Listy klinické logopedie 2020, 4(1):32-36 | DOI: 10.36833/lkl.2020.0062446

Raná intervence u předčasně narozených dětí s rizikem rozvoje dětské mozkové obrny

Mgr. Barbora Červenková1,2
1 Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci, 779 00 Olomouc
2 FN Brno, odd. Neonatologie, Obilní trh 11, 620 00 Brno

Počet dětí narozených před 37. týdnem těhotenství celosvětově neustále narůstá. Díky vysoce kvalitní lékařské péči se v ČR v posledních dekádách zvyšují především počty dětí extrémně a těžce nezralých. U této skupiny dětí je vyšší riziko rozvoje mozkové obrny (MO). Až do přelomu letopočtu byla většina publikovaných odborných prací orientována na otázku, jak co nejlépe zajistit přežití dítěte. Aktuálně se ohnisko zájmu přesouvá také k otázce zajištění co nejkvalitnější neurovývojové péče. Ukazuje se, že nejefektivnější je velmi raná péče. V poslední dekádě dochází k významnému rozšíření spektra rehabilitačních metod. Aktuálním trendem je snaha rozvíjet neuroplasticitu dítěte díky motivaci dítěte k aktivní činnosti, jejímž opakováním dochází k upevnění určité dovednosti (task-specific practice) ve specificky obohaceném prostředí.

Klíčová slova: mozková obrna, raná intervence, rehabilitační intervence, předčasně narozené dítě, neuroplasticita mozku

Vloženo: 30. březen 2020; Revidováno: 7. květen 2020; Přijato: 21. květen 2020; Zveřejněno: 14. červenec 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Červenková B. Raná intervence u předčasně narozených dětí s rizikem rozvoje dětské mozkové obrny. Listy klinické logopedie. 2020;4(1):32-36. doi: 10.36833/lkl.2020.006.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BENFER, K. A., I. NOVAK, C. MORGAN, et al., 2018. Community-based parent-delivered early detection and intervention programme for infants at high risk of cerebral palsy in a low-resource country (Learning through Everyday Activities with Parents (LEAP-CP): protocol for a randomised controlled trial. British Medical Journal Open [online]. 8(6) [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1136/bmjopen-2017-021186. ISSN 2044-6055. Dostupné z: http://bmjopen.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bmjopen-2017-021186 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. DIRKS, T., T. HIELKEMA, E. G. HAMER, H. A. REINDERS-MESSELINK a M. HADDERS-ALGRA, 2016. Infant positioning in daily life may mediate associations between physiotherapy and child development-video-analysis of an early intervention RCT. Research in Developmental Disabilities [online]. 53-54, s. 147-157 [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1016/j.ridd.2016.02.006. ISSN 08914222. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0891422216300269 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. HADDERS-ALGRA, M., A. G. BOXUM, T. HIELKEMA a E. G. HAMER, 2017. Effect of early intervention in infants at very high risk of cerebral palsy: a systematic review. Developmental Medicine & Child Neurology [online]. 59(3), s. 246-258 [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1111/dmcn.13331. ISSN 0012-1622. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/dmcn.13331 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Handbook of Clinical Neurology. Neonatal Neurology, 2019. Edited by: VRIES, L. S. de, GLASS, H. C. Svazek 162, 1. vydání. Elsevier, 554 s. ISBN 978-0-444-64029-1.
  5. HUTCHON, B., D. GIBBS, P. HARNIESS, S. JARY, S.-L. CROSSLEY, J. V. MOFFAT, N. BASU a A. P. BASU, 2019. Early intervention programmes for infants at high risk of atypical neurodevelopmental outcome. Developmental Medicine & Child Neurology [online]. 61(12), s. 1362-1367 [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1111/dmcn.14187. ISSN 0012-1622. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/dmcn.14187 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. KRAUS, J., 2005. Dětská mozková obrna. Praha: Grada. ISBN 80-247-1018-8.
  7. MORGAN, C., I. NOVAK a N. BADAWI, 2013. Enriched Environments and Motor Outcomes in Cerebral Palsy: Systematic Review and Meta-analysis. Pediatrics [online]. 132 (3), e735-e746 [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1542/peds.2012-3985. ISSN 0031-4005. Dostupné z: http://pediatrics.aappublications.org/cgi/doi/10.1542/peds.2012-3985 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. MORGAN, C., J. DARRAH, A. M. GORDON, R. HARBOURNE, A. SPITTLE, R. JOHNSON a L. FETTERS, 2016. Effectiveness of motor interventions in infants with cerebral palsy: a systematic review. Developmental Medicine & Child Neurology [online]. 58(9), s. 900-909 [cit. 2020-03-28]. DOI: 10.1111/dmcn.13105. ISSN 00121622. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/dmcn.13105 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. MORGAN, C. et al., 2016. Sensitivity and specificity of general movements assessment for diagnostic accuracy of detecting cerebral palsy early in an Australian context. Journal of Paediatrics and Child Health. 52(1), s. 54-59. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. MORGAN, C., I. NOVAK, R. C. DALE, A. GUZZETTA a N. BADAWI, 2016b. Single blind randomised controlled trial of GAME (Goals Activity Motor Enrichment) in infants at high risk of cerebral palsy. Research in Developmental Disabilities [online]. 55, s. 256-267 [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1016/j.ridd.2016.04.005. ISSN 0891-4222. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0891422216300750 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. NOVAK, I., C. MORGAN, L. ADDE et al., 2017. Early, Accurate Diagnosis and Early Intervention in Cerebral Palsy. JAMA Pediatrics [online]. 171(9), s. 897-907 [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2017.1689. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. ISSN 2168-6203. Dostupné z: http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?doi=10.1001/jamapediatrics
  13. NOVAK, I. a C. MORGAN, 2019. High-risk follow-up: early intervention and rehabilitation. In: Handbook of Clinical Neurology: Neonatal Neurology [online]. Elsevier, s. 483-510 [cit. 2020-03-28]. DOI: 10.1016/B978-0-444-64029-1.00023-0. ISBN 9780444640291. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/B9780444640291000230 Přejít k původnímu zdroji...
  14. SOLOVEICHICK, M., P. B. MARSCHIK, A. GOVER, M. MOLAD, I. KESSEL a Ch. EINSPIELER, 2019. Movement imitation therapy for preterm babies (MIT-PB): a novel approach to improve the neurodevelopmental outcome of iInfants at high-risk for cerebral palsy. Journal of Developmental and Physical Disabilities. [online]. 32, s. 587-598. [cit. 2020-03-29]. DOI: 10.1007/s10882-019-09707-y. ISSN 1056-263X. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/s10882-019-09707-y Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. SPARLING, J. a I. LEWIS, 1984. Learning games for the first three years: A guide to parent-child play. New York: Walker & Co. March 1,. 226 s. ISBN 978-0-8027-7239-8

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.