ADAMS, C., COKE, R., CRUTCHLEY, A., HESKETH, A., REEVES, D., 2001. Assessment of Comprehension and Expression 6-11. Londýn: NFER-Nelson. ISBN 9780708705612. Dostupné z: Huddersfield Repository - University of Huddersfield.
- ADAMS, C., LOCKTON, E., GAILE, J., FREED, J., 2011. TOPICCAL applications: Assessing children's conversation skills: turning a research instrument into a clinical profile. Speech and Language Therapy in Practice. [online]. s. 7-9. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://www.escholar.manchester.ac.uk/api/datastream?publicationPid=uk-ac-man-scw:83594&datastreamId=POST-PEER-REVIEW-PUBLISHERS.PDF.
- ADAMS, C., GAILE, J., 2020. Evaluation of a parent preference-based outcome measure after intensive communication intervention for children with social (pragmatic) communication disorder and high-functioning autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities. [online]. 105. DOI: 10.1016/j.ridd.2020.103752. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422220301827.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2022. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR®). ISBN 978-0-89042-576-3. Dostupné z: https://www.appi.org/Products/DSM-Library/Diagnostic-and-Statistical-Manual-of-Mental-Di-(1)?sku=2576.
- BISHOP, D. V. M., 1998. Development of the Children's Communication Checklist (CCC): A Method for Assessing Qualitative Aspects of Communicative Impairment in Children. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 39(6), s. 879-891. DOI: 10.1111/1469-7610.00388. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1469-7610.00388?sid=nlm%3Apubmed.
Přejít k původnímu zdroji...
- BISHOP, D. V. M., 2003. The children's communication checklist (CCC-2): CCC-2 manual. 2. vyd. Londýn: Harcourt Assessment. ISBN 9780749126018.
- BOWERS, L., HUISINGH, R., 2021. In: VOLKMAR, F. R. (ed.). Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. Cham: Springer. ISBN: 978-3-319-91279-0. Dostupné z: Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders | SpringerLink.
- BUNTOVÁ, D., MIKULAJOVÁ, M., 2012. Sémanticko-pragmatický syndrom u detí s narušeným vývinom reči. Československá psychologie. [online]. 56(4), s. 343-352. [cit. 2024-03-14]. ISSN 0009-062X. Dostupné z: https://kramerius.lib.cas.cz/client/handle/uuid:fce2dad4-bd9c-4af3-907f-0d39ce8e9098.
- ČERVENKOVÁ, B., 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-2054-3.
- ČERVENKOVÁ, B., 2022a. Sociálně pragmatická komunikační porucha. Listy klinické logopedie. [online]. 6(2), s. 56-61. DOI: 10.36833/lkl.2022.018. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/artkey/lkl-202202-0009_social-pragmatic-communication-disorder.php.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČERVENKOVÁ, B., 2022b. Neverbální komunikace kojenců narozených předčasně jako způsob hodnocení funkčního stavu centrální nervové soustavy. Listy klinické logopedie. [online]. 6(1), s. 4-9. DOI: 10.36833/lkl.2022.005. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/artkey/lkl-202201-0001_non-verbal-communication-of-infants-born-prematurely-as-a-method-of-assessing-the-functional-state-of-the-centr.php.
Přejít k původnímu zdroji...
- FRANKE, H., MIKULAJOVÁ M., BUNTOVÁ D., 2011. Dotazník komunikačných schopností dieťaťa CCC-2 - slovenská overovacia štúdia. In: Logopaedica XIV. Zborník Slovenskej asociácie logopédov. Bratislava: Mabag, s. 96-105. ISBN 978-80-89113-88-0.
- KETELAARS, M. P., CUPERUS, K., JANSONIUS, K., VERHOEVEN, L., 2010. Pragmatic language impairment and associated behavioral problems. International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 45, s. 204-214. DOI: 10.3109/13682820902863090. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.3109/13682820902863090.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORBURY, C. F., 2014. Practitioner review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence, and clinical implications. The Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 55(3), s. 2014-216. DOI: 10.1111/jcpp.12154. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcpp.12154.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORBURY, C. F., NASH, M., BAIRD, G., BISHOP, D. V. M., 2004. Using a parental checklist to identify diagnostic groups in children with communication impairment: a validation of the Children's Communication Checklist-2. International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 39(3), s. 345-364. DOI: 10.1080/13682820410001654883. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/13682820410001654883?sid=nlm%3Apubmed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PHELPS-TERASAKI, D., PHELPS-GUNN, T., 2007. Test of pragmatic language. 2. vyd. Austin, Texas: Pro-Ed.
- RAPIN, I., ALLEN, D., 1983. Developmental language disorders: Nosological considerations. In: Kirk, U. (ed.). Neuropsychology of language, reading and spelling. New York: Academic Press. s. 155-184. ISBN 978-0-12-409680-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- RUTTER, M., BAILEY, A., LORD, C., 2003. Social Communication Questionnaire (SCQ). Los Angeles: Western Psychological Services.
- SVINDT, V., 2019. A társas pragmatikai kommunikációs zavar: terminológiai kérdések, tüneti diagnosztikai módszerek és problémák. Magyar Pszichológiai Szemle. [online]. 74(2/6), s. 215-231. DOI: 10.1556/0016.2019.74.2.6. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: http://real.mtak.hu/101952/1/0016.2019.74.2.6.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- TAYLOR, L. J., WHITEHOUSE, A. J. O., 2016. Autism Spectrum Disorder, Language Disorder, and Social (Pragmatic) Communication Disorder: Overlaps, Distinguishing Features, and Clinical Implications. Australian Psychologist. [online], 51(4), s. 287-295. DOI: 10.1111/ap.12222. [cit. 14.3.2024]. Dostupné z: https://aps.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ap.12222.
Přejít k původnímu zdroji...
- VALDESPINO, J., 2013. Test of Pragmatic Language-2 (TOPL-2). In: VOLKMAR, F. R. (ed.). Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders. New York, NY: Springer. ISBN: 978-3-319-91279-0. Dostupné z: Encyclopedia of Autism Spectrum Disorders | SpringerLink.
- WESTBY, C., 2013. Social Language Development Tests and Resource Manuals. Word of Mouth. [online]. 25(1), s. 10-12. DOI: 10.1177/1048395013496550d. [cit. 2024-03-14]. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1048395013496550d.
Přejít k původnímu zdroji...
- WIIG, E., SECORD, W., 1989. Test of language competence. Expanded Edition. Washington: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/t15159-000.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.