Listy klinické logopedie 2020, 4(2):84-91 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0372682
Diagnostika a následná péče o dítě s vadou sluchu v raném věku: zkušenosti rodičů
- 1 Audio Fon centr, s.r.o., Obilní trh 4, 602 00 Brno
- 2 Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky Poříčí 9, 603 00 Brno
- 3 Institut sociálního zdraví na UP v Olomouci (OUSHI), Univerzitní 22, 771 11 Olomouc
Článek přibližuje, jak probíhá diagnostický proces a odhalení sluchového postižení u dětí v České republice. Charakterizována je následná péče, která má multidisciplinární charakter a jejímž cílem je zabezpečit významné oblasti v podobě včasné intervence, nastavení funkční komunikace s dítětem a zabezpečení kvalitní logopedické péče. Informace v textu jsou doplněny o zjištění z kvalitativního výzkumu, který analyzoval zkušenosti rodičů dětí s vadou sluchu a jehož výsledky budou publikovány na stránkách https://hovoryozdravi.cz/. Výzkum je realizován Institutem sociálního zdraví Univerzity Palackého v Olomouci a je součástí projektu "Podpora efektivnějšího využívání bezdrátových technologií dětmi se sluchovým postižením" (financováno TA ČR). Pro účely tohoto článku bylo vybráno 20 rozhovorů s rodiči, v nichž jsme se v rámci našich analýz zaměřili na faktory ovlivňující péči a výchovu dítěte v raném věku z pohledu rodičů, a témata, která by mohla doplnit informace užitečné pro praxi klinické logopedie.
Klíčová slova: sluchové postižení, dítě v raném věku, screening sluchu, logopedická péče, kvalitativní výzkum, zkušenosti rodičů
Vloženo: 26. říjen 2020; Revidováno: 10. listopad 2020; Přijato: 12. listopad 2020; Zveřejněno: 14. prosinec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- BRAUN, V., CLARKE, V., 2006. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology [online]. 3(2), e77-e101. [cit 10. 9. 2020]. DOI:10.1191/1478088706qp063oa. ISSN 1478-0887.
Přejít k původnímu zdroji...
- CÍBOCHOVÁ, R., 2004. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života. Pediatrie propraxi. [online]. 7(6), e291-e297. [cit. 2. 9. DOI: 10.36290/ped.2020.060. ISSN 18035264. Dostupné z: https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- COLE, E., FLEXER, C., 2007. Children with hearing loss: Developing listening and talking. 2. vyd. San Diego: Plural Publishing, Inc. ISBN 978-1597563796.
- EXECUTIVE SUMMARY OF JOINT COMMITTEE ON INFANT HEARING YEAR 2007 POSITION STATEMENT Principles and Guidelines for Early Hearing Detection and Intervention Programs. Dostupné z: https://www.cdc.gov/ncbddd/hearingloss/documents/execsummfinal.pdf
- FITZPATRICK, E. M., DOUCET, S. P., 2013. Pediatric audiologic rehabilitation: from infancyto adolescence. 1. vyd. New York: Thieme Medical Publishers, Inc. ISBN 9781604066951.
Přejít k původnímu zdroji...
- FORTNUM, H. M., SUMMERFIELD, A. Q., MARSHALL, D. H. & J. M. BAMFORD, 2001. Prevalence of permanent childhood hearing impairment in the United Kingdom and implications for universal neonatal hearing screening: Questionnaire based ascertainment study. BMJ (Clinical Research Ed.) [online]. 323(7312): e536-e540. [cit. 21. 9. 2020]. DOI: 10.1136/bmj.323.7312.536 Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC48157/
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HOLMANOVÁ, J., 2002. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN: 978-80-7216-345-8.
- HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0.
- HORÁKOVÁ, R., 2017. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
- KOMÍNEK, P., HAVLÍKOVÁ, E., POLÁČKOVÁ, R., ZELENÍK, K. a Z. KABELKA, 2012. Screening sluchu novorozenců - jaká je role dětských lékařů? Pediatrie pro praxi [online]. 13(5), e326-e328. [cit. 20. 9. 2020]. DOI: 10.36290/ped.2020.060. ISSN 1803-5264. Dostupné z: https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2012/05/09.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- KRAL, A., EGGERMONT, J. J., 2007. What's to lose and what's to learn: development under auditory deprivation, cochlear implants and limits of cortical plasticity. 2020].Brain Res Rev [online]. 56(1), e259-e269. [cit. 2. 9. 2020]. DOI: 10.1016/j.brainresrev.2007.07.021. ISSN 17950463. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17950463
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KROČANOVÁ, L., 2001. Sluchovo postihnuté dieťa v počujúcom rodinnom prostředí. Speciální pedagogika, 2, s. 91-95. ISSN 1211-2720.
- LEICHTOVÁ, B., 2015. Hodnocení sluchového vývoje u dětí s kochleárním implantátem v raném věku. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
- LEONHARDT, A., 2001. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. 1. vyd. Bratislava: Sapientia. ISBN 80-967180-8-8.
- MITCHELL, R. E., KACHMER, M. A., 2004. Chasing the mythical ten percent: Parental hearing status of deaf and hard of hearing students in the United States. Sing Language Studies [online]. 4(2), e138-e168. [cit 12. 9. 2020]. DOI: 10.1353/sls.2004.0005.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROBERTSON, L., 2014. Literacy and deafness: listening and spoken language. 2. vyd. San Diego: Plural Publishing, Inc. ISBN 978-1597565578.
- SEEWALD, R., THARPE, A. M., 2011. Comprehensive handbook of pediatric audiology. 2. vyd. San Diego: Plural Publishing, Inc. ISBN 978-1597566155.
- ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. et al., 2007. Klinická logopedie. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-340-6.
- TAVEL, P. et al., 2015. Metodika DIPEx ČR. Olomouc: Certifikovaná metodika MPSV, č.j. 2015/70065-312.
- VÁGNEROVÁ, M., 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-802-3.
- WATKIN, P. M., BALDWIN, M., 2011. Identifying deafness in early childhood: Requirements after the newborn hearing screen. Archives of Disease inf Childhood [online]. 96(1), e62-e66. [cit 12. 9. 2020]. DOI: 10.1136/adc.2010.185819. ISSN: 21047829.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ZELENÍK, K. et al., 2015. Těžká oboustranná nedoslýchavost u dítěte s výbavnými otoakustickými emisemi. Pediatrie pro praxi [online]. 16(2), e121-e123 [cit. 2. 9. 2020]. DOI: 10.36290/ped.2020.060. ISSN 1803-5264. Dostupné z: https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2015/02/13.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIEBLAND, S., MCPHERSON, A., 2006. Making sense of qualitative data analysis: an introduction with illustrations from DIPEx (personal experiences of health and illness). Medical Education [online]. 40(5), e405-e414. [cit 10. 9. 2020]. DOI:10.1111/j.1365-2929.2006.02467.x. ISSN 0308-0110.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.