Listy klinické logopedie 2019, 3(1):48-54 | DOI: 10.36833/lkl.2019.0118532

VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE SOUČASNOSTI

PaedDr. Lenka Pospíšilová
Demosthenes - dětské centrum komplexní péče, pracoviště klinické logopedie, Mírová 2, 400 11 Ústí nad Labem
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Kateřinská 1660/32, 120 00 Praha 2

Přehledový článek prezentuje vývojovou dysfázii na konci druhé dekády 21. století. Autorka se tak se čtenáři dělí o své poznatky díky přípravě disertační práce s názvem Vývojová dysfázie v konceptu neurovývojových poruch. Seznamuje je se závažnými důsledky poruchy, vysvětluje současné pojetí terminologie (včetně zavádějící chyby českého překladu), etiopatogeneze, symptomatologie, komorbidit, diagnostiky a zčásti i na ni navazujících intervenčních strategií. Většina článku se opírá o nedávné závěry významného mezinárodního fóra.

Klíčová slova: vývojová dysfázie, vývojová jazyková porucha, neurovývojové poruchy

Zveřejněno: 30. březen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pospíšilová L. VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE SOUČASNOSTI. Listy klinické logopedie. 2019;3(1):48-54. doi: 10.36833/lkl.2019.011.
Stáhnout citaci

Reference

  1. American Psychiatric Association, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - Fifth Edition (DSM 5), 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BISHOP, D. V. M. Which Neurodevelopmental Disorders Get Researched and Why? PLOS One, 5, 2010, e15112. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. BISHOP, D. V. M., ADAMS C. V., NORBURY C., F. Distinct genetic influences on grammar and phonological short-term memory deficits: evidence from 6-year-old twins. Genes Brain Behav 5, 2006, 158-169. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. BISHOP, D. V. M., NORBURY, C. F., TOMBLIN, J. B. Specific language impairment, dyslexia, and autism: Using genetics to unravel their relationship. Understanding Developmental Language Disorders. From theory to practice, 2008, 67-78.
  5. BISHOP, D. V. M., RUTTER, M. Neurodevelopmental Disorders: Conceptual Issues. Rutter's Child and Adolescent Psychiatry, 2008, 32-41. Přejít k původnímu zdroji...
  6. BISHOP, D. V. M., SCERIF, G. Klinefelter syndrome as a window on the etiology of language and communication impairments in children. Acta Paed 100, 2011, 903-907. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. BISHOP, D. V. M., SNOWLING, M. J., THOMPSON, P. A., GREENHALGH, T. and the CATALISE Consortium. CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLOS One, 11, 2016, e0158753. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. BISHOP, D. V. M., SNOWLING, M. J.,THOMPSON, P. A., GREENHALGH, T. and the CATALISE-2 consortium. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 2017, 1068-1080. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. BEDEM, N. P., DOCKRELL, J. E., ALPHEN, P. M., ROOIJ, SAMSON, A. C., HARJUNEN, E. L., RIEFFE, C. Depressive symptoms and emotion regulation strategies in children with and without developmental language disorder: a longitudinal study, International Journal of Language and Communication Disorders, 53/6, 2018, 1110-1123. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. CONTI-RAMSDEN, G., DURKIN K., TOSEEB U., BOTTING N., PICKLES, A. Education and employment outcomes of young adults with a history of developmental language disorder. International Journal of Language and Communication Disorders, 4, 53, 2018, 237-255. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. CROSS, M., JOANISSE, M. F., ARCHIBALD, L. M. D. Mathematical Abilities in Children With Developmental Language Disorder, LSHSS, 50/1, 2019, 150-163. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. DOCKRELL, J. E., MESSER, D., GEORGE, R., WILSON, G. Notes and discussion children with word-finding difficulties-prevalence, presentation and naming problems. International Journal of Language and Communication Disorders, 33, 1998, 445-454. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. EADIE, P., MORGAN, A., EECEN, K. T., WAAKE, M., REILLY, S. Speech sound disorder at 4 years: prevalence, comorbidities, and predictors in a community cohort of children. Developmental Medicine and Child Neurology. 57/6, 2014, 578-584. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. EVANS, J. L., BROWN, T. T. Chapter 72 - Specific Language Impairment, Neurobiology of Language, 2016, 899-912. Přejít k původnímu zdroji...
  15. EVERITT, A., HANNAFORD, P. & CONTI-RAMSDEN, G. Markers for persistent specific expressive language delay in 3-4-year-olds. International Journal of Language and Communication Disorders, 48, 2013, 534-553. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. FRIEDERECI, A. D., CHOMSKY, N., BERWICK, R. C., MORO A., BOLHUIS J. Language, mind and brain. Nature Human Behaviour, 1, 2017, 713-722. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. HARRIS, J. C. New terminology for mental retardation in DSM-5 and ICD-11. Current Opinion in Psychiatry, 26, 2013, 260-262. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. HOOG, B. E., LANGEREIS, M. C., WEERDENBURG, M. Linguistic profiles of children with CI as compared with children with hearing or specific language impairment. International Journal of Language and Communication Disorders, 51, 2016, 518-530. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. HOWELL, P., TANG, K., TUOMAINEN, O., CHAN, S. K., BELTRAN, K., MIRAWDELI, A., HARRIS, J. Identification of fluency and word-finding difficulty in samples of children with diverse language backgrounds. International Journal of Language and Communication Disorders, 52/5, 2016, 595-611. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. ICD-10, The international Classification of Diseases. WHO 1994.
  21. KARASINSKI, C., WEISMER, S. E. Comprehension of inferences in discourse processing by adolescents with and without Language Impairment. Journal of Speech Language and Hearing Research, 53, 2010, 1268-1279. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. KEREKRÉTIOVÁ, A., a kol. Základy logopedie. Bratislava 2009, Univerzita Komenského.
  23. LAWS, G., BISHOP, D. V. M. Verbal deficits in Down's syndrome and Specific Language Impairment: a comparison. International Journal of Language & Communication Disorders 39, 2004, 423-451. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. LECHTA, V. Koktavost. Komplexní přístup. Praha, Portál, 2004.
  25. LECHTA V. Koktavost. Integrativní přístup. Praha Portál, 2010.
  26. LEWIS, B. A., FREEBAIRN, L., TAG, J., CIESLA, A. A., IYENGAR, S. K., STEIN, C. M., TAYLOR, H. G. Adolescent Outcomes of Children With Early Speech Sound Disorders With and Without Language Impairment. American Journal of Speech-Language Pathology. 24, 2015, 150-163. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. LIÉGEOIS, F., MAYES, A., MORGAN, A. Neural Correlates of Developmental Speech and Language Disorders: Evidence from Neuroimaging. In: Current Developmental Disorders Reports, 1, 2014. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. LOUKAS, T., CHARMAN, T., PICKLES, A., SIMONOFF, E., CHANDLER, S., MELDRUM, D., BAIRD, G. Autistic symptomatology and language ability in autism spectrum disorder and specific language impairment. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 11, 2008, 1184-1192. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Diagnostická kritéria pro výzkum. Praha, Psychiatrické centrum, 1996.
  30. MESSER, D., DOCKRELL, J. E. Children's naming and word-finding difficulties: Descriptions and explanations. Journal of Speech Language and Hearing Research, 49, 2006, 309-324. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. MOK, P. L. H., PICKLES, A., DURKIN, K., & CONTI-RAMSDEN, G. Longitudinal trajectories of peer relations in children with specific language impairment. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55/5, 2014, 516-527. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. MORGAN, G., HERMAN, R., WOLL, B. Language impairments in sign language: breakthroughs and puzzles. International Journal of Language & Communication Disorders 42, 2007, 97-105. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. MORGAN, A. Speech-language pathology insights into genetics and neuroscience: Beyond surface behaviour. International Journal of Language & Communication Disorders, 15, 2013, 245-254. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. NEUBAUER, K., POSPÍŠILOVÁ, L. Neurovývojové a neurodegenerativní příčiny poruch komunikace. Hradec Králové, Gaudeamus, 2017.
  35. NEUBAUER et al. Kompendium klinické logopedie. Praha, Portál, 2018.
  36. NORBURY, C. F, SONUGA-BARKER, E. New frontiers in the scientific study of developmental language disorders. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58, 2017, 1065-1067. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. PARADIS, J. The development of English as a second language with and without specific language impairment: Clinical implications. Journal of Speech Language and Hearing Research, 59, 2015, 171-182. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. PENNINGTON, B. F., BISHOP, D. V. M. Relations among speech, language, and reading disorders. Ann Rev Psychol 60, 2009, 283-306. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. RICE, M. L., HOFFMAN, L. Predicting vocabulary growth in children with and without Specific Language Impairment: A longitudinal study from 2;6 to 21 years of age. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 58, 2015, 345-359. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. RUDOLPH, J. M., LEONARD, L. B. Early Language Milestones and Specific Language Impairment. Journal of Early Intervention, 38, 1, 2016, 41-58. Přejít k původnímu zdroji...
  41. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ-MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha, Grada, 2014.
  42. TOMBLIN, J. B., RECORDS, N. L., BUCKWALTER, P., ZHANG, X., SMITH, E. and O'BRIEN, M.: The prevalence of specific language impairment in kindergarten children. Journal of Speech and Hearing Research, 40, 1997, 1245-1260. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  43. VYDROVÁ, R., KOMÁREK, V., ŠANDA, J., ŠTĚRBOVÁ, K., KRŠEK, P., JAHODOVÁ, A., MAULISOVÁ, A., ŽÁČKOVÁ, A., REISSIGOVÁ, J., KYNČL, M. Structural alterations of the language connectome in children with specific language impairment. In Brain and Language, 151, 2015, 35-41. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. WOLF, M., SEGAL, D.: Word finding and reading in the developmental dyslexias. Topics in Language Disorders, 13,1, 1992, 51-65. Přejít k původnímu zdroji...
  45. WITTKE, K., MASTERGEORGE, A. M., OZONOFF, S., ROGERS, S. J., NAIGLES, L. R.: Grammatical Language Impairment in Autism Spectrum Disorder: Exploring Language Phenotypes Beyond Standardized Testing, Frontiers in Psychology, 18, 2017. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.