Listy klinické logopedie, 2025 (roč. 9), číslo 1
Editorial
Editorial
Zuzana Lebedová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):3180
Varia
Poruchy autistického spektra pohledem klinického psychologa: kazuistika
Mgr. et Mgr. Eva Horáčková
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):4-13 | DOI: 10.36833/lkl.2025.003331
Poruchy autistického spektra jsou pervazivní vývojové poruchy. Ovlivněny jsou tak v podstatě všechny složky vývoje již od raného věku. Rodiče si všímají odlišností zejména v sociální oblasti, děti často nesdílejí pozornost, nekomunikují a nesdělují svoje potřeby a přání. Již ve věku 18 měsíců se dělá screening M-CHAT-R, který může zachytit nápadnosti ve vývoji (možné neurovývojové poruchy) a pediatr může rodiče směřovat k odborníkům - klinickým psychologům zaměřujícím se na práci s dětmi s PAS (poruchou autistického spektra), pedopsychiatrovi, dětskému neurologovi či specializovanému klinickému logopedovi. V tomto článku vám představíme kazuistiku...
Kognitivně‑behaviorálně vedená terapie obsedantně‑kompulzivní sympotomatologie u chlapce s autismem: kazuistika
PhDr. Mgr. Lenka Vacková
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):14-18 | DOI: 10.36833/lkl.2025.005234
Kazuistika se zaměřuje na kognitivně‑behaviorálně vedenou terapii obsedantně‑kompulzivní symptomatologie u chlapce s autismem a dalšími neurovývojovými poruchami v komorbiditě. Popisuje složitý klinický obraz poruchy a dlouhodobě vedenou terapii.
Vplyv závažnosti afázie na spontánnu reč: Prečo je dôležité hodnotiť koherenciu a informatívnosť?
Mgr. Zuzana Zjarová, Mgr. Viktória Kevická, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):19-24 | DOI: 10.36833/lkl.2025.006242
Spontánne rozprávanie predstavuje základnú formu komunikácie v rámci každodenných interakcií. U pacientov s afáziou dochádza k oslabeniu rôznych aspektov spontánnej produkcie, pričom miera narušenia koreluje so závažnosťou afázie - od ľahkej cez stredne ťažkú až po ťažkú formu. Doposiaľ však chýbajú detailné poznatky o tom, v ktorých konkrétnych oblastiach spontánnej reči sa tieto rozdiely najviac prejavujú v závislosti od stupňa afázie. Cieľom štúdie je preto komplexne zhodnotiť spontánnu produkciu u pacientov s afáziou a interpretovať zistené rozdiely so zreteľom na závažnosť afázie. Spontánna produkcia je analyzovaná prostredníctvom metodiky Analýzy...
Význam nácviku sebesycení a režimových opatření při dysfagii u uživatelky pobytové sociální služby s kombinovaným postižením
Mgr. et Mgr. Petra Křížkovská, Ph.D., PhDr. Kateřina Kroupová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):25-30 | DOI: 10.36833/lkl.2025.002237
Článek prezentuje dílčí úspěchy v rámci intervence zrakového terapeuta / tyflopeda v jedné osobě a klinického logopeda v součinnosti s ergoterapeutem u klientky s kombinovaným postižením v oblasti sebesycení a nastavení režimových opatření k řešení projevů dysfagie. Kromě aspektu samostatného přijímání stravy jsou zdůrazněny i další specifické oblasti, v nichž je podporována samostatnost klientky s cílem dosáhnout co nejvyšší míry aktivizace. Cílem příspěvku je popsat proces nácviku sebesycení společně s jeho problematickými oblastmi včetně průběhu nastavování režimových opatření souvisejících také s rozvojem prostorové orientace, a to tak, aby tato...
Hodnotenie sociokognitívnych schopností detí prostredníctvom testovej batérie ESB: pilotná štúdia
Mgr. Katarína Metesová, doc. Mgr. Svetlana Kapalková, PhD., Mgr. Henrieta Kučesová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):31-38 | DOI: 10.36833/lkl.2025.007376
Oslabené sociokognitívne schopnosti môžu signalizovať riziko sociálnej (pragmatickej) komunikačnej poruchy alebo poruchy autistického spektra. Skorá identifikácia ťažkostí je kľúčová pre začatie cielenej intervencie a elimináciu prehlbovania existujúcich deficitov. Cieľom príspevku je predstaviť zahraničný diagnostický nástroj The Early Sociocognitive Battery (ESB) autoriek Shuly Chiat, Penny Roy a Jennifer Warwick, ktorý umožňuje priame hodnotenie sociokognitívnych schopností detí už v ranom veku. Teoretický opis ESB je doplnený o stručný prehľad výsledkov pilotného testovania 44 intaktných slovensky hovoriacich detí mladšieho predškolského veku,...
Estill Voice TrainingTM - Populární přístup k práci s hlasem
Mgr. Bc. Kateřina Jehličková, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):39-42 | DOI: 10.36833/lkl.2025.008270
Estill Voice TrainingTM (EVT) je hlasová tréninková metoda založená na podrobném porozumění anatomii a fyziologii hlasového aparátu. Tato metoda nabízí efektivní přístup ke kultivaci, reedukaci a rehabilitaci hlasu, což ji činí zajímavou i pro logopedickou praxi. Článek představuje základy EVT, její principy a přínosy a poskytuje stručný přehled klíčových technik.
Genes and Speech
doc. MUDr. Markéta Vlčková, Ph.D., Ing. Hana Řezáčová, Ph.D., MUDr. Pavel TesnerPh.D., PaedDr. Lenka Pospíšilová, Ph.D., MUDr. Markéta Havlovicová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):43-53 | DOI: 10.36833/lkl.2025.009315
The human genome contains approximately 20,000 protein-coding genes, of which more than 15,000 (3/4) are expressed, among others, in the central nervous system. Variants that damage the function of these genes (called pathogenic variants) can lead to various forms of neurodevelopmental disorders (NDD), including speech and language disorders. These can occur alone or in various combinations. In this review article, we provide information on the possibilities, limits and importance of genetic testing in patients with NDD.
Overview Article: Use of Evidence-Based Strategies in Clinical Practice to Improve Speech Intelligibility in Adult Clients
Connie K. Porcaro, Ph.D. CCC-SLP
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):54-58 | DOI: 10.36833/lkl.2025.010220
This article summarizes information contained in the book, Improving Speech Intelligibility in Adults: Clinical Application of Evidence-Based Strategies, authored by Connie Porcaro (Plural Publishing, Inc., 2023). For specific details on assessment and management of intelligibility as well as useful checklists and references, please refer to this book. Speech-language pathologists can have a significant impact on improving intelligibility in clients by teaching them strategies to provide useful information for communication partners. Speech-language pathologists should facilitate shared communication responsibilities by encouraging use of listener's...
Speech and Language Assessment in Bilingual Children with Developmental Language Disorder
Mgr. Anna Chromá
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):59-66 | DOI: 10.36833/lkl.2025.011318
The aim of this review article is to introduce the issue of bilingualism and the diagnostic process of developmental language disorder in bilingual children in the context of current scientific knowledge. With regard to the geopolitical situation, it can be stated that the number of bilingual patients of Clinical Speech Therapists is increasing. Understanding the specifics of bilingual development, and knowledge of diagnostic options in the Czech language environment is an important prerequisite for the implementation of evidence-based practice. A Clinical Speech Therapist should be able to apply different approaches to diagnosis, according to the...
Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje
PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D., Mgr. Lea Šafránková
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):67-74 | DOI: 10.36833/lkl.2025.012354
Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť - a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá...
Přečteno - doporučeno?!
Recenze knihy - Palliative Logopädie – Band 1, Einführung, Grundlagen, Fallbeispiele
PhDr. Andrea Mazancová
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):75-76177
Recenze knihy - Příručka skupinové logopedie
PhDr. Lenka Dzidová, Ph.D.
Listy klinické logopedie 2025, 9(1):77224