Listy klinické logopedie 2024, 8(2):4-13 | DOI: 10.36833/lkl.2024.0222109

Opožděný vývoj jazykových schopností v kontextu dosavadních vědeckých poznatků

Mgr. Alžběta Zemánková
Foniatrická klinika 1. LF a VFN Praha, Žitná 24, 120 00 Praha 2, Česká republika
Katedra psychologie PedF UK, Myslíkova 7, 110 00 Praha 1, Česká republika.

Přehledová studie se věnuje tématu opožděného vývoje jazykových schopností (dále OVJ), který představuje rané opoždění v jazykovém vývoji. Toto rané opoždění může být symptomem některých neurovývojových poruch (nejčastěji poruchy autistického spektra, vývojové poruchy intelektu, vývojové poruchy jazyka a vývojové poruchy učení), nebo může v průběhu vývoje spontánně vymizet. Druhá varianta vývojové trajektorie se v komunitě českých klinických logopedů označuje jako OVJ prostý. V českém prostředí je na jedné straně upozorňováno na nadužívání tohoto termínu, na druhé straně zde postrádáme informace, které by danou kategorii jasněji ohraničily a vymezily situace, kdy můžeme označovat potíže v jazykovém vývoji tímto termínem. Tato studie proto podává přehled dosavadních poznatků, díky nimž můžeme vymezit kvalitu jazykových obtíží a věkové rozmezí, které lze k OVJ vztahovat. Dále na podkladě zahraničních výzkumů informuje o prevalenci, etiologii a diagnostice OVJ a jeho vztahu k neurovývojovým poruchám. Jsou zde popsány také konkrétní diagnostické postupy pro identifikaci OVJ v raném věku a pro odlišení OVJ prostého od OVJ doprovázejícího neurovývojové poruchy. Zvláštní prostor je v tomto směru věnován vývojové poruše jazyka v souvislosti s diagnostickými markery, které představují spolehlivý nástroj diferenciální diagnostiky, což je doloženo i řadou longitudinálních studií.

Klíčová slova: opožděný vývoj jazykových schopností, opožděný vývoj jazykových schopností prostý, diagnostika jazykového vývoje, neurovývojové poruchy, vývojová porucha jazyka

Vloženo: 18. září 2024; Revidováno: 13. říjen 2024; Přijato: 14. říjen 2024; Zveřejněno: 14. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zemánková A. Opožděný vývoj jazykových schopností v kontextu dosavadních vědeckých poznatků. Listy klinické logopedie. 2024;8(2):4-13. doi: 10.36833/lkl.2024.022.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental health disorders. 5th edition. Online. American Psychiatric Publishing, Inc. Dostupné z: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596. Přejít k původnímu zdroji...
  2. AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, 1993. Definitions of communication disorders and variations. Online. Dostupné z: www.asha.org/policy.
  3. ARMSTRONG, R. et al., 2017. Late talkers and later language outcomes: Predicting the different language trajectories. Online. International Journal of Speech-Language Pathology, vol. 19, no. 3, s. 237-250. DOI: 10.1080/17549507.2017.1296191. Dostupné z: Late talkers and later language outcomes: Predicting the different language trajectories - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. BISHOP, D. V. M. a HAYIOU-THOMAS, M. E, 2008. Heritability of specific language impairment depends on diagnostic criteria. Online. Genes, Brain and Behavior, vol. 7, no. 3, s. 365-372. DOI: 10.1111/j.1601-183X.2007.00360.x. Dostupné z: Heritability of specific language impairment depends on diagnostic criteria - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. BISHOP, D. V. M. et al., 2021. Parental phonological memory contributes to prediction of outcome of late talkers from 20 months to 4 years: a longitudinal study of precursors of specific language impairment. Online. Journal of Neurodevelopmental Disorders, vol. 4, s. 1-12. DOI: 10.1186/1866-1955-4-3. Dostupné z: Parental phonological memory contributes to prediction of outcome of late talkers from 20 months to 4 years: a longitudinal study of precursors of specific language impairment | Journal of Neurodevelopmental Disorders | Full Text. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2017. Dítě s opožděním ve vývoji řeči - čekat do třetího roku, nebo zahájit péči v raném věku? Online. Pediatrie pro praxi, roč. 18, č. 2, s. 114-116. DOI: 10.36290/PED.2017.020. Dostupné z: 08.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  7. CALDER, S. D. et al., 2024. Do parent-reported early indicators predict later developmental language disorder? A Raine Study investigation. Online. International Journal of Language & Communication Disorders, vol. 59, no. 1, s. 396-412. DOI: 10.1111/1460-6984.12950. Dostupné z: Do parent-reported early indicators predict later developmental language disorder? A Raine Study investigation - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. CARAVOLAS, M.; MIKULAJOVÁ, M.; DEFIOR, S. a SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., 2019. Multilanguage Assessment Battery of Early Literacy - MABEL. Dostupné z: https://www.eldel-mabel.net/.
  9. CARDILLO, R. et al., 2021. Pragmatic language in children and adolescents with autism spectrum disorder: Do theory of mind and executive functions have a mediating role? Online. Autism Research, vol. 14, no. 5, s. 932-945. DOI: 10.1002/aur.2423. Dostupné z: Pragmatic Language in Children and Adolescents With Autism Spectrum Disorder: Do Theory of Mind and Executive Functions Have a Mediating Role? - Cardillo - 2021 - Autism Research - Wiley Online Library. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. CLARK, C., 2007. Why families matter to literacy. London: National Literacy Trust. Dostupné z: Microsoft Word - Why families matter to literacy.doc.
  11. COLLISSON, B. A. et al., 2016. Risk and protective factors for late talking: An epidemiologic investigation. Online. The Journal of Pediatrics, vol. 172, s. 168-174. DOI: 10.1016/j.jpeds.2016.02.020. Dostupné z: Risk and Protective Factors for Late Talking: An Epidemiologic Investigation - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. CONTI-RAMSDEN, G.; BOTTING, N. a FARAGHER, B., 2001. Psycholinguistic markers for specific language impairment (SLI). Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 42, no. 6, s. 741-748. DOI: 10.1111/1469-7610.00770. Dostupné z: Psycholinguistic markers for specific language impairment (SLI) - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. ČERVENKOVÁ, B. et al., 2022. Sociálně pragmatická komunikační porucha. Online. Listy klinické logopedie, roč. 6. č. 2, s. 56-61. DOI: 10.36833/lkl.2022.018. Dostupné z: Social (Pragmatic) Communication Disorder. Přejít k původnímu zdroji...
  14. DALE, P. S. et al., 2003. Outcomes of early language delay: I. Predicting persistent and transient language difficulties at 3 and 4 years. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 46, no. 3, s. 544-560. DOI: 10.1044/1092-4388(2003/044). Dostupné z: Outcomes of early language delay: I. Predicting persistent and transient language difficulties at 3 and 4 years - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. DALE, P. S. a HAYIOU-THOMAS, M. E., 2013. Outcomes for late talkers: A twin study. In: RESCORLA, L. A. a DALE, P. S. (Eds.). Late talkers: Language development, interventions, and outcomes. Towson, MD: Paul H. Brookes Publishing, s. 241-257. ISBN 978-1-59857-253-7.
  16. DOLLAGHAN, C. A. et al., 1999. Maternal education and measures of early speech and language. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 42, no. 6, s. 1432-1443. DOI: 10.1044/jslhr.4206.1432. Dostupné z: (PDF) Maternal Education and Measures of Early Speech and Language. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. FENSON, L. et al., 1993. MacArthur Communicative Development Inventories. Norwich: Singular Publishing House ISBN: 978-1565931541.
  18. FENSON, L. et al., 2007. MacArthur Communicative Development Inventories. 2nd ed. Towson, MD: Paul H. Brookes Publishing. ISBN: 978-1557668844. Přejít k původnímu zdroji...
  19. FRANKE, H., 2014. Domácí gramotnostní prostředí dětí s různými jazykově-kognitivními profily. Dizertační práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie. Dostupné z: 1.
  20. HAMILTON, L. G. et al., 2016. The home literacy environment as a predictor of the early literacy development of children at family-risk of dyslexia. Online. Scientific Studies of Reading, vol. 20, no. 5, s. 401-419. DOI: 10.1080/10888438.2016.1213266. Dostupné z: Full article: The Home Literacy Environment as a Predictor of the Early Literacy Development of Children at Family-Risk of Dyslexia. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. HAWA, V. V. a SPANOUDIS, G., 2014. Toddlers with delayed expressive language: An overview of the characteristics, risk factors and language outcomes. Online. Research in Developmental Disabilities, vol. 35, no. 2, s. 400-407. DOI: 10.1016/j.ridd.2013.10.027. Dostupné z: Toddlers with delayed expressive language: an overview of the characteristics, risk factors and language outcomes - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. HOFF-GINSBERG, E., 1998. The relation of birth order and socioeconomic status to children's language experience and language development. Online. Applied Psycholinguistics, vol. 19, no. 4, s. 603-629. DOI: 10.1017/S0142716400010389. Dostupné z: The relation of birth order and socioeconomic status to children's language experience and language development | Applied Psycholinguistics | Cambridge Core. Přejít k původnímu zdroji...
  23. HULME, C. a SNOWLING, M. J., 2013. Developmental disorders of language learning and cognition. John Wiley & Sons. Dostupné z: L-G-0003904776-0002376285.pdf.
  24. CHIAT, S. a ROY, P., 2008. Early phonological and sociocognitive skills as predictors of later language and social communication outcomes. Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 49, no. 6, s. 635-645. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2008.01881.x. Dostupné z: Early phonological and sociocognitive skills as predictors of later language and social communication outcomes - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. CHILOSI, A. M. et al., 2019. Which linguistic measures distinguish transient from persistent language problems in Late Talkers from 2 to 4 years? A study on Italian speaking children. Online. Research in Developmental Disabilities, vol. 89, s. 59-68. DOI: 10.1016/j.ridd.2019.03.005. Dostupné z: Which linguistic measures distinguish transient from persistent language problems in Late Talkers from 2 to 4 years? A study on Italian speaking children - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. IUZZINI-SEIGEL, J.; HOGAN, T. P. a GREEN, J. R., 2017. Speech inconsistency in children with childhood apraxia of speech, language impairment, and speech delay: Depends on the stimuli. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 60, no. 5, s. 1194-1210. DOI: 10.1044/2016_JSLHR-S-15-0184. Dostupné z: Speech Inconsistency in Children With Childhood Apraxia of Speech, Language Impairment, and Speech Delay: Depends on the Stimuli - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. KAPALKOVÁ, S., 2019. Laheyovej metóda ako efektívny nástroj hodnotenia komunikácie rizikových detí v ranom veku. Online. Listy klinické logopedie, roč. 3, č. 1, s. 8-12. DOI: 10.36833/lkl.2019.003. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/pdfs/lkl/2019/01/03.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  28. KAPALKOVÁ, S. et al., 2010. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociace logopédov. ISBN 978-80-89113-83-5.
  29. KAPALKOVÁ, S. a TOKÁROVÁ, O., 2017. Schopnosť opakovania pseudoslov ako doplnok informácie o rodinnej anamnéze dieťaťa. Online. Listy klinické logopedie, roč. 1, č. 1, s. 56-60. DOI: 10.36833/lkl.2017.014. Dostupné z: A NONWORD REPETITION ABILITY AS A COMPLEMENT TO A FAMILY HISTORY OF A CHILD. Přejít k původnímu zdroji...
  30. KAUTTO, A.; JANSSON-VERKASALO, E. a MAINELA-ARNOLD, E., 2021. Generalized slowing rather than inhibition is associated with language outcomes in both late talkers and children with typical early development. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 64, no. 4, s. 1222-1234. DOI: 10.1044/2020_JSLHR-20-00523. Dostupné z: Generalized Slowing Rather Than Inhibition Is Associated With Language Outcomes in Both Late Talkers and Children With Typical Early Development | Journal of Speech, Language, and Hearing Research. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 80-247-1110-9.
  32. KORPILAHTI, P.; KALJONEN, A. a JANSSON-VERKASALO, E., 2016. Identification of biological and environmental risk factors for language delay: The Let's Talk STEPS study. Online. Infant Behavior and Development, vol. 42, s. 27-35. DOI: 10.1016/j.infbeh.2015.08.008. Dostupné z: Identification of biological and environmental risk factors for language delay: The Let's Talk STEPS study - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  33. KUCHARSKÁ, A.; ŠPAČKOVÁ, K.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.; SOTÁKOVÁ, H.; PRESSLEROVÁ P.; KUČEROVÁ O. a CHVÁL, M., 2021. PorTex - Porozumění textu. Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. Dostupné z: Testová baterie - PorTex - Porozumění textu.
  34. LECHTA, V. et al., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
  35. LEONARD, L. B., 2017. Specific language impairment. Online. Oxford Research Encyclopedia of Psychology. DOI: 10.1093/acrefore/9780190236557.013.64. Dostupné z: Specific Language Impairment | Oxford Research Encyclopedia of Psychology. Přejít k původnímu zdroji...
  36. MÁLKOVÁ, G.; SMOLÍK, F. a NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M., 2024. Baterie diagnostických testů jazyka - BDTJ. Praha: Karolinum. Dostupné z: Vývoj a standardizace baterie diagnostických testů jazyka.
  37. MCCUE HORWITZ, S. et al., 2023. Language delay in a community cohort of young children. Online. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 42, no. 8, s. 932-940. DOI: 10.1097/01.CHI.0000046889.27264.5E. Dostupné z: Language delay in a community cohort of young children - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. NEUBAUER, K. et al., 2018. Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1390-1.
  39. NORBURY, C. F., 2014. Practitioner review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 55, no. 3, s. 204-216. DOI: 10.1111/jcpp.12154. Dostupné z: Practitioner Review: Social (pragmatic) communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. NOURAEY, P.; AYATOLLAHI, M. A. a MOGHADAS, M., 2012. Late language emergence: a literature review. Online. Sultan Qaboos University Medical Journal, vol. 21, no. 2, s. e182. DOI: 10.18295/squmj.2021.21.02.005. Dostupné z: (PDF) Late Language Emergence: A literature Review. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. NOVÁKOVÁ SCHÖFFELOVÁ, M. a MIKULAJOVÁ, M., 2020. Multijazykový test na hodnocení jazykových schopností (MAIN). Online. ZAS Papers in Linguistics, vol. 64. Dostupné z: MAIN_Czech_2020_New.pdf.
  42. PAILLEREAU, N.; SMOLÍK, F.; SLOUPOVÁ, T.; CHLÁDKOVÁ, K.; JARŮŠKOVÁ, L.; FIALOVÁ, T.; DVOŘÁKOVÁ, B.; OCELÁKOVÁ, Z.; UNGROVÁ, V.; KYNČLOVÁ, K.; PEŠEK, J. a KADAVÁ, Š., 2023. Dovyko I a Dovyko II: Dotazníky pro screening jazykového vývoje u dětí od 8 do 30 měsíců. Praha: Psychologický ústav AV ČR. Dostupné z: DOVYKO-I-a-II-manual.pdf.
  43. PETRUCCELLI, N.; BAVIN, E. L. a BRETHERTON, L., 2012. Children with specific language impairment and resolved late talkers: Working memory profiles at 5 years. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 55, no. 6, s. 1690-1703. DOI: 10.1044/1092-4388(2012/11-0288). Dostupné z: Children with specific language impairment and resolved late talkers: working memory profiles at 5 years - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. POSPÍŠILOVÁ, L., 2018. Opožděný vývoj řeči. In: Neubauer, K. et al. Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, s. 268-282. ISBN 978-80-262-1390-1.
  45. RESCORLA, L., 2011. Late talkers: Do good predictors of outcome exist? Online. Developmental disabilities research reviews, vol. 17, no. 2, s. 141-150. DOI: 10.1002/ddrr.1108. Dostupné z: Late talkers: do good predictors of outcome exist? - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  46. RESCORLA, L. a ROBERTS, J., 2002. Nominal versus verbal morpheme use in late talkers at ages 3 and 4. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 45, no. 6, s. 1219-1231. DOI: 1044/1092-4388(2002/098). Dostupné z: Nominal versus verbal morpheme use in late talkers at ages 3 and 4 - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  47. RICE, M. L., 1997. Specific language impairments: in search of diagnostic markers and genetic contributions. Online. Mental retardation and developmental disabilities research reviews, vol. 3, no. 4, s. 350-357. DOI: 10.1002/(SICI)1098-2779(1997)3:43.0.CO;2-U. Dostupné z: Specific language impairments: In search of diagnostic markers and genetic contributions - Rice - 1997 - Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews - Wiley Online Library. Přejít k původnímu zdroji...
  48. RICE, M. L., 2012. Toward epigenetic and gene regulation models of specific language impairment: Looking for links among growth, genes, and impairments. Online. Journal of neurodevelopmental disorders, vol. 4, s. 1-14. DOI: 10.1186/1866-1955-4-27. Dostupné z: Toward epigenetic and gene regulation models of specific language impairment: looking for links among growth, genes, and impairments | Journal of Neurodevelopmental Disorders | Full Text. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. RICE, M. L. a WEXLER, K., 2001. Test of early grammatical impairment (TEGI). Dostupné z: TEGI Manual with Norms.pdf.
  50. RICE, M. L.; TAYLOR, C. L. a ZUBRICK, S. R., 2008. Language outcomes of 7-year-old children with or without a history of late language emergence at 24 months. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 51, no. 2, s. 394-407. DOI: 10.1044/1092-4388(2008/029). Dostupné z: Language outcomes of 7-year-old children with or without a history of late language emergence at 24 months - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. RUBIO-FERNANDEZ, P., 2021. Pragmatic markers: the missing link between language and Theory of Mind. Online. Synthese, vol. 199, no. 1, s. 1125-1158. DOI: 10.1007/s11229-020-02768-z. Dostupné z: Pragmatic markers: the missing link between language and Theory of Mind | Synthese. Přejít k původnímu zdroji...
  52. SANSAVINI, A. et al., 2021. Developmental language disorder: Early predictors, age for the diagnosis, and diagnostic tools. A scoping review. Online. Brain Sciences, vol. 11, no. 5, s. 654. DOI: 10.3390/brainsci11050654. Dostupné z: Developmental Language Disorder: Early Predictors, Age for the Diagnosis, and Diagnostic Tools. A Scoping Review - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  53. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a CARAVOLAS, M., 2013 a 2017. Baterie testů fonologických schopností. 1. a 2. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  54. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. A a SMOLÍK, F., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN 9788024742403.
  55. SHRIBERG, L. D.; TOMBLIN, J. B. a MCSWEENY, J. L., 1999. Prevalence of speech delay in 6-year-old children and comorbidity with language impairment. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 42, no. 6, s. 1461-1481. DOI: 10.1044/jslhr.4206.1461. Dostupné z: Prevalence of speech delay in 6-year-old children and comorbidity with language impairment - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  56. SMOLÍK, F. a VÁVRŮ, P., 2014. Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: Disproportionate impairment of verbs and clitics. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 57, no. 3, s. 837-849. DOI: 10.1044/2014_JSLHR-L-12-0384. Dostupné z: Sentence Imitation as a Marker of SLI in Czech: Disproportionate Impairment of Verbs and Clitics | Journal of Speech, Language, and Hearing Research. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  57. SMOLÍK, F. a BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2017. Stručný dotazník dětského slovníku: vývoj a normy nástroje pro screening vývoje jazyka v raném věku. Československá psychologie: časopis pro psychologickou teorii a praxi. roč. 61, č. 5, s. 460-473. ISSN 0009-062X.
  58. SNOWLING, M. J. a MELBY-LERVÅG, M., 2016. Oral language deficits in familial dyslexia: A meta-analysis and review. Online. Psychological Bulletin, vol. 142, no. 5, s. 498. DOI: 10.1037/bul0000037. Dostupné z: APA PsycNet FullTextHTML page. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  59. SNOWLING, M. J.; HULME, C. a NATION, K., 2020. Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Online. Oxford Review of Education, vol. 46, no. 4, s. 501-513. DOI: 10.1080/03054985.2020.1765756. Dostupné z: Defining and understanding dyslexia: past, present and future - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  60. SNOWLING, M. J. et al., 2020. Dyslexia and developmental language disorder: Comorbid disorders with distinct effects on reading comprehension. Online. Journal of Child Psychology and Psychiatry, vol. 61, no. 6, s. 672-680. DOI: 10.1111/jcpp.13140. Dostupné z: Dyslexia and Developmental Language Disorder: comorbid disorders with distinct effects on reading comprehension - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  61. SOLNÁ, G. a ČERVENKOVÁ, B., 2022. TEPO - Test porozumění větám. Brno: Code creator, s.r.o. 2022. ISBN: 978-80-88246-90-9.
  62. SWINEFORD, L. B. et al., 2014. Social (pragmatic) communication disorder: A research review of this new DSM-5 diagnostic category. Online. Journal of neurodevelopmental disorders, vol. 6, s. 1-8. DOI: 10.1186/1866-1955-6-41. Dostupné z: Social (pragmatic) communication disorder: a research review of this new DSM-5 diagnostic category | Journal of Neurodevelopmental Disorders | Full Text. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  63. SYLVESTRE, A. et al., 2018. Prediction of the outcome of children who had a language delay at age 2 when they are aged 4: Still a challenge. Online. International Journal of Speech-Language Pathology, vol. 20, no. 7, s. 731-744. DOI: 10.1080/17549507.2017.1355411. Dostupné z: Prediction of the outcome of children who had a language delay at age 2 when they are aged 4: Still a challenge - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  64. ŠKODOVÁ, E. a JEDLIČKA, I., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
  65. ŠKODOVÁ, E. et al., 2007. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
  66. TAYLOR, L. J. a WHITEHOUSE, A. J., 2016. Autism spectrum disorder, language disorder, and social (pragmatic) communication disorder: overlaps, distinguishing features, and clinical implications. Online. Australian Psychologist, vol. 51, no. 4, s. 287-295. DOI: 10.1111/ap.1222. Dostupné z: Autism Spectrum Disorder, Language Disorder, and Social (Pragmatic) Communication Disorder: Overlaps, Distinguishing Features, and Clinical Implications - Taylor - 2016 - Australian Psychologist - Wiley Online Library. Přejít k původnímu zdroji...
  67. TOMBLIN, J. B. et al., 1997. Prevalence of specific language impairment in kindergarten children. Online. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, vol. 40, no. 6, s. 1245-1260. DOI: 10.1044/jslhr.4006.1245. Dostupné z: Prevalence of specific language impairment in kindergarten children - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  68. TSYBINA, I. a ERIKS-BROPHY, A., 2007. Issues in research on children with early language delay. Online. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, vol. 34, no. Fall, s. 118-133. DOI: 10.1044/cicsd_34_F_118. Dostupné z: Issues in Research on Children With Early Language Delay | Contemporary Issues in Communication Science and Disorders. Přejít k původnímu zdroji...
  69. VANDER STAPPEN, C., 2019. Contributions of phonological awareness and rapid automatized naming to word reading and spelling: new insights from intervention, longitudinal, and neuroimaging studies. PhD Thesis. Lovaň: Université Catholique de Louvain.
  70. VANDER STAPPEN, C.; REYBROECK, M. van, 2018. Phonological awareness and rapid automatized naming are independent phonological competencies with specific impacts on word reading and spelling: an intervention study. Online. Frontiers in Psychology, vol. 9, s. 320. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.00320. Dostupné z: Frontiers | Phonological Awareness and Rapid Automatized Naming Are Independent Phonological Competencies With Specific Impacts on Word Reading and Spelling: An Intervention Study. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  71. WEISMER, S. E. et al., 2013. Fast mapping in late-talking toddlers. Online. Applied Psycholinguistics, vol. 34, no. 1, s. 69-89. DOI: 0.1017/S0142716411000610. Dostupné z: Fast Mapping in Late-Talking Toddlers - PMC. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  72. WEISMER, S. E. et al., 2020. A preliminary epidemiologic study of social (pragmatic) communication disorder relative to autism spectrum disorder and developmental disability without social communication deficits. Online. Journal of autism and developmental disorders, vol. 51, no. 8, s. 2686-2696. DOI: 10.1007/s10803-020-04737-4. Dostupné z: A Preliminary Epidemiologic Study of Social (Pragmatic) Communication Disorder Relative to Autism Spectrum Disorder and Developmental Disability Without Social Communication Deficits - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  73. WEISMER, S. E. et al., 2021. A preliminary epidemiologic study of social (pragmatic) communication disorder in the context of developmental language disorder. Online. International journal of language & communication disorders, vol. 56, no. 6, s. 1235-1248. DOI: 10.1111/1460-6984.12664. Dostupné z: A preliminary epidemiologic study of social (pragmatic) communication disorder in the context of developmental language disorder - PubMed. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  74. WORLD HEALTH ORGANIZATION, 1993. International classification of diseases. 10th revision. Online. Dostupné z: ICD-10 Version:2019.
  75. WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2022. International Classification of Diseases. 11th revision. Online. Dostupné z: ICD-11.
  76. ZEMÁNKOVÁ, A., in preparation. Diagnostické markery vývojové poruchy jazyka v českém jazykovém prostředí. Dizertační práce. Praha: Univerzita Karlova; PedF, Katedra psychologie.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.