Listy klinické logopedie 2024, 8(2):47-53 | DOI: 10.36833/lkl.2024.027894
Kompetence klinického logopeda v poskytování různých terapeutických metod na neonatologických odděleních
- 1 FN Brno, odd. neonatologie, Obilní trh 11, 620 00 Brno, Česká republika.
- 2 Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Česká republika.
- 3 Poliklinika AGEL Plzeň, odd. klinické logopedie, Švihovská 14, 301 00 Plzeň, Česká republika.
V posledních letech začínají na neonatologických odděleních pracovat jako členové multidisciplinárního týmu také kliničtí logopedi. Vzhledem k absenci doporučeného postupu pro práci klinických logopedů na tomto typu oddělení se množí nejasnosti ohledně toho, jaké terapie je klinický logoped oprávněn provádět.
Klíčová slova: neonatologie, vývojová péče, bazální stimulace, Bobath koncept, respirační handling, viscerální manipulace, kraniosakrální terapie, responsivní vedení příjmu potravy.
Vloženo: 20. srpen 2024; Revidováno: 22. říjen 2024; Přijato: 22. říjen 2024; Zveřejněno: 14. prosinec 2024 Zobrazit citaci
Reference
- ALS, H.; LAWHON, G.; DUFFY, F. H.; McANULTY, G. B.; GIBES-GROSSMAN, R. et al., 1994. Individualized developmental care for the very low-birth-weight preterm infant. Online. JAMA, vol. 272, no. 11, pp. 853-858. DOI: 10.1001/jama.1994.03520110033025. Dostupné z: Individualized Developmental Care for the Very Low-Birth-Weight Preterm Infant: Medical and Neurofunctional Effects | JAMA | JAMA Network. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
- ALTIMIER, L. a R. PHILLIPS, 2016. The Neonatal Integrative Developmental Care Model: Advanced Clinical Applications of the Seven Core Measures for Neuroprotective Family-centered Developmental Care. Online. Newborn and Infant Nursing Reviews, vol. 16, no. 4, pp. 230-244. DOI: 10.1053/j.nainr.2016.09.030. Dostupné z: The Neonatal Integrative Developmental Care Model: Advanced Clinical Applications of the Seven Core Measures for Neuroprotective Family-centered Developmental Care - ScienceDirect. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
- ASHA (American Speech-Language-Hearing Association), 2004a. Knowledge and Skills Needed by Speech-Language Pathologists Providing Services to Infants and Families in the NICU Environment [Knowledge and Skills]. Online. www.asha.org. Dostupné z: Knowledge and Skills Needed by Speech-Language Pathologists Providing Services to Infants and Families in the NICU Environment. [citováno 2024-08-08].
- ASHA (American Speech-Language-Hearing Association), 2004b. Roles of Speech-Language Pathologists in the Neonatal Intensive Care Unit: Position Statement [Position Statement]. Online. www.asha.org. Dostupné z: Knowledge and Skills Needed by Speech-Language Pathologists Providing Services to Infants and Families in the NICU Environment. [citováno 2024-08-08].
- ASHA (American Speech-Language-Hearing Association), 2004c. Roles of Speech-Language Pathologists in the Neonatal Intensive Care Unit: Technical Report [Technical Report]. Online. www.asha.org. Dostupné z: Knowledge and Skills Needed by Speech-Language Pathologists Providing Services to Infants and Families in the NICU Environment.
- BARBOSA, V. M., 2013. Teamwork in the Neonatal Intensive Care Unit. Online. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, vol. 33, no. 1, pp. 5-26. DOI: 10.3109/01942638.2012.729556. Dostupné z: Teamwork in the Neonatal Intensive Care Unit: Physical & Occupational Therapy In Pediatrics: Vol 33 , No 1 - Get Access. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BLASCO, I.; PEŇALYER, P.; FERNÁNDÉZ-REGO, F. J.; TORRÓ-FERRERO, G.; PÉREZ-LOPÉZ, J. et al., 2023. Effects of Chest Physiotherapy in Preterm Infants with Respiratory Distress Syndrome: A Systematic Review. Online. Healthcare, vol. 11, no. 8, p. 1091. DOI: 10.3390/healthcare11081091. Dostupné z: Effects of Chest Physiotherapy in Preterm Infants with Respiratory Distress Syndrome: A Systematic Review. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BURKE, S., 2018. Systematic review of developmental care interventions in the neonatal intensive care unit since 2006. Online. Journal of Child Health Care, vol. 22, no. 2, pp. 269-286. DOI: 10.1177/1367493517753085. Dostupné z: Systematic review of developmental care interventions in the neonatal intensive care unit since 2006 - Sara Burke, 2018.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KHURANA, S.; KANE, A. F.; BROWN, S. E.; TARVER, T. a DUSING, S. E., 2020. Effect of neonatal therapy on the motor, cognitive, and behavioral development of infants born preterm: a systematic review. Online. Developmental medicine and child neurology, vol. 62, no. 6, pp. 684-692. DOI: 10.1111/dmcn.14485. Dostupné z: Effect of neonatal therapy on the motor, cognitive, and behavioral development of infants born preterm: a systematic review - Khurana - 2020 - Developmental Medicine & Child Neurology - Wiley Online Library. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LANARO, D.; RUFFINI, N.; MANZOTTI, A. a LISTA, G., 2017. Osteopathic manipulative treatment showed reduction of length of stay and costs in preterm infants: A systematic review and meta-analysis. Online. Medicine, vol. 96, no. 12, pp. 1-8. DOI: 10.1097/MD.0000000000006408. Dostupné z: Osteopathic manipulative treatment showed reduction of length of stay and costs in preterm infants: A systematic review and meta-analysis - PubMed.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LAU, C., 2016. Development of infant oral feeding skills: what do we know? Online. The American Journal of Clinical Nutrition, vol. 103, no. 2, pp. 616-621. DOI: 10.3945/ajcn.115.109603. Dostupné z: Development of infant oral feeding skills: what do we know?, , - ScienceDirect. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCFADDEN, A.; FITZPATRICK, B.; SHINWELL, S.; TOSH, K.; DONNAN, P. et al., 2021. Cue-based versus scheduled feeding for preterm infants transitioning from tube to oral feeding: the Cubs mixed-methods feasibility study. Online. Health Technology Assessment, vol. 25, no. 74, pp. 1-146. DOI: 10.3310/hta25740. Dostupné z: Cue-based versus scheduled feeding for preterm infants transitioning from tube to oral feeding: the Cubs mixed-methods feasibility study - PubMed. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- PINEDA, R.; PRINCE, D.; REYNOLDS, J.; GRABILL, M. a SMITH, M., 2020. Preterm infant feeding performance at term equivalent age differs from that of full-term infants. Online. Journal of Perinatology, vol. 40, pp. 646-654. DOI: 10.1038/s41372-020-0616-2. Dostupné z: Preterm infant feeding performance at term equivalent age differs from that of full-term infants | Journal of Perinatology. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- POTMĚŠILOVÁ, P.; POTMĚŠIL, M. a MAREČKOVÁ, M., 2023. Basal Stimulation as Developmental Support in At-Risk Newborns: A Literature Review. Online. Children, vol. 10, no. 2, p. 389. DOI: 10.3390/children10020389. Dostupné z: Basal Stimulation as Developmental Support in At-Risk Newborns: A Literature Review. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SAMANE, S.; YADOLLAH, Z. P.; MARZIEH, H.; KARIMOLLAH, H. T.; REZA Z. M. et al., 2022. Cue-based feeding and short-term health outcomes of premature infants in newborn intensive care units: a non-randomized trial. Online. BMC Pediatrics, vol. 6., no. 22. DOI: 10.1186/s12887-021-03077-1. Dostupné z: Cue-based feeding and short-term health outcomes of premature infants in newborn intensive care units: a non-randomized trial | BMC Pediatrics | Full Text [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- STURDIVANT, C., 2013. A Collaborative Approach to Defining Neonatal Therapy. Online. Newborn and Infant Nursing Reviews, vol. 13 no. 1, pp. 23-26. DOI: 10.1053/j.nainr.2012.12.010. Dostupné z: A Collaborative Approach to Defining Neonatal Therapy - ScienceDirect. [citováno 2024-08-08].
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.