Listy klinické logopedie 2023, 7(2):47-54 | DOI: 10.36833/lkl.2023.0261394
Výsledky rodičovského dotazníku zkoumajícího vývoj řeči a jazyka u česky mluvících dětí ve věku 5,5-6,5 let - pilotní studie
- 1 Nemocnice AGEL Ostrava-Vítkovice, neurologické oddělení, Zalužanského 15, 703 84 Ostrava, Česká republika.
- 2 Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova, Ke Karlovu 11, 128 01 Praha, Česká republika.
- 3 Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci
- 4 FN Brno, odd. neonatologie, Obilní trh 11, 620 00 Brno, Česká republika.
Pro určení míry vývojového opoždění v oblasti řeči či jazyka je možné využít rodičovské dotazníky. Můžeme odlišit dva základní typy. První využívá položkové hodnocení jednotlivých kategorií, bývá obvykle standardizovaný a obsahuje normy. V rámci pilotní studie jsme využili druhý typ dotazníku, ve kterém rodiče dětí odpovídali na otázky související s faktory prostředí, rodinnou a osobní anamnézou a vývojem řeči a jazyka.
Klíčová slova: rodičovský dotazník, vývojová porucha jazyka, prevalence vývojové poruchy jazyka
Vloženo: 9. září 2023; Revidováno: 4. listopad 2023; Přijato: 9. listopad 2023; Zveřejněno: 14. prosinec 2023 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Auza, B. A., Murata, C., Peñaloza, C., 2023. Predictive validity of a parental questionnaire for identifying children with developmental language disorders. Frontiers in Psychology. [online]. 14, s. 1110449. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1110449.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bishop, D. V. m., 2003. The children's communication checklist (CCC-2): CCC-2 manual. 2. vyd. London: Harcourt Assessment.
- BISHOP, D. V. M, McDONALD, D., 2009. Identifying language impairment in children: combining language test scores with parental report. International Journal of Language and Communication Disorders. [online]. 44(5), s. 600-615. DOI: 10.1080/13682820802259662.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bishop, D. V. M., Snowling, M. J., Thompson, P. A., Greenhalgh, T., 2017. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 58(10), s. 1068-1080. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/jcpp.12721.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Fenson, L., Dale, P., Reznick, et al., 1993. Technical manual for the Macarthur communicative development inventory. San Diego, USA: San Diego State University.
- Guiberson, M., Rodríguez, B., Dale, P., 2011. Classification accuracy of brief parent report measures of language development in Spanish-speaking toddlers. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. [online]. 42(4), s. 536-549. DOI: 10.1044/0161-1461(2011/10-0076).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kadesjö, B., Janols, L., Korkman, M. et al., 2004. The FTF: the development of a parent questionnaire for the assessment of ADHD and comorbid conditions. European Child & Adolescent Psychiatry. [online]. 13. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s00787-004-3002-2.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LAW, J., BOYLE, J., HARRIS, F. et al. 2000. Prevalence and natural history of primary speech and language delay: Findings from a systematic review of the literature. International Journal of Language and Communication Disorders. [online]. 35(2), s. 165-188. DOI: 10.1080/136828200247133.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- McLEOD, S., Harrison, L. J., 2009. Epidemiology of speech and language impairment in a nationally representative sample of 4- to 5-year-old children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 52(5), s. 1213-1229. DOI: 10.1044/1092-4388(2009/08-0085).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NAHM, F. S., 2022. Receiver operating characteristic curve: Overview and practical use for clinicians. Korean Journal of Anesthesiology. [online]. 75(1), s. 25-36. Dostupné z: https://doi.org/10.4097/kja.21209.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORBURY, C. F., GOOCH, D., WRAY, C. et al., 2016. The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 57(11), s. 1247-1257. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/jcpp.12573.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M., 2020. Diagnostika narativních schopností a česká adaptace nástroje MAIN. Listy klinické logopedie. [online]. 4(2), s. 124-135. DOI: 10.36833/lkl.2020.027.
Přejít k původnímu zdroji...
- Peñaloza, C., Auza, A., Murata, C., 2021. Parental concern in typical and atypical language acquisition of monolingual Spanish-speaking children in adverse social conditions. In: Barcelata, B. (ed.). Child and adolescent development in risky adverse contexts: a Latin American perspective. Berlin: Springer. ISBN: 978-3-030-83699-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- PLANTE, E., VANCE, R., 1994. Selection of preschool language tests: A data-based approach. Language, Speech, and Hearing Services in Schools. [online]. 25(1), s. 15-24. Dostupné z: https://doi.org/10.1044/0161-1461.2501.15.
Přejít k původnímu zdroji...
- REILLY, S., WAKE, M., UKOUMMUNNE, O., BAVIN, E., PRIOR, M. et al., 2010. Predicting Language Outcomes at 4 Years of Age: Findings From Early Language in Victoria Study. Pediatrics. [online]. 126(6). DOI: 10.1542/peds.2010-0254.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rescorla, L., 1989. The Language Development Survey: A screening tool for delayed language in toddlers. Journal of Speech and Hearing Disorders. [online]. 54(4), s. 587-599. Dostupné z: https://doi.org/10.1044/jshd.5404.587.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SANSAVINI, A., FAVILLA M. E., GUASTI M. T. et al., 2021. Developmental Language Disorder: Early Predictors, Age for the Diagnosis, and Diagnostic Tools. A Scoping Review. Brain Sciences. [online]. 11(5), s. 654. DOI: 10.3390/brainsci11050654.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SMOLÍK, F., BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2017. Stručný dotazník dětského slovníku: vývoj a normy nástroje pro screening vývoje jazyka v raném věku. Československá psychologie. 61(5), s. 460-473. ISSN 0009-062X.
- Smolík, F., Turková, J., Marušincová, K., Malechová, V., 2017. Dotazník vývoje komunikace II. Dovyko II. Dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců. Příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-753-1.
- SMOLÍK, F., BLÁHOVÁ, V., BARTOŠ, F., 2018. Receptivní slovník & opakování vět. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
- SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F., 2014. Diagnostika jazykového vývoje: Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4239-7.
- SOLNÁ, G. 2022. TEPRO - test produkce slovní zásoby. Brno: Code Creator. ISBN: 978-80-88246-91-6.
- SOLNÁ, G., ČERVENKOVÁ, B., 2022. TEPO - test porozumění větám. Brno: Code Creator. ISBN: 978-80-88246-90-9.
- TOMBLIN, J. B., RECORDS, N. L., BUCKWALTER, P. et al., 1997. Prevalence of Specific Language Impairment in Kindergarten Children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 40, s. 1245-1260. DOI: 10.1044/jslhr.4006.1245.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOMICKÁ, V., 2011. Aspekty narušené komunikační schopnosti. Disertační práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. [online]. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/34707.
- ZUBRICK, S. R., TAYLOR, C. L., Christensen, D., 2015. Patterns and predictors of language and literacy abilities 4-10 years in the Longitudinal Study of Australian Children. PLoS ONE. [online]. 10(9), e0135612. Dostupné z: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0135612.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.