Listy klinické logopedie 2018, 2(2):37-42 | DOI: 10.36833/lkl.2018.0241813

LOGOPEDICKÁ PERSPEKTIVA NEUROKOGNITIVNÍ REHABILITACE U PACIENTŮ S AFÁZIÍ

Mgr. Lucie Kytnarová
Beskydské rehabilitační centrum spol. s. r. o., Čeladná 42, 739 12 Čeladná
Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc

Kognitivní funkce bývají zasaženy při jakémkoli poškození mozku - úrazovém, neúrazovém i neurodegenerativním. Cílem příspěvku je poukázat na multifunkcionální interkonektivní náhled na poruchu jazyka - afázii - a tím rozšířit možnosti v terapii této narušené komunikační schopnosti. Afázie je popisována ve vztahu k exekutivním funkcím, pozornosti a paměti, zejména je popisován negativní vliv těchto poruch na terapii afázie.

Klíčová slova: afázie, neurokognitivní rehabilitace, kognitivní funkce

Zveřejněno: 30. září 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kytnarová L. LOGOPEDICKÁ PERSPEKTIVA NEUROKOGNITIVNÍ REHABILITACE U PACIENTŮ S AFÁZIÍ. Listy klinické logopedie. 2018;2(2):37-42. doi: 10.36833/lkl.2018.024.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ACHESON, D. J., MACDONALD, M. C. (2009). Verbal working memory and language production: common approaches to the seriál ordering of verbal information. Psychological Bulletin, 135, 50-68. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. ATTOUT, L., VAN DER KAA, M. A., GEORGE, M., MAJERUS, S. (2012). Dissociating short-term memory and language impairment: the importance of item nd seriál order information. Aphasiolohy, 26(3-4), 355-382. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BARKER-COLLO, S. L., FEIGIN, V. L., LAWES, C. M., PARAG, V., SENIOR, H., & RODGERS, A. (2009). Reducing attention deficits after stroke using attention proces training: a randomized controlled trial. Stroke, 40, 3293-3298. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. BEZDÍČEK, O. (2017). Struktura a mechanismy paměti. In: KULIŠŤÁK, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi, Praha: Karolinum, 119-142.
  5. BROWNSETT, S. L. E., WARREN, J. E., GERANMAYEH, F., WOODHEAD, Z., LEECH, R., & WISE, R. J. S. (2014). Cognitive control and its impact on recovery from aphasic stroke. Brain, 137(1), 242-254. doi: 10.1093/brain/awt289. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. BROŽEK, L. (2017). Pozornost. In: KULIŠŤÁK, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi, Praha: Karolinum, 97-119.
  7. BURGIO, F., BASSO, A. (1997). Memory and Aphasia. Neuropsychologia, 35(6),759-766. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. CAHANA-AMITAY, D., ALBERT, M. L. (2015). Redefining Recovary from Aphasia. New York: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  9. DRAGOUNOVÁ, Z., PERIČ, T., DOVALIL, J. (2013). Implicitní motorické učení - možnosti ve sportovním tréninku. Česká kinantropologie, 17(3), 11-22.
  10. FONSECA, J., FERREIRA, J. J., MARTINS, I. P. (2016) Cognitive performance in aphasia due to stroke: a systematic review, International Journal on Disability and Human Development, 16(2). Přejít k původnímu zdroji...
  11. FRIDRIKSSON, J. et al. (2006). Functional communication and executive function in aphasia. Clin Linguist Phon.;20(6),401-10. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. GAÁL, L. (2011). Exekutívne funkcie - taxonómia a klinické prejavy ich poruch. In: Kulišťák, P. et al. Případové studie z klinické neuropsychologie. Praha: Karolinum.
  13. GVION, A., FRIEDMANN, N. (2012). Does phonological working memory impairment affect sentence comprehension? A study of conduction aphasia. Aphasiology, 26(3-4), 494-535. Přejít k původnímu zdroji...
  14. HAMILTON, A., MARTIN, R. C., BURTON, P. C. (2009). Converging functional magnetic resonance imaging evidence for a role of the left inferior frontal lobe in semantic retention during language comprehension. Cognitive neuropsychology, 26 (8), 685-704. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. HANTEN, G., MARTIN, R. C. (2000). Contributions of phonological and semantic short-term memory to sentence processing: evidence from two cases of closed head injury in children. Journal of Memory and Language, 43, 335-361. Přejít k původnímu zdroji...
  16. HACHIOUI, H., VISCH-BRINK, E., G., LINGSMA, H., F., VAN DE SANDT-KOENDERMAN, M., W., DIPPEL, D., W., KOUDSTAAL, P., J., MIDDELKOOP, H., A. (2014). Nonlinguistic cognitive impairment in poststroke aphasia: a prospective study. Neurorehabil Neural Repair, 28(3), 273-281. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. HARRIS, L., OLSON. A., HUMPHREYS, G. (2014). The link between STM and sentence comprehension: a neuropsychological rehabilitation study. Neuropsychol Rehabil., 24(5), 678-720. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. (2010). Velký psychologický slovník. 4. vyd. Praha: Portál.
  19. HELM-ESTABROOKS, N. (2002). Cognition and aphasia: a discussion and a study. Journal of Communication Disorders, 35(2), 171-186. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. HUNTING-POMPON, R., KENDALL, D., MOORE, A. (2011). Examining attention and cognitive processingin participants with self-reported mild anomia. Aphasiology, 25(6-7), 800-812. Přejít k původnímu zdroji...
  21. CHIOU, H. S., KENNEDY, M. R. T. (2009). Switching in adults with aphasia. Aphasiology, 23(7-8),1065-1075. Přejít k původnímu zdroji...
  22. KALBE, E., REINHOLD, N., BRAND, M., MARKOWITSCH, J., KESSLER, J. (2005). A new test battery to assess aphasic disturbances and associated cognitive dysfunctions: German normative data on the Aphasia Check List. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 27(7), 779-794. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. KOLÁŘ, P. et al. (2012). Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén.
  24. KOUKOLÍK, F. (2012). Lidský mozek: Funkční systémy, norma a poruchy. Praha: Galén.
  25. KULIŠŤÁK, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál.
  26. LEZAK, M. D., HOWIESON, D. B., LORING, D. W. (2004). Neuropsychological Assessment. (4th ed.) New York: Oxford University Press.
  27. MARTIN, N., SAFFRAN, E. M. (2010). Language and Auditory-verbal Short-term Memory Impairments: Evidence for Common Underlying Processes. Cognitive Neuropsychology. 14. 641-682. Přejít k původnímu zdroji...
  28. MINKINA, I., MARTIN, N. (2016). Links between verbal short-term memory and receptive language impairment. Poster presented at: Science of Aphasia, Venice, Italy.
  29. MINKINA, I., ROSENBERG, S., KALINYAK-FLISZAR, M., MARTIN, N. (2017). Short-Term Memory and Aphasia: From Theory to Treatment. Seminars in Speech and Language. 38. 17-28. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. MIRINELLI, Ch. V., SPACCAVENTO, S., CRACA, A., MARANGOLO, P., ANGELELLI, P. (2017). Different Cognitive Profiles of Patients with Severe Aphasia. Behavioral Neurology, vol. 2017. Přejít k původnímu zdroji...
  31. MURRAY, L. L. (2004). Cognitive treatments for aphasia: should we nad can we help attention and working memory problems? Medical Journal of Speech and Language Pathology, 12(xxi-xxxviii).
  32. MURRAY, L. L. (2012). Attention and Other Cognitive Deficits in Aphasia: Presence and relation to Language and Communication Measures. American Journal of Speech Language Pathology, 21, 51-64. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. NICHOLAS, M. (2003). Effect of cognitive and linguistic factors on response to alternative communication treatment. Current Approaches to Aphasia Therapy - Principle and Applications.
  34. POULIN, V. et al. (2012). Efficacy of executive function interventions after stroke: a systematic review. Topic in Stroke Rehablitation, 19(2), 158-171. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. PREISS, M., KUČEROVÁ, H. (2006). Neuropsychologie v psychiatrii. Praha: Grada.
  36. RAMSBERGER, G., RENDE, B. (2002). Measuring transactional success in the conversation of people with aphasia. Aphasiology, 16(3), 337-353. Přejít k původnímu zdroji...
  37. RAMSBERGER, G. (2005). Achieving conversational success in aphasia by focusing on non-linguistic cognitive skills: A potentionally promising new approach. Aphasiology, 19,1066-1073. Přejít k původnímu zdroji...
  38. RODRIGUEZ, M. (2017). Kognitivní remediace u schizofrenie. In: Kulišťák, P. et al. Neuropsychologie v klinické praxi. Praha: Karolinum, 627-651.
  39. SENIÓW, J., LITWIN, M., LEŚNIAK, M. (2009). The relationship between non-linguistic cognitive deficits and language recovery in patients with aphasia. Journal of the Neurological Sciences, 283, 91-94. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. Schuchard, J., Nerantzini, M., Thompson, C. K. (2017). Implicit learning and implicit treatment outcomes in individuals with aphasia. Aphasiology, 31(1), 25-48. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. SCHUCHARD, J., THOMPSON, C. K. (2014). Implicit and Explicit Learning in Individuals with Agrammatic Aphasia. Journal of Psycholinguistic Research, 43(3), 209-224. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  42. SILKES, J. P. T., MCNEIL, M. R., DRTON, M. (2004). Simulation of aphasic naming performance in normal adults. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 47(3), 610-623. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  43. SOHLBERG, M.; MATEER, C. A. (2001). Cognitive Rehabilitation: An Integrative Neuropsychological Approach. 2. vyd. New York: Guilford Press.
  44. SULLEMAN, S., KIM, E. (2015). Decision-making, cognition, and aphasia: Developing a foundation for future discussions and inquiry. Aphasiology, 29, 1409-1425. Přejít k původnímu zdroji...
  45. ŠTEŇOVÁ, V., OSTATNÍKOVÁ, D. (2011). Kognitívne funkcie a ich rehabilitácia v klinickej praxi. Bratislava: Mabag.
  46. THORNTON, K. E., CARMODY, D. P. (2008) Efficacy of Traumatic Brain Injury Rehabilitation: Interventions of QEEG-Guided Biofeedback, Computers, Strategies, and Medications. Applied Psychophysiology & Biofeedback, 33, 101-124. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  47. VALLILA-ROHTER, S. M., KIRAN, S. (2013). Non-linguistic learning and aphasia: evidence from a paired associate and feedback-based task. Neuropsychologia, 51(1), 79-90. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  48. VALLILA-ROHTER, S., KIRAN, S. (2015). An Examination of Strategy Implementation During Abstract Nonlinguistic Category Learning in Aphasia. Journal of Speech, Language, and Hearing Research: JSLHR, 58(4), 1195-1209. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. VILLARD, S., KIRAN, S. (2018). Between-session and within-session intra-individual variability in attention in aphasia. Neuropsychologia, 109, 95-106. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  50. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. (2017). Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra (hodnocení pragmatické jazykové roviny u osob s poruchami autistického spektra z pohledu logopeda). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  51. ZINN, S., BOSWORTH, H. B., HOENING, H. M., SWARTZWELDER, H. S. (2007). Executive function deficits in acute stroke. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 88(2), 173-180. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.