Listy klinické logopedie 2021, 5(2):30-362028

Vliv hiporehabilitace na rozvoj komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami

Viola Jónová1, Markéta Janatová ORCID...2, Lucie Hovorková1, Xenia Svobodová3
1 Horticon, z. s., Velká Rovná 20, Pacov 395 01, Česká republika
2 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Kateřinská 1660/32, 121 08 Praha 2, Česká republika
3 Kamenitý vrch, z. s., V Potocích ev. č 318, 252 10 Černolice, Česká republika

Hiporehabilitace zastřešuje aktivity a terapie v oblastech, ve kterých se setkává kůň a člověk se zdravotním či sociálním znevýhodněním nebo se specifickými potřebami. Intervence může být zaměřena na oblast motorickou, psychickou, sociální nebo vzdělávací v závislosti na cíli hiporehabilitace u individuálního klienta. Propojením logopedie a hiporehabilitace dochází ke komplexnímu působení na klienta s narušenou komunikační schopností za pomoci koní, poníků a souvisejících aktivit. Hiporehabilitace může být individuální nebo skupinová, v některých hiporehabilitačních programech jsou zapojováni také rodinní příslušníci a pečující osoby. Ve studiích efektu hiporehabilitace byl pozorován pozitivní efekt hiporehabilitace kromě motorických funkcí také na pozornost, hyperaktivitu, rozvoji slovní zásoby, sociální interakci a komunikaci, facilitaci zrakového kontaktu a zlepšení jazykových schopností. Při vhodné volbě cíle a metod intervence může hiporehabilitace podpořit zlepšení stavu klientů v rozsahu jejich funkčního potenciálu a zvýšit tak kvalitu jejich života.

Klíčová slova: hiporehabilitace, logopedie, neurovývojové poruchy

Vloženo: 30. září 2021; Revidováno: 31. říjen 2021; Přijato: 1. listopad 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jónová V, Janatová M, Hovorková L, Svobodová X. Vliv hiporehabilitace na rozvoj komunikačních schopností dětí s neurovývojovými poruchami. Listy klinické logopedie. 2021;5(2):30-36.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ANGOULES, A. G. et al., 2015. A review of efficacy of hippotherapy for the treatment of musculoskeletal disorders. Journal of Advances in Medicine and Medical Research [online]. S. 289-297 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.journaljammr.com/index.php/JAMMR/article/download/14151/25994 Přejít k původnímu zdroji...
  2. CHARRY-SÁNCHEZ, J. D., PRADILLA, I., TALERO-GUTIÉRREZ, C., 2018. Animal-assisted therapy in adults: A systematic review. Complementary therapies in clinical practice [online]. 32, s. 169-180 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1744388118302214?via%3Dihub Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. ČERVENKOVÁ, B., 2020. Raná intervence u předčasně narozených dětí s rizikem rozvoje dětské mozkové obrny. Listy klinické logopedie [online]. 4(1), s. 32-36 [cit. 30. 9. 2021]. DOI: 10.36833/lkl.2020.006. Dostupné z: https://logoped.actavia.cz/contents/lkl/2020/01.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  4. Česká hiporehabilitační společnost, 2009 [online]. Praha: ČHS [cit. 28. 10. 2021]. Dostupné z: https://hiporehabilitace-cr.com/
  5. HOAGWOOD, K. E. et al. 2017. Animal-assisted therapies for youth with or at risk for mental health problems: A systematic review. Applied developmental science [online]. 21(1), s. 1-13 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5546745/ Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. HOLUBOVÁ, A. et al., 2018. Využití digitálních technologií v terapii pacientů po cévní mozkové příhodě. Listy klinické logopedie [online]. 2(2), 32-36 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/contents/lkl/2018/02.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  7. KULICHOVÁ, J. et al., 1995. Hiporehabilitace. Praha: Nadace OF.
  8. LECHTA, V., 2008. Symptomatické poruchy řeči u dětí Vyd. 2., Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-433-5.
  9. MACAULEY, B. 2021. Speech Therapy with Hippotherapy. In: Book of Abstracts -European Conference in Equine Facilitated Therapy. Praha: Czech Equine Facilitated Therapy Association (CEFTA), 2021, s. 78. ISBN 978-80-213-3103-7.
  10. MARESCA, G. et al., 2020. Hippotherapy in neurodevelopmental disorders: a narrative review focusing on cognitive and behavioral outcomes. Applied Neuropsychology: Child [online]. s. 1-8 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://europepmc.org/article/med/33949903 Přejít k původnímu zdroji...
  11. MIŠKOVSKÁ, K. et al., 2020. A case study of the application of hippotherapy in school-age children with multiple disabilities. Zdravotníctvo a sociálna práca [online]. 4, s. 174-178 [cit. 30. 9. 2021]. Dostupné z: https://www.zdravotnictvoasocialnapraca.sk/wp-content/uploads/ZaSP_Cislo_4_2020_SK-CZ_EN.pdf
  12. OREL, M., PACOVÁ, V., 2010. Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2946-6.
  13. PAVLŮ, D., 2003. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I.: koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd., Brno: CERM. ISBN 80-7204-312-9.
  14. RUEG, J. C., 2020. Mozek, duše a tělo: neurobiologie psychosomatiky a psychoterapie, Praha: Portál. 978-80-262-1581-3.
  15. ŠIMANOVSKÝ, Z., 2007. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi, Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-339-0.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.