Listy klinické logopedie 2021, 5(2):22-292588

Evidence based practice v klinické logopedii

Simona Hlaváčová ORCID...
Soukromá klinika LOGO s.r.o., Vsetínská 20, 639 00 Brno, Česká republika

Evidence based practice (EBP, praxe založená na důkazech) označuje přístup, který při klinickém rozhodování o konkrétní péči o pacienta využívá nejlepších vědeckých poznatků (důkazů), klinických zkušeností odborníka a preferencí a hodnot pacienta. Vhodná integrace těchto tří oblastí vede dle myšlenky EBP k ideálnímu dopadu na klinický výsledek a kvalitu života pacienta. Mezi konkrétními kroky jeho implikace do praxe patří položení klinické otázky týkající se konkrétního problému, vyhledání nejlepšího důkazu, zhodnocení kvality daného důkazu (jeho validity, dopadu a použitelnosti), aplikace do praxe a následné zhodnocení dopadu s případnou modifikací přístupu. Při práci s vědeckými poznatky je mimo jiné potřebná dobrá znalost formulace otázek prostřednictvím systému PICO a povědomí o hierarchii důkazů. Implementace EBP do praxe klinického logopeda se setkává s několika překážkami, mezi které může patřit špatná dostupnost zdrojů, nesprávné chápání EBP, organizační problémy, ale také přetrvávající konzervativní přístupy v rámci tradiční péče a odmítání možných změn zažitých každodenní praxí. Na základě zkušeností s aplikací EBP v jiných oborech zdravotnictví však lze jeho pozitivní dopad očekávat i v oboru klinické logopedie. Mezi důsledky aplikace EBP může patřit zvýšení míry motivace u pacienta a jeho rodiny, usnadnění komunikace s odborníky z jiných oborů, navýšení efektivity terapie a tím snížení počtu terapií potřebných u konkrétního pacienta, zjednodušení komunikace se zaměstnavateli a pojišťovnami nebo zkvalitnění odborné advokacie oboru.

Klíčová slova: evidence based practice, výzkum, logopedická intervence, review, důkazy

Vloženo: 20. červenec 2021; Revidováno: 9. srpen 2021; Přijato: 21. srpen 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hlaváčová S. Evidence based practice v klinické logopedii. Listy klinické logopedie. 2021;5(2):22-29.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, 2007. Scope of Practice in Speech-Language Pathology (Scope of Practice). ASHA.org [online]. [cit. 23. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/policy
  2. AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, 2016. Code of ethics (Ethics). ASHA.org [online]. [cit. 23. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/policy
  3. AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, nedatováno. Evidence based practice toolkit. ASHA.org [online]. [cit. 23. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/research/ebp/evidence-based-practice-toolkit/
  4. ASLAM S., EMMANUEL P., 2010. Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian J Sex Transm Dis. 31(1), s. 47-50. DOI: 10.4103/0253-7184.69003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. BAXENDALE, J., HESKETH, A., 2003. Comparison of the effectiveness of the Hanen Parent Programme and traditional clinic therapy. International Journal of Language and Communication Disorders. 38(4), s. 397-415. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. BHOGAL, S. K., TEASELL, R., SPEECHLEY, M., 2003. Intensity of aphasia therapy, impact on recovery. Stroke. 34(4), s. 987-993. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. BOTHE, A. K, DAVIDOW, J. H, BRAMLETT, R.E, INGHAM, R. J., 2006. Stuttering treatment research 1970-2005: I. Systematic review incorporating trial quality assessment of behavioral, cognitive, and related approaches. Am J Speech Lang Pathol. ;15(4), s. 321-341. DOI: 10.1044/1058-0360(2006/031). Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. BOYLE, J. M., MCCARTNEY, E., O'HARE, A., FORBES, J., 2009. Direct versus indirect and individual versus group modes of language therapy for children with primary language impairment: principal outcomes from a randomized controlled trial and economic evaluation. International Journal of Language & Communication Disorders. 44(6), s. 826-846, DOI: 10.1080/13682820802371848. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. BRAY, M., WOOLNOUGH, L., 1988. The language skills of children with Down's syndrome aged 12-16 years. Child Language Teaching and Therapy. 4(3), s. 311-324. Přejít k původnímu zdroji...
  10. BRAY, M., WOOLNOUGH, L., 1988. The language skills of children with Down's syndrome aged 12-16 years. Child Language Teaching and Therapy. 4(3), s. 311-324. ISBN: 978-0-470-74329-4. Přejít k původnímu zdroji...
  11. BULL, L., 2009, Survey of complementary and alternative therapies used by children with specific learning difficulties (dyslexia). International Journal of Language and Communication Disorders. 44(2), s. 224-235. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. CARD, N., 2012. Applied Meta-Analysis for Social Science Research. New York: Guilford Press. ISBN 1609184998.
  13. DODD, B., 2007. Evidence-based practice and speech-language pathology: strengths, weaknesses, opportunities and threats. Folia Phoniatr Logop. 59(3), s. 118-29. DOI: 10.1159/000101770. PMID: 17556855. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. EL DIB, R., ATALLAH, A. et al., 2005. Mapping the Cochrane evidence for decision making in health care. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 13(4), s. 689-692. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. FERJENČÍK, J., 2000. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-367-6.
  16. GLOGOWSKA, M., ROULSTONE, S., ENDERBY, P., PETERS, T. J., 2000. Randomised controlled trial of community based speech and language therapy in preschool children. BMJ. 321(7266), s. 923-926. DOI: 10.1136/bmj.321.7266.923. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. HAYNES, R. B., DEVEREAUX, P. J., GUYATT, G. H., 2002. Physicians' and patients' choices in evidence based practice. BMJ. 324(7350), s. 1350. DOI: 10.1136/bmj.324.7350.1350. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. HOUSER, J., 2011. Evidence-based practice in health care. In: Houser J., Oman, K. S. Evidence-based practice: an implementation guide for healthcare organizations, s. 1-17. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning, LLC.
  19. JENKINS, C., 2003. Continued language intervention with adolescents and adults with Down syndrome. In: Rondal, J. A., Buckley, S.: Speech and Language Intervention in Down Syndrome. London: Whurr, s. 154-165.
  20. KLUGAROVÁ, J., 2015. Vyhledávací strategie. In: Marečková, J., Klugarová, J., Klugar, M., Jarošová, D., Zeleníková, R., Gurková, E.: Evidence-Based Healthcare: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. (V tisku). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  21. LANGMORE, S., KASARAKIS, E. et al., 2006. Enteral tube feeding for amytrophic lateral sclerosis/motor neurone disease. The Cochrane Collaboration, 4. Přejít k původnímu zdroji...
  22. LEDDY, M., GILL, G., 1999. Enhancing the speech and language skills of adults with Down syndrome. In: J. F. Miller, M. Leddy and L. A. Leavitt (eds): Improving the Communication of People with Down Syndrome. Baltimore: Paul H. Brookes, s. 205-213.
  23. LOF, G. L., Watson, M., 2008. A nationwide survey of non-speech oral motor exercise use: Implications for evidence-based practice. Language, Speech and Hearing Services in Schools. 39, s. 392-407. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. MCCURTIN, A., RODDAM, H., 2012. Evidence-based practice: SLTs under siege or opportunity for growth? The use and nature of research evidence in the profession. Int J Lang Commun Disord. 47(1), s. 11-26. DOI: 10.1111/j.1460-6984.2011.00074.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. MUDFORD, O. C., CULLEN, C., 2005. Auditory integration training: a critical review. In: Jacobson, J. W., Foxx R. M., and Mulick J. A.: Controversial Therapies for Developmental Disabilities: Fad, Fashion and Science in Professional Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 351-362.
  26. PRASAD, K., 2014. Fundamentals of evidence based medicine. Second edition. Springer India. ISBN 978-81-322-0831-0. Přejít k původnímu zdroji...
  27. PRING, T., 2004. Ask a silly question: two decades of troublesome trials. International Journal of Language & Communication Disorders. 39(3), s. 285-302. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. RODDAM, H., SKEAT, J., 2010. Embedding evidence-based practice in speech and language therapy: International examples. Hoboken: Wiley-Blackwell. Přejít k původnímu zdroji...
  29. SAMPSON, E., CANDY, B. et al., 2009. Enteral tube feeding for older people with advanced dementia. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2. Přejít k původnímu zdroji...
  30. SCHLOSSER, R. W., WENDT, O., 2008. Effects of augmentative and alternative communication intervention on speech production in children with autism: a systematic review. American Journal of Speech-Language Pathology. 17, s. 212-230. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. SCHLOSSER, R. W., WENDT, O., 2008. Facilitated communication is contraindicated as a treatment choice; a meta-analysis is still to be done. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention. 2(2), s. 81-83, DOI: 10.1080/17489530802295121. Přejít k původnímu zdroji...
  32. SCHMIDT, N. A., BROWN, J. M., 2012. Evidence-based practice for nurses: Appraisal and application of research. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning.
  33. SCHMIDT, N. A., BROWN, J. M., 2012. What is evidence-based practice? In: N. A. Schmidt, N. A., Brown, J. M.: Evidence-based practice for nurses: appraisal and application of research, s. 3-37. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning, LLC.
  34. SLEIGH, G., SULLIVAN, P. et al., 2004. Gastrostomy feeding versus oral feeding alone for children with cerebral palsy. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2, s. 1-13. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. WATSON, M., LOF, G.L., 2008. What we know about nonspeech oral motor exercises. Seminars in Speech and Language. 29, s. 320-330. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. WHITHWORTH, A., WEBSTER, J., HOWARD, D., 2005. A Cognitive Neuropsychological Approach to Assesssment and Intervention in Aphasia. A Clinicians Guide. Hove, New York: Psychology Press. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.