Listy klinické logopedie 2025, 9(1):25-30 | DOI: 10.36833/lkl.2025.002237

Význam nácviku sebesycení a režimových opatření při dysfagii u uživatelky pobytové sociální služby s kombinovaným postižením

Mgr. et Mgr. Petra Křížkovská, Ph.D.1,2, PhDr. Kateřina Kroupová, Ph.D.2
1 Naše Logopedie, s.r.o., Peškova 6, 779 00 Olomouc, Česká republika.
2 Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Česká republika.

Článek prezentuje dílčí úspěchy v rámci intervence zrakového terapeuta / tyflopeda v jedné osobě a klinického logopeda v součinnosti s ergoterapeutem u klientky s kombinovaným postižením v oblasti sebesycení a nastavení režimových opatření k řešení projevů dysfagie. Kromě aspektu samostatného přijímání stravy jsou zdůrazněny i další specifické oblasti, v nichž je podporována samostatnost klientky s cílem dosáhnout co nejvyšší míry aktivizace. Cílem příspěvku je popsat proces nácviku sebesycení společně s jeho problematickými oblastmi včetně průběhu nastavování režimových opatření souvisejících také s rozvojem prostorové orientace, a to tak, aby tato opatření vyhovovala konkrétní klientce v kontextu poskytování sociální služby. Význam popsané intervence je klíčový z hlediska podpory soběstačnosti osoby se zdravotním postižením ve smyslu cílů poskytování sociálních služeb stejně jako monitorování bezpečnosti procesu příjmu potravy a tekutin.

Klíčová slova: combined disability, self-feeding, social rehabilitation

Vloženo: 1. březen 2025; Revidováno: 25. březen 2025; Přijato: 26. březen 2025; Zveřejněno online: 9. červen 2025; Zveřejněno: 14. červen 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Křížkovská P, Kroupová K. Význam nácviku sebesycení a režimových opatření při dysfagii u uživatelky pobytové sociální služby s kombinovaným postižením. Listy klinické logopedie. 2025;9(1):25-30. doi: 10.36833/lkl.2025.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BELAFSKY, P. C.; MOUADEB, D. A.; REES, C. J.; PRYOR, J. C; POSTMA, G. N.; ALLEN, J. a LEONARD, R. J., 2008. Validity and reliability of the Eating Assessment Tool (EAT-10). Online. National Library of Medicine, vol. 117, no. 12. DOI: 10.1177/000348940811701210. Dostupné z: Validity and Reliability of the Eating Assessment Tool (EAT-10) - Peter C. Belafsky, Debbie A. Mouadeb, Catherine J. Rees, Jan C. Pryor, Gregory N. Postma, Jacqueline Allen, Rebecca J. Leonard, 2008. [citováno 2025-03-10]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. CEMALI, M.; CEMALI, Ö.; GÜNAL, A. a PEKÇETIN, S., 2023. Relationship between sensory processing skills and feeding behaviors in children aged 3-6 years with cerebral palsy with cerebral visual impairment. Online. Children, vol. 10, no. 7. DOI: 10.3390/children10071188. Dostupné z: Relationship between Sensory Processing Skills and Feeding Behaviors in Children Aged 3-6 Years with Cerebral Palsy with Cerebral Visual Impairment. [citováno 2025-02-10]. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. EKBERK, O., 2012. Dysphagia: diagnosis and treatment. New York: Springer. ISBN 978-3-642-17886-3. Přejít k původnímu zdroji...
  4. FÁBRIOVÁ, L. et al., 2023. Klinická obezitológia. Brno: Facta Medica. ISBN 978-80-88056-16-4.
  5. FEIGIN, V., 2007. Cévní mozková příhoda: prevence a léčba mozkového iktu. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-428-7.
  6. HOLÁ, J. et al., 2024. Management kompetencí v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-517-7.
  7. CHHETRI, D. a DEWAN, K., 2019. Dysphagia Evaluation and Management in Otolaryngology. St. Louise: Elsevier, ISBN 978-03-235-693-09.
  8. JELÍNKOVÁ, J. et al., 2009. Ergoterapie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-583-7.
  9. JELÍNKOVÁ, J., 2023. Poradenství v ergoterapii. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-5501-7.
  10. JEŽKOVÁ PETRŮ, G., 2024. Sociální služby. Praha: VŠ ekonomie a managementu. ISBN 978-80-88502-85-2.
  11. KLEVETOVÁ, D. a DLABALOVÁ, I., 2008. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2169-9.
  12. KRAUSE, M., 2024. Prevence a kontrola infekcí spojených se zdravotní péči v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3683-4.
  13. MAHONEY, F. I. a BARTHEL, D. W., 1965. Functional evaluation: the Barthel Index. Online. Maryland State Medical Journal, no. 14, s. 56-61. Dostupné z: https://www.kcl.ac.uk/nmpc/assets/rehab/tools-bi-functional-evaluation-the-barthel-index.pdf. Použito se svolením. Přejít k původnímu zdroji...
  14. MACH, P., 2019. Zákon o sociálních službách: komentář. Komentáře Wolters Kluwer. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7552-246-7.
  15. MANDYSOVÁ, P., 2019. Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7560-269-5.
  16. MANDYSOVÁ, P.; EHLER, E.; ŠKVRŇÁKOVÁ, J.; ČERNÝ, M. a KOTULEK, M., 2012. Tvorba osmipoložkového testu pro screening poruch polykání sestrou. Online. Ošetrovatelstvo, roč. 2, č. 2, s. 1338-6263. ISSN: 1338-6262. Dostupné z: Tvorba osmipoložkového testu pro screening poruch polykání sestrou.
  17. MANDYSOVÁ, P. a ŠKVRŇÁKOVÁ, J., 2016. Diagnostika poruch polykání z pohledu sestry. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0158-0.
  18. MARKS, L. a RAINBOW, D., 2017. Working with Dysphagia. New York: Routlege. ISBN 978-80-6388-249-4.
  19. MATOUŠEK, O. et al., 2007. Sociální služby. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-310-9.
  20. NEUBAUER, K. a NEUBAUEROVÁ, L., 2013. Develeopmental Dysarthria and Dysphagia: Speech Therapy, Physiotherapy, Special Education in the Area Collective Incidence on Develoment of Child. In: Special educational needs in the perspective of speech therapy. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2014. ISBN 978-83-7842-141-2.
  21. NEUBAUER, K. a DOBIAS, S., 2014. Neurogenně podmíněné poruchy řečové komunikace a dysfagie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-518-9.
  22. POKORNÁ, A. et al., 2013. Ošetřovatelství v geriatrii: Hodnotící nástroje. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-43.6-5.
  23. SCHROTER-MORASCH, H., 2011. Dysfagie. In: Sborník referátů z teoretického semináře pořádaného AKL v Brně. 22.09.2011.
  24. TEDLA, M. et al., 2018. Poruchy polykání. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-188-5.
  25. TRAPL, M. et al., 2007. Dysphagia bedside screening for acute-stroke patiens: the Gugging Swallowing Screen. Online. Stroke, vol. 38, no. 11, s. 2948-2952. DOI: 10.1161/STROKEAHA.107.483933. Dostupné z: Dysphagia Bedside Screening for Acute-Stroke Patients | Stroke. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. VAŇÁSKOVÁ, E., 2004: Testování v rehabilitační praxi - cévní mozkové příhody. Brno: NCONZO. ISBN 80-7013-398-8.
  27. VYHLÁŠKA č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. Online. Dostupné z: 505/2006 Sb. Vyhláška, kterou se provádí zákon o sociálních službách.
  28. WARNECKE, T.; DZIEWAS, R. a LANGMORE, S., 2022. Neurogenic Dysphagia. Springer. ISBN 978-303-0421-42-7.
  29. ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Online. Dostupné z: 108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách. [citováno 2025-03-18].

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.