Listy klinické logopedie 2022, 6(1):17-22 | DOI: 10.36833/lkl.2022.0022147

AAKtuálne terapie: intervencie s použitím modelovania (Carol Zangari, 2020)

Martina Kukumbergová
Spojená škola, Dúbravská cesta 1, Bratislava 845 25, Slovenská republika

Tradičná AAK intervencia sa zameriavala na rozvoj produkcie používateľa AAK. Pomocné jazykové modelovanie je populárna intervenčná stratégia AAK, ktorá je založená na dôkazoch a má pozitívny vplyv nie len na produkciu grafických znakov, ale aj na zlepšovanie porozumenia hovorenej reči. Základným princípom tejto intervencie je, že komunikačný partner používa AAK popri hovorenej reči s cieľom poskytnúť dieťaťu model/vzor takej komunikačnej modality, akú bude dieťa používať na produkciu. Ukázalo sa a dokazujú to viaceré výskumy, že tento typ AAK intervencie pomáha pri rozvoji aj ďalších komunikačných schopností používateľov AAK.

Klíčová slova: augmentatívna a alternatívna komunikácia, pomocná jazyková stimulácia, AAK intervencia s použitím modelovania, prirodzený jazykový kontext, porucha autistického spektra (PAS)

Vloženo: 15. březen 2022; Revidováno: 15. březen 2022; Přijato: 6. duben 2022; Zveřejněno: 14. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kukumbergová M. AAKtuálne terapie: intervencie s použitím modelovania (Carol Zangari, 2020). Listy klinické logopedie. 2022;6(1):17-22. doi: 10.36833/lkl.2022.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P., 2010. Augmentative and Alternative Communication. Supporting Children & Adults with Complex Communication Needs. 3. vyd. Paul H. Brookes Publishing Co. ISBN-13: 978-1-55766-684-0.
  2. BINGER, C., LIGHT. J., 2007. The Effect of AAC Modeling on the Expression of Multi-Symbol Messages by Preschoolers Who Use AAC. Augmentative and Alternative Communication [online]. 23 (1), s. 30-43; [cit. 30. 12. 2021] Dostupné z: file:///C:/Users/miros/Downloads/Binger_Light_MultiSymbol_Preschool_2007%20(1).pdf Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. DRAGER, K. D. R., 2009. Aided Modeling Interventions for Children With Autism Spectrum Disorders Who Require AAC. Perspectives on Augmentative and Alternative Communication. December 2009 (4), s. 114-120. Přejít k původnímu zdroji...
  4. FARRALLL, J., 2015. Do use a well designed comprehensive vocabulary e.g. core vocabulary or PODD. Don't provide an AAC system with only a handful of choices. Jane Farralll Consulting [online]. [cit. 12. 2. 2022] Dostupné z: https://www.janeFarralll.com/what-is-beginning-aac/
  5. GOOSENS´,C., CRAIN, S.S., ELDER, P.S., 1992. Engineering the Preschool Environment for Interactive, Symbolic Communication. Southeast Augmentative Communication. Conference Publication. Clinician Series. Birmingham, AL.
  6. GRANDBOIS, K., WONKKA, A., 2020. AACtual Therapy: Using Aided Language Modeling - Bringing it all Together: Aided Language Modeling. PrAACtical AAC [online]. [cit. 8. 3. 2022] Dostupné z: https://praacticalaac.org/praactical/aactual-therapy-using-aided-language-modeling/
  7. KORSTEN, J., 2022. Don't give up too soon [online]. Assistiveware.com [cit. 12. 2. 2022]. Dostupné z: https://www.assistiveware.com/learn-aac/roadblock-give-up-too-soon
  8. LONCKE, F., 2014. Augmentative and Alternative Communication. Models and Applications for Educators, Speech-Language Pathologists, Psychologists, Caregivers, and Users. San Diego, California: Plural Publishing, Inc. ISBN-13: 978-1-59756-498-4.
  9. LONCKE, F., 2022. Augmentative and Alternative Communication: Models and applications. Second Edition, San Diego, CA: Plural Publishing, Inc., ISBN 9781635501308 (ebook) Dostupné z: https://books.google.at/books?id=zDf_DwAAQBAJ&pg=­PA274&lpg=PA274&dq=dual+paradigm+aac&source=bl&ots=k1lY7o49aj&sig=ACfU3U3UtUTeZUsJC7nY2VWcDWY1rWKkmQ&hl=sk&sa=X&ved=2ahUKEwjmyr3wmKn2AhU48rsIHQeYBpUQ6AF6BAgVEAM#v=onepage&q=dual%20paradigm%20aac&f=false
  10. RACHEL MADEL SLP, 2021. How to Get Started Modeling Language on AAC. YouTube video [online]. [cit. 30. 12. 2021] Dostupné z: https://youtu.be/ZAYsolBrjSM
  11. MELLMAN, L. M., DETHORNE, L. S.; HENGST, J. A., 2010. Shhhh! Alex Has Something To Say: AAC-SGD Use in the Classroom Setting. Perspectives on Augmentative and Alternative Communication. December 2010 (4), s. 108-114. [cit. 30. 12. 2021] Dostupné z: https://pubs.asha.org/doi/abs/10.1044/aac19.4.108 Přejít k původnímu zdroji...
  12. OOMMEN, E. R., MCCARTHY, J. W., 2014. Natural Speech and AAC Intervention in Childhood Motor Speech Disorders. Perspectives on Augmentative and Alternative Communication. June 2014, 23 (3), s. 117-123. Přejít k původnímu zdroji...
  13. PEPPER, J., WEITZMAN, E., 2004. It Takes Two to Talk. A Practical Guide for Parents of Children with Language Delays. A Hanen Center Publication; ISBN 0-921145-19-5.
  14. PORTER, G., BURKHART, L., 2010. Limitations with Using a Representational Hierarchy Approach for Language Learning. Lindaburkhart.com [online]. [cit. 12. 2. 2022]. Dostupné z: https://lindaburkhart.com/wp-content/uploads/2016/07/representational_hierarchy_draft.pdf
  15. PORTER, G., BURKHART, L., 2015. Which way to autonomous communication?" Aided language stimulation towards Autonomous communication. Lindaburkhart.com [online]. Presented at FAST Global Summit, December. 5, 2015 [cit. 12. 02. 2022]. Dostupné z: https://lindaburkhart.com/wp-content/uploads/2016/06/handout-Which-Way-to-Autonomous-Communication-AS-Porter-Burkhart.pdf
  16. ROMSKI, M. E., SEVCIK, R. A., 1996. Reaking the speech barrier: Language development through augmented means. Baltimore: Paul H. Brookes.
  17. ROMSKI, M. E., SEVCIK, R. A., 2005. Augmentative communication and early intervention: Myths and realities. Infants and Young Children [online]. 18 (3), s. 174-185. [cit. 12. 02. 2022]. Dostupné z: https://depts.washington.edu/isei/iyc/romski_18_3.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  18. SALTILLO, 2020. What Are Core Words Anyway? Let Us Help You Get Started! Part 1 [online]. Str. 5. Saltillo.com [cit. 12. 2. 2022]. Dostupné z: https://saltillo.com/uploads/What_Are_Core_Words_Anyway_Handout_Part_1.pdf
  19. VON TETZCHNER, S., MARTINSEN, H., 2000. Introduction to Augmentative and Alternative Coomunication. 2. vydanie. London and Philadelphia: Whurr Publishers. ISBN 1 86156 187 3.
  20. VON TETZCHNER, S., GROVE, N., 2003. AAC Developmental Issues. s. 67-82. Whurr Publishers Ltd., ISBN 1 86156 331 0.
  21. ZANGARI, C., 2020. AACtual Therapy: Using Aided Language Modeling. PrAACtical AAC [online]. [cit. 8. 3. 2022] Dostupné z: https://praacticalaac.org/praactical/aactual-therapy-using-aided-language-modeling/
  22. ZANGARI, C., 2022. Presume competence. Assistiveware.com [online]. [cit. 6. 2. 2022]. Dostupné z: https://www.assistiveware.com/learn-aac/presume-competence

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.