Listy klinické logopedie 2021, 5(2):22-292588
Evidence based practice v klinické logopedii
- Soukromá klinika LOGO s.r.o., Vsetínská 20, 639 00 Brno, Česká republika
Evidence based practice (EBP, praxe založená na důkazech) označuje přístup, který při klinickém rozhodování o konkrétní péči o pacienta využívá nejlepších vědeckých poznatků (důkazů), klinických zkušeností odborníka a preferencí a hodnot pacienta. Vhodná integrace těchto tří oblastí vede dle myšlenky EBP k ideálnímu dopadu na klinický výsledek a kvalitu života pacienta. Mezi konkrétními kroky jeho implikace do praxe patří položení klinické otázky týkající se konkrétního problému, vyhledání nejlepšího důkazu, zhodnocení kvality daného důkazu (jeho validity, dopadu a použitelnosti), aplikace do praxe a následné zhodnocení dopadu s případnou modifikací přístupu. Při práci s vědeckými poznatky je mimo jiné potřebná dobrá znalost formulace otázek prostřednictvím systému PICO a povědomí o hierarchii důkazů. Implementace EBP do praxe klinického logopeda se setkává s několika překážkami, mezi které může patřit špatná dostupnost zdrojů, nesprávné chápání EBP, organizační problémy, ale také přetrvávající konzervativní přístupy v rámci tradiční péče a odmítání možných změn zažitých každodenní praxí. Na základě zkušeností s aplikací EBP v jiných oborech zdravotnictví však lze jeho pozitivní dopad očekávat i v oboru klinické logopedie. Mezi důsledky aplikace EBP může patřit zvýšení míry motivace u pacienta a jeho rodiny, usnadnění komunikace s odborníky z jiných oborů, navýšení efektivity terapie a tím snížení počtu terapií potřebných u konkrétního pacienta, zjednodušení komunikace se zaměstnavateli a pojišťovnami nebo zkvalitnění odborné advokacie oboru.
Klíčová slova: evidence based practice, výzkum, logopedická intervence, review, důkazy
Vloženo: 20. červenec 2021; Revidováno: 9. srpen 2021; Přijato: 21. srpen 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, 2007. Scope of Practice in Speech-Language Pathology (Scope of Practice). ASHA.org [online]. [cit. 23. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/policy
- AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, 2016. Code of ethics (Ethics). ASHA.org [online]. [cit. 23. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/policy
- AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION, nedatováno. Evidence based practice toolkit. ASHA.org [online]. [cit. 23. 6. 2021]. Dostupné z: https://www.asha.org/research/ebp/evidence-based-practice-toolkit/
- ASLAM S., EMMANUEL P., 2010. Formulating a researchable question: A critical step for facilitating good clinical research. Indian J Sex Transm Dis. 31(1), s. 47-50. DOI: 10.4103/0253-7184.69003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BAXENDALE, J., HESKETH, A., 2003. Comparison of the effectiveness of the Hanen Parent Programme and traditional clinic therapy. International Journal of Language and Communication Disorders. 38(4), s. 397-415.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BHOGAL, S. K., TEASELL, R., SPEECHLEY, M., 2003. Intensity of aphasia therapy, impact on recovery. Stroke. 34(4), s. 987-993.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOTHE, A. K, DAVIDOW, J. H, BRAMLETT, R.E, INGHAM, R. J., 2006. Stuttering treatment research 1970-2005: I. Systematic review incorporating trial quality assessment of behavioral, cognitive, and related approaches. Am J Speech Lang Pathol. ;15(4), s. 321-341. DOI: 10.1044/1058-0360(2006/031).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOYLE, J. M., MCCARTNEY, E., O'HARE, A., FORBES, J., 2009. Direct versus indirect and individual versus group modes of language therapy for children with primary language impairment: principal outcomes from a randomized controlled trial and economic evaluation. International Journal of Language & Communication Disorders. 44(6), s. 826-846, DOI: 10.1080/13682820802371848.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BRAY, M., WOOLNOUGH, L., 1988. The language skills of children with Down's syndrome aged 12-16 years. Child Language Teaching and Therapy. 4(3), s. 311-324.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRAY, M., WOOLNOUGH, L., 1988. The language skills of children with Down's syndrome aged 12-16 years. Child Language Teaching and Therapy. 4(3), s. 311-324. ISBN: 978-0-470-74329-4.
Přejít k původnímu zdroji...
- BULL, L., 2009, Survey of complementary and alternative therapies used by children with specific learning difficulties (dyslexia). International Journal of Language and Communication Disorders. 44(2), s. 224-235.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CARD, N., 2012. Applied Meta-Analysis for Social Science Research. New York: Guilford Press. ISBN 1609184998.
- DODD, B., 2007. Evidence-based practice and speech-language pathology: strengths, weaknesses, opportunities and threats. Folia Phoniatr Logop. 59(3), s. 118-29. DOI: 10.1159/000101770. PMID: 17556855.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EL DIB, R., ATALLAH, A. et al., 2005. Mapping the Cochrane evidence for decision making in health care. Journal of Evaluation in Clinical Practice. 13(4), s. 689-692.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FERJENČÍK, J., 2000. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. ISBN 80-7178-367-6.
- GLOGOWSKA, M., ROULSTONE, S., ENDERBY, P., PETERS, T. J., 2000. Randomised controlled trial of community based speech and language therapy in preschool children. BMJ. 321(7266), s. 923-926. DOI: 10.1136/bmj.321.7266.923.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HAYNES, R. B., DEVEREAUX, P. J., GUYATT, G. H., 2002. Physicians' and patients' choices in evidence based practice. BMJ. 324(7350), s. 1350. DOI: 10.1136/bmj.324.7350.1350.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HOUSER, J., 2011. Evidence-based practice in health care. In: Houser J., Oman, K. S. Evidence-based practice: an implementation guide for healthcare organizations, s. 1-17. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning, LLC.
- JENKINS, C., 2003. Continued language intervention with adolescents and adults with Down syndrome. In: Rondal, J. A., Buckley, S.: Speech and Language Intervention in Down Syndrome. London: Whurr, s. 154-165.
- KLUGAROVÁ, J., 2015. Vyhledávací strategie. In: Marečková, J., Klugarová, J., Klugar, M., Jarošová, D., Zeleníková, R., Gurková, E.: Evidence-Based Healthcare: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. (V tisku). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- LANGMORE, S., KASARAKIS, E. et al., 2006. Enteral tube feeding for amytrophic lateral sclerosis/motor neurone disease. The Cochrane Collaboration, 4.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEDDY, M., GILL, G., 1999. Enhancing the speech and language skills of adults with Down syndrome. In: J. F. Miller, M. Leddy and L. A. Leavitt (eds): Improving the Communication of People with Down Syndrome. Baltimore: Paul H. Brookes, s. 205-213.
- LOF, G. L., Watson, M., 2008. A nationwide survey of non-speech oral motor exercise use: Implications for evidence-based practice. Language, Speech and Hearing Services in Schools. 39, s. 392-407.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCCURTIN, A., RODDAM, H., 2012. Evidence-based practice: SLTs under siege or opportunity for growth? The use and nature of research evidence in the profession. Int J Lang Commun Disord. 47(1), s. 11-26. DOI: 10.1111/j.1460-6984.2011.00074.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MUDFORD, O. C., CULLEN, C., 2005. Auditory integration training: a critical review. In: Jacobson, J. W., Foxx R. M., and Mulick J. A.: Controversial Therapies for Developmental Disabilities: Fad, Fashion and Science in Professional Practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, s. 351-362.
- PRASAD, K., 2014. Fundamentals of evidence based medicine. Second edition. Springer India. ISBN 978-81-322-0831-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- PRING, T., 2004. Ask a silly question: two decades of troublesome trials. International Journal of Language & Communication Disorders. 39(3), s. 285-302.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- RODDAM, H., SKEAT, J., 2010. Embedding evidence-based practice in speech and language therapy: International examples. Hoboken: Wiley-Blackwell.
Přejít k původnímu zdroji...
- SAMPSON, E., CANDY, B. et al., 2009. Enteral tube feeding for older people with advanced dementia. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHLOSSER, R. W., WENDT, O., 2008. Effects of augmentative and alternative communication intervention on speech production in children with autism: a systematic review. American Journal of Speech-Language Pathology. 17, s. 212-230.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SCHLOSSER, R. W., WENDT, O., 2008. Facilitated communication is contraindicated as a treatment choice; a meta-analysis is still to be done. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention. 2(2), s. 81-83, DOI: 10.1080/17489530802295121.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHMIDT, N. A., BROWN, J. M., 2012. Evidence-based practice for nurses: Appraisal and application of research. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning.
- SCHMIDT, N. A., BROWN, J. M., 2012. What is evidence-based practice? In: N. A. Schmidt, N. A., Brown, J. M.: Evidence-based practice for nurses: appraisal and application of research, s. 3-37. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning, LLC.
- SLEIGH, G., SULLIVAN, P. et al., 2004. Gastrostomy feeding versus oral feeding alone for children with cerebral palsy. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2, s. 1-13.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WATSON, M., LOF, G.L., 2008. What we know about nonspeech oral motor exercises. Seminars in Speech and Language. 29, s. 320-330.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WHITHWORTH, A., WEBSTER, J., HOWARD, D., 2005. A Cognitive Neuropsychological Approach to Assesssment and Intervention in Aphasia. A Clinicians Guide. Hove, New York: Psychology Press.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.