Listy klinické logopedie 2023, 7(2):19-26 | DOI: 10.36833/lkl.2023.0203113

Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka

Miklós Csémy
Soukromá praxe Neurodiverzita.cz, Plaská 7, 150 00 Praha 5, Česká republika.

Cílem práce je popsat roli paradigmatu neurodiverzity ve vnímání autismu a zhodnotit jeho implikace pro klinickou praxi. Diagnostická kritéria a koncep­tualizace autismu prošla během posledního století řadou změn. Původně byl autismus součástí konceptu schizofrenie, následovalo Kannerovo pojetí, které bylo později rozšířeno o Aspergerův syndrom. Výrazné generalizační změny v klasifikaci autismu jsou patrné v 5. vydání DSM i 11. revizi MKN. Tradiční medicínské modely autismu, jako je triáda postižení a teorie mysli, v důsledku štěpicí povahy medicínského jazyka nedostačují k popisu celku autistické zkušenosti. Štěpení může ovlivňovat způsoby intervence, stejně jako rodičovský i odborný přístup ke klientovi a jeho vlastní identitu. Přínos diagnostiky pro klinickou praxi je tak limitovaný, diagnostické nástroje autismu převážně nejsou koncipovány pro správnou diferenciaci souběžně se vyskytujících diagnóz, zejména traumatu. Práce s diagnózou nese riziko, že části klientovy zkušenosti budeme přisuzovat diagnóze, namísto abychom je viděli jako smysluplné v kontextu individuálního vývoje. Přínosem paradigmatu neurodiverzity je to, že nabízí jazyk, skrze který se můžeme vztahovat k celku klientovy zkušenosti.

Klíčová slova: autismus, ADHD, trauma, neurodiverzita

Vloženo: 28. srpen 2023; Revidováno: 22. říjen 2023; Přijato: 22. říjen 2023; Zveřejněno: 14. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Csémy M. Úvod do problematiky autismu v kontextech paradigmatu neurodiverzity a přístupu zaměřeného na člověka. Listy klinické logopedie. 2023;7(2):19-26. doi: 10.36833/lkl.2023.020.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ALDRED, C., GREEN, J., ADAMS, C., 2004. A new social communication intervention for children with autism: pilot randomised controlled treatment study suggesting effectiveness. Journal of Child Psychology and Psychiatry. [online]. 45(8), s. 1420-1430. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2004.00848.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. ALKHALDI, R. S., SHEPPARD, E., MITCHELL, P., 2019. Is there a link between autistic people being perceived unfavorably and having a mind that is difficult to read?. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 49(10), s. 3973-3982. DOI: 10.1007/s10803-019-04101-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. ALVAREZ, A., 2012. Live company: Psychoanalytic psychotherapy with autistic, borderline, deprived and abused children. Londýn: Routledge. ISBN 9780203713839. Přejít k původnímu zdroji...
  4. AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5. vyd. Dostupné z: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596. Přejít k původnímu zdroji...
  5. ASPERGER, H., 1944. Die "Autistischen psychopathen" im kindesalter. Archiv für psychiatrie und nervenkrankheiten. 117(1), s. 76-136. DOI: 10.1007/bf01837709. Dostupné z: https://sci-hub.se/10.1007/BF01837709. Přejít k původnímu zdroji...
  6. BAGGS, M., 2007. In My Language. [online]. YouTube. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=JnylM1hI2jc.
  7. BARON-COHEN, S., 1988. Social and pragmatic deficits in autism: Cognitive or affective?. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 18(3), s. 379-402. DOI: 10.1007/BF02212194. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. BARON-COHEN, S., LESLIE, A. M., FRITH, U., 1985. Does the autistic child have a "theory of mind"?. Cognition. [online]. 21(1), s. 37-46. DOI: 10.1016/0010-0277(85)90022-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. BARON-COHEN, S., WHEELWRIGHT, S., 2004. The empathy quotient: an investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 34, s. 163-175. DOI: 10.1023/b:jadd.0000022607.19833.00. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. BAUDINO, L. M., 2010. Autism spectrum disorder: A case of misdiagnosis. American Journal of Dance Therapy. [online]. 32(2), s. 113-129. DOI: 10.1007/s10465-010-9095-x. Přejít k původnímu zdroji...
  11. BLEULER, E., 1950. Dementia praecox or the group of schizophrenias. New York: International Universities Press.
  12. BOLIS, D., BALSTERS, J., WENDEROTH, N., BECCHIO, C., SCHILBACH, L., 2018. Beyond autism: Introducing the dialectical misattunement hypothesis and a Bayesian account of intersubjectivity. Psychopathology. [online]. 50(6), s. 355-372. DOI: 10.1159/000484353. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. BOLIS, D., DUMAS, G., SCHILBACH, L., 2023. Interpersonal attunement in social interactions: from collective psychophysiology to inter-personalized psychiatry and beyond. Philosophical Transactions of the Royal Society B. [online]. 378(1870), s. 20210365. DOI: 10.1098/rstb.2021.0365. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. BOTHA, M., CAGE, E., 2022. "Autism research is in crisis": A mixed method study of researcher's constructions of autistic people and autism research. Frontiers in Psychology. [online]. 13, s. 7397. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.1050897. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. BROOK, Y., 2023. How talking therapists experience working with adult clients who have autism. Counselling and Psychotherapy Research. [online]. 23(1), s. 235-246. DOI: 10.1002/capr.12591. Přejít k původnímu zdroji...
  16. CARVETH, D., 2023. The Crisis in Psychoanalysis. [online]. YouTube. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=a56kfAtLqtU.
  17. CASHIN, A., BARKER, P., 2009. The triad of impairment in autism revisited. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing. [online]. 22(4), s. 189-193. DOI: 10.1111/j.1744-6171.2009.00198.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. CASSIDY, S., BRADLEY, L., SHAW, R., BARON-COHEN, S., 2018. Risk markers for suicidality in autistic adults. Molecular autism. [online]. 9, s. 1-14. DOI: 10.1186/s13229-018-0226-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. CHAPMAN, R., 2020. Defining neurodiversity for research and practice. In: Neurodiversity studies: A new critical paradigm. 1. vyd. Routledge, s. 218-220. ISBN 9780429322297. Přejít k původnímu zdroji...
  20. CHEN, Y. L., MARTIN, W., VIDIKSIS, R., PATTEN, K., 2021. Supporting peer engagement in adolescents on the autism spectrum with an inclusive, interest-based school. Rukopis předaný k publikování. Dostupné z: https://journals.sagepub.com/.
  21. CHEN, Y. L., SENANDE, L. L., THORSEN, M., PATTEN, K., 2021. Peer preferences and characteristics of same-group and cross-group social interactions among autistic and non-autistic adolescents. Autism. [online]. 25(7), s. 1885-1900. DOI: 10.1177/13623613211005918. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. CONSTANTINO, C. D., 2018, September. What can stutterers learn from the neurodiversity movement?. Seminars in Speech and Language. [online]. 39(4), s. 382-396. DOI: 10.1055/s-0038-1667166. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. CROMPTON, C. J., ROPAR, D., EVANS-WILLIAMS, C. V., FLYNN, E. G., FLETCHER-WATSON, S., 2020. Autistic peer-to-peer information transfer is highly effective. Autism. [online]. 24(7), s. 1704-1712. DOI: 10.1177/1362361320919286. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. DAVID ZELAZO, P., JACQUES, S., BURACK, J. A., FRYE, D., 2002. The relation between theory of mind and rule use: evidence from persons with autism-spectrum disorders. Infant and Child Development: An International Journal of Research and Practice. [online]. 11(2), s. 171-195. DOI: 10.1002/icd.304. Přejít k původnímu zdroji...
  25. DELL'OSSO, L., CREMONE, I. M., NARDI, B., TOGNINI, V., CASTELLANI, L., PERRONE, P., AMATORI, G., CARPITA, B., 2023. Comorbidity and Overlaps between Autism Spectrum and Borderline Personality Disorder: State of the Art. Brain Sciences. [online]. 13(6), s. 862. DOI: 10.3390/brainsci13060862. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. DETHORNE, L. S., SEARSMITH, K., 2021. Autism and neurodiversity: Addressing concerns and offering implications for the school-based speech-language pathologist. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. [online]. 6(1), s. 184-190. DOI: 10.1044/2020_PERSP-20-00188. Přejít k původnímu zdroji...
  27. DODDS, R. L., 2021. An exploratory review of the associations between adverse experiences and autism. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. [online]. 30(8), s. 1093-1112. DOI: 10.1080/10926771.2020.1783736. Přejít k původnímu zdroji...
  28. DONOVAN, M. P., 2020. The Department of Defense Comprehensive Autism Care Demonstration Annual Report. Report to the Committees on Armed Services of the Senate and House of Representatives. Dostupné z: https://www.health.mil.
  29. DYCK, E., RUSSELL, G., 2020. Challenging psychiatric classification: Healthy autistic diversity and the neurodiversity movement. Healthy minds in the twentieth century: In and beyond the asylum. [online]. s. 167-187. Dostupné z: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-27275-3_8. Přejít k původnímu zdroji...
  30. ENGEL, G. L., 1977. The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science. [online]. 196(4286), s. 129-136. DOI: 10.1126/science.847460. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. EVANS, B., 2013. How autism became autism: The radical transformation of a central concept of child development in Britain. History of the human sciences. [online]. 26(3), s. 3-31. DOI: 10.1177/0952695113484320. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. FAIRBAIRN, W. R. D., 1940. Schizoid factors in the personality. In: Psychoanalytic Studies of the Personality. Routlege, 1952. ISBN 9780203129449.
  33. FRIGAUX, A., EVRARD, R., LIGHEZZOLO-ALNOT, J., 2019. ADI-R and ADOS and the differential diagnosis of autism spectrum disorders: Interests, limits and openings. L'encephale. [online]. 45(5), s. 441-448. DOI: 10.1016/j.encep.2019.07.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. GERNSBACHER, M. A., YERGEAU, M., 2019. Empirical failures of the claim that autistic people lack a theory of mind. Archives of scientific psychology. [online]. 7(1), s. 102. DOI: 10.1037/arc0000067. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. GREAVES-LORD, K., SKUSE, D., MANDY, W., 2022. Innovations of the ICD-11 in the field of Autism Spectrum Disorder: A psychological approach. Clinical Psychology in Europe. [online]. 4. DOI: 10.32872/cpe.10005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. HACKING, I., 2009. Autistic autobiography. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences. [online]. 364(1522), s. 1467-1473. DOI: 10.1098/rstb.2008.0329. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. HAPPÉ, F., RONALD, A., PLOMIN, R., 2006. Time to give up on a single explanation for autism. Nature neuroscience. [online]. 9(10), s. 1218-1220. DOI: 10.1038/nn1770. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. HAPPÉ, F., RONALD, A., 2008. The 'fractionable autism triad': a review of evidence from behavioural, genetic, cognitive and neural research. Neuropsychology review. [online]. 18, s. 287-304. DOI: 10.1007/s11065-008-9076-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. HULL, L., LEVY, L., LAI, M. C., PETRIDES, K. V., BARON-COHEN, S., ALLISON, C., SMITH, P., MANDY, W., 2021. Is social camouflaging associated with anxiety and depression in autistic adults?. Molecular autism. [online]. 12(1), s. 1-13. DOI: 10.1186/s13229-021-00421-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. KANNER, L., 1943. Autistic disturbances of affective contact. Nervous child. [online]. 2(3), s. 217-250. Dostupné z: kanner.1943.pdf (th-hoffmann.eu).
  41. KANNER, L., 1971. Follow-up study of eleven autistic children originally reported in 1943. Journal of autism and childhood schizophrenia. [online]. 1(2), s. 119-145. DOI: 10.1007/BF01537953. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  42. KAREN, W., 2022. What is Induced Psychological Splitting and Why Does it Matter? Dostupné z: https://karenwoodall.blog/2022/09/13/what-is-induced-psychological-splitting-and-why-does-it-matter/.
  43. KILDAHL, A. N., BAKKEN, T. L., IVERSEN, T. E., HELVERSCHOU, S. B., 2019. Identification of post-traumatic stress disorder in individuals with autism spectrum disorder and intellectual disability: A systematic review. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities. [online]. 12(1-2), s. 1-25. DOI: 10.1080/19315864.2019.1595233. Přejít k původnímu zdroji...
  44. KLEIN, M., 1975. Love, guilt and reparation and other works 1921-1945: Hogarth Press. ISBN 9780701204082.
  45. KOLVIN, I., 1971. Psychoses in childhood - a comparative study. In: RUTTER, M. (ed.). Infantile Autism: Concepts, characteristics and treatment. Churchill-Livingstone, 1971, s. 7-26.
  46. KUHN, T. S., 2012. The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press. ISBN: 9780226458113. Přejít k původnímu zdroji...
  47. KUNC, N., VAN DER KLIFT, E., 2019. Being Realistic Isn't Realistic: Collected essays on disability, identity, inclusion and innovation. Victoria, BC: Tellwell Talent. ISBN: 978-1-77370-837-9.
  48. KUPFERSTEIN, H., 2018. Evidence of increased PTSD symptoms in autistics exposed to applied behavior analysis. Advances in Autism. [online]. 4(1), s. 19-29. DOI: 10.1108/AIA-08-2017-0016. Přejít k původnímu zdroji...
  49. LAI, M. CH., KASSEE, C., BESNEY, R., BONATO, S., HULL, L., MANDY, W., SZATMARI, P., AMEIS, S. H., 2019. Prevalence of co-occurring mental health diagnoses in the autism population: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Psychiatry. [online]. 6(10), s. 819-829. DOI: 10.1016/S2215-0366(19)30289-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  50. LAI, M. CH., LOMBARDO, M. V., CHAKRABARTI, B., BARON-COHEN, S., 2013. Subgrouping the autism "spectrum": reflections on DSM-5. PLoS Biology. [online]. 11(4), s. e1001544. DOI: 10.1371/journal.pbio.1001544. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. LONDON, E., 2007. The role of the neurobiologist in redefining the diagnosis of autism. Brain pathology. [online]. 17(4), s. 408-411. DOI: 10.1111/j.1750-3639.2007.00103.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  52. LOVAAS, O. I., 1987. Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of consulting and clinical psychology. [online]. 55(1), s. 3. DOI: 10.1037/0022-006X.55.1.3. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  53. LOVETT, H., 1996. Learning to listen: positive approaches and people with difficult behaviour. Baltimore: H. Brookes Publishing Co. ISBN: 978-1557661647
  54. MACK, J. A., 2019. Lived experiences of counselors providing counseling to adults with autism spectrum disorder: A qualitative phenomenological study. Dissertations. University of Northern Colorado. Dostupné z: https://digscholarship.unco.edu/dissertations/629.
  55. MAHONEY, G., PERALES, F., 2003. Using relationship-focused intervention to enhance the social-emotional functioning of young children with autism spectrum disorders. Topics in Early Childhood Special Education. [online]. 23(2), s. 74-86. DOI: 10.1177/02711214030230020301. Přejít k původnímu zdroji...
  56. MARKRAM, K., MARKRAM, H., 2010. The intense world theory-a unifying theory of the neurobiology of autism. Frontiers in human neuroscience. [online]. 4, s. 224. DOI: 10.3389/fnhum.2010.00224. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  57. MILTON, D. E., 2012. On the ontological status of autism: The 'double empathy problem'. Disability & society. [online]. 27(6), s. 883-887. DOI: 10.1080/09687599.2012.710008. Přejít k původnímu zdroji...
  58. MOSKOWITZ, A., DORAHY, M. J., SCHÄFER, I., 2019. Psychosis, trauma and dissociation: Evolving perspectives on severe psychopathology. John Wiley & Sons. ISBN 9781119952855. Přejít k původnímu zdroji...
  59. OLIVER, M., 1990. The individual and social models of disability. Dostupné z: htps://disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/Oliver-in-soc-dis.pdf.
  60. PÖTHE, P., 2022. Vývojová a vztahová terapie dětí. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1958-3.
  61. PÖTHE, P., OČKOVÁ, L., 2022. O autismu a posttraumatické stresové poruše se Sheilou Levi. Aplikovaná dětská psychoanalýza. [online]. 1(2), s. 7-15. Dostupné z: https://www.adpsa.cz.
  62. ROGERS, C. R., 1961. On becoming a person. Boston: Houghton Mifflin. ISBN 0-395-75531-X.
  63. RUSSELL, G., 2020. Critiques of the neurodiversity movement. In: KAPP, S. K.: Autistic community and the neurodiversity movement. Stories from the frontline. Springer Nature, 2020, s. 287-303. ISBN 978-981-13-8436-3. Přejít k původnímu zdroji...
  64. SANDBANK, M., BOTTEMA-BEUTEL, K., CROWLEY, S., CASSIDY, M., DUNHAM, K., FELDMAN, J. I., CRANK, J., ALBARRAN, S. A., RAJ, S., MAHBUB, P., WOYNAROSKI, T. G., 2020. Project AIM: Autism intervention meta-analysis for studies of young children. Psychological Bulletin. [online]. 146(1), s. 1. DOI: 10.1037/bul0000215. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  65. SANDOVAL-NORTON, A. H., SHKEDY, G., SHKEDY, D., 2019. How much compliance is too much compliance: Is long-term ABA therapy abuse?. Cogent Psychology. [online]. 6(1), s. 1641258. DOI: 10.1080/23311908.2019.1641258. Přejít k původnímu zdroji...
  66. SASSON, N. J., FASO, D. J., NUGENT, J., LOVELL, S., KENNEDY, D. P., GROSSMAN, R. B., 2017. Neurotypical peers are less willing to interact with those with autism based on thin slice judgments. Scientific reports. [online]. 7(1), s. 1-10. DOI: 10.1038/srep40700. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  67. SCHEERER, N. E., BOUCHER, T. Q., SASSON, N. J., IAROCCI, G., 2022. Effects of an educational presentation about autism on high school students' perceptions of autistic adults. Autism in Adulthood. [online]. 4(3), s. 203-213. DOI: 10.1089/aut.2021.0046. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  68. SHEPPARD, E., PILLAI, D., WONG, G. T. L., ROPAR, D., MITCHELL, P., 2016. How easy is it to read the minds of people with autism spectrum disorder?. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 46, s. 1247-1254. DOI: 10.1007/s10803-015-2662-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  69. SCHUCK, R. K., TAGAVI, D. M., BAIDEN, K. M., DWYER, P., WILLIAMS, Z. J., OSUNA, A., FERGUSON, E. F., JIMENEZ MUÑOZ, M., POYSER, S. K., JOHNSON, J. F., VERNON, T. W., 2021. Neurodiversity and autism intervention: Reconciling perspectives through a naturalistic developmental behavioral intervention framework. Journal of Autism and Developmental Disorders. [online]. 52(10), s. 1-21. DOI: 10.1007/s10803-021-05316-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  70. SINCLAIR, J., 1993. Don't mourn for us. [online]. Dostupné z: http://www.autreat.com/dont_mourn.html.
  71. SINGER, J., 1999. Why can't you be normal for once in your life? From a problem with no name to the emergence of a new category of difference. In: CORKER, M., FRENCH, S. Disability discourse. Disability, human rights, and society. McGraw-Hill Education, 1999, s. 59-70. ISBN 9780335202225.
  72. SMITH, T., 2013. What is evidence-based behavior analysis? The Behavior Analyst. [online]. 36(1), s. 7-33. DOI: 10.1007/BF03392290. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  73. SMITH, T., GROEN, A. D., WYNN, J. W., 2000. Randomized trial of intensive early intervention for children with pervasive developmental disorder. American journal on mental retardation. [online]. 105(4), s. 269-285. DOI: 10.1352/0895-8017(2000)1052.0.CO;2. Přejít k původnímu zdroji...
  74. SMITH, T., GROEN, A. D., WYNN, J. W., 2001. Erratum. American Journal of Mental Retardation. [online]. 106(3), s. 208. DOI: 10.1352/0895-8017(2000)1052.0.CO;2. Přejít k původnímu zdroji...
  75. SONUGA-BARKE, E., THAPAR, A., 2021. The neurodiversity concept: is it helpful for clinicians and scientists?. The Lancet Psychiatry. [online]. 8(7), s. 559-561. DOI: 10.1016/S2215-0366(21)00167-X. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  76. SUKHAREVA, G., REBECCHI, K., 2022. Autistic Children: Grunya Sukhareva. Vydáno nezávisle. ISBN 978-1690986768.
  77. TABOAS, A., DOEPKE, K., ZIMMERMAN, C., 2023. Preferences for identity-first versus person-first language in a US sample of autism stakeholders. Autism. [online]. 27, s. 565-570. DOI: 10.1177/13623 613221130845. Přejít k původnímu zdroji...
  78. TAKARA, K., KONDO, T., KUBA, T., 2015. How and why is autism spectrum disorder misdiagnosed in adult patients?: From diagnostic problem to management for adjustment. Mental health in family medicine. [online]. 11(2), s. 73-88. DOI:10.25149/1756-8358.1102011. Přejít k původnímu zdroji...
  79. THAPAR, A., COOPER, M., RUTTER, M., 2017. Neurodevelopmental disorders. The Lancet Psychiatry. [online]. 4(4), s. 339-346. DOI: 10.1016/S2215-0366(16)30376-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  80. TSAI, L. Y., 2014. Impact of DSM-5 on epidemiology of Autism Spectrum Disorder. Research in Autism Spectrum Disorders. [online]. 8(11), s. 1454-1470. DOI: 10.1016/j.rasd.2014.07.016. Přejít k původnímu zdroji...
  81. ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY ČR, 2023. MKN-11: Mezinárodní klasifikace nemocí: jedenáctá revize. Aktualizované vydání k 1. 1. 2023.
  82. WALKER, N., 2014. Neurodiversity: Some basic terms and definitions. Dostupné z: https://neuroqueer.com/neurodiversity-terms-and-definitions/.
  83. WALKER, N., 2021. Neuroqueer Heresies: Notes on the Neurodiversity Paradigm, Autistic Empowerment, and Postnormal Possibilities. Fort Worth, TX: Autonomous Press, 2021. [online]. DOI: 10.1080/02604027.2022.2094194. Přejít k původnímu zdroji...
  84. WALKER, N., RAYMAKER, D. M., 2021. Toward a neuroqueer future: An interview with Nick Walker. Autism in Adulthood. [online]. 3(1), s. 5-10. DOI: 10.1089/aut.2020.29014.njw. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  85. WHELPLEY, C. E., HOLLADAY-SANDIDGE, H. D., WOZNYJ, H. M., BANKS, G. C., 2023. The biopsychosocial model and neurodiversity: A person-centered approach. Industrial and Organizational Psychology. [online]. 16(1), s. 25-30. DOI: 10.1017/iop.2022.95. Přejít k původnímu zdroji...
  86. WING, L., GOULD, J., 1979. Severe impairments of social interaction and associated abnormalities in children: Epidemiology and classification. Journal of autism and developmental disorders. [online]. 9(1), s. 11-29. DOI: 10.1007/BF01531288. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  87. WING, L., 1981. Asperger's syndrome: a clinical account. Psychological Medicine. [online]. 11(1), s. 115-129. DOI: 10.1017/s0033291700053332. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  88. WING, L., 1981. Clarification on Asperger's syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders. [online]. 16. s. 513-515 DOI: 10.1007/BF01531716. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  89. WINNICOTT, D. W., 1960. Ego distortion in terms of true and false self. Londýn: Routledge. ISBN: 9780429482410.
  90. WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2012. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 10th revision. 2. vyd. World Health Organization. Dostupné z: https://apps.who.int/iris/handle/10665/42980.
  91. World Health Organization, 2019. International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 11th revision. World Health Organization. Dostupné z: https://icd.who.int/.
  92. YERGEAU, M. R., 2018. Authoring autism: On rhetoric and neurological queerness. Durham, London: Duke University Press. ISBN 978-0-8223-7218-9.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.