Listy klinické logopedie 2020, 4(2):44-50 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0382709

Specifika práce logopeda s dětmi s těžkým sluchovým postižením a s dětmi s kochleárním implantátem

Mgr. Naděžda Grznárová
Mateřská škola a Speciálně pedagogické centrum Jihlava, p. o., Demlova 28, 586 01 Jihlava
Soukromá logopedická poradna Svět logopedie

Sluchové postižení je jedním z nejrozšířenějších somaticko-funkčních postižení (Horáková, 2012). Protože je sluchové vnímání klíčové pro rozvoj mluvené řeči, jsou děti se sluchovým postižením od raného věku v péči klinických logopedů a speciálních pedagogů - logopedů, surdopedů. Cílem tohoto článku je nabídnou vhled do specifik práce logopeda, surdopeda - speciálního pedagoga s dětmi s těžkým sluchovým postižením. Z této skupiny pak vyčleníme tu část dětí, která byla zoperována kochleárním implantátem, a budeme se jí věnovat ve speciální kapitole.

Klíčová slova: Dítě s těžkým sluchovým postižením, dítě s kochleárním implantátem, logopedická terapie

Vloženo: 1. říjen 2020; Revidováno: 12. listopad 2020; Přijato: 13. listopad 2020; Zveřejněno: 14. prosinec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Grznárová N. Specifika práce logopeda s dětmi s těžkým sluchovým postižením a s dětmi s kochleárním implantátem. Listy klinické logopedie. 2020;4(2):44-50. doi: 10.36833/lkl.2020.038.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2015. Diagnostika předškoláka. Praha: Edika. ISBN 978-80-266-0658-1.
  2. ČERVENKOVÁ, Barbora, 2019. Rozvoj komunikačních a jazykových schopností u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2054-3.
  3. HORÁKOVÁ, R., 2012. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0.
  4. HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M., 2009. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-612-4.
  5. KRAHULCOVÁ, Beáta, 2014. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. ISBN 978-80-903863-2-7.
  6. ROUČKOVÁ, Jarmila, 2008. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praha: Portál. ISBN 80-7367-158-1.
  7. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-4240-3.
  8. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol., 2003. Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.