Listy klinické logopedie 2024, 8(2):40-46 | DOI: 10.36833/lkl.2024.026632

Efekt synergické reflexní terapie na vývoj řeči a příjem potravy u dítěte s centrálním hypotonickým syndromem: kazuistika

PhDr. Andrea Mazancová
PhDr. Andrea Mazancová, Karlovarská krajská nemocnice a.s., Bezručova 1190/19, 360 01 Karlovy Vary, Česká republika.

Předkládaná kazuistika má za cíl seznámit odbornou veřejnost s možností podpory logopedické intervence konceptem synergické reflexní terapie (SRT). V kazuistice je představena dívka s centrálním hypotonickým syndromem a dysfagií v přípravné orální části polykacího aktu. Logopedické metody, jako je terapie orální pozice, orofaciální stimulace či dechová a fonační cvičení, lze podpořit metodou SRT. Myofasciální uvolnění, akupresura nebo reflexní masáž hlavy coby součást SRT připraví pacienta tak, aby byla cílená logopedická terapie prováděna efektivněji. Díky výše zmíněným technikám se svaly tonizují či uvolní, ovlivní se postura pacienta. Ten je poté schopen lépe zvládat cvičení zaměřená na oromotoriku i příjem potravy a tekutin.

Klíčová slova: centrální hypotonický syndrom, synergická reflexní terapie, raná logopedické intervence, dysfagie v dětském věku

Vloženo: 11. září 2024; Revidováno: 21. říjen 2024; Přijato: 21. říjen 2024; Zveřejněno online: 21. říjen 2024; Zveřejněno: 14. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mazancová A. Efekt synergické reflexní terapie na vývoj řeči a příjem potravy u dítěte s centrálním hypotonickým syndromem: kazuistika. Listy klinické logopedie. 2024;8(2):40-46. doi: 10.36833/lkl.2024.026.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMBLER, Z., 2011. Základy neurologie. 7. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-707-3.
  2. BİNGÖL, H. a YILMAZ, Ö., 2018. Effects of functional massage on spasticity and motor functions in children with cerebral palsy: a randomized controlled study. Online. Journal of Exercise Therapy and Rehabilitation, vol. 5, no. 3, s. 135-142. Dostupné z: (PDF) Effects of functional massage on spasticity and motor functions in children with cerebral palsy: a randomized controlled study. [citováno 2024-10-08].
  3. BRAUNER, R., 2004. Komplementární metody léčebné rehabilitace. In: KRAUS, J. Dětská mozková obrna. Grada, s. 219-230. ISBN 978-80-247-6750-5.
  4. CANCHILD, 2024. Gross Motor Function Measure (GMFM). Online. Dostupné z: CanChild. [citováno 2024-10-08].
  5. CEREBRAL PALSY GUIDANCE, 2024. Cerebral Palsy Gross Motor Classification System. Online. Dostupné z: Cerebral Palsy Gross Motor Classification | Cerebral Palsy Guidance. [citováno 2024-10-06].
  6. ČERVENKOVÁ, B., 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2786-3.
  7. ČERVENKOVÁ, B. a SOLNÁ, G., 2022. TEPO - test porozumění větám. Brno: Code Creator. ISBN 978-80-88246-90-9.
  8. DOUGLAS P., 2022. Re-thinking benign inflammation of the lactating breast: Classification, prevention, and management. Online. Women's Health, vol. 18. DOI: 10.1177/17455057221091349. Dostupné z: Re-thinking benign inflammation of the lactating breast: Classification, prevention, and management - PubMed. Přejít k původnímu zdroji...
  9. GLASER, K.; GIRSCHICK, H. J.; SCHROPP, C. a SPEER, C. P., 2015. Psychomotor development following early treatment of severe infantile vitamin B12 deficiency and West syndrome - Is everything fine? A case report and review of literature. Online. Brain and Development, vol. 37, no. 3, s. 347-351. DOI: 10.1016/j.braindev.2014.05.006. Dostupné z: Psychomotor development following early treatment of severe infantile vitamin B12 deficiency and West syndrome--is everything fine? A case report and review of literature - PubMed. [citováno 2024-10-06]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. HORŇÁKOVÁ, K.; KAPALKOVÁ, S. a MIKULAJOVÁ, M., 2009. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-612-4.
  11. KOLÁŘ, P., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1.
  12. KOMÁREK, V. et al., 2008. Dětská neurologie. 2. vyd. Praha: Galén. ISBN 9788072624928.
  13. MACS.NU, 2016. Manual Ability Classification System. Online. https:// macs.nu. Dostupné z: Microsoft PowerPoint - Mini-MACS broschyr eng 2016 [Kompatibilitetsläge]. [citováno 2024-10-07].
  14. MAIXNEROVÁ, E., 2012. Komplexní terapie centrálního vývojového hypotonického syndromu. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2. lékařská fakulta, Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství. Dostupné z: Komplexní terapie centrálního vývojového hypotonického syndromu | Digitální repozitář UK.
  15. MARKOVÁ, D. a CHVÍLOVÁ-WEBEROVÁ, M., 2020. Předčasně narozené dítě: následná péče - kdy začíná a kdy končí? Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-1745-1.
  16. PFAFFENROT, W. a VODIČKOVÁ, R., 2022. Synergická reflexní terapie v léčbě mozkových hybných poruch. Skripta. Praha: Asociace synergetické reflexní terapie.
  17. SALAMA, A. H.; KHALIFA, M. I. a FAYED, N. M., 2016. Effect of a Nursing Intervention on Muscle Tone of Children with Down Syndrome. Online. Menoufia Nursing Journal, vol. 1, no. 1, s. 1-11. Dostupné z: article_157011_2810c6564a75732d07b019e141da8695.pdf. [citováno 2024-10-08]. Přejít k původnímu zdroji...
  18. SPINA V.; ALEADRI V. a MORINI F., 2020. The impact of the Factor V Leiden mutation on pregnancy. Online. Human Reproduction Update, vol. 6, no. 3, s. 301-306. DOI: 10.1093/humupd/6.3.301. Dostupné z: The impact of the factor V Leiden mutation on pregnancy - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. ŠULCOVÁ, J., 2011. Využití synergické reflexní terapie v logopedii. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Dostupné z: Microsoft Word - final2.doc.
  20. TUČKOVÁ, T., 2012. Využití synergické reflexní terapie u dívky s mozkovou obrnou. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Dostupné z: Využití synergické reflexní terapie u dívky s mozkovou obrnou - Bc. Tereza Tučková.
  21. VITRIKAS K.; DALTON H. a BREISH D., 2020. Cerebral Palsy: An Overview. Online. American Family Physician, vol. 101, no. 4, s. 213-220. Dostupné z: Cerebral Palsy: An Overview - PubMed.
  22. ZEZULKOVÁ, E., 2007. Využití synergické reflexní terapie při korekci dyslalie. In: KLENKOVÁ, J. Terapie v logopedii. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, s. 55-62. ISBN 978-80-210-4463-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.