Listy klinické logopedie 2021, 5(2):4-112704

Hodnotenie úrovne porozumenia u detí v ranom veku do tretieho roka

Svetlana Kapalková ORCID...1, 2, Radoslava Lizáková2
1 Katedra logopédie, Ústav psychologických a logopedických štúdií, Pedagogická fakulta UK v Bratislave, Moskovská 3, 813 34 Bratislava
2 SCŠPP Inštitút detskej reči, Železničiarska 13, 813 34 Bratislava, Slovenská republika

Porozumenie detí v ranom veku je dôležitým prekurzorom ich verbálnych i neverbálnych schopností v staršom veku. Objektívne zhodnotenie úrovne porozumenia je ale zároveň v ranom veku veľmi problematické. Priame vyšetrenie dieťaťa odborníkom vyžaduje dobrú motiváciu zo strany dieťaťa, ako aj spoľahlivú interpretáciu výsledkov hodnotenia odborníkom. V tejto štúdii predstavujeme jeden z priamych prístupov vyšetrenia porozumenia prostredníctvom subtestu Mníchovskej funkčnej vývinovej diagnostiky (Köhler a Coulinová, 1981). Jej položky sme adaptovali pre slovensky hovoriace deti a zároveň overili validitu celého subtestu hodnotenia porozumenia prostredníctvom dotazníkového Testu komunikačného správania (Kapalková et al., 2010). Štúdia v závere prináša pilotné výsledky hodnotenia porozumenia detí na vzorke 35 detí vo veku 17-36 mesiacov.

Klíčová slova: early speech-language assessment, early age, comprehension assessment, children at risk

Vloženo: 10. březen 2021; Revidováno: 18. duben 2021; Přijato: 3. květen 2021; Zveřejněno: 14. prosinec 2021  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kapalková S, Lizáková R. Hodnotenie úrovne porozumenia u detí v ranom veku do tretieho roka. Listy klinické logopedie. 2021;5(2):4-11.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BUNTOVÁ, D., 2005. Diferenciálno-diagnostické možnosti autizmu a oneskoreného vývinu reči v neverbálnej komunikácii detí raného veku. Logopaedica VIII. Bratislava: Liečreh Gúth, 8(1), 14-22.
  2. BUNTOVÁ, D., 2011. Sémanticko-pragmatický syndróm u detí raného veku. Efeta. 21(3), 7-12.
  3. BUNTOVÁ, D., MIKULAJOVÁ, M., 2012. Sémanticko-pragmatický deficit u detí s narušeným vývinom reči. Československá psychologie. LVI(4), 343-352.
  4. BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2014. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7561-0.
  5. ČERVENKOVÁ, B., 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2054-3.
  6. KAPALKOVÁ, S., 2019. Laheyovej metóda ako efektívny nástroj hodnotenia komunikácie rizikových detí v ranom veku. Listy klinické logopedie. 3(1), 8-12. ISSN 25706179. DOI: 10.36833/lkl.2019.003. Přejít k původnímu zdroji...
  7. KAPALKOVÁ, S., KALETOVÁ, I., 2000. Krátka slovenská verzia testu komunikačného správania. Logopaedica. 22(1-2), 5-13.
  8. KAPALKOVÁ, S., SLANČOVÁ, D., BÓNOVÁ, I., KESSELOVÁ, J., MIKULAJOVÁ, M., 2010. Hodnotenie komunikačných schopností detí v ranom veku. Bratislava: Slovenská Asociácia Logopédov. ISBN 978-80-89113-83-5.
  9. KÖHLER, G., COULIN, S., 1981. Münchener Funktionelle Entwicklungsdiagnostik im 2. und 3. Lebensjahr Beschreibung einer Experimentalfassung. HELLBRÜGGE, T. Klinische Sozialpädiatrie. 1. Berlin, Heidelberg: Springer, s. 236. ISBN 978-3-642-67811-0. Přejít k původnímu zdroji...
  10. LAHEY, M., 1988. Language disorders and language development. London: Collier Macmillan. ISBN 0-02-367130-0.
  11. MULLER, K., BRADY, N., 2016. Assessing Early Receptive Language Skills in Children With ASD. Perspectives of the ASHA Special Interest Groups. 1(1), 12-19. ISSN 2381-4764. DOI: 10.1044/persp1.SIG1.12. Přejít k původnímu zdroji...
  12. ORAVKINOVÁ, Z., 2011. Vývinové poruchy reči u detí - nové intervenčné prístupy v ranom veku. Pediatria pre prax. 12(4), 164-167. ISSN 1336-8168.
  13. PAUL, R., NORBURY, C., 2012. Language disorders from infancy through adolescence: listening, speaking, reading, writing, and communicating. 4th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier. ISBN 978-0-323-07184-0.
  14. POLIŠENSKÁ, K., KAPALKOVÁ, S., NOVOTKOVÁ, M., 2018. Receptive language skills in Slovak-speaking children with intellectual disability understanding words, sentences, and stories. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 61(7), 1731-1742. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. ROBINS, D., FEIN, D., BARTON, M., HNILICOVÁ, S., 2009. M-CHAT R. Skríningový dotazník. [online]. Bratislava [cit. 2021-03-08]. Dostupné z: https://www.zdraviedietata.sk/sites/default/files/2020-08/MCHATR.pdf
  16. ROSSETTI, L. M., 2001. Communication Intervention: Birth to Three. Second edition. Toronto: Singular. ISBN 978-0769300931.
  17. Skríning psychomotorického vývinu S-PMV, 2016. Bratislava: © Fond prof. K. Matulaya n.f.
  18. SMOLÍK, F., BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2017. Stručný dotazník dětského slovníku: vývoj a normy nástroje pro screening vývoje jazyka v raném věku. Československá psychologie. ACADEMIA, Psychologický ústav AV ČR, 61(5), 460-473.
  19. SMOLÍK, F., TURKOVÁ, J., MARUŠINCOVÁ, K., MALECHOVÁ, V., 2017. Dotazník vývoje komunikace II: dovyko II : dotazník pro diagnostiku jazykového vývoje ve věkovém rozmezí 16 až 30 měsíců : příručka a normy. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7308-753-1.
  20. VERHOEF, E., SHAPLAND, CH. Y., FISHER, S. E., DALE, P. S., ST POURCAIN, B., CORDELL, H. J., 2021. The developmental genetic architecture of vocabulary skills during the first three years of life: Capturing emerging associations with later-life reading and cognition. PLOS Genetics. 17(2). ISSN 1553-7404. DOI: 10.1371/journal.pgen.1009144. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.