Listy klinické logopedie 2025, 9(1):31-38 | DOI: 10.36833/lkl.2025.007376
Hodnotenie sociokognitívnych schopností detí prostredníctvom testovej batérie ESB: pilotná štúdia
- 1 Katedra logopédie Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, Račianska 59, 813 34 Bratislava, Slovenská republika.
- 2 SCPP, Inštitút detskej reči v Bratislave, Železničiarska 13, 811 04 Bratislava, Slovenská republika.
- 3 PaedDr. Kamila Štefániková - klinická logopédia, s.r.o., Hálkova 3, 010 01 Žilina, Slovenská republika.
Oslabené sociokognitívne schopnosti môžu signalizovať riziko sociálnej (pragmatickej) komunikačnej poruchy alebo poruchy autistického spektra. Skorá identifikácia ťažkostí je kľúčová pre začatie cielenej intervencie a elimináciu prehlbovania existujúcich deficitov. Cieľom príspevku je predstaviť zahraničný diagnostický nástroj The Early Sociocognitive Battery (ESB) autoriek Shuly Chiat, Penny Roy a Jennifer Warwick, ktorý umožňuje priame hodnotenie sociokognitívnych schopností detí už v ranom veku. Teoretický opis ESB je doplnený o stručný prehľad výsledkov pilotného testovania 44 intaktných slovensky hovoriacich detí mladšieho predškolského veku, zameraného na analýzu výkonov detí v závislosti od pohlavia. Participanti boli hodnotení prostredníctvom batérie ESB, testu Opakovanie pseudoslov a Dotazníka použitia jazyka (LUI). Pilotné dáta ukazujú, že pohlavie detí nemá signifikantný vplyv na ich výkony v rámci nástroja ESB. Rovnako bola preukázaná štatisticky významná korelácia medzi celkovým skóre v dotazníku LUI a skóre v subteste Spoločná pozornosť batérie ESB. Výsledky podporujú aplikovateľnosť nástroja ESB aj v slovenskom kultúrnom a jazykovom prostredí.
Klíčová slova: Early Sociocognitive Battery, ESB, diagnostika sociokognitívnych schopností, raný vek, pilotná štúdia
Vloženo: 28. únor 2025; Revidováno: 11. duben 2025; Přijato: 12. duben 2025; Zveřejněno online: 14. duben 2025; Zveřejněno: 14. červen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- ADAMSON, L. B.; BAKEMAN, R.; SUMA, K. a ROBINS, D. L., 2019. An Expanded View of Joint Attention: Skill, Engagement, and Language in Typical Development and Autism. Online. Child Development, vol. 90, no. 1, e1-e18. DOI: 10.1111/cdev.12973. Dostupné z: An Expanded View of Joint Attention: Skill, Engagement, and Language in Typical Development and Autism - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5™. 5. vyd. Arlington: American Psychiatric Publishing, Inc. ISBN 978-0-89042-559-6.
- BARON-COHEN, S.; BALDWIN, D. A. a CROWSON, M., 1997. Do children with autism use the speaker's direction of gaze strategy to crack the code of language? Online. Child Development, vol. 68, no. 1, s. 48-57. DOI: 10.2307/1131924. Dostupné z: Do Children with Autism Use the Speaker's Direction of Gaze Strategy to Crack the Code of Language? on JSTOR.
Přejít k původnímu zdroji...
- BLOM, E.; DE VRIES, M. a JUNGE, C., v tlači. Early Sociocognitive Battery (ESB). Nizozemská adaptace. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers. Očakávané vydanie 2025.
- BOTTEMA-BEUTEL, K., 2016. Associations between joint attention and language in autism spectrum disorder and typical development: A systematic review and meta-regression analysis. Online. Autism Research, vol. 9, no. 10, s. 1021-1035. DOI: 10.1002/aur.1624. Dostupné z: Associations between joint attention and language in autism spectrum disorder and typical development: A systematic review and meta-regression analysis - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ČERVENKOVÁ, B., 2022. Sociálně pragmatická komunikační porucha. Online. Listy klinické logopedie, roč. 6, č. 2, s. 56-61. DOI: 10.36833/lkl.2022.018. Dostupné z: 02.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- FRANCO, F., 1997. The Development of Meaning in Infancy: Early communication and social understanding. In: HALA, S. The Development of Social Cognition. Abingdon: Psychology Press, s. 95-160. ISBN 978-0-86377-498-0.
- HALA, S., 1997. Introduction. In: HALA, S. The Development of Social Cognition. Abingdon: Psychology Press, s. 3-33. ISBN 978-0-86377-498-0.
- HOGREFE, 2019. Early Sociocognitive Battery (ESB). Online. Dostupné z: ESB - Early Sociocognitive Battery (ESB) - Hogrefe - Online testing, psychometric test & training providers. [citované 2025-01-03].
- HOGREFE LTD, 2020. The Early Sociocognitive Battery. [video]. 18. november 2020. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=BeDbjiWgB-I&ab_channel=HogrefeLtd.
- CHIAT, S. a ROY, P., 2008. Early phonological and sociocognitive skills as predictors of later language and social communication outcomes. Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, vol. 49, no. 6, s. 635-645. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2008.01881.x. Dostupné z: Early phonological and sociocognitive skills as predictors of later language and social communication outcomes - Chiat - 2008 - Journal of Child Psychology and Psychiatry - Wiley Online Library.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CHIAT, S. a ROY, P., 2013. Early Predictors of Language and Social Communication Impairments at Ages 9-11 Years: A Follow-Up Study of Early-Referred Children. Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, vol. 56, no. 6, s. 1824-1836. DOI: 10.1044/1092-4388(2013/12-0249). Dostupné z: Early predictors of language and social communication impairments at ages 9-11 years: a follow-up study of early-referred children - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KAPALKOVÁ, S. et al., 2010. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: MABAG. ISBN 978-80-89113-83-5.
- O'NEILL, D. K., 2007. The language use inventory for young children: a parent-report measure of pragmatic language development for 18- to 47-month-old children. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 50, no. 1, s. 214-28. DOI: 10.1044/1092-4388(2007/017). Dostupné z: The language use inventory for young children: a parent-report measure of pragmatic language development for 18- to 47-month-old children - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PLŠKOVÁ, M., 2024. Diagnostika sociálně pragmatické komunikační poruchy prostřednictvím dotazníků, hodnotících škál a testových metod. Online. Listy klinické logopedie, roč. 8, č. 1, s. 28-32. DOI: 10.36833/lkl.2024.009. Dostupné z: 01.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- POLIŠENSKÁ, K. a KAPALKOVÁ, S., 2014. Improving Child Compliance on a Computer-Administered Nonword Repetition Task. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 57, no. 3, s. 1060-1068. DOI: 10.1044/1092-4388(2013/13-0014). Dostupné z: Improving Child Compliance on a Computer-Administered Nonword Repetition Task | Journal of Speech, Language, and Hearing Research.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ROTH, R. M.; ISQUITH, P. K. a GIOIA, G. A., 2014. Assessment of executive functioning using the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). In: GOLDSTEIN, S. a NAGLIERI, J. A. Handbook of executive functioning. Springer Science + Business Media, s. 301-331. DOI: 10.1007/978-1-4614-8106-5_18. Dostupné z: Assessment of Executive Functioning Using the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) | SpringerLink.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROY, P. a CHIAT, S., 2014. Developmental pathways of language and social communication problems in 9-11 year olds: Unpicking the heterogeneity. Online. Research in Developmental Disabilities, vol. 35, no. 10, s. 2534-2546. DOI: 10.1016/j.ridd.2014.06.014. Dostupné z: Developmental pathways of language and social communication problems in 9-11 year olds: unpicking the heterogeneity - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ROY, P., CHIAT, S. a WARWICK, J., 2017. Assessing social cognition in preschool children. In: The Royal College of Speech and Language Therapists Bulletin. www.rcslt.org.
- ROY, P. a CHIAT, S., 2019. The Early Sociocognitive Battery: a clinical tool for early identification of children at risk for social communication difficulties and ASD? Online. International Journal of Language & Communication Disorders, vol. 54, no. 5, s. 794-805. DOI: 10.1111/1460-6984.12477. Dostupné z: The Early Sociocognitive Battery: a clinical tool for early identification of children at risk for social communication difficulties and ASD? - Roy - 2019 - International Journal of Language & Communication Disorders - Wiley Online Library.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ROY, P., CHIAT, S. a WARWICK, J., 2019. Early Sociocognitive Batttery ESB. Online. Oxford: Hogrefe Ltd. Dostupné z: ESB - Early Sociocognitive Battery (ESB) - Hogrefe - Online testing, psychometric test & training providers.
- RUDD, L. C.; CAIN, D. W. a SAXON, T. F., 2008. Does improving joint attention in low-quality child-care enhance language development? Online. Early Child Development and Care, vol. 178, no. 3, s. 315-338. DOI: 10.1080/03004430701536582. Dostupné z: Does improving joint attention in low-quality child-care enhance language development?: Early Child Development and Care: Vol 178, No 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- SAXTON, M., 2012. Child Language. Acquisition and Development. London: SAGE Publ. ISBN 978-1-4129-0232-8.
- SIGMAN, M. D.; KASARI, C.; KWON, J.-H. a YIRMIYA, N., 1992. Responses to the negative emotions of others by autistic, mentally retarded, and normal children. Online. Child Development, vol. 63, no. 4, s. 796-807. Dostupné z: Responses to the negative emotions of others by autistic, mentally retarded, and normal children - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
- TAYLOR, L. J.; CHARMAN, T.; HOWLIN, P.; SLONIMS, V. a GREEN, J., 2020. Brief Report: Associations Between Preverbal Social Communication Skills, Language and Symptom Severity in Children with Autism: An Investigation Using the Early Sociocognitive Battery. Online. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 50, no. 4, s. 1434-1442. DOI: 10.1007/s10803-020-04364-z. Dostupné z: Brief Report: Associations Between Preverbal Social Communication Skills, Language and Symptom Severity in Children with Autism: An Investigation Using the Early Sociocognitive Battery | Journal of Autism and Developmental Disorders.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TOMASELLO, M., 1988. The role of joint attentional processes in early language development. Online. Language Sciences, vol. 10, no. 1, s. 69-88. DOI: 10.1016/0388-0001(88)90006-X. Dostupné z: The role of joint attentional processes in early language development - ScienceDirect.
Přejít k původnímu zdroji...
- TOMASELLO, M., 1995. Joint attention as social cognition. In: MOORE, C. a DUNHAM, P. J. Joint attention: Its origins and role in development. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., s. 103-130. ISBN 978-0-805-81437-8.
- TOMASELLO, M. a FARRAR, M. J., 1986. Joint attention and early language. Online. Child Development, vol. 57, no. 6, s. 1454-1463. DOI: 10.2307/1130423. Dostupné z: Joint Attention and Early Language on JSTOR.
Přejít k původnímu zdroji...
- TOMASELLO, M.; STRIANO, T. a ROCHAT, P., 1999. Do young children use objects as symbols? Online. British Journal of Developmental Psychology, vol. 17, no. 4, s. 563-584. DOI: 10.1348/026151099165483. Dostupné z: Do young children use objects as symbols? - Tomasello - 1999 - British Journal of Developmental Psychology - Wiley Online Library.
Přejít k původnímu zdroji...
- TOTH, K.; MUNSON, J. N.; MELTZOFF, A. a DAWSON, G., 2006. Early Predictors of Communication Development in Young Children with Autism Spectrum Disorder: Joint Attention, Imitation, and Toy Play. Online. Journal of Autism and Developmental Disorders, vol. 36, no. 8, s. 993-1005. DOI: 10.1007/s10803-006-0137-7. Dostupné z: Early predictors of communication development in young children with autism spectrum disorder: joint attention, imitation, and toy play - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.