Listy klinické logopedie 2023, 7(2):4-12 | DOI: 10.36833/lkl.2023.0182960
Komorbidní psychiatrická onemocnění u vývojové dysfázie (vývojové poruchy jazyka)
- Demosthenes - centrum odborné komplexní péče pro děti, klinická logopedie, Mírová 2, 400 11 Ústí nad Labem, Česká republika.
Součástí psychiatrických onemocnění jsou některé logopedické diagnózy. K jejich pochopení je nezbytné odlišit řeč, jazyk a sociální komunikaci, jejichž deficity jsou zároveň ukazateli dalších duševních poruch. Narušením vývoje jazyka vznikne vývojová porucha jazyka, v zahraničí čím dál více známá pod zkratkou DLD, v ČR pod termínem vývojová dysfázie. Tato porucha náleží k neurovývojovým poruchám (NVP), které jsou charakteristické silným genetickým pozadím, strukturálními abnormitami v mozku a tendencí přetrvávat celoživotně. Protože mezi společné znaky NVP patří i vzájemné překrývání, DLD vytváří komorbidní spojení s ostatními NVP. Přehledový článek upozorňuje na perzistentně sníženou kvalitu života u jedinců s DLD, a tím na závažně vysokou prevalenci typických psychiatrických onemocnění i sociální patologie u této populace. Zároveň analyzuje hlavní příčinu tohoto komorbidního spojení a v diskusi hledá společné řešení. Z toho důvodu je příspěvek určen klinickým logopedům a pedopsychiatrům, aby nové poznatky uplatnili v klinické praxi a společně se zasadili o systémové řešení - změnou vlastního přístupu a osvětou.
Klíčová slova: vývojová dysfázie, vývojová porucha jazyka, DLD, pedopsychiatrie, neurovývojové poruchy, sociální úzkostná porucha, deprese
Vloženo: 1. září 2023; Revidováno: 6. říjen 2023; Přijato: 13. říjen 2023; Zveřejněno: 14. prosinec 2023 Zobrazit citaci
Reference
- AMERICKÁ PSYCHIATRICKÁ ASOCIACE a RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., PTÁČEK, R. (ed.), 2015. DSM-5: Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe-Tescentrum.
- AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, 2020. Components of Social Communication. asha.org. [online]. Rockville, USA: ASHA. [cit. 2023-08-13]. Dostupné z: https://www.asha.org/practice-portal/clinical-topics/social-communication-disorder/components-of-social-communication/.
- BAIRD G., NORBURY C. F., 2016: Social (pragmatic) communication disorders and autism spectrum disorder. Archives of Disease in Childhood. [online]. 101(8), s. 745-751. DOI: 10.1136/archdischild-2014-306944.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BAŽANTOVÁ, V., 2015: Vyšetření pacienta v psychiatrii. In: HOSÁK L., HRDLIČKA M., LIBIGER J. et al., 2015. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, s. 42-55.
- BISHOP, D. V., SNOWLING, M. J., THOMPSON, P. A., GREENHALGH, T., CATALISE consortium, 2016. CATALISE: A Multinational and Multidisciplinary Delphi Consensus Study. Identifying Language Impairments in Children. PloS one. [online]. 11(7), e0158753. DOI: 10.1371/journal.pone.0158753.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BISHOP, D. V. M., SNOWLING, M. J., THOMPSON, P. A., GREENHALGH, T., CATALISE-2 consortium, 2017. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. [online]. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 58(10), s. 1068-1080. DOI: 10.1111/jcpp.12721.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BEITCHMAN, J. H., BROWNLIE, E. B., BAO, L., 2014. Age 31 mental health outcomes of childhood language and speech disorders. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. [online]. 53(10), s. 1102-1110. e8. DOI: 10.1016/j.jaac.2014.07.006.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOTTING, N., TOSEEB, U., PICKLES, A., DURKIN, K., CONTI-RAMSDEN, G., 2016. Depression and anxiety change from adolescence to adulthood in individuals with and without language impairment. PloS one. [online]. 11(7), e0156678. DOI: 10.1371/journal.pone.0156678.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOTTING, N., BARAKA N., 2018. Sleep behaviour relates to language skills in children with and without communication disorders. International Journal of Developmental Disabilities. [online]. 64(4-5), s. 225-230. DOI: 10.1080/20473869.2017.1283766.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOTTING, N., 2020. Language, literacy and cognitive skills of young adults with developmental language disorder (DLD). International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 55, s. 255-265. DOI: 10.1111/1460-6984.12518.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BROWNLIE, E. B., BAO, L., BEITCHMAN, J., 2016. Childhood Language Disorder and Social Anxiety in Early Adulthood. Journal of abnormal child psychology. [online]. 44(6), s. 1061-1070. DOI: 10.1007/s10802-015-0097-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CALET, N., MARTÍN-PEREGRINA, M. Á., JIMÉNEZ-FERNÁNDEZ, G., MARTÍNEZ-CASTILLA, P., 2021. Prosodic skills of Spanish-speaking children with developmental language disorder. International journal of language & communication disorders. [online]. 56(4), s. 784-796. DOI: 10.1111/1460-6984.12627.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CACCIA, M., LORUSSO, M. L., 2021. The processing of rhythmic structures in music and prosody by children with developmental dyslexia and developmental language disorder. Developmental science. [online]. 24(1), e12981. DOI: 10.1111/desc.12981.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CLEGG, J., HOLLIS, C., MAWHOOD, L., RUTTER, M., 2005. Developmental language disorders - a follow-up in later adult life. Cognitive, language and psychosocial outcomes. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 46(2), s. 128-149. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2004.00342.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CONTI-RAMSDEN, G., DURKIN, K., TOSEEB, U., BOTTING, N., PICKLES, A., 2018. Education and employment outcomes of young adults with a history of developmental language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 53(2), s. 237-255. DOI: 10.1111/1460-6984.12338.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CONTI-RAMSDEN, G., MOK, P., DURKIN, K., PICKLES, A., TOSEEB, U., BOTTING, N., 2019. Do emotional difficulties and peer problems occur together from childhood to adolescence? The case of children with a history of developmental language disorder (DLD). European Child & Adolescent Psychiatry. [online]. 28(7), s. 993-1004. DOI: 10.1007/s00787-018-1261-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ČERVENKOVÁ, B., 2022. Vývojová verbální dyspraxie. Brno: Erithakus. ISBN 978-80-908702-0-8.
- DAVIES C., ANDRÉS-ROQUETA C., NORBURY C. F., 2016. Referring expressions and structural language abilities in children with specific language impairment: A pragmatic tolerance account. Journal of Experimental Child Psychology. [online]. 144, s. 98-113. DOI: 10.1016/j.jecp.2015.11.011.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DIEPEVEEN, F. B., DUSSELDORP, E., BOL, G. W., OUDESLUYS-MURPHY, A. M., VERKERK, P. H., 2016. Failure to meet language milestones at two years of age is predictive of specific language impairment. Acta paediatrica. [online]. 105(3), 304-310. DOI: 10.1111/apa.13271.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DUBOIS, P., ST-PIERRE, M. C., DESMARAIS, C., GUAY, F., 2020. Young adults with developmental language disorder: A systematic review of education, employment, and independent living outcomes. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 63(11), s. 3786-3800. DOI: 10.1044/2020_JSLHR-20-00127.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EADIE, P., MORGAN, A., UKOUMUNNE, O. C., TTOFARI EECEN, K., WAKE, M., REILLY, S., 2015. Speech sound disorder at 4 years: prevalence, comorbidities, and predictors in a community cohort of children. Developmental medicine and child neurology. [online]. 57(6), s. 578-584. DOI: 10.1111/dmcn.12635.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EKSTRÖM, A., SANDGREN, O., SAHLÉN, B., SAMUELSSON, C., 2023. 'It depends on who I'm with': How young people with developmental language disorder describe their experiences of language and communication in school. International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 58(4), s. 1168-1181. DOI: 10.1111/1460-6984.12850.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FRANCHINI, M., DUKU, E., ARMSTRONG, V., BRIAN, J., BRYSON, S. E., GARON, N., ROBERTS, W., RONCADIN, C., ZWAIGENBAUM, L., SMITH, I. M., 2018. Variability in Verbal and Nonverbal Communication in Infants at Risk for Autism Spectrum Disorder: Predictors Outcomes. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 48(10), s. 3417-3431. DOI: 10.1007/s10803-018-3607-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FRIEDERICI, A. D., CHOMSKY, N., BERWICK, R. C., MORO, A., BOLHUIS, J. J., 2017. Language, mind and brain. Nature Human Behaviour. [online]. 1(10), 713-722. DOI: 10.1038/s41562-017-0184-4.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FRIZELLE, P., MCKEAN, C., EADIE, P., EBBELS, S., FRICKE, S., JUSTICE, L. M., VAN HORNE, A. O., 2023. Editorial Perspective: Maximising the benefits of intervention research for children and young people with developmental language disorder (DLD)-a call for international consensus on standards of reporting in intervention studies for children with and at risk for DLD. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 64(3), s. 474-479. DOI: 10.1111/jcpp.13694.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HARTOPO, D., KALALO, R. T., 2022. Language disorder as a marker for schizophrenia. Asia Pacific Psychiatry. [online]. 14(3), e12485. DOI: 10.1002/lio2.354.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HELLAND, W. A., HELLAND, T., HEIMANN, M., 2014. Language Profiles and Mental Health Problems in Children With Specific Language Impairment and Children With ADHD. Journal of Attention Disorders. [online]. 18(3), s. 226-235. DOI: 10.1177/1087054712441705.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HYTER, Y., VOGINDROUKAS, I., CHELAS, E. N., PAPARIZOS, K., KIVRAKIDOU, E., KALOUDI, V., 2017. Differentiating Autism from Typical Development: Preliminary Findings of Greek Versions of a Pragmatic Language and Social Communication Questionnaire. Folia phoniatrica et logopaedica: official organ of the International Association of Logopedics and Phoniatrics (IALP). [online]. 69(1-2), s. 20-26. DOI: 10.1159/000479277.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CHOW, J. C., WEHBY, J. H., 2018. Associations Between Language and Problem Behavior: a Systematic Review and Correlational Meta-analysis. Educational Psychology Review. [online]. 30, s. 61-82. DOI: 10.1007/s10648-016-9385-z.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHOW, J. C., WALLACE, E. S., SENTER, R., KUMM, S., MASON, C. Q., 2022. A systematic review and meta-analysis of the language skills of youth offenders. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 65(3), s. 1166-1182. DOI: 10.1044/2021_jslhr-20-00308.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KOUKOLÍK, F., 2022. Lidský mozek. 4. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-604-4.
- LIBIGER, J., 2015. Klasifikace v psychiatrii. In: HOSÁK L., HRDLIČKA M., LIBIGER J. et al., 2015. Psychiatrie a pedopsychiatrie. Praha: Karolinum, s. 35-41.
- LOW, D. M., BENTLEY, K. H., GHOSH, S. S., 2020. Automated assessment of psychiatric disorders using speech: A systematic review. Laryngoscope Investigative Otolaryngology. [online]. 5(1), s. 96-116. DOI: 10.1002/lio2.354.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MATSON, J. L., NEBEL-SCHWALM, M. S., 2007. Comorbid psychopathology with autism spectrum disorder in children: An overview. Research in Developmental Disabilities. [online]. 28(4), s. 341-352. DOI: 10.1016/j.ridd.2005.12.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MEZINÁRODNÍ KLASIFIKACE NEMOCÍ, 1996. Duševní poruchy a poruchy chování. Diagnostická kritéria pro výzkum. 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, s. 179.
- MOK, P. L., PICKLES, A., DURKIN, K., CONTI-RAMSDEN, G., 2014. Longitudinal trajectories of peer relations in children with specific language impairment. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines. [online]. 55(5), s. 516-527. DOI: 10.1111/jcpp.12190.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NEKULA, M. 2017: Langue a parole. In: KARLÍK, P., NEKULA, M., PLESKALOVÁ, J. (ed.). CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. [cit. 2023-10-6]. Dostupné z: www.czechency.org/slovnik/LANGUE A PAROLE.
- NILSSON, K. K., DE LÓPEZ, K. J., 2016. Theory of Mind in Children With Specific Language Impairment: A Systematic Review and Meta-Analysis. Child Development. [online]. 87(1), s. 143-153. DOI: doi.org/10.1111/cdev.12462.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORBURY, C. F., 2014. Practitioner Review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 55, s. 204-216. DOI: 10.1111/jcpp.12154.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORBURY, C. F., SONUGA-BARKE, E., 2017. Editorial: New frontiers in the scientific study of developmental language disorders. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines. [online]. 58(10), s. 1065-1067. DOI: 10.1111/jcpp.12821.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- O'NEILL, H., CHIAT, S., 2015. What Our Hands Say: Exploring Gesture Use in Subgroups of Children With Language Delay. Journal of speech, language, and hearing research. [online]. 58(4), s. 1319-1325. DOI: 10.1044/2015_JSLHR-L-14-01.
Přejít k původnímu zdroji...
- POSPÍŠILOVÁ, L., 2019. Vývojová dysfázie současnosti. Listy klinické logopedie. [online]. 3(1), s. 48-54. DOI: 10.36833/lkl.2019.011.
Přejít k původnímu zdroji...
- POSPÍŠILOVÁ, L., HRDLIČKA M., KOMÁREK V., 2021. Vývojová dysfázie - funkční a strukturální korelace. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. [online]. 84/117(3), s. 237-244. DOI: 10.48095/cccsnn2021237.
Přejít k původnímu zdroji...
- POSPÍŠILOVÁ, L., 2022a. Klinický obraz vývojové dysfázie v konceptu neurovývojových poruch. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Psychiatrická klinika 1. LF UK a VFN. Vedoucí práce prof. MUDr. Michal Hrdlička, CSc.
- POSPÍŠILOVÁ, L., 2022b. Doporučení pro vývojovou dysfázii - verze 2022. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. [online]. 85/118(6), s. 515-521. DOI: 10.48095/cccsnn2022515.
Přejít k původnímu zdroji...
- REYES-AGUILAR, A., VALLES-CAPETILLO, E., GIORDANO, M., 2018. A quantitative meta-analysis of neuroimaging studies of pragmatic language comprehension: in search of a universal neural substrate. Neuroscience. [online]. 395, s. 60-88. DOI: 10.1016/j.neuroscience.2018.10.043.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- RODDAM, H., SKEAT, J., ČERVENKOVÁ, M., ZATLOUKALOVÁ, M., 2020. Best practice in working with children who have developmental language disorder: a focused review of the current research evidence base. Listy klinické logopedie. [online]. 4(1), s. 79-86. DOI: 10.36833/lkl.2020.014.
Přejít k původnímu zdroji...
- SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L., 2014. Pragmatika, studijní příručka. [online]. Praha: Karolinum. [cit. 2023-08-12]. ISBN 978-80-246-2845-5. Dostupné z: https://karolinum.cz/data/book/13529/Saicova-Rimalova%20-%20Pragmatika%209788024628455.pdf.
- SCARBOROUGH, H. S., DOBRICH, W., 1990. Development of children with early language delay. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 33(1), s. 70-83. DOI: 10.1044/jshr.3301.70.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SNOWLING, M. J., HAYIOU-THOMAS, M. E., NASH, H. M., HULME, C., 2020. Dyslexia and Developmental Language Disorder: comorbid disorders with distinct effects on reading comprehension. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines. [online]. 61(6), s. 672-680. DOI: 10.1111/jcpp.13140.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ST CLAIR, M. C., FORREST, C. L., YEW, S. G. K., GIBSON, J. L., 2019. Early risk factors and emotional difficulties in children at risk of developmental language disorder: A population cohort study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 62(8), s. 2750-2771. DOI: 10.1044/2018_JSLHR-L-18-0061.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SUNDHEIM, S. T. P. V., VOELLER, K. K. S., 2004. Psychiatric Implications of Language Disorders and Learning Disabilities: Risks and Management. Journal of Child Neurology. [online]. 19(10), s. 814-826. DOI: 10.1177/08830738040190101001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SUNDSTRÖM, S., LÖFKVIST, U., LYXELL, B., SAMUELSSON, C., 2018. Prosodic and segmental aspects of nonword repetition in 4- to 6-year-old children who are deaf and hard of hearing compared to controls with normal hearing. Clinical linguistics & phonetics. [online]. 32(10), s. 950-971. DOI: 10.1080/02699206.2018.1469671.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- THAPAR, A., COOPER, M., RUTTER, M., 2017. Neurodevelopmental disorders. Lancet Psychiatry. [online]. 4(4), s. 339-346. DOI: 10.1016/S2215-0366(16)30376-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOMAS, E., VISSERS, C., 2019. Behind the Scenes of Developmental Language Disorder: Time to Call Neuropsychology Back on Stage. Frontiers in Human Neuroscience. [online]. 12, s. 517. DOI: 10.3389/fnhum.2018.00517.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOSEEB, U., VINCENT, J., OGINNI, O. A., ASBURY, K., NEWBURY, D. F., 2023. The Development of Mental Health Difficulties in Young People With and Without Developmental Language Disorder: A Gene-Environment Interplay Study Using Polygenic Scores. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 66(5), s. 1639-1657. DOI: 10.1044/2023_JSLHR-22-00664.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VALERA-POZO, M., ADROVER-ROIG, D., PÉREZ-CASTELLÓ, J. A., SANCHEZ-AZANZA, V. A., AGUILAR-MEDIAVILLA, E., 2020. Behavioral, Emotional and School Adjustment in Adolescents with and without Developmental Language Disorder (DLD) Is Related to Family Involvement. International Journal of Environmental Research and Public Health. [online]. 17(6), s. 1949. DOI: 10.3390/ijerph17061949.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VAN DEN BEDEM, N. P., DOCKRELL, J. E., VAN ALPHEN, P. M., DE ROOIJ, M., SAMSON, A. C., HARJUNEN, E. L., RIEFFE, C., 2018. Depressive symptoms and emotion regulation strategies in children with and without developmental language disorder: a longitudinal study. International journal of language & communication disorders. [online]. 53(6), s. 1110-1123. DOI: 10.1111/1460-6984.12423.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VOCI, S. C., BEITCHMAN, J. H., BROWNLIE, E. B., WILSON, B., 2006. Social anxiety in late adolescence: the importance of early childhood language impairment. Journal of anxiety disorders. [online]. 20(7), s. 915-930. DOI: 10.1016/j.janxdis.2006.01.007.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WADMAN, R., DURKIN, K., CONTI-RAMSDEN, G., 2008. Self-esteem, shyness, and sociability in adolescents with specific language impairment (SLI). Journal of Speech Language and Hearing Research. [online]. 51(4), s. 938-952. DOI: 10.1044/1092-4388(2008/069).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2010. The International Classification of Diseases, 10th Revision (ICD-10). Geneva: WHO. Dostupné z: icd.who.int/browse10.
- WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2021. The International Classification of Diseases, 11th revision (ICD-11), Geneva: WHO. Dostupné z: icd.who.int/browse11.
- ZWITSERLOOD-NIJENHUIS, M. A., WIEFFERINK, C. H., GERRITS, E. 2023. A randomized study of parent-versus child-directed intervention for Dutch toddlers with DLD. International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 58(5), s. 1768-1782. DOI: 10.1111/1460-6984.12901.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.