Listy klinické logopedie 2023, 7(2):19-26 | DOI: 10.36833/lkl.2023.0203113
Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka
- Soukromá praxe Neurodiverzita.cz, Plaská 7, 150 00 Praha 5, Česká republika.
Cílem práce je popsat roli paradigmatu neurodiverzity ve vnímání autismu a zhodnotit jeho implikace pro klinickou praxi. Diagnostická kritéria a konceptualizace autismu prošla během posledního století řadou změn. Původně byl autismus součástí konceptu schizofrenie, následovalo Kannerovo pojetí, které bylo později rozšířeno o Aspergerův syndrom. Výrazné generalizační změny v klasifikaci autismu jsou patrné v 5. vydání DSM i 11. revizi MKN. Tradiční medicínské modely autismu, jako je triáda postižení a teorie mysli, v důsledku štěpicí povahy medicínského jazyka nedostačují k popisu celku autistické zkušenosti. Štěpení může ovlivňovat způsoby intervence, stejně jako rodičovský i odborný přístup ke klientovi a jeho vlastní identitu. Přínos diagnostiky pro klinickou praxi je tak limitovaný, diagnostické nástroje autismu převážně nejsou koncipovány pro správnou diferenciaci souběžně se vyskytujících diagnóz, zejména traumatu. Práce s diagnózou nese riziko, že části klientovy zkušenosti budeme přisuzovat diagnóze, namísto abychom je viděli jako smysluplné v kontextu individuálního vývoje. Přínosem paradigmatu neurodiverzity je to, že nabízí jazyk, skrze který se můžeme vztahovat k celku klientovy zkušenosti.
Klíčová slova: autismus, ADHD, trauma, neurodiverzita
Vloženo: 28. srpen 2023; Revidováno: 22. říjen 2023; Přijato: 22. říjen 2023; Zveřejněno: 14. prosinec 2023 Zobrazit citaci
Reference
- ALDRED, C., GREEN, J., ADAMS, C., 2004. A new social communication intervention for children with autism: pilot randomised controlled treatment study suggesting effectiveness. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 45(8), s. 1420-1430. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2004.00848.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ALKHALDI, R. S., SHEPPARD, E., MITCHELL, P., 2019. Is there a link between autistic people being perceived unfavorably and having a mind that is difficult to read?. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 49(10), s. 3973-3982. DOI: 10.1007/s10803-019-04101-1.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ALVAREZ, A., 2012. Live company: Psychoanalytic psychotherapy with autistic, borderline, deprived and abused children. Londýn: Routledge. ISBN 9780203713839.
Přejít k původnímu zdroji...
- AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5. vyd. Dostupné z: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596.
Přejít k původnímu zdroji...
- ASPERGER, H., 1944. Die "Autistischen psychopathen" im kindesalter. Archiv für psychiatrie und nervenkrankheiten. 117(1), s. 76-136. DOI: 10.1007/bf01837709. Dostupné z: https://sci-hub.se/10.1007/BF01837709.
Přejít k původnímu zdroji...
- BAGGS, M., 2007. In My Language. [online]. YouTube. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=JnylM1hI2jc.
- BARON-COHEN, S., 1988. Social and pragmatic deficits in autism: Cognitive or affective?. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 18(3), s. 379-402. DOI: 10.1007/BF02212194.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BARON-COHEN, S., LESLIE, A. M., FRITH, U., 1985. Does the autistic child have a "theory of mind"?. Cognition. [online]. 21(1), s. 37-46. DOI: 10.1016/0010-0277(85)90022-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BARON-COHEN, S., WHEELWRIGHT, S., 2004. The empathy quotient: an investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 34, s. 163-175. DOI: 10.1023/b:jadd.0000022607.19833.00.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BAUDINO, L. M., 2010. Autism spectrum disorder: A case of misdiagnosis. American Journal of Dance Therapy. [online]. 32(2), s. 113-129. DOI: 10.1007/s10465-010-9095-x.
Přejít k původnímu zdroji...
- BLEULER, E., 1950. Dementia praecox or the group of schizophrenias. New York: International Universities Press.
- BOLIS, D., BALSTERS, J., WENDEROTH, N., BECCHIO, C., SCHILBACH, L., 2018. Beyond autism: Introducing the dialectical misattunement hypothesis and a Bayesian account of intersubjectivity. Psychopathology. [online]. 50(6), s. 355-372. DOI: 10.1159/000484353.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOLIS, D., DUMAS, G., SCHILBACH, L., 2023. Interpersonal attunement in social interactions: from collective psychophysiology to inter-personalized psychiatry and beyond. Philosophical Transactions of the Royal Society B. [online]. 378(1870), s. 20210365. DOI: 10.1098/rstb.2021.0365.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOTHA, M., CAGE, E., 2022. "Autism research is in crisis": A mixed method study of researcher's constructions of autistic people and autism research. Frontiers in Psychology. [online]. 13, s. 7397. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1050897.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BROOK, Y., 2023. How talking therapists experience working with adult clients who have autism. Counselling and Psychotherapy Research. [online]. 23(1), s. 235-246. DOI: 10.1002/capr.12591.
Přejít k původnímu zdroji...
- CARVETH, D., 2023. The Crisis in Psychoanalysis. [online]. YouTube. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=a56kfAtLqtU.
- CASHIN, A., BARKER, P., 2009. The triad of impairment in autism revisited. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing. [online]. 22(4), s. 189-193. DOI: 10.1111/j.1744-6171.2009.00198.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CASSIDY, S., BRADLEY, L., SHAW, R., BARON-COHEN, S., 2018. Risk markers for suicidality in autistic adults. Molecular autism. [online]. 9, s. 1-14. DOI: 10.1186/s13229-018-0226-4.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CHAPMAN, R., 2020. Defining neurodiversity for research and practice. In: Neurodiversity studies: A new critical paradigm. 1. vyd. Routledge, s. 218-220. ISBN 9780429322297.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHEN, Y. L., MARTIN, W., VIDIKSIS, R., PATTEN, K., 2021. Supporting peer engagement in adolescents on the autism spectrum with an inclusive, interest-based school. Rukopis předaný k publikování. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/.
- CHEN, Y. L., SENANDE, L. L., THORSEN, M., PATTEN, K., 2021. Peer preferences and characteristics of same-group and cross-group social interactions among autistic and non-autistic adolescents. Autism. [online]. 25(7), s. 1885-1900. DOI: 10.1177/13623613211005918.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CONSTANTINO, C. D., 2018, September. What can stutterers learn from the neurodiversity movement?. Seminars in Speech and Language. [online]. 39(4), s. 382-396. DOI: 10.1055/s-0038-1667166.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CROMPTON, C. J., ROPAR, D., EVANS-WILLIAMS, C. V., FLYNN, E. G., FLETCHER-WATSON, S., 2020. Autistic peer-to-peer information transfer is highly effective. Autism. [online]. 24(7), s. 1704-1712. DOI: 10.1177/1362361320919286.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DAVID ZELAZO, P., JACQUES, S., BURACK, J. A., FRYE, D., 2002. The relation between theory of mind and rule use: evidence from persons with autism-spectrum disorders. Infant and Child Development: An International Journal of Research and Practice. [online]. 11(2), s. 171-195. DOI: 10.1002/icd.304.
Přejít k původnímu zdroji...
- DELL'OSSO, L., CREMONE, I. M., NARDI, B., TOGNINI, V., CASTELLANI, L., PERRONE, P., AMATORI, G., CARPITA, B., 2023. Comorbidity and Overlaps between Autism Spectrum and Borderline Personality Disorder: State of the Art. Brain Sciences. [online]. 13(6), s. 862. DOI: 10.3390/brainsci13060862.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- DETHORNE, L. S., SEARSMITH, K., 2021. Autism and neurodiversity: Addressing concerns and offering implications for the school-based speech-language pathologist. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. [online]. 6(1), s. 184-190. DOI: 10.1044/2020_PERSP-20-00188.
Přejít k původnímu zdroji...
- DODDS, R. L., 2021. An exploratory review of the associations between adverse experiences and autism. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. [online]. 30(8), s. 1093-1112. DOI: 10.1080/10926771.2020.1783736.
Přejít k původnímu zdroji...
- DONOVAN, M. P., 2020. The Department of Defense Comprehensive Autism Care Demonstration Annual Report. Report to the Committees on Armed Services of the Senate and House of Representatives. Dostupné z: https://www.health.mil.
- DYCK, E., RUSSELL, G., 2020. Challenging psychiatric classification: Healthy autistic diversity and the neurodiversity movement. Healthy minds in the twentieth century: In and beyond the asylum. [online]. s. 167-187. Dostupné z: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-27275-3_8.
Přejít k původnímu zdroji...
- ENGEL, G. L., 1977. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science. [online]. 196(4286), s. 129-136. DOI: 10.1126/science.847460.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EVANS, B., 2013. How autism became autism: The radical transformation of a central concept of child development in Britain. History of the human sciences. [online]. 26(3), s. 3-31. DOI: 10.1177/0952695113484320.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FAIRBAIRN, W. R. D., 1940. Schizoid factors in the personality. In: Psychoanalytic Studies of the Personality. Routlege, 1952. ISBN 9780203129449.
- FRIGAUX, A., EVRARD, R., LIGHEZZOLO-ALNOT, J., 2019. ADI-R and ADOS and the differential diagnosis of autism spectrum disorders: Interests, limits and openings. L'encephale. [online]. 45(5), s. 441-448. DOI: 10.1016/j.encep.2019.07.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GERNSBACHER, M. A., YERGEAU, M., 2019. Empirical failures of the claim that autistic people lack a theory of mind. Archives of scientific psychology. [online]. 7(1), s. 102. DOI: 10.1037/arc0000067.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GREAVES-LORD, K., SKUSE, D., MANDY, W., 2022. Innovations of the ICD-11 in the field of Autism Spectrum Disorder: A psychological approach. Clinical Psychology in Europe. [online]. 4. DOI: 10.32872/cpe.10005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HACKING, I., 2009. Autistic autobiography. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences. [online]. 364(1522), s. 1467-1473. DOI: 10.1098/rstb.2008.0329.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HAPPÉ, F., RONALD, A., PLOMIN, R., 2006. Time to give up on a single explanation for autism. Nature neuroscience. [online]. 9(10), s. 1218-1220. DOI: 10.1038/nn1770.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HAPPÉ, F., RONALD, A., 2008. The 'fractionable autism triad': a review of evidence from behavioural, genetic, cognitive and neural research. Neuropsychology review. [online]. 18, s. 287-304. DOI: 10.1007/s11065-008-9076-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HULL, L., LEVY, L., LAI, M. C., PETRIDES, K. V., BARON-COHEN, S., ALLISON, C., SMITH, P., MANDY, W., 2021. Is social camouflaging associated with anxiety and depression in autistic adults?. Molecular autism. [online]. 12(1), s. 1-13. DOI: 10.1186/s13229-021-00421-1.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KANNER, L., 1943. Autistic disturbances of affective contact. Nervous child. [online]. 2(3), s. 217-250. Dostupné z: kanner.1943.pdf (th-hoffmann.eu).
- KANNER, L., 1971. Follow-up study of eleven autistic children originally reported in 1943. Journal of autism and childhood schizophrenia. [online]. 1(2), s. 119-145. DOI: 10.1007/BF01537953.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KAREN, W., 2022. What is Induced Psychological Splitting and Why Does it Matter? Dostupné z: https://karenwoodall.blog/2022/09/13/what-is-induced-psychological-splitting-and-why-does-it-matter/.
- KILDAHL, A. N., BAKKEN, T. L., IVERSEN, T. E., HELVERSCHOU, S. B., 2019. Identification of post-traumatic stress disorder in individuals with autism spectrum disorder and intellectual disability: A systematic review. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities. [online]. 12(1-2), s. 1-25. DOI: 10.1080/19315864.2019.1595233.
Přejít k původnímu zdroji...
- KLEIN, M., 1975. Love, guilt and reparation and other works 1921-1945: Hogarth Press. ISBN 9780701204082.
- KOLVIN, I., 1971. Psychoses in childhood - a comparative study. In: RUTTER, M. (ed.). Infantile Autism: Concepts, characteristics and treatment. Churchill-Livingstone, 1971, s. 7-26.
- KUHN, T. S., 2012. The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 9780226458113.
Přejít k původnímu zdroji...
- KUNC, N., VAN DER KLIFT, E., 2019. Being Realistic Isn't Realistic: Collected essays on disability, identity, inclusion and innovation. Victoria, BC: Tellwell Talent. ISBN: 978-1-77370-837-9.
- KUPFERSTEIN, H., 2018. Evidence of increased PTSD symptoms in autistics exposed to applied behavior analysis. Advances in Autism. [online]. 4(1), s. 19-29. DOI: 10.1108/AIA-08-2017-0016.
Přejít k původnímu zdroji...
- LAI, M. CH., KASSEE, C., BESNEY, R., BONATO, S., HULL, L., MANDY, W., SZATMARI, P., AMEIS, S. H., 2019. Prevalence of co-occurring mental health diagnoses in the autism population: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Psychiatry. [online]. 6(10), s. 819-829. DOI: 10.1016/S2215-0366(19)30289-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LAI, M. CH., LOMBARDO, M. V., CHAKRABARTI, B., BARON-COHEN, S., 2013. Subgrouping the autism "spectrum": reflections on DSM-5. PLoS Biology. [online]. 11(4), s. e1001544. DOI: 10.1371/journal.pbio.1001544.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LONDON, E., 2007. The role of the neurobiologist in redefining the diagnosis of autism. Brain pathology. [online]. 17(4), s. 408-411. DOI: 10.1111/j.1750-3639.2007.00103.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LOVAAS, O. I., 1987. Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of consulting and clinical psychology. [online]. 55(1), s. 3. DOI: 10.1037/0022-006X.55.1.3.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LOVETT, H., 1996. Learning to listen: positive approaches and people with difficult behaviour. Baltimore: H. Brookes Publishing Co. ISBN: 978-1557661647
- MACK, J. A., 2019. Lived experiences of counselors providing counseling to adults with autism spectrum disorder: A qualitative phenomenological study. Dissertations. University of Northern Colorado. Dostupné z: https://digscholarship.unco.edu/dissertations/629.
- MAHONEY, G., PERALES, F., 2003. Using relationship-focused intervention to enhance the social-emotional functioning of young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childhood Special Education. [online]. 23(2), s. 74-86. DOI: 10.1177/02711214030230020301.
Přejít k původnímu zdroji...
- MARKRAM, K., MARKRAM, H., 2010. The intense world theory-a unifying theory of the neurobiology of autism. Frontiers in human neuroscience. [online]. 4, s. 224. DOI: 10.3389/fnhum.2010.00224.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MILTON, D. E., 2012. On the ontological status of autism: The 'double empathy problem'. Disability & society. [online]. 27(6), s. 883-887. DOI: 10.1080/09687599.2012.710008.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOSKOWITZ, A., DORAHY, M. J., SCHÄFER, I., 2019. Psychosis, trauma and dissociation: Evolving perspectives on severe psychopathology. John Wiley & Sons. ISBN 9781119952855.
Přejít k původnímu zdroji...
- OLIVER, M., 1990. The individual and social models of disability. Dostupné z: htps://disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/Oliver-in-soc-dis.pdf.
- PÖTHE, P., 2022. Vývojová a vztahová terapie dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1958-3.
- PÖTHE, P., OČKOVÁ, L., 2022. O autismu a posttraumatické stresové poruše se Sheilou Levi. Aplikovaná dětská psychoanalýza. [online]. 1(2), s. 7-15. Dostupné z: https://www.adpsa.cz.
- ROGERS, C. R., 1961. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-75531-X.
- RUSSELL, G., 2020. Critiques of the neurodiversity movement. In: KAPP, S. K.: Autistic community and the neurodiversity movement. Stories from the frontline. Springer Nature, 2020, s. 287-303. ISBN 978-981-13-8436-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- SANDBANK, M., BOTTEMA-BEUTEL, K., CROWLEY, S., CASSIDY, M., DUNHAM, K., FELDMAN, J. I., CRANK, J., ALBARRAN, S. A., RAJ, S., MAHBUB, P., WOYNAROSKI, T. G., 2020. Project AIM: Autism intervention meta-analysis for studies of young children. Psychological Bulletin. [online]. 146(1), s. 1. DOI: 10.1037/bul0000215.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SANDOVAL-NORTON, A. H., SHKEDY, G., SHKEDY, D., 2019. How much compliance is too much compliance: Is long-term ABA therapy abuse?. Cogent Psychology. [online]. 6(1), s. 1641258. DOI: 10.1080/23311908.2019.1641258.
Přejít k původnímu zdroji...
- SASSON, N. J., FASO, D. J., NUGENT, J., LOVELL, S., KENNEDY, D. P., GROSSMAN, R. B., 2017. Neurotypical peers are less willing to interact with those with autism based on thin slice judgments. Scientific reports. [online]. 7(1), s. 1-10. DOI: 10.1038/srep40700.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SCHEERER, N. E., BOUCHER, T. Q., SASSON, N. J., IAROCCI, G., 2022. Effects of an educational presentation about autism on high school students' perceptions of autistic adults. Autism in Adulthood. [online]. 4(3), s. 203-213. DOI: 10.1089/aut.2021.0046.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SHEPPARD, E., PILLAI, D., WONG, G. T. L., ROPAR, D., MITCHELL, P., 2016. How easy is it to read the minds of people with autism spectrum disorder?. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 46, s. 1247-1254. DOI: 10.1007/s10803-015-2662-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SCHUCK, R. K., TAGAVI, D. M., BAIDEN, K. M., DWYER, P., WILLIAMS, Z. J., OSUNA, A., FERGUSON, E. F., JIMENEZ MUÑOZ, M., POYSER, S. K., JOHNSON, J. F., VERNON, T. W., 2021. Neurodiversity and autism intervention: Reconciling perspectives through a naturalistic developmental behavioral intervention framework. Journal of Autism and Developmental Disorders. [online]. 52(10), s. 1-21. DOI: 10.1007/s10803-021-05316-x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SINCLAIR, J., 1993. Don't mourn for us. [online]. Dostupné z: http://www.autreat.com/dont_mourn.html.
- SINGER, J., 1999. Why can't you be normal for once in your life? From a problem with no name to the emergence of a new category of difference. In: CORKER, M., FRENCH, S. Disability discourse. Disability, human rights, and society. McGraw-Hill Education, 1999, s. 59-70. ISBN 9780335202225.
- SMITH, T., 2013. What is evidence-based behavior analysis? The Behavior Analyst. [online]. 36(1), s. 7-33. DOI: 10.1007/BF03392290.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SMITH, T., GROEN, A. D., WYNN, J. W., 2000. Randomized trial of intensive early intervention for children with pervasive developmental disorder. American journal on mental retardation. [online]. 105(4), s. 269-285. DOI: 10.1352/0895-8017(2000)1052.0.CO;2.
Přejít k původnímu zdroji...
- SMITH, T., GROEN, A. D., WYNN, J. W., 2001. Erratum. American Journal of Mental Retardation. [online]. 106(3), s. 208. DOI: 10.1352/0895-8017(2000)1052.0.CO;2.
Přejít k původnímu zdroji...
- SONUGA-BARKE, E., THAPAR, A., 2021. The neurodiversity concept: is it helpful for clinicians and scientists?. The Lancet Psychiatry. [online]. 8(7), s. 559-561. DOI: 10.1016/S2215-0366(21)00167-X.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SUKHAREVA, G., REBECCHI, K., 2022. Autistic Children: Grunya Sukhareva. Vydáno nezávisle. ISBN 978-1690986768.
- TABOAS, A., DOEPKE, K., ZIMMERMAN, C., 2023. Preferences for identity-first versus person-first language in a US sample of autism stakeholders. Autism. [online]. 27, s. 565-570. DOI: 10.1177/13623 613221130845.
Přejít k původnímu zdroji...
- TAKARA, K., KONDO, T., KUBA, T., 2015. How and why is autism spectrum disorder misdiagnosed in adult patients?: From diagnostic problem to management for adjustment. Mental health in family medicine. [online]. 11(2), s. 73-88. DOI:10.25149/1756-8358.1102011.
Přejít k původnímu zdroji...
- THAPAR, A., COOPER, M., RUTTER, M., 2017. Neurodevelopmental disorders. The Lancet Psychiatry. [online]. 4(4), s. 339-346. DOI: 10.1016/S2215-0366(16)30376-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TSAI, L. Y., 2014. Impact of DSM-5 on epidemiology of Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders. [online]. 8(11), s. 1454-1470. DOI: 10.1016/j.rasd.2014.07.016.
Přejít k původnímu zdroji...
- ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY ČR, 2023. MKN-11: Mezinárodní klasifikace nemocí: jedenáctá revize. Aktualizované vydání k 1. 1. 2023.
- WALKER, N., 2014. Neurodiversity: Some basic terms and definitions. Dostupné z: https://neuroqueer.com/neurodiversity-terms-and-definitions/.
- WALKER, N., 2021. Neuroqueer Heresies: Notes on the Neurodiversity Paradigm, Autistic Empowerment, and Postnormal Possibilities. Fort Worth, TX: Autonomous Press, 2021. [online]. DOI: 10.1080/02604027.2022.2094194.
Přejít k původnímu zdroji...
- WALKER, N., RAYMAKER, D. M., 2021. Toward a neuroqueer future: An interview with Nick Walker. Autism in Adulthood. [online]. 3(1), s. 5-10. DOI: 10.1089/aut.2020.29014.njw.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WHELPLEY, C. E., HOLLADAY-SANDIDGE, H. D., WOZNYJ, H. M., BANKS, G. C., 2023. The biopsychosocial model and neurodiversity: A person-centered approach. Industrial and Organizational Psychology. [online]. 16(1), s. 25-30. DOI: 10.1017/iop.2022.95.
Přejít k původnímu zdroji...
- WING, L., GOULD, J., 1979. Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: Epidemiology and classification. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 9(1), s. 11-29. DOI: 10.1007/BF01531288.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WING, L., 1981. Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine. [online]. 11(1), s. 115-129. DOI: 10.1017/s0033291700053332.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WING, L., 1981. Clarification on Asperger's syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders. [online]. 16. s. 513-515 DOI: 10.1007/BF01531716.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WINNICOTT, D. W., 1960. Ego distortion in terms of true and false self. Londýn: Routledge. ISBN: 9780429482410.
- WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2012. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 10th revision. 2. vyd. World Health Organization. Dostupné z: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42980.
- World Health Organization, 2019. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 11th revision. World Health Organization. Dostupné z: https://icd.who.int/.
- YERGEAU, M. R., 2018. Authoring autism: On rhetoric and neurological queerness. Durham, London: Duke University Press. ISBN 978-0-8223-7218-9.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.