Listy klinické logopedie 2021, 5(1):31-36 | DOI: 10.36833/lkl.2021.0102996

Vývojová porucha plynulosti řeči v předškolním věku - případová studie

Barbora Richtrová
Klinická logopedie a poradenství, Na Náměstí 395, 252 05 Davle, Česká republika.

Předložená kazuistika se věnuje chlapci s neurovývojovou poruchou plynulosti řeči. Cílem sdělení je poukázat na důležitost holistického pojetí diagnostiky a terapie u malých dětí se symptomatologií vývojové koktavosti. Zároveň stručně představíme senzomotorickou arteterapeutickou metodu Práce v hliněném poli®. Tato metoda patří do tzv. "the bottom-up approach", a tedy vhodně doplňuje klinicko-logopedickou terapii o senzomotorický, emocionální a sociální kontext, který je v logopedické, dominantně kognitivní, terapii často nedostatečný.

Klíčová slova: vývojová porucha plynulosti řeči, předškolní věk, celostní terapie, Práce v hliněném poli®, případová studie

Vloženo: 2. duben 2021; Revidováno: 28. duben 2021; Přijato: 7. květen 2021; Zveřejněno: 14. červen 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Richtrová B. Vývojová porucha plynulosti řeči v předškolním věku - případová studie. Listy klinické logopedie. 2021;5(1):31-36. doi: 10.36833/lkl.2021.010.
Stáhnout citaci

Reference

  1. DEUSER, Heinz, 2018. Arbeit am Tonfeld: Der haptische Weg zu uns selbst. Gießen: Psychosozial Verlag. ISBN 978-3-8379-2791-7. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ELBRECHT, Cornelia, ANTCLIFF, Liz R., 2014. Being touched through touch. Trauma treatment through haptic perception at the Clay Field: A sensorimotor art therapy. International Journal of Art Therapy, 19(1), s. 19-30. DOI:10.1080/17454832.2014.880932. Přejít k původnímu zdroji...
  3. ELBRECHT, Cornelia, 2013. Trauma healing at the Clay field. London: Jessica Kingsley Publishers. ISBN 978-1849053457.
  4. HASTINGS, Paul D., MILLER, Jonas G., 2014. Autonomic regulation, polyvagal theory and children´s prosocial development. In: PRADILLA-WALKER, L. M., CARLO, G. (ed.) Prosocial development: A miltidimensional approach. 6, s. 112-127. New York: Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199964772.003.0006. Přejít k původnímu zdroji...
  5. GUITAR, Barry, 2013. Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment. Fourth Edition. Philadelphia: Wolters Kluwer / Lippincott Williams and Wilkins. ISBN 978-1-60831-004-3.
  6. HELLER, Laurence, LAPIERRE, Aline, 2016. Uzdravení vývojového traumatu. Olomouc: Fontána. ISBN 978-80-7336-836-4.
  7. LECHTA, Viktor a kol., 2004. Diagnostika a terapie koktavosti. Praha: Asociace klinických logopedů České republiky. ISBN 80-903312-1-1.
  8. RAUTAKOSKI, Pirkko, HANNUS, Therese, SIMBERG, Susanna, SNADNABBA, N. Kenneth, SANTILLA, Pekka, 2012. Genetic and environmental effects on stuttering: a twin study from Finland. Journal of Fluency Disorders, 37(3), s. 202-210. DOI: 10.1016/j.jfludis.2011.12.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. SANDRIESER, Patricia, SCHNEIDER, Peter, 2015. Stottern im Kindesalter. Stuttgart: Thieme. ISBN 978-3-13-118454-2.
  10. SIEGEL, Daniel J.; PAYNEOVÁ-BRYSONOVÁ, Tina, 2015. Klidná výchova k disciplíně. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-848-1.
  11. SMITH, Anne, WEBER, CHristine 2017. How Stuttering Develops: The Multifactorial Dynamic Pathways Tudory. Journal of Speach, Language and Hearing Research, 18, 60(9), s. 2483-2505. DOI: 10.1044/2017_JSLHR-S-16-0343. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. VANHOUTTE, Sarah, 2015. Neurophysiological aspects of speech perception and production in stuttering. [online] Logopedics & Audiology, s. 37-46. Dostupné z: https://biblio.ugent.be/publication/7033510/file/7033532.pdf
  13. TSCHACHLER-NAGY, Gerhild, FLECK, Annemarie et. al., 2007. Im Greifen sich begreifen: Die Arbeit am Tonfeld nach Heinz Deuser. Bayreuth: Verlag Tonfeld. ISBN 978-3-00-021329-8.
  14. VÍŠKOVÁ, Anna, 2017. Senzomotorický přístup v léčbě traumatu. Představení metody Práce v hliněném poli®. Psychoterapie, 11(1), s. 6-17. ISSN 2695-0200.
  15. YAIRI, Ehud, AMBROSE, Nicoline G., 1999. Early Childhood Stuttering. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42(5), s. 1097-1112. DOI: 10.1044/jslhr.4205.1097. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.