Listy klinické logopedie 2021, 5(2):12-152006

Logopedická diagnostika poruch polykání a obtíží spojených s krmením v dětském věku - zahraniční přístupy dostupné v ČR

Markéta Kleinerová
Klinika otorinolaryngologie a chirurgie hlavy a krku FN HK, Sokolská 581, 500 05 Hradec Králové – Nový Hradec Králové, Česká republika

Diagnostika schopností a dovedností při krmení je důležitou součástí intervence klinického logopeda na poli problematiky dětských dysfagií u novorozenců, kojenců i starších dětí. Článek přináší přehled některých zahraničních diagnostických a terapeutických nástrojů, které jsou přístupné v online podobě odborníkům i v České republice. Text dále seznamuje se základními principy přístupů ke krmení novorozenců a kojenců založených na identifikaci klíčových signálů vysílaných dítětem během příjmu potravy, nebo přístupů ke krmení tzv. řízených dítětem.

Klíčová slova: dysfagie, poruchy krmení a polykání v dětském věku, hodnocení procesu příjmu potravy, diagnostické materiály pro

Vloženo: 29. leden 2021; Revidováno: 1. červenec 2021; Přijato: 16. červenec 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kleinerová M. Logopedická diagnostika poruch polykání a obtíží spojených s krmením v dětském věku - zahraniční přístupy dostupné v ČR. Listy klinické logopedie. 2021;5(2):12-15.
Stáhnout citaci

Reference

  1. INGHAM, P. M., T. ASHIKAGA a S. ABBASI, 2012. Relationship of Neonatal Oral Motor Assessment Scale to feeding performance of premature infants. Journal of Neonatal Nursing [online]. 18(1), 30-36 [cit. 15. 11. 2020]. ISSN 13551841. DOI: 10.1016/j.jnn.2010.09.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Infant Driven Feeding, 2020. In: Infantdrivenfeeding.com [online]. USA [cit. 15. 11. 2020]. Dostupné z: http://www.infantdrivenfeeding.com/
  3. NOMAS international, 2020. In: Nomasinternational.org [online]. USA [cit. 15. 11. 2020]. Dostupné z: https://nomasinternational.org/
  4. ROSS, E., 2020. Interventions to Support Homeostasis During Oral Feedings using SOFFI®. In: Feedingfundamentals.com [online]. [cit. 20. 1. 2021]. Dostupné z: https://www.feedingfundamentals.com/videos/interventions-to-support-homeostasis-during-oral-feedings-using-soffi
  5. SHAKER, C. S., 2013. Cue-based Co-regulated Feeding in the Neonatal Intensive Care Unit: Supporting Parents in Learning to Feed Their Preterm Infant. Newborn and Infant Nursing Reviews [online]. 13(1), 51-55 [cit. 15. 11. 2020]. ISSN 15273369. DOI: 10.1053/j.nainr.2012.12.009. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Sheppard Dysphagia Institut, 2021. In: Dysphagia disorder survey and trainings [online]. [cit. 20. 1. 2021]. Dostupné z: https://sites.google.com/view/dysphagiaorg/dysphagia-disorder-survey-and-training
  7. SHEPPARD, J. J., R. HOCHMAN a C. BAER, 2014. The Dysphagia Disorder Survey: Validation of an assessment for swallowing and feeding function in developmental disability. Research in Developmental Disabilities [online]. 35(5), 929-942 [cit. 20. 1. 2021]. ISSN 08914222. DOI: 10.1016/j.ridd.2014.02.017. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. SOFFI, 2020. In: Feedingfundamentals.com [online]. USA [cit. 15. 11. 2020]. Dostupné z: https://www.feedingfundamentals.com/overview
  9. THOYRE, S., J. PARK, B. PADOS a C. HUBBARD, 2013. Developing a co-regulated, cue-based feeding practice: The critical role of assessment and reflection. Journal of Neonatal Nursing [online]. 19(4), 139-148 [cit. 15. 11. 2020]. ISSN 13551841. DOI: 10.1016/j.jnn.2013.01.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. WAITZMAN, K. A., S. M. LUDWIG a CH. L. A. NELSON, 2014. Contributing to Content Validity of the Infant-Driven Feeding Scales© through Delphi surveys. Newborn and Infant Nursing Reviews [online]. 14(3), 88-91 [cit. 30. 3. 2021]. ISSN 15273369. DOI: 10.1053/j.nainr.2014.06.010. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.