Listy klinické logopedie 2022, 6(2):50-55 | DOI: 10.36833/lkl.2022.0093851

Stručný dotazník dětského slovníku SSDS 16-42: Představení screeningového diagnostického nástroje pro včasné odhalení dětí s opožděním ve vývoji jazykových schopností

Ilona Bytešníková1, Filip Smolík2
1 Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Poříčí 9, 603 00 Brno, Česká republika
2 Psychologický ústav AV ČR, v.v.i., Hybernská 8, 110 00 Praha 1, Česká republika.

Cílem tohoto sdělení je informovat klinické logopedy a další odborníky o významu včasné detekce deficitů ve vývoji jazykových schopností v raném věku prostřednictvím rodičovských dotazníků. Rodičovské dotazníky jsou v celé řadě zahraničních zemí efektivně užívány již několik desítek let. Pro včasnou detekci dětí s opožděním/narušením ve vývoji jazyka mají význam i tzv. krátké verze rodičovských dotazníků. V příspěvku je představen screeningový diagnostický nástroj na včasné posouzení úrovně porozumění a produkce vývoje jazykových schopností, jehož zavedení do praxe může usnadnit včasnou identifikaci dětí, u kterých lze pozorovat zvýšené riziko vývojových poruch jazyka.

Klíčová slova: raný věk, opožděný vývoj řeči, screening, rodičovský dotazník, zkrácené verze, včasná detekce

Vloženo: 5. duben 2022; Revidováno: 24. duben 2022; Přijato: 3. květen 2022; Zveřejněno: 14. prosinec 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Bytešníková I, Smolík F. Stručný dotazník dětského slovníku SSDS 16-42: Představení screeningového diagnostického nástroje pro včasné odhalení dětí s opožděním ve vývoji jazykových schopností. Listy klinické logopedie. 2022;6(2):50-55. doi: 10.36833/lkl.2022.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2017. Interdisciplinární přístup v rané logopedické intervenci. Brno: Masarykova univerzita.
  2. DALE, P. S., 1991. The validity of a parent report measure of vocabulary and syntax at 24 months. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 34(3), s. 565-571. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. DESMARAIS, CH. et al., 2008. Systematic review of the literature on characteristics of late-talking toddlers. International Journal of Language & Communication Disorders, 43(4), s. 361-389. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. DOMSCH, C. et al., 2012. Narrative skill and syntactic complexity in school-age children with and without late language emergence. International Journal of Language & Communication Disorders, 47(2), s. 197-207. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. FELDMAN, H. M. et al., 2005. Concurrent and predictive validity of parent reports of child language at ages 2 and 3 years. Child development, 76(4), s. 856-868. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. FENSON, L. et al., 2006. The Macarthur-Bates Communicative Inventories. Baltimore: Brookes.
  7. FENSON, L. et al., 2007. MacArthur-Bates communicative development inventories. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing Company. Přejít k původnímu zdroji...
  8. FENSON, L. et al. 1993. The MacArthur Communicative Development Inventories: User's Guide and Technical Manual. San Diego: Singular Pub. Group.
  9. HAMAN, E.; ŁUNIEWSKA, M.; POMIECHOWSKA, B., 2015. Designing cross-linguistic lexical tasks (CLTs) for bilingual preschool children. Assessing multilingual children: Disentangling bilingualism from language impairment. S. 196-240. Přejít k původnímu zdroji...
  10. ŁUNIEWSKA, M.; SMOLÍK, F., 2016. Cross-linguistic Lexical Tasks: Czech version (CLT-Cz). A part of LITMUS COST IS0804 Battery. Unpublished material.
  11. KAPALKOVÁ, S. (ed.), 2010. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská asociácia logopédov.
  12. KAPALKOVÁ, S., KALETOVÁ, I., 2000. Krátka slovenská verzia testu komunikačného správania. Logopaedica, 22(1-2), s. 5-13.
  13. MCCABE, P. C., 2005. Social and behavioral correlates of preschoolers with specific language impairment. Psychology in the Schools, 42(4), s. 373-387. Přejít k původnímu zdroji...
  14. PAUL, R.; ROTH, F. P., 2011. Characterizing and predicting outcomes of communication delays in infants and toddlers: Implications for clinical practice. Lang Speech Hear Serv Sch, 42(3), s. 331-40. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. REDMOND, S. M.; RICE, M. L., 1998. The socioemotional behaviors of children with SLI: Social adaptation or social deviance? Journal of Speech, Language and Hearing Research, 41(3), s. 688-700. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. RESCORLA, L., 1989. The Language Development Survey: A screening tool for delayed language in toddlers. Journal of Speech and Hearing disorders, 54(4), s. 587-599. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. RESCORLA, L., 2009. Age 17 language and reading outcomes in late-talking toddlers: Support for a dimensional perspective on language delay. J Speech Lang Hear Res, 52(1), s. 16-30. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. RESCORLA, L., 2011. Late talkers: Do good predictors of outcome exist? Developmental disabilities research reviews, 17(2), s. 141-150. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. RICE, M. L.; TAYLOR, C. L.; ZUBRICK, S. R., 2088. Language outcomes of 7-year-old children with or without a history of late language emergence at 24 months. J Speech Lang Hear Res, 51(2), s. 394-407. DOI: 10.1044/1092-4388(2008/029). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. SLEPIČKOVÁ, L.; PANČOCHA, K.; VAĎUROVÁ, H., 2019. Časný záchyt poruch autistického spektra v ordinacích PLDD. Pediatrie pro praxi, 20(6), s. 330-334.
  21. ST CLAIR, M. C. et al., 2011. A longitudinal study of behavioral, emotional and social difficulties in individuals with a history of specific language impairment (SLI). Journal of communication disorders, 44(2), s. 186-199. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. SMOLÍK, F.; BYTEŠNÍKOVÁ, I. , 2017. Stručný dotazník dětského slovníku: vývoj a normy nástroje pro screening vývoje jazyka v raném věku. Ceskoslovenska Psychologie, 61(5), s. 460-473.
  23. SMOLÍK, F.; BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2020. Screening poruch jazykového vývoje v raném věku: přehled a představení dotazníku SDDS. Czecho-Slovak Pediatrics/Cesko-Slovenska Pediatrie, 75(8), s. 484-489.
  24. SMOLÍK, F.; BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2021. Validity of the SDDS: A 40-item vocabulary screening tool for 18-to 42-month olds in Czech. Journal of Communication Disorders, 93, s. 106146. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. SMOLÍK, F. et al., 2017. Dotazník vývoje komunikace II: dovyko II: dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců: příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
  26. VOTAVOVÁ, K.; SMOLÍK, F., 2010. Diagnostika rané slovní zásoby rodičovskými dotazníky, přehled a pilotní studie. Ceskoslovenska psychologie, 54(3), s. 301-313. ISSN 0009-062X.
  27. Vyhláška č. 317/2016 Sb. O preventivních prohlídkách. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách [online]. [cit. 29. 8. 2018]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016‑317

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.