Listy klinické logopedie, 2019 (roč. 3), číslo 1


Editorial

EDITORIAL

Zuzana Lebedová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):2617  

Hlavní téma

FONOLOGICKÉ PORUCHY A ICH DIAGNOSTIKA V SLOVENSKÝCH PODMIENKACH

Dana Buntová, PhDr., PhD., Kristína Mocsári, Mgr.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):3-7 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0028606  

Fonologické poruchy tvoria vysoké percentuálne zastúpenie v narušení foneticko-fonologickej roviny. Vyskytujú sa často v obraze ŠNVR, vývinovej dysfázie. Sú prediktorom vývinových porúch učenia. Včasný skríning fonologických porúch na základe zrozumiteľnosti reči, identifikácia fyziologických, vývinovo mladších a patologických fonologických procesov umožňuje stanovenie diagnózy a voľbu primeranej terapie.

LAHEYOVEJ METÓDA AKO EFEKTÍVNY NÁSTROJ HODNOTENIA KOMUNIKÁCIE RIZIKOVÝCH DETÍ V RANOM VEKU

doc. Svetlana Kapalková, PhD.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):8-12 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0035700  

Hodnotenie komunikácie rizikových detí v ranom veku, rovnako ako aj detí s vývinovou jazykovou poruchou v mladšom predškolskom veku, môže prebiehať viacerými metódami. V štúdii predstavíme jednu z nich, konkrétne sociolingvistický prístup reprezentovaný modelom Margaret Laheyovej. Nízkoštruktúrovaný model je vhodný na opis silných a slabých stránok dieťaťa v ranom veku, a to aj v prípade, že ešte dieťa nie je verbálne. Model je časovo náročnejší, ale za to veľmi presný a relatívne komplexný. K jeho veľkým výhodám patrí najmä logické formulovanie cieľov terapie v zóne najbližšieho vývinu konkrétneho dieťaťa, ktoré priamo vyplývajú z úrovne hodnotenia...

PROJEVY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ U DÍTĚTE S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

Mgr. Veronika Uhrová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):13-17 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0043814  

Příspěvek se zabývá problematikou koexistence vývojové dysfázie a specifických poruch učení a jejich projevy u dítěte během jeho vývoje. Zahrnuje teoretické prameny i výzkumná šetření v této oblasti. Byla vybrána případová studie chlapce v mladším školním věku, který dlouhodobě navštěvuje pracoviště klinické logopedie s přetrvávajícími symptomy vývojové dysfázie. Mezi ně patří dysgramatismy, narušení artikulace, zrakoprostorové a jemněmotorické deficity včetně orofaciální dyspraxie. Tyto obtíže se propagují také do specifické poruchy učení - dysgrafie. Přidružují se narušení v sociální oblasti a schopnosti navazovat odpovídající komunikaci.

PŘÍPRAVA DĚTÍ S DYSFÁZIÍ NA ČTENÍ A PSANÍ

PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):18-24 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0054671  

Vývojová dysfázie je jednou z nejčastějších diagnóz, se kterými se klinický logoped ve své každodenní praxi setkává. Jedná se o diagnózu, která s sebou nese celou řadu potenciálních problémů, jež musí logoped řešit. Dysfázie se zdaleka netýká jen špatné srozumitelnosti řeči, ale dotýká se zpravidla i mnoha jiných oblastí, ať už jde o slovní zásobu, morfologicko-syntaktickou rovinu jazyka či porozumění řeči. Jednou z oblastí, o níž se v souvislosti s vývojovou dysfázií hovoří méně, je přenos potíží do psané řeči - tedy o vysokém riziku výskytu potíží ve čtení a psaní, které je pro děti s vývojovou dysfázií mnohem vyšší než u intaktních dětí. Cílem tohoto...

PODPORA KOMUNIKAČNÍ INTERAKCE DĚTÍ DO TŘÍ LET ŘÍZENOU HROU V PRAXI. VYUŽITÍ PRO PODPŮRNOU DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKU VÝVOJOVÉ DYSFÁZIE A PORUCH AUTISTICKÉHO SPEKTRA

Mgr. Kateřina Láfová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):25-28 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0063473  

Rozlišení vývojové dysfázie (VD) a poruch autistického spektra (PAS) v raném období života se jeví jako důležité pro stanovení orientační prognózy dalšího vývoje komunikačních schopností a sociálních interakcí pro rodiče a sestavení terapeutického a podpůrného plánu pro práci s dítětem.Vzhledem k omezené spolupráci velmi malých dětí byla navržena baterie interakčních her, které byly realizovány během logopedického vyšetření s cílem rozlišit dysfatické a autistické interakční obtíže. Vyhodnocení interakcí a reakcí dítěte bylo prováděno na základě pozorování jevů v chování dítěte. Hra byla zvolena pro malé děti, které minimálně vstupovaly do interakce,...

VÝVOJ SEBEOBRAZU U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

Mgr. et Mgr. Barbora Richtrová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):29-35 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0072759  

Hlavním cílem příspěvku je uvedení do problematiky vývoje sebeobrazu (Self) u dětí s vývojovou dysfázií. Abychom lépe pochopili emoční prožívání a modifikace kontaktu ve vývoji Self u dětí, které jsou limitovány aberantním neurobiologickým zráním, uvádíme i stručný teoretický základ vývojových teorií a attachmentu. Pokud v klinicko-logopedické praxi chceme maximalizovat efektivitu terapeutického působení, je nasnadě pohlížet a reagovat na dítě jako na celostní bytost, která má vlastní prožívání, uvědomování, potřeby a patří do konkrétního rodinného systému. Podpoříme tím interpersonální vztahování, pocit bezpečí a sebeuvědomování. Kvalitním kontaktem...

VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE - DIAGNOSTICKÁ VÝCHODISKA Z PRAXE KLINICKÉHO LOGOPEDA A PSYCHOLOGA

PhDr. Mgr. Lenka Vacková

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):36-42 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0085478  

Daný článek se snaží o krátký vhled do problematiky vývojové dysfázie. Téma je velmi rozsáhlé a není možné jej v rámci daného sdělení plně obsáhnout. Cílem je však ukázat na možnosti logopedické diagnostiky a diferenciální diagnostiky, využívání některých vývojových škál a testů vhodných pro práci klinického logopeda. Právě užívání škál a testových baterií umožňuje lépe sledovat vývoj postižení v čase a umožňovat tak přesnější zacílení terapie. V neposlední řadě také pomáhá získávat cenné informace pro výzkumnou oblast.

VZNIKÁ NOVÁ DIAGNOSTICKÁ BATERIE PRO POSUZOVÁNÍ JAZYKOVÝCH ZNALOSTÍ A DOVEDNOSTÍ DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO A RANÉHO ŠKOLNÍHO VĚKU

Doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):43-441650  

PORUCHY SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ U DĚTÍ S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ VE ŠKOLNÍM VĚKU

Doc. MUDr. Olga Dlouhá, CSc.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):45-47 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0102541  

Cílem našich pozorování je vyšetření sluchového vnímání a porozumění řeči u dětí s vývojovou dysfázií pomocí centrálních dichotických testů. Dichotické poslouchání je technika simultánní prezentace odlišných zvukových podnětů do obou uší. Vyvinuli jsme nové testy v češtině. Ve studiích jsme se zaměřili na porovnání výsledků dětí s vývojovou dysfázií a dětí s normálním vývojem sluchové funkce. Během testování jsme použili několik forem stimulace (slova, věty). Výsledky dichotických testů u dětí s vývojovou dysfázií a dysortografií potvrdily integrační centrální poruchu sluchu a poruchu krátkodobé paměti.

Nejen pro logopedy

VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE SOUČASNOSTI

PaedDr. Lenka Pospíšilová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):48-54 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0118532  

Přehledový článek prezentuje vývojovou dysfázii na konci druhé dekády 21. století. Autorka se tak se čtenáři dělí o své poznatky díky přípravě disertační práce s názvem Vývojová dysfázie v konceptu neurovývojových poruch. Seznamuje je se závažnými důsledky poruchy, vysvětluje současné pojetí terminologie (včetně zavádějící chyby českého překladu), etiopatogeneze, symptomatologie, komorbidit, diagnostiky a zčásti i na ni navazujících intervenčních strategií. Většina článku se opírá o nedávné závěry významného mezinárodního fóra.

Zeptali jsme se

DĚTEM S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ PŘEJI LASKAVÉ RODIČE, CHÁPAVÉ UČITELE A PŘIMĚŘENÝ ROZVOJ. ROZHOVOR S MGR. JANOU ŠAROUNOVOU Z SPC PRO VADY ŘEČI

Mgr. Ester Lochmanová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):55-572617  

I VYSOKOŠKOLÁCI S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ MOHOU PŘI STUDIU VYUŽÍT ODBORNOU POMOC. ROZHOVOR S MGR. BARBOROU ČALKOVSKOU, VEDOUCÍ STŘEDISKA ELSA ČVUT

Mgr. Ester Lochmanová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):58-59725  

Pohledem z druhé strany

KDYŽ JSOU PROBLÉMY V ODBORNÝCH PŘEDMĚTECH, SPOLUŽÁCI NABÍZEJÍ POMOC. ALE NIKDO SE NEVTÍRÁ, JSOU V POHODĚ… ROZHOVOR SE STŘEDOŠKOLSKÝM STUDENTEM S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ

Mgr. et Mgr. Barbora Richtrová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):63-65601  

MÁMA (A) LOGOPEDKA

Mgr. Kristina Horníková

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):661016  

Úvaha k tématu

JE MOŽNÉ ÚSPĚŠNĚ VYSTUDOVAT GYMNÁZIUM S VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ?

PhDr. Vladislava Moravčíková, Mgr. Naděžda Brousilová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):60-621150  

Varia

KLINICKÝ LOGOPED PODLE DATABÁZE O*NET

doc. PhDr. Marek Preiss, PhD., Mgr. Irena Preissová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):74-77 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0201234  

Databáze O*NET je otevřeným zdrojem informací o řadě profesí včetně klinické logopedie. Umožňuje systematický pohled na různé aspekty schopností, dovedností, znalostí a dalších dílčích požadavků na tuto profesi. Článek podává přehled profesiogramu pro klinickou logopedii a diskutuje o podobnostech a rozdílech vzhledem k české klinické logopedii.

SPOLUPRÁCE MEZI LOGOPEDEM (SLP) A MANŽELSKÝM A RODINNÝM TERAPEUTEM (MFT) V LÉČBĚ SELEKTIVNÍHO MUTISMU: ZPRÁVA O PŘÍPADOVÉ STUDII

Henriette W. Langdon, Ed.D., F-CCC-SLP, BCS-CL, Maxine B.L. Starr, Ph.D.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):78-82 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0212829  

V tomto článku představujeme postupy, které byly uplatněny ve spolupráci s logopedem (SLP) a manželským a rodinným terapeutem (MFT) při léčbě osmiletého bilingvního dítěte s diagnózou selektivního mutismu. Zabýváme se popisem charakteristik dětí, u nichž je selektivní mutismus diagnostikován, a poskytujeme přehled různých lékařských přístupů.

COLLABORATION BETWEEN A SPEECH AND LANGUAGE PATHOLOGIST (SLP) AND A MARRIAGE AND FAMILY THERAPIST (MFT) IN TREATING SELECTIVE MUTISM: A CASE STUDY REPORT (article in English)

Henriette W. Langdon, Ed.D., F-CCC-SLP, BCS-CL, Maxine B. L. Starr, Ph.D.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):83-86 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0221648  

In this article, we provide an intervention plan that was implemented with the collaboration of a speech and language pathologist (SLP) and a marriage and family therapist (MFT) for an 8-year-old bilingual child who was diagnosed with Selective Mutism. A description of characteristics of children diagnosed with Selective Mutism and a review of various intervention approaches are provided.

Přečteno - doporučeno?!

RECENZE KNIHY. CVIČENÍ PRO LEPŠÍ UČENÍ OD EVY VINGRÁLKOVÉ

Mgr. Bc. Jana Mironova Tabachová

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):67-681166  

RECENZE KNIHY. 60 MONTESSORI AKTIVIT PRO MIMINKO

Mgr. Barbora Červenková

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):69-70989  

Setkání s...

POKUD SE CHCEME SVÉBYTNĚ PROSADIT MEZI AMBULANTNÍMI SPECIALISTY VE ZDRAVOTNICTVÍ, MUSÍME SI TUTO POZICI ZASLOUŽIT. ROZHOVOR S MÁŠOU JIROUSKOVOU

Mgr. Petr Šmíd, DiS.

Listy klinické logopedie 2019, 3(1):71-73818