Listy klinické logopedie 2021, 5(2):30-362028
Vliv hiporehabilitace na rozvoj komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami
- 1 Horticon, z. s., Velká Rovná 20, Pacov 395 01, Česká republika
- 2 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Kateřinská 1660/32, 121 08 Praha 2, Česká republika
- 3 Kamenitý vrch, z. s., V Potocích ev. č 318, 252 10 Černolice, Česká republika
Hiporehabilitace zastřešuje aktivity a terapie v oblastech, ve kterých se setkává kůň a člověk se zdravotním či sociálním znevýhodněním nebo se specifickými potřebami. Intervence může být zaměřena na oblast motorickou, psychickou, sociální nebo vzdělávací v závislosti na cíli hiporehabilitace u individuálního klienta. Propojením logopedie a hiporehabilitace dochází ke komplexnímu působení na klienta s narušenou komunikační schopností za pomoci koní, poníků a souvisejících aktivit. Hiporehabilitace může být individuální nebo skupinová, v některých hiporehabilitačních programech jsou zapojováni také rodinní příslušníci a pečující osoby. Ve studiích efektu hiporehabilitace byl pozorován pozitivní efekt hiporehabilitace kromě motorických funkcí také na pozornost, hyperaktivitu, rozvoji slovní zásoby, sociální interakci a komunikaci, facilitaci zrakového kontaktu a zlepšení jazykových schopností. Při vhodné volbě cíle a metod intervence může hiporehabilitace podpořit zlepšení stavu klientů v rozsahu jejich funkčního potenciálu a zvýšit tak kvalitu jejich života.
Klíčová slova: hiporehabilitace, logopedie, neurovývojové poruchy
Vloženo: 30. září 2021; Revidováno: 31. říjen 2021; Přijato: 1. listopad 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- ANGOULES, A. G. et al., 2015. A review of efficacy of hippotherapy for the treatment of musculoskeletal disorders. Journal of Advances in Medicine and Medical Research [online]. S. 289-297 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.journaljammr.com/index.php/JAMMR/article/download/14151/25994
Přejít k původnímu zdroji...
- CHARRY-SÁNCHEZ, J. D., PRADILLA, I., TALERO-GUTIÉRREZ, C., 2018. Animal-assisted therapy in adults: A systematic review. Complementary therapies in clinical practice [online]. 32, s. 169-180 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1744388118302214?via%3Dihub
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ČERVENKOVÁ, B., 2020. Raná intervence u předčasně narozených dětí s rizikem rozvoje dětské mozkové obrny. Listy klinické logopedie [online]. 4(1), s. 32-36 [cit. 30. 9. 2021]. DOI: 10.36833/lkl.2020.006. Dostupné z: https://logoped.actavia.cz/contents/lkl/2020/01.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Česká hiporehabilitační společnost, 2009 [online]. Praha: ČHS [cit. 28. 10. 2021]. Dostupné z: https://hiporehabilitace-cr.com/
- HOAGWOOD, K. E. et al. 2017. Animal-assisted therapies for youth with or at risk for mental health problems: A systematic review. Applied developmental science [online]. 21(1), s. 1-13 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5546745/
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HOLUBOVÁ, A. et al., 2018. Využití digitálních technologií v terapii pacientů po cévní mozkové příhodě. Listy klinické logopedie [online]. 2(2), 32-36 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/contents/lkl/2018/02.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- KULICHOVÁ, J. et al., 1995. Hiporehabilitace. Praha: Nadace OF.
- LECHTA, V., 2008. Symptomatické poruchy řeči u dětí Vyd. 2., Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-433-5.
- MACAULEY, B. 2021. Speech Therapy with Hippotherapy. In: Book of Abstracts -European Conference in Equine Facilitated Therapy. Praha: Czech Equine Facilitated Therapy Association (CEFTA), 2021, s. 78. ISBN 978-80-213-3103-7.
- MARESCA, G. et al., 2020. Hippotherapy in neurodevelopmental disorders: a narrative review focusing on cognitive and behavioral outcomes. Applied Neuropsychology: Child [online]. s. 1-8 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://europepmc.org/article/med/33949903
Přejít k původnímu zdroji...
- MIŠKOVSKÁ, K. et al., 2020. A case study of the application of hippotherapy in school-age children with multiple disabilities. Zdravotníctvo a sociálna práca [online]. 4, s. 174-178 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.zdravotnictvoasocialnapraca.sk/wp-content/uploads/ZaSP_Cislo_4_2020_SK-CZ_EN.pdf
- OREL, M., PACOVÁ, V., 2010. Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2946-6.
- PAVLŮ, D., 2003. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I.: koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd., Brno: CERM. ISBN 80-7204-312-9.
- RUEG, J. C., 2020. Mozek, duše a tělo: neurobiologie psychosomatiky a psychoterapie, Praha: Portál. 978-80-262-1581-3.
- ŠIMANOVSKÝ, Z., 2007. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-339-0.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.