Listy klinické logopedie 2020, 4(2):69-73 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0404175

Vizuálně posílená audiometrie (VRA): vyšetřovací metoda sluchu u nejmenších dětí

Mgr. Ing. Petra Šestáková1, prim. MUDr. Radan Havlík, Ph.D.1
1 AUDIO Fon centr, s. r. o., Obilní trh 4, 602 00, Brno lejskovap@seznam.cz

Co vlastně dítě slyší? V jakých intenzitách a na jakých frekvencích? Na tyto otázky je odpověď nesmírně obtížná, neboť dítě není schopno jako dospělý nám svůj sluchový vjem popsat. Z množství dostupných metod se v posledních několika letech ukazuje jako nejschůdnější metoda VRA - vizuálně posílená audiometrie. Toto vyšetření je schopno doplnit nám obraz ohledně sluchového vnímání i o subjektivní reakce dítěte na zvuk.

Klíčová slova: vizuálně posílená audiometrie (VRA), behaviorální audiometrie, vada sluchu, warble tón, individuální korekce sluchu, limity vyšetření, subjektivní a objektivní vyšetření sluchu

Vloženo: 9. říjen 2020; Revidováno: 11. listopad 2020; Přijato: 19. listopad 2020; Zveřejněno: 14. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šestáková P, Havlík R. Vizuálně posílená audiometrie (VRA): vyšetřovací metoda sluchu u nejmenších dětí. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):69-73. doi: 10.36833/lkl.2020.040.
Stáhnout citaci

Reference

  1. AMERICAN ACADEMY OF AUDIOLOGY: Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children, 2012. [online]. [cit. 2019-10-10] Dostupné z: https://audiology-web.s3.amazonaws.com/migrated/201208_AudGuideAssessHear_youth.pdf_5399751b249593.36017703.pdf
  2. BRITISH SOCIETY OF AUDIOLOGY: Recommended procedure British Society of Audiology Visual reinforcement audiometry, 2014. [online]. [cit. 2019-10-10] Dostupné z: http://www.thebsa.org.uk/wp-content/uploads/2014/04/BSA_VRA_24June2014_Final.pdf
  3. DRŠATA, J., HAVLÍK, R. a kol., 2015. Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Medicína hlavy a krku. ISBN 978-80-7311-159-5.
  4. KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol., 2012. Audiológia. Praha: Bratislava. ISBN 978-80-247-4173-4.
  5. LEJSKA, M.: Základy praktické audiologie a audiometrie, 1994. Učební text. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. ISBN 80-7013-178-0.
  6. LEJSKA, M., VOJNOVÁ, M., WEBEROVÁ, P., 2016. Vyšetřovacie metódy behaviorálne a objektívne. In: Dieťa s poruchou sluchu: Diagnostika a liečba. Sborník. Horný Smokovec.
  7. SMISITELOVÁ, J., ŠESTÁKOVÁ, P., 2019. Role VRA v následné péči u dětí s postižením sluchu. Přednáška. Foniatrický kongres, Liberec.
  8. ŠESTÁKOVÁ, P., 2018. Limity vyšetřovací metody VRA (Vizuálně posílená audiometrie). Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  9. ŠESTÁKOVÁ, P., 2020. Role metody VRA (visual reinforcement audiometry) v diagnostice a terapii sluchového postižení u dětí. [online]. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Lenka Slepičková. [cit. 2020-09-05] Dostupné z: https://is.muni.cz/th/iyvnz/
  10. ŠLAPÁK, I., FLORIÁNOVÁ, P., 1999. Kapitoly z otorhinolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido. ISBN 80-85931-67-2.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.