Listy klinické logopedie 2022, 6(2):56-61 | DOI: 10.36833/lkl.2022.0183370

Sociálně pragmatická komunikační porucha

Barbora Červenková
Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Česká republika.
Fakultní nemocnice Brno, Neonatologické oddělení, Obilní trh 11, 602 00 Brno, Česká republika

Řeč díky své komplexní povaze tradičně dělíme do čtyř základních jazykových rovin (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická a pragmatická). V rámci lingvisticky orientovaných směrů můžeme v poslední době vysledovat zvýšený zájem o oblast pragmalingvistiky, nicméně klinicko-logopedické publikace věnované pragmatické jazykové rovině a obtížím v oblasti sociálně pragmatické komunikace dosud chybí. Do nového diagnostického manuálu DSM-V Americké psychiatrické společnosti (APA) však byla nově zařazena diagnóza Sociálně (pragmatické) komunikační poruchy a do International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems ICD-11 je nově zařazena diagnóza Vývojová porucha jazyka s obtížemi převážně v oblasti pragmatické komunikace. Aktuálně se nacházíme v mezidobí, kdy čekáme na implementaci MKN-11 do českého systému zdravotní péče a neznáme přesný překlad, který bude pro tuto diagnózu nadále užíván. Článek se zamýšlí nad rozdíly ve vymezení této diagnózy v rámci DSM-V a ICD-11, nad potřebou vzniku nových diagnostických nástrojů i nad možnostmi konceptualizace terapeutických postupů.

Klíčová slova: MKN-11, DSM-V, neurovývojové poruchy, sociálně pragmatická komunikační porucha, pragmatická jazyková rovina

Vloženo: 25. květen 2022; Revidováno: 9. září 2022; Přijato: 12. září 2022; Zveřejněno: 14. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Červenková B. Sociálně pragmatická komunikační porucha. Listy klinické logopedie. 2022;6(2):56-61. doi: 10.36833/lkl.2022.018.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADAMS, C., COKE, C., CRUTCHLEY, R., HESKET, A., DAVID, A. (2001). Assessment of Comprehension and Expression 6-11. NFER-Nelson, London.
  2. ADAMS, C., 2002. Practitioner review: the assessment of language pragmatics. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 2002, 43(8), s. 973-987 [cit. 17. 5. 2022]. ISSN 0021-9630. DOI:10.1111/1469-7610.00226. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/1469-7610.00226 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. ADAMS, C. a J. T. LLOYD, 2005. Elicited and spontaneous communicative functions and stability of conversational measures with children who have pragmatic language impairments. International Journal of Language & Communication Disorders [online]. 2005, 40(3), s. 333-347 [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1368-2822. DOI:10.1080/13682820400027768. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13682820400027768 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. ADAMS, C., GAILE, J., LOCKTON, E. a J. FREED, 2011. TOPICCAL applications: assessment of children's conversation skills. Speech and Language Therapy in Practice, Spring, s. 7-9.
  5. ADAMS, C., GAILE, J., LOCKTON, E. a J. FREED, 2011. Targeted observation of pragmatics in children's conversations (TOPICC): adapting a research tool into a clinical assessment profile. Speech and Language Therapy in Practice, 2(2011), s. 7-10.
  6. BISHOP, D. V. M. a C. ADAMS, 1989. Conversational characteristics of children with semantic-pragmatic disorder. II: What features lead to a judgement of inappropriacy? International Journal of Language & Communication Disorders [online]. 24(3), s. 241-263. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1368-2822. DOI:10.3109/13682828909019890. Dostupné z: https://doi.org/10.3109/13682828909019890 Přejít k původnímu zdroji...
  7. BISHOP, D. V. M. 2003. The children's communication checklist (CCC-2): CCC-2 manual (2nd ed.). London: Harcourt Assessment.
  8. BISHOP, D. V. M. 2010. Which neurodevelopmental disorders get researched and why? PLoS ONE [online]. 5(11) s. e15112. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1932-6203. DOI: 10.1371/journal.pone.0015112. Dostupné z: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0015112 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. CARTER, J. A., LEES, J. A., MURIA, G. M., GONA, J., NEVILLE, B. G. R. a C. R. J. C. NEWTON, 2005. Issues in the development of cross-cultural assessments of speech and language for children. International Journal of Language & Communication Disorders [online]. 40(4), s. 385-401. [cit. 17. 5. 2022]. ISSN 1368-2822. DOI:10.1080/13682820500057301. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13682820500057301 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. CHIAT, S., a P. ROY, 2008. Early phonological and sociocognitive skills as predictors of later language and social communication outcomes. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines, [online]. 49(6), s. 635-645 [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 0021-9630. DOI:10.1111/j.1469-7610.2008.01881.x. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2008.01881.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition, Text Revision (DSM-5-TR™). 2022. American Psychiatric Association, 1120 p. ISBN 978-0-89042-576-3. Dostupné z: APA - Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders Fifth Edition Text Revision DSM-5-TR (appi.org)
  12. DURKIN, K., a G. CONTI-RAMSDEN, 2007. Language, social behavior, and the quality of friendships in adolescents with and without a history of specific language impairment. Child Development [online]. 78(5), s. 1441-1457. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 0009-3920. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01076.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. HAWKINS, E., GATHERCOLE, S., ASTLE, D. a J. HOLMES, 2016. Language problems and ADHD symptoms: How specific are the links? Brain Sciences [online]. 6(4) [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 2076-3425. DOI:10.3390/brainsci6040050. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/brainsci6040050 Přejít k původnímu zdroji...
  14. HOROWITZ, L., JANSSON, L., LJUNGBERG, T. a M. HEDENBRO, 2006. Interaction before conflict and conflict resolution in pre-school boys with language impairment. International Journal of Language & Communication Disorders [online]. 41(4), s. 441-466. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN: 1460-6984. DOI:10.1080/13682820500292551. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13682820500292551 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. HUERTA, M., BISHOP, S. L., DUNCAN, A., HUS, V. a C. LORD, 2012. Application of DSM-5 criteria for autism spectrum disorder to three samples of children with DSM-IV diagnoses of pervasive developmental disorders. [online]. The American journal of psychiatry, 169(10), s. 1056-1064. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 0002-953X. DOI: 10.1176/appi.ajp.2012.12020276. Dostupné z: https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2012.12020276. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. JOHN, A., ROWE, M. L., a C. B. MERVIS, 2009. Referential communication skills of children with Williams syndrome: Understanding when messages are not adequate. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities [online]. 114(2), s. 85-99. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1944-7558. DOI:10.1352/2009.114.85-99. Dostupné z: https://doi.org/10.1352/2009.114.85-99 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. LECHTA, V. 1990. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slov. pedagog. nakl., 278 s. ISBN 80-080-0447- 9.
  18. LEEKAM, S., TANDOS, J., MCCONACHIE, H., MEINS, E., PARKINSON, K., WRIGHT, C., TURNER, M., ARNOTT, B., VITTORINI, L. a A. LE COUTEUR, 2007. Repetitive behaviours in typically developing 2-year-olds. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(11), s. 1131-1138. DOI:10.1111/j.1469-7610.2007. 01778.x. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01778.x Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. LEONARD, M. A., MILICH, R. a E. P. LORCH, 2011. The role of pragmatic language use in mediating the relation between hyperactivity and inattention and social skills problems. Journal of Speech, Language, and Hearing Research [online]. 54(2), s. 567-579 [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1092-4388. DOI:10.1044/1092-4388(2010/10-0058). Dostupné z: https://doi.org/10.1044/1092-4388(2010/10-0058) Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. LORD, C., RUTTER, M., DILAVORE, P. a S. RISI, 2001. Autism diagnostic observation schedule (ADOS) manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  21. LUYSTER, R., GOTHAM, K., GUTHRIE, W., COFFING, M., PETRAK, R., PIERCE, K., BISHOP, S., ESLER, A., HUS. V., OTI, R., RICHLER, J., RISI, S. a C. LORD, 2009. The autism diagnostic observation schedule-toddler module: a new module of a standardized diagnostic measure for autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders [online]. 39(9), s. 1305-1320. [cit. 17. 5. 2022]. ISSN 0162-3257. DOI:10.1007/s10803-009-0746-z. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10803-009-0746-z Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. MANDY, W., CHARMAN, T., GILMOUR, J. a D. SKUSE, 2011. Toward specifying pervasive developmental disorder-not otherwise specified. Autism Research [online]. 4(2), s. 121-131 [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1939-3792. DOI:10.1002/aur.178 Dostupné z: https://doi.org/10.1002/aur.178 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. MARTON, K., ABRAMOFF, B., a S. ROSENZWEIG, 2005. Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of Communication Disorders [online]. 38(2), s. 143-162 [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 0021-9924. DOI: 10.1016/j.jcomdis.2004.06.003. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2004.06.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. McPARTLAND, J. C., REICHOW, B., a F. R. VOLKMAR, 2012. Sensitivity and Specificity of the proposed DSM-5 diagnostic criteria for autism spectrum disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry [online]. 51(4), s. 368-383. [cit. 15. 5. 2022]. DOI: 10.1016/j.jaac.2012.01.007 Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2012.01.007 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. MUNDY, P., DELGADO, C., BLOCK, J., VENEZIA, M., HOGAN, A. a SEIBERT, J., 2003. A manual for the early social communication scales (ESCS). Davis: MIND Institute, University of California at Davis. Dostupné z: www.researchgate.net/publication/228984460_Early_social_communication_scales_ESCS
  26. NORBURY, C. F., a A. SPARKS, 2013. Difference or disorder? Cultural issues in understanding neurodevelopmental disorders. Developmental Psychology [online]. 49(1), s. 45-58. [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 1939-0599. DOI:10.1037/a0027446 Dostupné z: https://doi.org/10.1037/a0027446 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. NORBURY, C. F., 2014. Practitioner review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Journal of Child Psychology and Psychiatry [online]. 55(3), s. 204-216 [cit. 15. 5. 2022]. DOI:10.1111/jcpp.12154 ISSN 0021-9630. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/jcpp.12154 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. PHELPS-TERASAKI, D., a T. PHELPS-GUNN, 2007. Test of pragmatic language. 2nd ed. Austin, TX: Pro-Ed.
  29. RAPIN, I., a D. ALLEN, 1983. Developmental language disorders: Nosological considerations. In U. Kirk (ed.) Neuropsychology of language, reading and spelling. New York: Academic Press. s. 155-183. ISBN 978-0-12-409680-6. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-409680-6.X5001-X Přejít k původnímu zdroji...
  30. REISINGER, L. M., CORNISH, K., a E. FOMBONNE, 2011. Diagnostic differentiation of autism spectrum disorders and pragmatic language impairment. Journal of Autism and Developmental Disorders [online]. 41(12), s. 1694-1704 [cit. 17. 5. 2022]. ISSN 0162-3257. DOI:10.1007/s10803-011-1196-y. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10803-011-1196-y Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. SCHOEN, E. a R. PAUL, 2009. Assessing pragmatic language skills in high-functioning autism spectrum disorders. Poster presented at the Society for Research in Child Development, Denver, CO.
  32. STAIKOVA, E., GOMES, H., TARTTER, V., MCCABE, A. a J. M. HALPERIN, 2013. Pragmatic deficits and social impairment in children with ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, [online]. 54(12), s. 1275-1283. [cit. 16. 5. 2022]. DOI:10.1111/jcpp.12082. ISSN 0021-9630. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/jcpp.12082 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. VOLDEN, J., COOLICAN, J., GARON, N., WHITE, J. a S. BRYSON, 2009. Brief report: Pragmatic language in autism spectrum disorder: Relationships to measures of ability and disability. Journal of Autism and Developmental Disorders [online]. 39(2), s. 388-393 [cit. 16. 5. 2022]. ISSN 0162-3257. DOI:10.1007/s10803-008-0618-y. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10803-008-0618-y. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. WETHERBY, A., a B. PRIZANT, 1993. Communication and symbolic behavior scales. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Company.
  35. WHITEHOUSE, A. J., WATT, H. J., LINE, E. A. a D. V. M. BISHOP, 2009. Adult psychosocial outcomes of children with specific language impairment, pragmatic language impairment and autism. International Journal of Language and Communication Disorders, [online]. 44(4) s. 511-528. [cit. 15. 5. 2022]. DOI: 10.1080/13682820802708098. ISSN 1368-2822. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/13682820802708098 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. WIIG, E. H. a W. SECORD. 1989. Test of language competence. The Test of Pragmatic Language (TOPL-2) identifies individuals with pragmatic language deficits, determines strengths and weaknesses.
  37. World Health Organisation, 2022. International Classification of Diseases. 11th Revision. The global standard for diagnostic health information. Version: 02/2022. Chapter 06 Mental, behavioural or neurodevelopmental disorders. Geneva: WHO.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.