Listy klinické logopedie, 2024 (roč. 8), číslo 2
Editorial
Editorial
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):3324
Hlavní téma
Opožděný vývoj jazykových schopností v kontextu dosavadních vědeckých poznatků
Mgr. Alžběta Zemánková
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):4-13 | DOI: 10.36833/lkl.2024.0222109
Přehledová studie se věnuje tématu opožděného vývoje jazykových schopností (dále OVJ), který představuje rané opoždění v jazykovém vývoji. Toto rané opoždění může být symptomem některých neurovývojových poruch (nejčastěji poruchy autistického spektra, vývojové poruchy intelektu, vývojové poruchy jazyka a vývojové poruchy učení), nebo může v průběhu vývoje spontánně vymizet. Druhá varianta vývojové trajektorie se v komunitě českých klinických logopedů označuje jako OVJ prostý. V českém prostředí je na jedné straně upozorňováno na nadužívání tohoto termínu, na druhé straně zde postrádáme informace, které by danou kategorii jasněji ohraničily a vymezily...
Oral Intake in Preterm Children
Mgr. et Bc. Karolína Červinková
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):14-20 | DOI: 10.36833/lkl.2024.021775
The oral intake of premature babies is made more difficult by their immaturity, so it is necessary to pay more attention to their oral intake. Globally, these babies are approached by focusing on the quality of oral intake, rather than the quantity, as a prerequisite for the formation of the mother-child bond, the optimal development of oral-motor skills, facial parts (splanchnocranium) and other related areas. For this reason, a clinical speech and language pathologist (SLP) specialising in this area features increasingly as part of the comprehensive care of premature babies with feeding problems. This often begins immediately after birth, when the...
Theory of Mind and its reflection in Children's Narrative Abilities
Mgr. Monika Janíková, Ph.D., Mgr. Terézia Horská, doc. Svetlana Kapalková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):21-27 | DOI: 10.36833/lkl.2024.023845
Theory of Mind and narrative abilities are closely related in a bidirectional way. On the one hand, Theory of Mind is reflected in the quality of discourse production and comprehension, and on the other hand narrative input influences the development of Theory of Mind in children. The present contribution is theoretical in nature, defining the Theory of Mind, its development, and describing in more detail its relationship to narrative abilities in children. It also provides information on the possibilities of assessing Theory of Mind within a narrative context in the child population.
ROLE RANÉ INTERVENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE U DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA
Mgr. et Mgr. Lenka Jetelová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):28-32 | DOI: 10.36833/lkl.2024.024921
V ambulancích klinické logopedie se s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) setkáváme stále častěji. Podle dat ÚZIS (Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR) žilo v České republice v roce 2020 devět tisíc osob s diagnostikovanou pervazivní vývojovou poruchou, přičemž tento počet pacientů v rozmezí deseti let vzrostl 3,3x. Stále častěji se tak do péče odborníků z řad klinických logopedů, klinických psychologů, ale i center rané péče dostávají děti mladší tří let a naším úkolem je poskytnout jim ranou intervenci.
Možnosti využití modelování při podpoře komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami v rámci rané péče
PhDr. Kateřina Štinglová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):33-39 | DOI: 10.36833/lkl.2024.025702
Způsoby podpory komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami v domácím prostředí se jeví jako okrajová oblast odborného zájmu. Cílem příspěvku je přiblížit jednu ze strategií alternativní a augmentativní komunikace - modelování, které může rodinám zprostředkovat raná péče. Příspěvek usazuje modelování do kontextu alternativní a augmentativní komunikace a přibližuje tuto strategii jako potenciálně relevantní způsob, jímž mohou rodiny dětem s těmito poruchami opakovaně zprostředkovávat smysl a principy komunikace.
Efekt synergické reflexní terapie na vývoj řeči a příjem potravy u dítěte s centrálním hypotonickým syndromem: kazuistika
PhDr. Andrea Mazancová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):40-46 | DOI: 10.36833/lkl.2024.026632
Předkládaná kazuistika má za cíl seznámit odbornou veřejnost s možností podpory logopedické intervence konceptem synergické reflexní terapie (SRT). V kazuistice je představena dívka s centrálním hypotonickým syndromem a dysfagií v přípravné orální části polykacího aktu. Logopedické metody, jako je terapie orální pozice, orofaciální stimulace či dechová a fonační cvičení, lze podpořit metodou SRT. Myofasciální uvolnění, akupresura nebo reflexní masáž hlavy coby součást SRT připraví pacienta tak, aby byla cílená logopedická terapie prováděna efektivněji. Díky výše zmíněným technikám se svaly tonizují či uvolní, ovlivní se postura pacienta. Ten je poté...
Kompetence klinického logopeda v poskytování různých terapeutických metod na neonatologických odděleních
Mgr. Barbora Červenková Ph.D., Mgr. Gabriela Grossová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):47-53 | DOI: 10.36833/lkl.2024.027894
V posledních letech začínají na neonatologických odděleních pracovat jako členové multidisciplinárního týmu také kliničtí logopedi. Vzhledem k absenci doporučeného postupu pro práci klinických logopedů na tomto typu oddělení se množí nejasnosti ohledně toho, jaké terapie je klinický logoped oprávněn provádět.
Early Start Denver Model: Kazuistika chlapce s poruchou autistického spektra
MUDr. Zuzana Koch, Mgr. Karolína Neumannová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):54-58 | DOI: 10.36833/lkl.2024.028625
Kazuistika zdůrazňuje důležitost rané intervece u dětí s poruchou autistického spektra, představuje metodu Early Start Denver Model (ESDM) a popisuje průběh terapií. Předmětem kazuistiky je případ tříletého chlapce s PAS, který absolvoval intenzivní devítiměsíční terapeutický program ESDM. Před terapií vykazoval těžkou symptomatiku autismu, včetně omezené komunikace a opožděného vývoje. Během programu došlo ke zlepšení ve všech klíčových oblastech vývoje a ke snížení symptomatiky PAS z těžké na středně těžkou.
Prediktory jazykového a řečového vývoje u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií
Mgr. Eliška Macků, Mgr. Naděžda Lasotová, MBA, doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):59-67 | DOI: 10.36833/lkl.2024.029653
Záměrem přehledového článku je poskytnout stručný souhrn současného poznání o prediktorech jazykového a řečového vývoje u chlapců s Duchennovou svalovou dystrofií (DMD). DMD je nejčastější vzácné genetické neuromuskulární onemocnění dětského věku postihující zejména chlapce a vyznačuje se progresivní svalovou slabostí s nepříznivou prognózou. Vedle motorických obtíží jsou u těchto chlapců rovněž běžné neurovývojové obtíže, zejména v oblasti jazykového a řečového vývoje, které mohou předcházet motorickým symptomům. Tento článek zdůrazňuje důležitost vnímání nemotorických milníků vývoje jako ukazatelů možného neurovývojového deficitu. Současně poskytuje...
Variability and Consistency in the Speech of Typically Developing Monolingual Slovak Children aged 5;07 to 6;00 years
doc. PhDr. Dana Buntová, Ph.D., doc. PaedDr. Jana Marková, Ph.D., PhDr. Zuzana Oravkinová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):68-75 | DOI: 10.36833/lkl.2024.019514
Variable speech in children is considered a natural physiological phenomenon. This variability typically decreases as development progresses, leading to more consistent speech. If pathological phonological processes accompany variable production, inconsistent production can be a predictor of dyslexia. Analyzing the development of natural physiological variability and consistency is crucial for diagnosing speech inconsistency. The study aims to describe the performance of Slovak unimpaired monolingual children with appropriate speech intelligibility, aged between 5;07 to 6;00 years, regarding the consistency and variability of speech. In a study of...
Odkazy na zajímavé závěrečné práce s tematikou rané intervence
redakce
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):76461
Varia
Poruchy řeči, jazyka a polykání v symptomatologii syndromu post-COVID-19
Mgr. Simona Hlaváčová
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):77-83 | DOI: 10.36833/lkl.2024.018865
Covid-19 je vysoce nakažlivé onemocnění způsobené koronavirem SARS-CoV-2 a jeho pandemie zasáhla postupně celý svět. Zatímco většina symptomů tohoto onemocnění mizí v průběhu akutní fáze, některé symptomy mohou přetrvávat po dobu několika měsíců. Tento stav je označován jako post-COVID-19 syndrom. Kognitivní poruchy jsou jedním z možných dlouhodobě trvajících symptomů, které mají přímou souvislost s komunikačními schopnostmi pacientů. Tyto obtíže se manifestují zejména v oblasti výbavnosti slov, ve verbální fluenci a informační hodnotě diskurzu. Tato přehledová studie sumarizuje dosavadní informace o kognitivně-komunikačních poruchách souvisejících...
Přečteno - doporučeno?!
Recenze knihy Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech (Jiří Kantor a kol.)
Mgr. Jana Havlíčková, Mgr. Jitka Komrsková
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):84-85343
KANTOR, Jiří, 2023. Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-6274-5.
Setkání s...
Rozhovor s doc. Dlouhou
Mgr. Barbora Lichorobiec
Listy klinické logopedie 2024, 8(2):86-87371