Listy klinické logopedie 2021, 5(2):16-213484
Test porozumění větám - česká verze s normami pro dospělou populaci
- Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc, Česká republika
Příspěvek představuje českou verzi Testu porozumění větám, který byl adaptován ze slovenského jazyka. Obsahem článku je popis testu, stručně též vznik jeho české verze s některými výsledky a diskusí. K testu byly stanoveny percentilové normy pro dospělou populaci s ohledem na věk (Nohová et al., v přípravě). Tento diagnostický nástroj slouží k podrobnému hodnocení porozumění mluvené řeči na úrovni vět. Obsahuje 48 vět s různou syntaktickou konstrukcí a lingvistickými faktory. V klinické praxi jej lze využít u celé řady pacientů - u osob s afázií, s kognitivně-komunikační poruchou a dalších. Jeho další využití je předmětem navazujících i budoucích výzkumů.
Klíčová slova: porozumění řeči, porozumění větám, diagnostika, Test porozumění větám, normy, logopedie, porucha komunikace
Vloženo: 22. březen 2021; Revidováno: 23. červen 2021; Přijato: 16. červenec 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021 Zobrazit citaci
Reference
- BRUSTMANNOVÁ, S. et al., 2017. Token test - validační studie české verze u osob vyššího věku a pacientů s neurodegenerativním onemocněním mozku. Cesk Slov Neurol N [online]. 80/113(3), s. 300-306 [cit. 18. 3. 2021]. DOI: 10.14735/amcsnn2017300.
Přejít k původnímu zdroji...
- CAPLAN, D., 2013. Syntactically based sentence comprehension in aging and individuals with neurological disease. In: van GOMPEL, ROGER, P. G. (Ed.). Sentence processing. New York, NY, US: Psychology Press. ISBN 978-0-203-77283-6.
- CAROTENUTO, A. et al., 2018. Communication in Multiple Sclerosis: Pragmatic Deficit and its Relation with Cognition and Social Cognition. Archives of Clinical Neuropsychology [online]. 33, s. 194-205 [cit. 18. 3. 2021]. DOI: 10.1093/arclin/acx061.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ČSÚ (Český statistický úřad), 2020. Česká republika od roku 1989 v číslech - aktualizováno 11. 12. 2020. Vybrané demografické údaje v České republice. Czso.cz [online]. Praha: ČSÚ [cit. 19. 3. 2021]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/123502877/32018120_0101.pdf/5da70908-dcde-4110-8ab8-ffde779b9794?version=1.0
- GETZ, S. J. a B. LEVIN, 2017. Cognitive and Neuropsychiatric Features of Early Parkinson´s Disease. Archives of Clinical Neuropsychology [online]. 32, s. 769-785 [cit. 18. 3. 2021]. DOI: 10.1093/arclin/acx091.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GROSSMAN, M. et al., 1995. Sentence comprehension in multiple sclerosis. Acta Neurol Scand [online]. 92, s. 324-331 [cit. 17. 3. 2021]. DOI: 10.1111/j.1600-0404.1995.tb00137.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HENDL, J. a J. REMR, 2017. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1192-1.
- KOŠŤÁLOVÁ, M., 2015. Vývoj a použití standardizovaných nástrojů pro diagnostiku neurogenních poruch komunikace. Disertační práce. Brno: Masarykova Univerzita, Lékařská fakulta, I. neurologická klinika. Vedoucí práce: prof. MUDr. Irena Rektorová, Ph.D.
- MARKOVÁ, J. et al., 2015. Analýza porozumenia viet v slovenčine: test porozumenia viet s normami. V Bratislave: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-3797-7.
- MARKOVÁ, J. et al. 2017. Sentence comprehension in Slovak-speaking patients with Alzheimer´s disease. International Journal of Language and Communication Disorders [online]. 52(4), s. 456-468 [cit. 17. 3. 2021]. DOI: 10.1111/1460-6984.12284.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MARKOVÁ, J. et al., 2018. Porozumenie viet u slovensky hovoriacich pacientov s Parkinsonovou chorobou. Cesk Slov Neurol N [online]. 81/114(1), s. 60-64 [cit. 17. 3. 2021]. DOI: 10.14735/amcsnn201860.
Přejít k původnímu zdroji...
- MARKOVÁ, J. a L´. DŘÍMALOVÁ (2020). Porozumenie viet u pacientov so sklerózou multiplex. In: Logopaedica. XXII. 22, s. 59-63. Sborník Slovenské asociace logopedů, Bratislava. ISSN 2453-8450.
- MARSHALL, CH. R. et al., 2018. Primary progressive aphasia: a clinical approach. Journal of Neurology [online]. 265, s. 1474-1490 [cit. 17. 3. 2021]. DOI: 10.1007/s00415-018-8762-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NOHOVÁ, L. 2020. Porozumění mluvené řeči u osob s vybranými poruchami komunikace: preliminární studie. In: VITÁSKOVÁ, K. et al. Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu. (Výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 91-105. ISBN 978-84-09-14755-7.
- NOHOVÁ, L. et al. (v přípravě). Test porozumění větám: metodická příručka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.PLEŠINGEROVÁ, D., 2020. Hodnocení větného porozumění v rámci komplexní diagnostiky dyslexie. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky. Vedoucí práce: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
- VÁCLAVÍKOVÁ, L., 2018. Diagnostika percepce mluvené řeči u osob s neurogenními poruchami komunikace. E-pedagogium [online]. 3, s. 14-20 [cit. 18. 3. 2021]. Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/fileadmin/userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2018online.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.