Listy klinické logopedie 2020, 4(1):79-802006
Osvědčené postupy při práci s dětmi s vývojovou jazykovou poruchou: přehled současných výzkumů založených na důkazech
- 1 Allied Health Research Unit, University of Central Lancashire, Preston, Lancashire, UK, PR1 2HE
- 2 Department of Audiology and Speech Pathology, University of Melbourne, Victoria 3010, Australia Corresponding author - Dr Hazel Roddam: HRoddam@uclan.ac.uk
Účelem tohoto článku je syntéza současných výzkumů založených na důkazech, publikovaných celosvětově, věnovaných efektivním diagnostickým a terapeutickým postupům u dětí s vývojovou poruchou jazyka (vývojovou dysfázií, pozn. red.). V úvodu článku se budeme věnovat diskuzi o aktuální terminologii související s touto diagnózou a následně budeme popisovat diagnostické a terapeutické postupy. Cílem tohoto článku je uvést přehled základních terapeutických postupů založených na důkazech vysoké kvality. Pozornost nebudeme věnovat specifickým terapeutickým programům, jejichž použití nelze zevšeobecnit. Vycházíme z kontextu výstupů z výzkumů mezinárodní vědecké základny, ale opomíjet nebudeme ani výzkumy relevantní pro oblast střední Evropy a speciálně také České republiky. Studie vznikající na území jednotlivých států, reflektující místní jazyky a kulturu, jsou velmi důležité a cenné při implementaci nových praktických postupů založených na důkazech do praxe, ale tyto postupy by vždy měly být v souladu s kontextem a konsenzem vyplývajícím z mezinárodních výzkumů. Uvádíme proto některá všeobecná strategická doporučení, jež jsou vhodná pro zavádění těchto nových postupů tak, aby i v České republice mohlo být dosaženo těchto vysokých standardů kvality.
Klíčová slova: Klíčová slova specificky narušený vývoj řeči, vývojová porucha jazyka, diagnostika, intervence, praxe založená na důkazech (EBP)
Zveřejněno: 14. červenec 2020 Zobrazit citaci
Reference
- AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION, 2013. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). Edition ed.: American Psychiatric Pub. ISBN 0890425574.
Přejít k původnímu zdroji...
- ARMON-LOTEM, S. a N. MEIR, 2016. Diagnostic accuracy of repetition tasks for the identification of specific language impairment (SLI) in bilingual children: evidence from Russian and Hebrew. International Journal of Language & Communication Disorders. 51(6), s. 715-731.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BISHOP, D. V., M. J. SNOWLING, P. A. THOMPSON a T. GREENHALGH, 2016. CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study. Identifying language impairments in children. PLOS One. 11(7), e0158753.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BISHOP, D. V., M. J. SNOWLING, P. A. THOMPSON, T. GREENHALGH et al., 2017. Phase 2 of CATALISE: A multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 58(10), s. 1068-1080.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BOTTING, N., U. TOSEEB, A. PICKLES, K. DURKIN et al., 2016. Depression and anxiety change from adolescence to adulthood in individuals with and without language impairment. PLOS One. 11(7).
Přejít k původnímu zdroji...
- BOYLE, J., E. MCCARTNEY, A. O'HARE, J. LAW, 2010. Intervention for mixed receptive-expressive language impairment: a review. Developmental medicine and child neurology. 52(11), s. 994-999.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BRYAN, K., G. GARVANI, J. GREGORY, K. KILNER, 2015. Language difficulties and criminal justice: the need for earlier identification. International Journal of Language & Communication Disorders. 50(6), s. 763-775.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CAMILLERI, B. a J. LAW, 2014. Dynamic assessment of word learning skills of pre-school children with primary language impairment. International journal of speech-language pathology. 16(5), s. 507-516.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CHILDERS, J. B. a M. TOMASELLO, 2002. Two-year-olds learn novel nouns, verbs, and conventional actions from massed or distributed exposures. Developmental psychology. 38(6), s. 967.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CLASTA - COMMUNICATION AND LANGUAGE ACQUISITION STUDIES IN TYPICAL AND ATYPICAL POPULATIONS, 2020. Consensus conference. Clasta.org [online]. ©2020. Dostupné z: http://www.clasta.org/en/consensus-conference-eng/
- EBBELS, S. H., E. MCCARTNEY, V. SLONIMS, J. E. DOCKRELL, C. F. NORBURY, 2019. Evidence-based pathways to intervention for children with language disorders. International Journal of Language & Communication Disorders. 54(1), s. 3-19.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EBBELS, S. H., L. WRIGHT, S. BROCKBANK, C. GODFREY et al., 2017. Effectiveness of 1: 1 speech and language therapy for older children with (developmental) language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders. 52(4), s. 528-539.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- EBBELS, S., 2014. Effectiveness of intervention for grammar in school-aged children with primary language impairments: A review of the evidence. Child Language Teaching and Therapy. 30(1), 7-40.
Přejít k původnímu zdroji...
- FEATHERSTONE, R. M., D. M. DRYDEN, M. FOISY, J.-M. GUISE et al., 2015. Advancing knowledge of rapid reviews: an analysis of results, conclusions and recommendations from published review articles examining rapid reviews. Systematic Reviews., 4(1), 50.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- FLECKSTEIN, A., P. PRÉVOST, L. TULLER, E. SIZARET et al., 2018. How to identify SLI in bilingual children: a study on sentence repetition in French. Language Acquisition. 25(1), s. 85-101.
Přejít k původnímu zdroji...
- FLETCHER, J. M. a S. VAUGHN, 2009. Response to intervention: Preventing and remediating academic difficulties. Child development perspectives. 3(1), s. 30-37.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GALLAGHER, A. L., S. CHIAT, 2009. Evaluation of speech and language therapy interventions for pre-school children with specific language impairment: A comparison of outcomes following specialist intensive, nursery-based and no intervention. International Journal of Language & Communication Disorders. 44(5), s. 616-638.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- GIRBAU, D., 2016. The Non-word Repetition Task as a clinical marker of Specific Language Impairment in Spanish-speaking children. First Language. 36(1), s. 30-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- GRANT, M. J., A. BOOTH, 2009. A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health information and libraries journal. 26(2), s. 91-108.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- HASSON, N., B. CAMILLERI, C. JONES, J. SMITH et al., 2013. Discriminating disorder from difference using dynamic assessment with bilingual children. Child Language Teaching and Therapy. 29(1), s. 57-75.
Přejít k původnímu zdroji...
- KAPALKOVÁ, S., K. POLIŠENSKÁ a Z. VICENOVÁ, 2013. Non-word repetition performance in Slovak-speaking children with and without SLI: novel scoring methods. International Journal of Language & Communication Disorders. 48(1), s. 78-89.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- KAZEMI, Y. a S. SAEEDNIA, 2017. The clinical examination of non-word repetition tasks in identifying Persian-speaking children with primary language impairment. International journal of pediatric otorhinolaryngology. 93, s. 7-12.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LAW, J., J. BOYLE, F. HARRIS, A. HARKNESS et al., 2000. Prevalence and natural history of primary speech and language delay: Findings from a systematic review of the literature. International Journal of Language and Communication Disorders. 35, s. 165-188.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LAW, J., J. A. DENNIS a J. J. V. CHARLTON, 2017. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and/or language disorders. Cochrane Database of Systematic Reviews, (1).
Přejít k původnímu zdroji...
- LAW, J., Z. GARRETT a C. NYE, 2003. Speech and language therapy interventions for children with primary speech and language delay or disorder. Cochrane Database of Systematic Reviews, (3).
Přejít k původnímu zdroji...
- LOWE, H., L. HENRY a V. JOFFE, 2019. The effectiveness of classroom vocabulary intervention for adolescents with language disorder. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 62(8), s. 2829-2846.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- LOWE, H., L. HENRY, L. M. MÜLLER, V. L. JOFFE, 2018. Vocabulary intervention for adolescents with language disorder: A systematic review. International Journal of Language & Communication Disorders. 53(2), s. 199-217.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MARINI, A., A. TAVANO a F. FABBRO, 2008. Assessment of linguistic abilities in Italian children with specific language impairment. Neuropsychologia. 46(11), s. 2816-2823.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCKEAN, C., J. LAW, K. LAING, M. COCKERILL et al., 2017. A qualitative case study in the social capital of co-professional collaborative co-practice for children with speech, language and communication needs. International Journal of Language & Communication Disorders. 52(4), s. 514-527.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- MCKEAN, C., F. K. MENSAH, P. EADIE, E. L. BAVIN et al., 2015. Levers for language growth: Characteristics and predictors of language trajectories between 4 and 7 years. PLOS One. 10(8).
Přejít k původnímu zdroji...
- MLČÁKOVÁ, R., K. VITÁSKOVÁ a A. ŘÍHOVÁ, 2012. The impact of the symptoms of specific language impairment on contemporary education and counseling-the necessity of speech and language therapy approach at schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 55, s. 925-934.
Přejít k původnímu zdroji...
- NEWMAN, R. M. a K. K. MCGREGOR, 2006. Teachers and laypersons discern quality differences between narratives produced by children with or without SLI. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 49(5), s. 1022-36. DOI: 10.1044/1092-4388(2006/073).
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- NORBURY, C. F., D. GOOCH, C. WRAY, G. BAIRD et al., 2016. The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical presentation of language disorder: evidence from a population study. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 57(11), s. 1247-1257.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- RAISING AWARENESS OF DEVELOPMENTAL LANGUAGE DISORDER, 2020. About. Radld.org [online]. ©2020. Dostupné z: https://radld.org/about/
- REED, G. M., M. B. FIRST, C. S. KOGAN, S. E. HYMAN et al., 2019. Innovations and changes in the ICD-11 classification of mental, behavioural and neurodevelopmental disorders. World Psychiatry. 18(1), s. 3-19.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- REILLY, S., B. TOMBLIN, J. LAW, C. MCKEAN et al., 2014. Specific language impairment: A convenient label for whom? International Journal of Language & Communication Disorders. 49(4), s. 416-451.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- REILLY, S., M. WAKE, O. C. UKOUMUNNE, E. BAVIN et al., 2010. Predicting language outcomes at 4 years of age: Findings from Early Language in Victoria Study. Pediatrics. 126(6), e1530.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- RICHES, N., 2013. Treating the passive in children with specific language impairment: A usage-based approach. Child Language Teaching and Therapy. 29(2), s. 155-169.
Přejít k původnímu zdroji...
- RICHTEROVÁ, E. a G. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, 2017. Specific language impairment in the long-term perspective-the importance of assessment procedures, reading skills, and communicative competence. Health Psychology Report. 5(4), s. 273-284.
Přejít k původnímu zdroji...
- RICKETTS, J., 2011. Research review: Reading comprehension in developmental disorders of language and communication. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 52(11), s. 1111-1123.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- RODDAM, H., 2017. Praxe založená na důkazech: přístupy k měření dopadu terapeutické intervence. In K. NEUBAUER a L. NEUBAUER eds. Současné koncepce a formy komunikační podpory pro osoby se závažným komunikačním handicapem. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
- SKEAT, J., H. RODDAM, 2019. What do parents think about their involvement in speech-language pathology intervention? A qualitative critically appraised topic. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention. 13(1-2), s. 15-31.
Přejít k původnímu zdroji...
- SKEAT, J., M. WAKE, O. UKOUMUNNE, P. EADIE et al., 2014. Who gets help for pre-school communication problems? Data from a prospective community study. Child: care, health and development. 40(2), s. 215-222.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SMOLÍK, F. a P. VÁVRŮ, 2014. Sentence imitation as a marker of SLI in Czech: Disproportionate impairment of verbs and clitics. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 57(3), s. 837-849.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SNOWLING, M. J., D. BISHOP, S. E. STOTHARD, B. CHIPCHASE et al., 2006. Psychosocial outcomes at 15 years of children with a preschool history of speech-language impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 47(8), s. 759-765.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- ST CLAIR, M. C., A. PICKLES, K. DURKIN a G. CONTI-RAMSDEN, 2011. A longitudinal study of behavioral, emotional and social difficulties in individuals with a history of specific language impairment (SLI). Journal of communication disorders. 44(2), s. 186-199.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- TAYLOR, L. J. a A. J. O. WHITEHOUSE, 2016. Autism spectrum disorder, language disorder, and social (pragmatic) communication disorder: overlaps, distinguishing features, and clinical implications. Australian Psychologist. 51(4), s. 287-295.
Přejít k původnímu zdroji...
- THEODOROU, E. a K. K. GROHMANN, 2010. Narratives in Cypriot Greek mono-and bilingual children with SLI. In Third ISCA Workshop on Experimental Linguistics.
- VISSER-BOCHANE, M. I., E. GERRITS, C. P. VAN DER SCHANS, S. A. REIJNEVELD et al., 2017. Atypical speech and language development: a consensus study on clinical signs in the Netherlands. International Journal of Language & Communication Disorders. 52(1), s. 10-20.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WHITE, S., P. RAGHAVENDRA, A. MCALLISTER, 2017. Letting the CAT out of the bag: Contribution of critically appraised topics to evidence-based practice. Evidence-Based Communication Assessment and Intervention. 11(1-2), s. 27-37.
Přejít k původnímu zdroji...
- WINSTANLEY, M., R. T. WEBB, G. CONTI-RAMSDEN, 2019. Psycholinguistic and socioemotional characteristics of young offenders: Do language abilities and gender matter? Legal and Criminological Psychology. 24(2), s. 195-214.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- WORLD HEALTH ORGANIZATION, 2018. International Classification of Diseases, 11th revision (ICD-11).
- WRIGHT, L., T. PRING, S. EBBELS, 2018. Effectiveness of vocabulary intervention for older children with (developmental) language disorder. International Journal of Language & Communication Disorders. 53(3), s. 480-494.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- SLI - Specific Language Impairment, Specifické jazykové postiženíCATALISE - Mezinárodní a multidisciplinární konsenzus Delphi pro studium problémů s vývojem jazykaDLD - Developmental Language Disorder, vývojová jazyková poruchaDD - Developmental Dysphasia, vývojová dysfázieEBP - Evidence-Based Practice, praxe založená na důkazechCAT - Critically Appraised Topic, Kriticky hodnocené témaCLASTA - Communication and Language Acquisition Studies in Typical and Atypical Populations, Studium komunikace a jazykové akvizice v typických a atypických populacíchRADLD - Raising Awareness of Developmental Language Disorder, Zvyšování povědomí o vývojových poruchách jazyka
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.