Listy klinické logopedie 2021, 5(2):37-437290

Emočně-sociální obtíže u dětí s vývojovou dysfázií

Barbora Richtrová ORCID...
Klinická logopedie a poradenství, Na Náměstí 395, Davle 252 06, Česká republika

Symptomatologie vývojové dysfázie významně přesahuje rámec jazykových deficitů a ovlivňuje kvalitu života lidí s touto diagnózou. Tato přehledová studie popisuje vliv emočních, behaviorálních a sociálních obtíží na kvalitu života dítěte s vývojovou dysfázií. Upozorňuje na důležitost komplexity terapeutické intervence, zejména na zohlednění emočně-sociálních obtíží a jejich stimulaci. Zároveň upozorňuje na nedostatečnou systémovou podporu pro děti s vývojovou dysfázií v České republice.

Klíčová slova: vývojová dysfázie, emočně-sociální deficity, kvalita života

Vloženo: 26. září 2021; Revidováno: 28. říjen 2021; Přijato: 1. listopad 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Richtrová B. Emočně-sociální obtíže u dětí s vývojovou dysfázií. Listy klinické logopedie. 2021;5(2):37-43.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abdul Aziz, S., Fletcher, J., Bayliss, D. M., 2016. The effectiveness of self-regulatory speech training for planning and problem solving in children with specific language impairment. Journal of Abnormal Child Psychology. 44, s. 1045-1059. DOI: 10.1007/s10802-015-0115-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Bakopoulou, I., Dockrell, J. E., 2015. The role of social cognition and prosocial behaviour in relation to the socio-emotional functioning of primary aged children with specific language impairment. Journal of communication disorders. 40(6), s. 513-535. DOI: 10.1016/j.ridd.2015.12.013. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Beauchaine, T., Gatzke-Kopp, L. M., 2007. Polyvagal theory and developmnetal psychopathology: Emotional dysregulation and conduct problems from preschool to adolescence. Biological psychology. DOI: 10.1016/j.biopsycho.2005.08.008. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Bishop, D. V. M., 2006. What causes specific language impairment in children? Current Directions in Psychological Science. 15(5), s. 217-21. DOI: 10.1111/j.1467-8721.2006.00439.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Brinton, B., Spackman, M. P., Fujiki, M., Ricks, J., 2007. Would Chris say? The ability of children with specific language impairment to recognize to need to dissemble emotions in social situation. Journal of speech, language, and hearing research. 50(3), s. 798-811. DOI: 10.1044/1092-4388(2007/055). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Brinton, B., Fujiki, M., Hurst, N. Q., Jones, E. R., Spackman, M. P., 2015. The Ability of Children With Language Impairment to Dissemble Emotions in Hypothetical Scenarios and Natural Situations. Language, speech and hearing services in schools. 46(4), s. 325-336. DOI: 10.1044/2015_LSHSS-14-0096. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Botting, N., Conti-Ramsden, G., 2010. The role of language, social cognition and social skill in the functional social outcomes of young adolescents with and without a history of SLI. British journal of deveopmental psychology. 26(2), s. 281-300. DOI: 10.1348/026151007X235891. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Campbell, W. N., Skarakis-Doyle, E., 2007. School-aged children with SLI: The ICF as a framework for collaborative service delivery. Journal of communication disorders. 40(6), s. 513-535. DOI: 10.1016/j.jcomdis.2007.01.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Czaplewska, E., Sterczyński, R., 2015. The recognition of non-verbal messages expressing emotion by children with SLI aged 4 to 7. Acta Neuropsychologica. 13(1), s. 1-10. DOI: 10.5604/17307503.1148328. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Cohen, N. J., Farnia, F., Im-Bolter, N., 2013. Higher order language competence and adolescent mental health. Journal of child psychology and psychiatry. 54, s. 733-744. DOI: 10.1111/jcpp.12060. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Cole, P. M., Armstrong, L. M., Pemberton, C. K., 2010. The role of language in the development of emotion regulation. In: S. D. Calkins & M. A. Bell (Eds.), Human brain development. Child development at the intersection of emotion and cognition. American Psychological Association, s. 59-77. DOI: 10.1037/12059-004. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Conti-Ramsden, G., Botting, N., 2004. Social difficulties and victimization in children with SLI at 11 years of age. Journal of speech, language and hearing research. 47(1), s. 145-161. DOI: 10.1044/1092-4388(2004/013). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Conti-Ramsden, G., Botting, N., 2008. Emotional health in adolescents with and without a history of specific language impairment (SLI). The journal of child psychology and psychiatry. 49(5), s. 516-525. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2007.01858.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Conti-Ramsden, G., Mok, P., Pickles, A., Durkin, K., 2013. Adolescents with a history of specific language impairment (SLI): Strenghts and difficulties in social, emotional and behavioral functioning. Research in Developmental disabilities. 34, s. 4161-4169. DOI: 10.1016/j.ridd.2013.08.043. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Červenková, B., 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-2054-3.
  16. Diepeveen, F. B., van Dommelen, P., OUDESLUYS-MURPHY, A. M., Verkerk, P. H., 2018. Children with specific language impairment are more likely to reach motor milestones late. Child: Care, health and development. 44, s. 857-862. DOI: 10.1111/cch.12614. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. DLOUHÁ, O., 2017. Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN: 978-80-7492-314-2.
  18. Elbrecht, C., Antcliff, L. R., 2014. Being touched through touch. Trauma treatment through haptic perception at the Clay Field: A sensorimotor art therapy. International Journal of Art Therapy. 19(1), s. 19-30. DOI: 10.1080/17454832.2014.880932. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Fujiki, M., Spackman, M. P., Brinton, B., Hall, A., 2004. The relationship of language and emotion regulation skills to reticence in children with specific language impairment. Journal of speech, language and hearing research. 47(3), s. 637-646. DOI: 10.1044/1092-4388(2004/049). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Gregl, A., Kirigin. M., Bilać, S., Ligutićić, R. S., Jakšić, N., Jakovljević, M., 2014. Speech comprehension and emotional/behavioral problems in children with specific language impairment (SLI). Collegium antropologicum. 38(3), s. 871-877. Speech comprehension and emotional/behavioral problems in children with specific language impairment (SLI) - PubMed (nih.gov). Přejít na PubMed...
  21. Helland, W. A., & Helland, T., 2017. Emotional and behavioural needs in children with specific language impairment and in children with autism spectrum disorder: The importance of pragmatic language impairment. Research in Developmental Disabilities. 70, s. 33-39. DOI: 10.1016/j.ridd.2017.08.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. HELLER, L, LAPIERRE, A., 2016. Uzdravení vývojového traumatu. Olomouc: Fontána. ISBN: 978-80-7336-836-4.
  23. HASTINGS, P. D., MILLER, J. G., 2014. Autonomic regulation, polyvagal theory and children's prosocial development. In: Pradilla-Walker, L. M., Carlo, G. Prosocial development: A multidimensional approach. New York: Oxford University Press. 6, s. 112-127. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/269112911_Autonomic_Regulation_Polyvagal_Theory_and_Children%27s_Prosocial_Development Přejít k původnímu zdroji...
  24. HRDLIČKA, M., ŠANDA, J., URBÁNEK, T., KUDR, M., DUDOVÁ, I., KLIČKOVÁ, Š. et. al., 2019. Diffusion tensor imaging and tractography in autistic, dysphasic, and healthy control children. Neuropsychiatric Disease and Treatment. 15, s. 2843-2852. DOI: 10.2147/NDT.S219545. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. HSU, H. J., BISHOP. D. V. M., 2014. Sequence-specific procedural learning deficits in children with specific language impairment. Developmental science. 17(3), s. 352-365. DOI: 10.1111/desc.12125. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. IM-BOLTER, N., COHEN, N. J., 2007. Language impairment and psychiatric comorbidities. Pediatric clinics of north America. 54, s. 525-542. DOI: 10.1016/j.pcl.2007.02.008. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. IRWIN, J. R., CARTER, A. S., BRIGGS-GOWAN, M. J., 2002. The social-emotional development of "late-talking" toddlers. Journal of the american academy of child & adolescent psychiatry. 41(11), s. 1324-1332. DOI: 10.1097/00004583-200211000-00014. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. JEROME, A. C., FUJIKI, M., BRINTON, B., JAMES, S. L., 2002. Self-esteem in children with specific language impairment. Journal of speech, language and hearing research. 45(4), s. 700-714. DOI: 10.1044/1092-4388(2002/056). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. JOFFE, V. L., BLACK, E., 2012. Social, emotional and behavioral functioning of secondary school students with low academic and language performance: Perspectives from students, teachers and parents. Language speech and hearing services in schools. 43(4), s. 461-473. DOI: 10.1044/0161-1461(2012/11-0088). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. KALNAK, N., PEYRARD-JANVID, M., SAHLÉN, B., FORSSBERG, H., 2012. Family history interview of a broad phenotype in specific language impairment and matched controls. Genes, brain and behavior. 11(8), s. 921-927. DOI: 10.1111/j.1601-183X.2012.00841.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. KARSOAS, N., ROQUETA, C. A., ESTEVAN, R. A. C., CUMMIS, CH., 2010. Are children with specific language impairment competent with the pragmatics and logic of quantification? Cognition. 119(1), s. 43-57. DOI: 10.1016/j.cognition.2010.12.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. KOMÁREK, V., VRÁNOVÁ, M., KYNČL, M., ŠANDA, J., VYDROVÁ, R., 2014. Specifické strukturální změny mozku u dětí s vývojovou dysfázií. In: Soubor anotací odborných sdělení konference XXII. Asociace klinických logopedů ČR. Hradec Králové, s. 5-6.
  33. LEVINE, P. A., KLINEOVÁ, M., 2012. Trauma očima dítěte. Probouzení obyčejného zázraku léčení. Praha: Maitrea. ISBN: 978-80-87249-27-7.
  34. LINDSAY, G., DOCKRELL, J. E., 2012. Longitudinal patterns of behavioral, emotional and social difficulties and Slef-concepts in adolescents with a history of specific language impairment. British journal of educational psychology. 77(4), s. 811-828. DOI: 10.1044/0161-1461(2012/11-0069). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. LOUKUSA, S., MÄKINEN, L., KUUSIKKO-GAUFFIN, S., MOILANEN, I., 2014. Theory of mind and emotion recognition skills in children with specific language impairment, autism spectrum disorder and typical development: group differences and connection to knowledge of grammatical morphology, word-finding abilities and verbal working memory. International journal of language & communication disorders. 49(4), s. 498-507. DOI: 10.1111/1460-6984.12091. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Mareš, J., 2019. Znalost zvláštností pacienta: důležitý předpoklad individualizované péče. Československá psychologie. 63, s. 676-690. ISSN 1804-6436.
  37. McCabe, P. C., Marshall, D. J., 2006. Measuring the social competence of preschool children with specific language impairment: Correspondence among informant ratings and behavior observations. Topics in early childhood special education. 26(4), s. 234-246. DOI: 10.1177/02711214060260040401. Přejít k původnímu zdroji...
  38. NORBURY, C. F., SONUGA-BARKE, E., 2017. New fronties in the scientific study of developmental language disorders. Journal of child psychology and psychiatry. 58(10), s. 1065-1067. DOI: 10.1111/jcpp.12821. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. Nudel, R., Simpson, N. H., Baird, G., O'Hare, A., Conti-Ramsden, G., Bolton, P. F. et al., 2014. Genome-wide association analyses of child genotype effects and parent-of-origin effects in specific language impairment. Genes, brain and behavior. 13, s. 418-429. DOI: 10.1111/gbb.12127. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. Pospíšilová L., 2018. Vývojová dysfázie. In Neubauer K. (Ed.), Kompendium klinické logopedie. Praha: Portál, s. 283-314. ISBN 978-80-262-1390-1.
  41. Pospíšilová, L., 2019. Vývojová dysfázie současnosti. Listy klinické logopedie. 3(1), s. 48-54. DOI: 10.36833/lkl.2019.0111740. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Redmond, S. M., Ash, A. C., 2014. A cross-etiology comparison of the socio-emotional behavioral profiles associated with attention-deficit/hyperactivity disorder and specific language impairment. Clinical linguistics & phonetics. 28(5), s. 346-365. DOI: 10.3109/02699206.2013.868518. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  43. RICHTROVÁ, B., 2019. Vývoj sebeobrazu u dětí s vývojovou dysfázií. Listy klinické logopedie, 3(1), s. 29-35. DOI: 10.36833/lkl.2019.007. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Siegel D. J., Payneová-Brysonová T., 2015. Klidná výchova k disciplíně. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-848-1.
  45. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4240-3.
  46. St Clair, M. C., Pickles, A., Durkin, K., Conti-Ramsden, G., 2011. A longitudinal study of behavioral, emotional and social difficulties in individuals with a history of specific language impairment (SLI). Journal of Communication Disorders. 44(2), s. 186-199. DOI: 10.1016/j.jcomdis.2010.09.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  47. Sylvestre, A., Brisson, J., Lepage, C., Nadeau, L., Deaudelin, I., 2015. Social participation of children age 8-12 with SLI. Research in developmental disabilities. 49-50, s. 354-370. DOI: 10.3109/09638288.2015.1074730. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  48. Tomblin, J. B., Records, N. L., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E., O'Brien, M., 1997. The prevalence of specific language impairment in kindergarten children. Journal of Speech and Hearing Research. 40, s. 1245-1260. DOI: 10.1044/jslhr.4006.1245. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. Valera-Pozo, M., Adrover-Roig, D., Pérez-Castelló, J. A., Sanchez-Azanza, V. A., Aguilar-Mediavilla, E., 2020. Behavioral, Emotional and School Adjustment in Adolescents with and without Developmental Language Disorder (DLD) Is Related to Family Involvement. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(6), 1949. DOI: 10.3390/ijerph17061949. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  50. Van der Kolk, B. A., Stone, L., West, J., Rhodes, A., Emerson, D., Suvak, M., Spinazzola, J., 2014. Yoga as an adjunctive treatment for posttraumatic stress disorder: A randomized controlled trial. The journal of clinical psychiatry. 75(6), e559-565. DOI: 10.4088/JCP.13m08561. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. Vendeville, N., Blanc, N., Brechet, C., 2015. A drawing task to assess emotion inference in language-imaired children. Journal of speech, language and hearing research. 58(5), s. 1563-1569. DOI: 10.1044/2015_JSLHR-L-14-0343. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  52. Wadman, R., Durkin, K., Conti-Ramsden, G., 2008. Self-esteem, shyness, and sociability in adolescents with specific language impairment (SLI). Journal of speech, language, and hearing research. 51(4), s. 938-952. DOI: 10.1044/1092-4388(2008/069). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  53. Wadman, R., Durkin, K., Conti-Ramsden, G., 2011. Close relationships in adolescents with and without a history of specific language impairment. Language, speech and hearing services in schools. 42(1), s. 41-51. DOI: 10.1044/0161-1461(2010/10-0003). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  54. Wadman, R., Durkin, K., Conti-Ramsden, G., 2011. Social stress in young people with specific language impairment. Journal of adolescence. 34(3), s. 421-431. DOI: 10.1016/j.adolescence.2010.06.010. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  55. Yew, S. G. K., O´Kearney, R., 2013. Emotional and behavioural outcomes later in childhood and adolescence for children with specific language impairments: meta-analyses of controlled prospective studies. The journal of child psychology and psychiatry. 4(5), s. 516-534. DOI: 10.111/jcpp.12009. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.