Listy klinické logopedie 2025, 9(1):67-74 | DOI: 10.36833/lkl.2025.012354

Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje

PhDr. Veronika Včelíková, Ph.D.1, Mgr. Lea Šafránková2
1 Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky PdF MU Brno, Poříčí 945/9, 603 00 Brno, Česká republika.
2 Centrum Bosa, Ostopovická 29, 642 00 Brno, Česká republika

Řeč, pohyb, správný ontogenetický vývoj jedince, kognice, emoce, schopnost učit se, paměť - a s výčtem bychom mohly pokračovat. To vše je přímo závislé na rovnováze, za kterou stojí rytmus realizovaný v optimálním tempu s dostatečnou intenzitou a v pravidelně se opakujících, časově dobře volených intervalech. Často si, vlivem zautomatizovaných činností, neuvědomujeme, s jakou pravidelností, plánováním a organizovaností vykonáváme základní motorické vzorce, které se intuitivně a naprosto přirozeně učíme prostřednictvím dostatečně intenzivních intervalových rytmických aktivit. A právě terapie v logopedické praxi vedená intenzivně a intervalově napomáhá u dětí a žáků příznivě ovlivňovat prognózu jejich řečového vývoje, bez ohledu na to, zda využíváme direktivní, nebo nedirektivní přístup. To je mimo jiné potvrzeno také v závěru uvedeným stručným kazuistickým příkladem klientky se závažnou myofunkční poruchou.

Klíčová slova: učení a mozek, synaptogeneze, intenzivní a intervalová terapie, pravidelnost, rytmizované pohyby, řeč, jazyk a komunikace, motorické plánování

Vloženo: 13. březen 2025; Revidováno: 24. duben 2025; Přijato: 27. duben 2025; Zveřejněno online: 9. červen 2025; Zveřejněno: 14. červen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Včelíková V, Šafránková L. Řeč v rytmu aneb proč intenzivní a intervalová terapie v logopedické praxi funguje. Listy klinické logopedie. 2025;9(1):67-74. doi: 10.36833/lkl.2025.012.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADÁMEK, M., 2014. Neuropedagogika. Online. Pardubice: Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7395-829-9 (PDF). Dostupné z: Neuropedagogika. [citováno 2025-03-10].
  2. AVANZINO, L.; LAGRAVINESE, G.; BISIO, A.; PERASSO, L.; RUGGERI, P. a BOVE, M., 2015. Action observation: mirroring across our spontaneous movement tempo. Online. Scientific Reports, vol. 5, s. 10325. DOI: 10.1038/srep10325. Dostupné z: Action observation: mirroring across our spontaneous movement tempo | Scientific Reports. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. BEAR, M. F. a ABRAHAM, W. C., 1996. Long-term depression in hippocampus. Online. Annual review of neuroscience, vol. 19, s. 437-462. DOI: 10.1146/annurev.ne.19.030196.002253. Dostupné z: Long-term depression in hippocampus - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. BI, G. a POO, M., 1998. Synaptic modification by correlated activity: Hebb's postulate revisited. Online. Annual Review of Neuroscience, vol. 21, s. 141-170. DOI: 10.1146/annurev.neuro.24.1.139. Dostupné z: Synaptic Modification by Correlated Activity: Hebb's Postulate Revisited | Annual Reviews. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. BLISS, T. V. P.; COLLINGRIDGE, G. L.; MORRIS, R. G. M. a REYMANN, K. G., 2018. Langzeitpotenzierung im Hippokampus: Entdeckung, Mechanismen und Funktion. Online. Neuroforum, vol. 24, no. 3, s. 163-182. DOI: 10.1515/nf-2017-0059 Dostupné z: Langzeitpotenzierung im Hippokampus: Entdeckung, Mechanismen und Funktion. Přejít k původnímu zdroji...
  6. COLLINGRIDGE, G. L.; ISAAC, J. T. a WANG, Y. T., 2004. Receptor trafficking and synaptic plasticity. Online. Nature Review Neuroscience, vol. 5, no. 12, s. 952-962. DOI: 10.1038/nrn1556. Dostupné z: Receptor trafficking and synaptic plasticity | Nature Reviews Neuroscience. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. CROSBIE, S.; HOLM, A. a DODD, B., 2005. Intervention for children with severe speech disorder: A comparison of two approaches. Online. International Journal of Language and Communication Disorders, vol. 40, no. 4, s. 467-491. DOI: 10.1080/13682820500126049. Dostupné z: crosbie-holm-dodd-2005.pdf. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. DENES, G.; PERAZZOLO, C.; PIANI, A. a PICCIONE, F., 1995. Intensive versus regular speech therapy in global aphasia: A controlled study. Online. Aphasiology, vol. 10, no. 4, s. 385-394. DOI: 10.1080/02687039608248418. Dostupné z: Intensive versus regular speech therapy in global aphasia: A controlled study: Aphasiology: Vol 10, No 4. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji...
  9. DODD, B.; HOLM, A.; CROSBIE, S. a MCINTOSH, B., 2006. A core vocabulary approach for management of inconsistent speech disorder. Online. Advances in Speech-Language Pathology, vol. 8, no. 3, s. 220-230. DOI: 10.1176/ajp.2007.164.6.942. Dostupné z: TASL_A_173780 220..230 ++. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. DUFFY, J. R., 2012. Motor speech disorders: substrates, differential diagnosis and management. 3. vyd. Maryland Heights, Missouri: Mosby. ISBN: 978-0-323-07200-7.
  11. FELDMAN, D. E., 2000. Timing-Based LTP and LTD at Vertical Inputs to Layer II/III Pyramidal Cells in Rat Barrel Cortex. Online. Neuron, vol. 27, no. 1, s. 45-56. DOI: 10.1016/s0896-6273(00)00008-8. Dostupné z: x96229u027. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. CHOI Y-B.; KADAKKUZHA, B. M.; LIU, X.-A.; AKHMEDOV, K.; KANDEL, E. R. a PUTHANVEETTIL, S. V., 2014. Huntingtin Is Critical Both Pre- and Postsynaptically for Long-Term Learning-Related Synaptic Plasticity in Aplysia. Online. PLoS One, vol. 9, no. 7; e103004. DOI: 10.1371/journal.pone.0103004. Dostupné z: Huntingtin Is Critical Both Pre- and Postsynaptically for Long-Term Learning-Related Synaptic Plasticity in Aplysia | PLOS One. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. IACOBONI, M., 2009. Imitation, Empathy, and Mirror Neurons. Online. Annual Review of Psychology, vol. 60, no. 1, s. 653-670. DOI: 10.1146/annurev.psych.60.110707.163604. Dostupné z: Imitation, empathy, and mirror neurons - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. JUREK, L.; OCCELLI, P.; DENIS, A.; AMESTOY, A.; MAFFRE, T.; DAUCHEZ, T.; OREVE, M. J.; BAGHDADLI, A.; SCHRODER, C.; JAY, A.; ZELMAR, A.; REVAH-LEVY, A.; GALLIFET, N.; ALDRED, C.; GARG, S.; GREEN, J.; TOUZET, S.; GEOFFRAY, M. M. a IFPAD study group, 2012. Efficacy of parent-mediated communication-focused treatment in toddlers with autism (PACT) delivered via videoconferencing: a randomised controlled trial study protocol. Online. BMJ Open, vol. 11, no. 4, e044669. DOI: 10.1136/bmjopen-2020-044669. Dostupné z: Efficacy of parent-mediated communication-focused treatment in toddlers with autism (PACT) delivered via videoconferencing: a randomised controlled trial study protocol - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. KILROY, E.; CERMAK, S. A. a AZIZ-ZADEH, L. A., 2019. Review of Functional and Structural Neurobiology of the Action Observation Network in Autism Spectrum Disorder and Developmental Coordination Disorder. Online. Brain Sciences, vol. 75, no. 9, s. 75. DOI: 10.3390/brainsci9040075. Dostupné z: A Review of Functional and Structural Neurobiology of the Action Observation Network in Autism Spectrum Disorder and Developmental Coordination Disorder. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. KITTEL, A., 2014. Myofunktionelle Therapie. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag. ISBN 978-3-8248-0400-9.
  17. KITTEL, A. M. a FÖRSTER, N. T., 2013. MFT 4-8 sTArs - Materialsammlung zu Übung & Spaß mit Muki, dem Affen für Therapeutinnen und Therapeuten. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag. ISBN 978-3-8248-1003-1.
  18. KITTEL, A. M. and OSTER, N. T., 2024. MFT 4-8 sTArs - soubor materiálů "Cvičení a zábava s opičákem Mukim" pro terapeuty a terapeutky. 1. české vydání. Překlad JEŘÁBKOVÁ, Š.; ŠAFRÁNKOVÁ, L. a ŠTĚPÁNOVÁ, L. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-213-4.
  19. LIMA, M. S.; POLANCZYK, G.; DE LIMA, S. M.; HORTA, B. L.; BIEDERMAN, J.; ROHDE, L. A., 2007. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. Online. The American Journal of Psychiatry, vol. 164, no. 6, s. 942-948. DOI: 10.1176/ajp.2007.164.6.942. Dostupné z: The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. LISMAN, J. E. a OTMAKHOVA, N. A., 2001. Rate, Timing, and Cooperativity Jointly Determine Cortical Synaptic Plasticity. Online. Neuron, vol. 32, no. 6, s. 1149-1164. DOI: 10.1016/S0896-6273(01)00542-6. Dostupné z: Rate, Timing, and Cooperativity Jointly Determine Cortical Synaptic Plasticity - ScienceDirect. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. MARKRAM, H.; LÜBKE, J.; FROTSCHER, M. a SAKMANN, B., 1997. Regulation of Synaptic Efficacy by Coincidence of Postsynaptic APs and EPSPs. Online. Science, vol. 275, no. 5297, s. 213-215. DOI: 10.1126/science.275.5297.213. Dostupné z: Regulation of Synaptic Efficacy by Coincidence of Postsynaptic APs and EPSPs | Science. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. MARTIN, A. J.; NEJAD, H. G.; COLMAR, S. a LIEM, G. A. D., 2013. Adaptability: How Students' Responses to Uncertainty and Novelty Predict Their Academic and Non-Academic Outcomes. Online. Journal of Educational Psychology, vol. 105, no. 3, s. 728-746. DOI: 10.1037/a0032794. Dostupné z: Adaptability: How students' responses to uncertainty and novelty predict their academic and non-academic outcomes. Přejít k původnímu zdroji...
  23. MAZUREK, K. A. a SCHIEBER. M. H., 2019. Mirror neurons precede non-mirror neurons during action execution. Online. Journal of Neurophysiology, vol. 122, no. 6, s. 2630-2635. DOI: 10.1152/jn.00653.2019. Dostupné z: Mirror neurons precede non-mirror neurons during action execution - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. MCCABE, P.; THOMAS, D.; MURRAY, E.; CROCCO, L. a MADILL, C., 2017. Rapid Syllable Transition Treatment - ReST. The University of Sydney. Online. Dostupné z: https://rest.sydney.edu.au. [citováno 2025-03-10].
  25. MCCABE, P.; THOMAS, D. a MURRAY, E., 2020. Rapid Syllable Transition Treatment-A Treatment for Childhood Apraxia of Speech and Other Pediatric Motor Speech Disorders. Online. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups, vol. 5. no. 4. s. 821-830. DOI: 10.1044/2020_PERSP-19-00165. Dostupné z: Rapid Syllable Transition Treatment-A Treatment for Childhood Apraxia of Speech and Other Pediatric Motor Speech Disorders | Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji...
  26. MOLNAR-SZAKACS, I. a OVERY, K., 2006. Music and mirror neurons: From motion to 'e'motion. Online. Social Cognitive and Affective Neuroscience, vol. 1, no. 3, s. 235-241. DOI: 10.1093/scan/nsl029. Dostupné z: Music and mirror neurons: from motion to 'e'motion - PMC. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. MORRIS, R. G. M., 1999. D. O. HEBB: The Organization of Behavior, Wiley: New York; 1949. Online. Brain Research Bulletin, vol. 50, nos. 5-6, s. 437. DOI: 10.1016/S0361-9230(99)00182-3. Dostupné z: D.O. Hebb: The Organization of Behavior, Wiley: New York; 1949 - ScienceDirect. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. MULKEY, R. M. a MALENKA, R. C., 1992. Mechanisms underlying induction of homosynaptic long-term depression in area CA1 of the hippocampus. Online. Neuron, vol. 9, no. 5, s. 967-975. DOI: 10.1016/0896-6273(92)90248-c. Dostupné z: Mechanisms underlying induction of homosynaptic long-term depression in area CA1 of the hippocampus - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. NELSON, C. A., 2000. The Neurobiological Bases of Early Intervention. In: SHONKOFF, J. P. a MEISELS, S. J. (ed.). Handbook of Early Childhood Intervention. Online. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9780511529320.012. Dostupné z: The Neurobiological Bases of Early Intervention (Chapter 10) - Handbook of Early Childhood Intervention. Přejít k původnímu zdroji...
  30. RHEA, P. a NORBURY, C., 2012. Language Disorders from Infancy Through Adolescence - E-Book. Elsevier Health Sciences. ISBN: 978-0-323-07184-0. Dostupné z: Language Disorders from Infancy Through Adolescence - E-Book - Elsevier eLibrary.
  31. RIZZOLATTI, G. A CRAIGHERO, L., 2004. The mirror-neuron system. Online. Annual Review of Neuroscience, vol. 27, s. 169-192. DOI: 10.1146/annurev.neuro.27.070203.144230. Dostupné z: THE MIRROR-NEURON SYSTEM | Annual Reviews. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. SCHILLER, P. 2004. Hry pro rozvoj dětského mozku. 2. aktualizované vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0825-9.
  33. SCHILLER D.; EICHENBAUM, H.; BUFFALO, E. A.; DAVACHI, L.; FOSTER, D. J.; LEUTGEB, S. a RANGANATH, C., 2015. Memory and Space: Towards an Understanding of the Cognitive Map. Online. The Journal of Neuroscience, vol. 35, no. 41, s. 13904-11. Erratum in: The Journal of Neuroscience, vol. 35, no. 46, s. 15477. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.2618-15.2015. Dostupné z: Memory and Space: Towards an Understanding of the Cognitive Map - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. VIEIRA, A. F.; UMPIERRE, D.; TEODORO, J. L.; LISBOA, S. C.; BARONI, B. M.; IZQUIERDO, M. a CADORE, E. L., 2021. Effects of Resistance Training Performed to Failure or Not to Failure on Muscle Strength, Hypertrophy, and Power Output: A Systematic Review With Meta-Analysis. Online. Journal of Strength and Conditioning Research, vol. 35, no. 4, s. 1165-1175. DOI: 10.1519/JSC.0000000000003936. Dostupné z: Effects of Resistance Training Performed to Failure or Not to Failure on Muscle Strength, Hypertrophy, and Power Output: A Systematic Review With Meta-Analysis - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. ZADOR, A. a DOBRUNZ, L. E., 1997. Dynamic Synapses in the Cortex. Online. Neuron, vol. 19, no. 1, s. 1-4. DOI: 10.1016/s0896-6273(00)80341-4. Dostupné z: Dynamic synapses in the cortex - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.