Listy klinické logopedie 2024, 8(2):28-32 | DOI: 10.36833/lkl.2024.024921
ROLE RANÉ INTERVENCE V ROZVOJI SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE U DĚTÍ S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA
- Klinická logopedie, s.r.o., Banskobystrická 984, 621 00 Brno, Česká republika
V ambulancích klinické logopedie se s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) setkáváme stále častěji. Podle dat ÚZIS (Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR) žilo v České republice v roce 2020 devět tisíc osob s diagnostikovanou pervazivní vývojovou poruchou, přičemž tento počet pacientů v rozmezí deseti let vzrostl 3,3x. Stále častěji se tak do péče odborníků z řad klinických logopedů, klinických psychologů, ale i center rané péče dostávají děti mladší tří let a naším úkolem je poskytnout jim ranou intervenci.
Klíčová slova: raná intervence, sociální komunikace, poruchy autistického spektra, autismus, PAS
Vloženo: 9. září 2024; Revidováno: 14. říjen 2024; Přijato: 19. říjen 2024; Zveřejněno: 14. prosinec 2024 Zobrazit citaci
Reference
- AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION, 2018. Early intervention. Online. APA Dictionary of Psychology. Dostupné z: https://dictionary.apa.org/early-intervention. [citováno 2024-10-12].
- BLANC, R.; LATINUS, M.; GUIDOTTI, M.; ADRIEN, J.-L.; ROUX, S. et al., 2021. Early Intervention in Severe Autism: Positive Outcome Using Exchange and Development Therapy. Online. Frontiers in Pediatrics, vol. 2021, no. 9. DOI: 10.3389/fped.2021.785762. Dostupné z: Frontiers | Early Intervention in Severe Autism: Positive Outcome Using Exchange and Development Therapy. [citováno 2024-08-29].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CARRUTHERS, S.; PICKLES, A.; SLONIMS, V.; HOWLIN, P. a CHARMAN, T., 2020. Beyond intervention into daily life: A systematic review of generalisation following social communication interventions for young children with autism. Online. Autism Research, vol. 13, no. 4, s. 506-522. DOI: 10.1002/aur.2264. Dostupné z: Beyond intervention into daily life: A systematic review of generalisation following social communication interventions for young children with autism - Carruthers - 2020 - Autism Research - Wiley Online Library. [citováno 2024-08-20].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FRENCH, L. a KENNEDY, E. M. M., 2017. Annual Research Review: Early intervention for infants and young children with, or at-risk of, autism spectrum disorder: a systematic review. Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 59, no. 4, s. 444-456.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DOI: 10.1111/jcpp.12828. Dostupné z: Annual Research Review: Early intervention for infants and young children with, or at-risk of, autism spectrum disorder: a systematic review - French - 2018 - Journal of Child Psychology and Psychiatry - Wiley Online Library. [citováno 2024-08-19].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FULLER, E. A. a KAISER, A. P., 2020. The Effects of Early Intervention on Social Communication Outcomes for Children with Autism Spectrum Disorder: A Meta-analysis. Online. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 2020, no. 50, s. 1683-1700. DOI: 10.1007/s10803-019-03927-z. Dostupné z: The Effects of Early Intervention on Social Communication Outcomes for Children with Autism Spectrum Disorder: A Meta-analysis - PMC. [citováno 2024-08-06].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- OŠLEJŠKOVÁ, H.; DANHOFER, P.; KOLÁŘ, S.; STROUPKOVÁ, L.; KOMÁREK, V. et al., 2022. Doporučené postupy časného záchytu, diagnostiky a terapie poruch autistického spektra (PAS): Klinický doporučený postup. Verze 3.0. Dostupné z: 52-poruchy-autistickeho-spektra-final.pdf.
- POSPÍŠILOVÁ, L., 2018a. Neurovývojové poruchy a klinická logopedie. In: NEUBAUER, K. et at. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, s. 183-223. ISBN 978-80-262-1390-1.
- POSPÍŠILOVÁ, L., 2018b. Opožděný vývoj řeči. In: NEUBAUER, K. et al. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, s. 268-282. ISBN 978-80-262-1390-1.
- ROGERS, S. J., 2008. Evidence-Based Interventions for Language Development in Young Children with Autism. In: STONE, W. a CHARMAN, T. (ed.). Social and Communication Development in Autism Spectrum Disorders: Early Identification, Diagnosis, and Intervention. Guilford Publications, s. 143-179. ISBN 9781593857134.
- THOROVÁ, K., 2016. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál. ISBN 978-802-6207-689.
- TOWLE, P. O.; PATRICK, P. A.; RIDGARD, T.; PHAM, S. a MARRUS, J., 2020. Is Earlier Better? The Relationship between Age When Starting Early Intervention and Outcomes for Children with Autism Spectrum Disorder: A Selective Review. Online. Autism Research and Treatment, vol. 2020, no. 1. DOI: 10.1155/2020/7605876. Dostupné z: Is Earlier Better? The Relationship between Age When Starting Early Intervention and Outcomes for Children with Autism Spectrum Disorder: A Selective Review - Towle - 2020 - Autism Research and Treatment - Wiley Online Library. [citováno 2024-08-15].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- World Health Organization (WHO), 2023. Autism. Online. www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders. Dostupné z: Autism [citováno 2024-08-07].
- WETHERBY, A. M., 2008. Understanding and Measuring Social Communication in Children with Autism Spectrum Disorders. In: STONE, W. a CHARMAN, T. (ed.). Social and Communication Development in Autism Spectrum Disorders: Early Identification, Diagnosis, and Intervention. Guilford Publications, s. 3-35. ISBN 9781593857134.
- YODER, P. J. a McDUFFIE, A. S., 2008. Treatment of Responding to and Initiating Joint Attention. In: STONE, W. a CHARMAN, T. (ed.). Social and Communication Development in Autism Spectrum Disorders: Early Identification, Diagnosis, and Intervention. Guilford Publications, s. 117-143. ISBN 9781593857134.
- YODER, P. J.; BOTTEMA-BEUTEL, K.; WOYANORSKI, T.; CHANDRASEKHAR, R. a SANDBANK, M., 2013. Social communication intervention effects vary by dependent variable type in preschoolers with autism spectrum disorders. Online. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention, vol. 7, no. 4, s. 150-174. DOI: 10.1080/17489539.2014.917780. Dostupné z: Social communication intervention effects vary by dependent variable type in preschoolers with autism spectrum disorders - PMC. [citováno 2024-08-20].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.