Listy klinické logopedie 2023, 7(2):38-46 | DOI: 10.36833/lkl.2023.0161514

Adaptácia metodiky podľa Yarussa a Reardon-Reeves na terapiu zajakavosti u detí

Kristína Mocsári, Jana Marková
Katedra logopédie, Ústav psychologických a logopedických štúdií, Pedagogická fakulta UK, Račianska 59, 813 34 Bratislava, Slovenská republika.

Úvod: Zajakavosť predstavuje komplexné narušenie komunikačnej schopnosti, zvyčajne sa objavuje už v predškolskom veku. Napriek tomu, že u niektorých detí môže dôjsť k spontánnej náprave, považujeme za dôležité venovať sa terapii zajakavosti už v predškolskom veku, nakoľko u mnohých detí môže bez terapie pretrvávať problém do neskoršieho veku až dospelosti.

Klíčová slova: Zajakavosť, terapia zajakavosti, predškolský vek, nepriama terapia, efektivita terapie

Vloženo: 25. březen 2023; Revidováno: 16. září 2023; Přijato: 18. září 2023; Zveřejněno: 14. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mocsári K, Marková J. Adaptácia metodiky podľa Yarussa a Reardon-Reeves na terapiu zajakavosti u detí. Listy klinické logopedie. 2023;7(2):38-46. doi: 10.36833/lkl.2023.016.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BLOODSTEIN, O., BERNSTEIN RATNER, N., BRUNDAGE, S. B., 2021. A handbook on stuttering. 7. vyd. San Diego, USA: Plural Publishing, Inc. ISBN 978-1-63550-317-3.
  2. BUNTOVÁ, D., 2013. Hodnotenie zrozumiteľnosti reči u detí. In: Logopaedica XVI, s. 49-54.
  3. DE SONNEVILLE-KOEDOOT, C., STOLK, E., RIETVELD, T., FRANKEN, M. C., 2015. Direct versus Indirect Treatment for Preschool Children who Stutter: The RESTART Randomized Trial. PLoS ONE. [online]. 10(7), s. 1-17. DOI: 10.1371/journal.pone.0133758. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. GARDNER, H., FROUD, K., McCLELLAND, A., VAN DER LELY, H. K. J., 2006. Development of the Grammar and Phonology Screening (GAPS) test to assess key markers of specific language and literacy difficulties in young children. International Journal of Language & Communication Disorders. [online]. 41(5), s. 513-540. DOI: 10.1080/13682820500442644. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. GUITAR, B., 2019. Stuttering: An Integrated Approach to Its Nature and Treatment. 5. vyd. Philadelphia, USA: Wolters Kluwer. ISBN 978-1496346124.
  6. HERDER, C., HOWARD, C., NYE, C., VANRYCKEGHEM, M., 2006. Effectiveness of Behavioral Stuttering Treatment: A Systematic Review and Meta-Analysis. Contemporary Issues in Communication Science and Disorders. [online]. 33(1), s. 61-73. DOI: 10.1044/cicsd_33_S_61. Přejít k původnímu zdroji...
  7. HOWELL, P., 2007. Signs of developmental stuttering up to age eight and at 12 plus. Clinical Psychology Review. [online]. 27(3), s. 287-306. DOI: 10.1016/j.cpr.2006.08.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. JONES, M., ONSLOW, M., PACKMAN, A., WILLIAMS, S., ORMOND, T., SCHWARZ, I., GEBSKI, V., 2005. Randomised controlled trial of the Lidcombe programme of early stuttering intervention. British Medical Journal. [online]. 331(7518), s. 659-661. DOI: 10.1136/bmj.38520.451840.E0. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. KAPALKOVÁ, S., NEMCOVÁ, M., 2020. MAIN: Slovak version and pilot data. In: ZAS Papers in Linguistics. Bd. 64. [online]. s. 199-205. DOI: 10.21248/zaspil.64.2020.574. Přejít k původnímu zdroji...
  10. LECHTA, V. et al., 2005. Zajakavosť - integratívny prístup. Diagnostika. Bratislava: LIEČREH GÚTH. ISBN 80-88932-17-3.
  11. LECHTA, V., 2010. Koktavost: Integrativní přístup. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-643-8.
  12. LECHTA, V., 2016. Zajakavosť. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 121-142. ISBN 978-80-223-4165-3.
  13. McLEOD, S., HARRISON, L. J., McCORMACK, J., 2012. The Intelligibility in Context Scale: Validity and Reliability of a Subjective Rating Measure. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 55(2), s. 648-656. DOI: 10.1044/1092-4388(2011/10-0130). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. ONSLOW, M., O'BRIAN, S., 2013. Management of childhood stuttering. Journal of Paediatrics and Child Health. [online]. 49(2), s. E112-E115. DOI: 10.1111/jpc.12034. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. POLIŠENSKÁ, K., KAPALKOVÁ, S., 2014. Improving Child Compliance on a Computer-Administered Nonword Repetition Task. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 57(3), s. 1060-1068. DOI: 10.1044/1092-4388(2013/13-0014). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. REILLY, S. et al., 2013. Natural History of Stuttering to 4 Years of Age: A Prospective Community-Based Study. Pediatrics. [online]. 132(3), s. 460-467. DOI: 10.1542/peds.2012-3067. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. STARKWEATHER, C. W., GOTTWALD, S. R., HALFOND, M. M., 1990. Stuttering prevention a clinical method. New Jersey, USA: Prentice - Hall. ISBN 978-0138589943.
  18. VICENOVÁ, Z., 2011. Možnosti aplikácie skríningového nástroja GAPS u slovenských detí. Diplomová práca. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, Katedra logopédie. Vedúci práce Mgr. Svetlana Kapalková, PhD.
  19. WARD, D., 2018. Stuttering and Cluttering: Frameworks for Understanding and Treatment. 2. vyd. Milton: Routledge. ISBN 9780203892800.
  20. YAIRI, E., AMBROSE, N. G., 1999. Early Childhood Stuttering I: Persistency and Recovery Rates. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. [online]. 42(5), s. 1097-1112. DOI: 10.1044/jslhr.4205.1097. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. YAIRI, E., SEERY, C. H., 2021. Stuttering: Foundations and Clinical Applications. 3. vyd. San Diego, USA: Plural Publishing. ISBN 9781635503562.
  22. YARUSS, J. S., COLEMAN, C., HAMMER, D., 2006. Treating preschool children who stutter: description and preliminary evaluation of a family-focused treatment approach. Language, Speech and Hearing Services in Schools. [online]. 37(2), s. 118-136. DOI: 10.1044/0161-1461(2006/014). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. YARUSS, J. S., REARDON-REEVES, N., 2017. Early Childhood Stuttering Therapy: A Practical Guide. McKinney, USA: Stuttering Therapy Resources. ISBN 978-0983753872.
  24. YARUSS, J. S., REARDON-REEVES, N., 2019. Rozhovor. In KUMMER, A. 20Q: Early Childhood Stuttering: Less-Direct and More-Direct Treatment. Dostupné z: https://www.speechpathology.com/articles/20q-early-childhood-stuttering-less-20233.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.